Το θέατρο του Βασίλη Κατσικονούρη μας αφορά ακόμη

Τρία έργα του βλέπουν τα φώτα της σκηνής αυτή τη σεζόν, τα δύο σε πρώτη παρουσίαση, επιβεβαιώνοντας πως ο συγγραφέας που έπιασε κάτι από τη διαδρομή του περιθωριακού νεοέλληνα στον 21ο αιώνα έχει κι άλλα να πει.

Ποια σχέση έχει ο Βασίλης Κατσικονούρης με τη ροκ;

Το "Γάλα" του (γράφτηκε το 2003 και πρωτοπαρουσιάστηκε από το Εθνικό το 2006) αποτέλεσε απόλυτο talk of the town, το πρώτο του 21ου αιώνα όσον αφορά στην ελληνική δραματουργία. Η ιστορία της επαναπατρισμένης οικογένειας μεταναστών από την Τιφλίδα που διαδραματίζεται σε ένα ημιυπόγειο της Κυψέλης, έβαλε για τα καλά την υπόθεση "νέο ελληνικό έργο" στη σύγχρονη θεατρική πρακτική, ενώ οι μεταφράσεις του στα αγγλικά, τα γαλλικά, τα γερμανικά, τα σερβικά, τα πολωνικά μαρτυρούν την καθολική του απήχηση.

Ο Βασίλης Κατσικονούρης είχε ήδη δείξει δείγμα του ταλέντου του ελάχιστα χρόνια νωρίτερα με το "Καλιφόρνια ντρίμιν" (1ο κρατικό βραβείο θεατρικού έργου 2002, ανέβηκε στην Πειραματική Σκηνή του Εθνικού το 2004) και συνέχισε στα επόμενα χρόνια να βλέπει λοξά, μέσα από τους αντι-ήρωές του, την ελληνική διαδρομή στον 21ο αιώνα. Τα έργα του γεμίζουν με ανθρώπους που ζουν σε κάποιου είδους -ψυχικό ή φυσικό- περιθώριο, που ονειρεύονται μια διαφυγή από τη γύρω πραγματικότητα, όχι πάντοτε με τον πλέον δόκιμο τρόπο, που θα ήθελαν να ζουν με τους δικούς τους κανόνες αν και συνήθως συμβιβάζονται - ενώ παράλληλα φέρνει στο προσκήνιο τη σύγχρονη Ελλάδα, την επίπλαστη ευμάρεια του τέλους του 20ού αι. και τη σημερινή -οικονομική, κοινωνική και ηθική- κρίση.  Η άρνηση του νεαρού μετανάστη να γίνει με το ζόρι "Έλληνας" στο "Γάλα", οι ματαιώσεις της ζωής μιας μητέρας στο "Μπουφάν της Χάρλεϊ", η επαγγελματική ασφυξία και το όνειρο της μετανάστευσης στο "Καγκουρώ", η απόδόμηση της αισιοοδοξίας της ολυμπιακής περιόδου στο "Γκουντ Λακ", κ.ά., αποτυπώνουν διαφορετικές εκφάνσεις του ίδιου συγγραφικού προβληματισμού.

Ο Μάκης
©Πάτροκλος Σκαφίδας
Ο "Μάκης" παίζεται στο Θέατρο του Νέου Κόσμου

Συχνά, οι ήρωες του Κατσικονούρη είναι άντρες, εκφραστές του βάρους που ρίχνει η κοινωνία στους ανδρικούς ώμους, φορείς κάποιας ματαίωσης. Μπορεί το περιθώριό τους να είναι η (τρίτη) ηλικία τους, όπως στον "Μάκη", που παρουσιάζεται στο Θέατρο του Νέου Κόσμου, σε συν-σκηνοθεσία του συγγραφέα και του Ερρίκου Λίτση και ερμηνεία του δεύτερου. Εκεί ένας παππούς μονολογεί με μόνο ακροατή ένα χρυσόψαρο στη γυάλα του, αφημένος μόνος στο σπίτι, ενώ η υπόλοιπη οικογένεια λείπει σε διακοπές. Ένας απόμαχος της ζωής βουτάει στις αναμνήσεις του, σαρκάζει και αυτοσαρκάζεται, ακολουθεί τη διαδρομή της ζωής του, τα υπαρξιακά αδιέξοδα, τη μοναξιά, τις προσωπικές διαψεύσεις του.

