Τα τελευταία χρόνια, η γνωστή σκηνοθέτρια Ιόλη Ανδρεάδη "βυθίστηκε" με πάθος στον κόσμο του Αντονέν Αρτώ, του επιδραστικότερου διανοητή και καλλιτέχνη του θεάτρου στον 20ό αιώνα, αλλά σ’ αυτό το ταξίδι δεν ήταν μόνη. Από το 2014 συνυπογράφει τη συγγραφή των θεατρικών έργων που σκηνοθετεί, με τον Άρη Ασπρούλη (τα περισσότερα κυκλοφορούν από την Κάπα Εκδοτική) και μαζί είχαν την ιδέα για την παρουσίαση του "Artaud Trilogy". Στo Υπόγειο του Θεάτρου Τέχνης (από 31/10) παρουσιάζουν σε ενιαία ροή τρία θεατρικά έργα που έχουν γράψει με αφορμή τη ζωή και το έργο του Αρτώ, σε σκηνοθεσία Ιόλης Ανδρεάδη. Μάλιστα ο θεατής μπορεί να παρακολουθήσει την κάθε παράσταση ξεχωριστά, είτε να τις δει και τις τρεις το ίδιο βράδυ.
Εναρκτήριο έργο κάθε βραδιά είναι το "Αρτώ/Βαν Γκογκ" με τον Τζιν Ζιλέτ. Έρχεται στην Αθήνα από την Νέα Υόρκη ο εξαιρετικός ηθοποιός του Μπρόντγουεϊ, γνωστός από τη συμμετοχή του στην παράσταση του Aaron Sorkin "To Kill A Mockingbird" που ανέβηκε μεταξύ άλλων και στο Madison Square Garden και θεωρείται "το πιο επιτυχημένο αμερικανικό έργο στην ιστορία του Μπρόντγουεϊ" σύμφωνα με το "60 Minutes", τις παραστάσεις "The Curious Incident of the Dog in the Night-Time" (Broadway, National Theatre) και "War Horse" (Broadway), αλλά και από τις εμφανίσεις του στις δημοφιλείς σειρές Law & Order, The Blacklist, Punisher, Madam Secretary, Instinct κ.ά.
Η παράσταση βασίζεται, πέρα από το δοκίμιο "Βαν Γκογκ, ο Αυτόχειρας της Κοινωνίας" και στην τελευταία επιστολή του Βαν Γκογκ στον Γκογκέν. Ο γάλλος συγγραφέας, εμπνευστής του θεάτρου της σκληρότητας προσπαθεί να αποκρυπτογραφήσει το μυστήριο πίσω από τη ζωή και την αυτοκτονία του μεταϊμπρεσιονιστή ζωγράφου. Τα γεγονότα είναι αληθινά και εξελίσσονται εν έτει 1947, όταν και δίνει την περίφημη διάλεξη με τίτλο "Βαν Γκογκ, ο Αυτόχειρας της Κοινωνίας", μπροστά σε ένα κατάμεστο αμφιθέατρο στο Παρίσι. Πρωτοείδαμε το έργο το 2015 με πρωταγωνιστή τον Ιωάννη Παπαζήση και αναδεικνύει τόσο την ιδιόμορφη, πυρετική προσωπικότητα του Αρτώ, όσο και την ξεχωριστή φυσιογνωμία του Βαν Γκογκ. Το "Αρτώ/Βαν Γκογκ" παρουσιάζεται στα αγγλικά με ελληνικούς υπέρτιτλους.
Ακολουθεί το έργο "Οικογένεια Τσέντσι" με τους Μιλτιάδη Φιορέντζη, Ελεάνα Καυκαλά, Ιφιγένεια Καραμήτρου. Η Ιόλη Ανδρεάδη και ο Άρης Ασπρούλης μετέγραψαν του έργου του Αρτώ "Οικογένεια Τσέντσι", μια ιστορία που έρχεται από τον 16ο αιώνα και αποτελεί ένα διαχρονικό σχόλιο για την εξουσία και για την ανάγκη του ανθρώπου να αποκτά "προστάτες" που θεωρεί ότι του εξασφαλίζουν ασφάλεια. "Παράσταση αισθητικής και φορμαλιστικής υπεροχής, με τρεις ηθοποιούς-διαμάντια να ενσαρκώνουν κατάσαρκα τη διαστροφή της εξουσίας και να υπηρετούν με αφοσίωση το τρίπτυχο στατικότητα, σωματικότητα και βίαιη ποιητικότητα (ανάμεσά τους ένας ρολίστας του εξπρεσσιονισμού, ο Μιλτιάδης Φιορέντζης) έγραφε η κριτικός το "α" για την παράσταση που έκανε πρεμιέρα, το 2015. Η "Οικογένεια Τσέντσι" θα παιχτεί με τους ίδιους ηθοποιούς.