Τσιτάχ
© Dimitris Vattis
Ο Γ. Νινιός ερμηνεύει το "Τσιτάχ" στο θέατρο Σταθμός

Μια άλλη μοναχική ανδρική φιγούρα είναι αυτή του παλαίμαχου ποδοσφαιριστή στο "Τσιτάχ. Η ερημιά του τερματοφύλακα", που ερμηνεύει σε πρώτη παρουσίαση ο Γιώργος Νινιός, σε σκηνοθεσία δική του και της Ερμίνας Κυριαζή (Σταθμός). Και εδώ ένας μονόλογος ενώπιον ενός αόρατου κοινού, τους μαθητές ενός σχολείου, γίνεται η χαρτογράφηση μιας επώδυνης εσωτερικής διαδρομής, κατά την οποία ένας κάποτε σπουδαίος αθλητής κάνει το ταμείο της ζωής του, εστιάζοντας σε μια κομβική απόφαση που του στοίχισε τα πάντα.

Καλιφόρνια Ντρίμιν 2
Χριστίνα Φυλακτοπούλου©
Το "Καλιφόρνια ντρίμιν 2" έρχεται στο Από Μηχανής

Δύο από τους πιο αναγνωρίσιμους ήρωες του Κατσικονούρη, και συνολικά του νεοελληνικού θεάτρου, σύμβολα μιας γενιάς που έμεινε εγκλωβισμένη σε μια παρατεταμένη μετεφηβεία, είναι οι εικοσάρηδες του "Καλιφόρνια ντρίμιν", που σχεδιάζουν -μάταια- να ζήσουν σε ένα κοινόβιο στην Καλιφόρνια αντί να καταταχθούν στο στρατό. "Τι να απέγιναν άραγε είκοσι χρόνια μετά, κατάφεραν να ενηλικιωθούν επιτέλους; Έστω και στραβά; Όπως στραβά πήγανε και τα περισσότερα από αυτά τα είκοσι χρόνια για όλους μας;"˙ με αυτά τα ερωτήματα στο μυαλό ο Βασίλης Κατσικονούρης στράφηκε στη συγγραφή του σίκουελ που τιτλοφορείται "Καλιφόρνια ντρίμιν 2 (20 χρόνια μετά)". Ο Ντίνος, ο Άρης, η Κική και η Βουβού, σαραντάρηδες πια, ζωντανεύουν ξανά και βάζουν μπρος στις μηχανές μιας τραγελαφικής κωμωδίας για μια γενιά ίσως χαμένη, που όμως δεν σταματά να κυνηγά το όνειρο. Πρόκειται για ένα σαρκαστικό δραματουργικό σχόλιο για την κρίση που δεν τελειώνει ποτέ και για μια χώρα όπου "όλα τριγύρω αλλάζουνε κι όλα τα ίδια μένουν" και θα παρουσιαστεί στο θέατρο Από Μηχανής (από 2/11) σε σκηνοθεσία του Δημήτρη Μυλωνά. Στην πολυαναμενόμενη πρώτη παρουσίαση, πρωταγωνιστούν οι Γιάννης Στόλλας, Σταύρος Καραγιάννης, Άννα Ελεφάντη και Στέλλα Ράπτη.

Περισσότερες πληροφορίες

Καλιφόρνια ντρίμιν 2, 20 χρόνια μετά

  • Κοινωνικό
  • Διάρκεια: 120 '

Οι εικοσάρηδες που γνωρίσαμε στο πρώτο μέρος του έργου σαρανταρίζουν σε μια κοινωνία που βιώνει μια παρατεταμένη κρίση, αλλά δεν παύουν να ονειρεύονται.

Τσιτάχ. Η ερημιά του τερματοφύλακα

  • Μονόλογος
  • Διάρκεια: 70 '

Πρόκειται για μια ιστορία γεμάτη χιούμορ και συγκίνηση με κύρια θέματά της την ανδρική μοναξιά και τη ματαίωση, μαζί όμως με ένα βαθύ αίσθημα αξιοπρέπειας, ως νίκη σε πείσμα της φθοράς. Ο Τσιτάχ, ένας πολύπειρος βετεράνος τερματοφύλακας της Εθνικής Ελλάδος, κάνει έναν ειλικρινή απολογισμό της μακροχρόνιας πορείας του, προσκεκλημένος από ένα σχολείο για να μιλήσει στα παιδιά για την αξία της άμιλλας και τα αθλητικά ιδεώδη. Με αφορμή την Παγκόσμια Ημέρα Αθλητισμού, εξιστορεί γεγονότα και εμπειρίες από τη ζωή και την καριέρα του ξετυλίγοντας σιγά-σιγά το κουβάρι της ύπαρξης του, από τη δόξα, τα πλούτη και τα φώτα της δημοσιότητας μέχρι το μηδέν και το περιθώριο.

Ο Μάκης

  • Μονόλογος
  • Διάρκεια: 60 '

Ένας παππούς μοιράζεται με μόνο ακροατή ένα χρυσόψαρο την ιστορία της ζωής του, την ιδεολογία του, τις περιπέτειες των οικογενειακών και των ερωτικών του σχέσεων.

Διαβάστε ακόμα

Τελευταία άρθρα Θέατρο

Το "Μπορντέλο της Μαντάμ Ρόζας" και ο "Μπογιατζής" βάζουν τα... καλοκαιρινά τους

Οι δύο παραστάσεις που παρουσιάστηκαν τον χειμώνα συνεχίζουν την πορεία τους και τη θερινή περίοδο στην αυλή του θεάτρου Από Κοινού.

ΓΡΑΦΕΙ: ATHINORAMA TEAM
15/07/2024

Ορέστεια

Ο Θεόδωρος Τερζόπουλος δοκίμασε τα όρια της μεθόδου του σε ένα τιτάνιο έργο και, αν και σε σημεία προδόθηκε, παρέδωσε μια παράσταση με στοιχεία μυσταγωγίας και "ιερού μεγαλείου", που θα εγγραφεί στις σπουδαιότερες της σύγχρονης παραστασιογραφίας του αρχαίου δράματος.

Η "Ορέστεια" του Θεόδωρου Τερζόπουλου πηγαίνει περιοδεία

Μάθετε σε ποιους σταθμούς θα παρουσιαστεί η τριλογία του Αισχύλου μετά την παρουσίασή της στο κατάμεστο Αρχαίο Θέατρο της Επιδαύρου (από όπου μπορείτε να δείτε εντός φωτογραφίες).

Οι παραγωγές της Στέγης Ιδρύματος Ωνάση ταξιδεύουν σε όλον τον κόσμο

Η βρετανική εφημερίδα The Stage πλέκει το εγκώμιο της Στέγης που προωθεί και στηρίζει την εξακτίνωση της σύγχρονης ελληνικής δημιουργίας του θεάτρου και του χορού στην Ευρώπη - κι όχι μόνο.

Θεσσαλικό Θέατρο: Ο Ορέστης Τάτσης νέος καλλιτεχνικός διευθυντής

Το Θεσσαλικό Θέατρο εμπιστεύεται τα ηνία του θεσμού στο νέο αίμα του ελληνικού θεάτρου.

Το αφιέρωμα "60 Χρόνια Εουτζένιο Μπάρμπα – Odin Teatret" έρχεται σε Φάμπρικα και Ρεκτιφιέ

Η σημαντική φυσιογνωμία του παγκόσμιου θεάτρου Εουτζένιο Μπάρμπα έρχεται στην Αθήνα τον Σεπτέμβριο για μία σειρά καλλιτεχνικών και εκπαιδευτικών δράσεων οργανωμένων από την ομάδα τέχνης Fabrica Athens.

Τη θεατρική παράσταση "Οδυσσέας" υποδέχεται το Μικρό Γκλόρια τον Οκτώβριο

Μια παράσταση που εμπνέεται από αληθινή ιστορία και έχει θέμα τη νόσο Αλτσχάιμερ έρχεται τη νέα σεζόν, με πρωταγωνιστή τον Τάσο Παλαντζίδη.