Μέρος της τριλογίας είναι ο μονόλογος "Κόκκαλο" με τον Γεράσιμο Γεννατά και τον Γιώργο Παλαμιώτη να συνοδεύει μουσικά. Τον περασμένο χειμώνα πρωτοείδαμε την παράσταση και απολαύσαμε τον Γεράσιμο Γεννατά σ’ ένα καθολικό ερμηνευτικό δόσιμο υποδυόμενος τον Αρτώ, ο οποίος αρνείται να δεχτεί ένα παθητικό κοινό, διαφωνεί κάθετα µε την αντίληψη ότι το θέατρο οφείλει να αποµακρύνει τον θεατή από την πραγµατικότητα και αντίθετα πιστεύει ότι πρέπει να του την αποκαλύπτει στην πιο σκληρή και αληθινή υπόστασή της.
Ο Αρτώ καλλιτέχνης " ιδιοφυής, επαναστάτης, αναθεωρητής, ποιητής, δάσκαλος, παραληρηματικός, επιθετικός, επιληπτικός, αυτοκαταστροφικός και βαθιά, πολύ βαθιά ερωτευμένος και ερωτικός, συνθέτει με τρόπο προβοκατόρικο την τελική του ετυμηγορία απέναντι στον σύγχρονο καθωσπρεπισμό, βγάζοντας τη γλώσσα στην κοινωνική υποκρισία και τις επινοημένες αυθεντίες του καιρού μας και επαναφέροντας το "Θέατρο της Σκληρότητας" στη θέση που του ανήκει: μέσα στις φλογισμένες καρδιές των εξεγερμένων".
Περισσότερες πληροφορίες
Οικογένεια Τσέντσι
Εμπνευσμένη από τους «Τσέντσι» του Αρτό και του Σταντάλ, η πραγματική ιστορία της οικογένειας που συντάραξε τη Ρώμη του 16ου αιώνα με τα πάθη του ακόλαστου και αιμοδιψή κόμη Τσέντσι.
Κόκκαλο
Η παράσταση ξεκινάει με την φανταστική υπόθεση ότι, μετά από μια βραδιά προς τιμήν του στην οποία του απαγορευόταν η είσοδος, ο Αντονέν Αρτώ, απογοητευμένος, αρνείται την ελευθερία του και επιστρέφει οικειοθελώς στο κελί του, αποφασίζοντας να ξυπνήσει τα εκφραστικά του μέσα για να μεταμορφωθεί ο ίδιος στον πιο βιρτουόζο περφόρμερ και να δώσει ένα τελευταίο σόλο, μια παράσταση-ξέσπασμα, μπροστά σε ένα κοινό ανυπόκριτο. Ένα κοινό που θα πλάσει με το μυαλό του. Ένα κοινό που γεννήθηκε για να τον αγαπά. Απομονωμένος στο ψυχιατρικό άσυλο, ο Αρτώ στήνει από την αρχή το παλιό σκηνικό μιας αποτυχημένης του παράστασης και φέρνει την ψυχή του στο προσκήνιο, την ξεγυμνώνει και την τραγουδά με πάθος και μαεστρία. Σε ένα ονειρικό τοπίο μνήμης και με το ρυθμό της μουσικής του περφόρμερ και μουσικού Γιώργου Παλαμιώτη, ακολουθεί την κάθοδο μιας βαθιάς και ανείπωτης εξομολόγησης.
Αρτώ / Βαν Γκογκ
Έπειτα από 9 χρόνια ψυχιατρικού εγκλεισμού, ο Αντονέν Αρτό δίνει μια διάλεξη στην οποία υποδεικνύει τους ηθικούς αυτουργούς της αυτοκτονίας του Βαν Γκογκ.