Ξεκινάνε οι παραστάσεις του "Θείου Βάνια" σε σκηνοθεσία του Δημήτρη Καραντζά

Με μια dream team ηθοποιών ανεβάζει το σπουδαίο ψυχογράφημα του Άντον Τσέχοφ ο ταλαντούχος δημιουργός.

Θείος Βάνιας Γκέλυ Καλαμπάκα©

Πολυαναμενόμενο χαρακτηρίζεται αναμφίβολα το επικείμενο ανέβασμα του τσεχοφικού αριστουργήματος από τον Δημήτρη Καραντζά, στο θεάτρο Προσκήνιο (από 26/10). Ο ταλαντούχος σκηνοθέτης, που έχει πάντα να προτείνει μια ερμηνεία των έργων που επιλέγει, καταπιάνεται για δεύτερη φορά με τον "Θείο Βάνια": Το δεύτερο από τα τέσσερα μεγάλα δράματα του Τσέχοφ εστιάζει και αυτό στη μάταιη αναζήτηση μιας ευτυχίας που συνεχώς διαφεύγει των ηρώων. Ανεκπλήρωτοι έρωτες, προσωπικές διαψεύσεις, ματαιωμένες ελπίδες, ζωές "σε αναμονή" – ολόκληρη η υπαρξιακή αγωνία και το ατελές της ανθρώπινης φύσης έχει ενσταλαχθεί στο κείμενο, που ακροβατεί, όπως όλα τα έργα του Ρώσου δημιουργού, μεταξύ κωμικού και δραματικού, και διαπνέεται από ανυπέρβλητη ευαισθησία και ενσυναίσθηση.

Θείος Βάνιας
Γκέλυ Καλαμπάκα©

Το απομακρυσμένο κτήμα του καθηγητή Σερεμπριακόφ κάπου στη ρωσική επαρχία, όπου εκτυλίσσεται η δράση, πρόκειται να συμπυκνωθεί στην εκδοχή του Καραντζά σε ένα τραπέζι, που φιλοδοξεί να λειτουργήσει ως υπαρξιακός τόπος συνάντησης των προσώπων, ως "ένα παρατηρητήριο ζωής ή ως ένας τόπος όπου τα πρόσωπα ανεβαίνουν για να δοκιμάσουν τη διαφυγή τους από την καθημερινότητα ενώπιον των υπολοίπων "καλεσμένων”".

Θείος Βάνιας
Γκέλυ Καλαμπάκα©

Γραμμένο στην εκπνοή του 19ου αι., το 1897, το κείμενο συλλαμβάνει τις ζωές οχτώ προσώπων που παλεύουν να απαλλαγούν από τα αδιέξοδά τους, να γεμίσουν τη ζωή τους με νόημα, να αντιμετωπίσουν το μέλλον με αισιοδοξία, ενώ το παρόν ξεγλιστράει από τα χέρια τους. Ερωτικές στερήσεις, υπόγεια πάθη και καταπιεσμένα συναισθήματα σιγοβράζουν και εκρήγνυνται εξαιτίας της αναγκαστικής συνύπαρξης των ηρώων, που μένουν στο τέλος ακόμη πιο ματαιωμένοι, αντιμέτωποι με τα ίδια αδιέξοδα, αλλά και με μια χαραμάδα ελπίδας να αχνοφέγγει όπως πάντοτε στην τσεχοφική δραματουργία.

Θείος Βάνιας
Γκέλυ Καλαμπάκα©

Αυτά τα πρόσωπα, που σύμφωνα με το σκηνοθέτη "παλεύουν να ξανανιώσουν και φαντασιώνονται την ομορφιά της ζωής σε μια χορογραφία των μικροπραγμάτων", καλείται να ερμηνεύσει ένας σπουδαίος θίασος, σε μετάφραση της Χρύσας Προκοπάκη: ο Χρήστος Λούλης (Βάνιας), ο Μανώλης Μαυροματάκης (Σερεμπριακόφ), η Θεοδώρα Τζήμου (Έλενα), η Ηρώ Μπέζου (Σόνια), ο Φιντέλ Ταλαμπούκας (Αστρόφ), η Μαρία Φιλίνη (Μαρίνα), ο Αντώνης Αντωνόπουλος (Τελιέγκιν) και η Ξένια Καλογεροπούλου (Μαρία Βασίλιεβνα). Οι υπόλοιποι συντελεστές, σταθεροί συνεργάτες του σκηνοθέτη και αυτοί, είναι η Μαρία Πανουργιά στα σκηνικά, η Ιωάννα Τσάμη στα κοστούμια, ο Δημήτρης Καμαρωτός στη μουσική, ο Τάσος Καραχάλιος στην κίνηση και ο Λευτέρης Παυλόπουλος στους φωτισμούς.

Δημήτρης Καραντζάς: Μήπως η νέα γενιά βρήκε τον σκηνοθέτη της;

Ο Δημήτρης Καραντζάς και ο Τσέχοφ

Ο Ρώσος δραματουργός απασχόλησε από νωρίς το σκηνοθέτη, όταν στη δεύτερη μόλις δουλειά του (σεζόν 2009-10) ανέβασε στη σκηνή τον "Ιβάνοφ", με αποφοίτους της δραματικής σχολής του Εμπρός. Το 2012 επανήλθε στην τσεχοφική δραματουργία, σκηνοθετώντας σε συνεργασία με τον Έκτορα Λυγίζο τον "Θείο Βάνια", σε μια εκδοχή για τρεις ηθοποιούς-αφηγητές (Θύμιος Κούκιος, Ελίνα Ρίζου, Έκτορας Λυγίζος), ενώ τη σεζόν 2019-20 προσέγγισε τις "Τρεις αδελφές" με μια ενδιαφέρουσα παράσταση, που εστίασε στο αναπόδραστο του χρόνου, προτείνοντας μια μεσήλικη εκδοχή των νεαρών τσεχοφικών ηρωίδων, τις οποίες ερμήνευσαν οι Καρυοφυλλιά Καραμπέτη, Μαρία Κεχαγιόγλου και Αθηνά Μαξίμου.

Περισσότερες πληροφορίες

Ο θείος Βάνιας

  • Δράμα
  • Διάρκεια: 120 '

Το βαθιά υπαρξιακό έργο εξελίσσεται γύρω από ένα τραπέζι όπου οι ήρωες αναμετριούνται με τη ματαίωση, τις ψευδαισθήσεις, την επίπονη αναζήτηση της ουτοπίας και τη συμφιλίωση με το αδιέξοδο.

Διαβάστε ακόμα

Τελευταία άρθρα Θέατρο

"Hecuba, not Hecuba": Στην Επίδαυρο η παράσταση του αντισυμβατικού Τιάγκο Ροντρίγκες που πλέκει το μύθο με μια αληθινή ιστορία

Ο μύθος της "Εκάβης" του Ευριπίδη συναντά την αληθινή ιστορία μιας οργισμένης μητέρας που παλεύει ενάντια στη συγκάλυψη της εξουσίας και την έλλειψη απόδοσης δικαιοσύνης.

ΓΡΑΦΕΙ: ATHINORAMA TEAM
15/07/2024

Το "Μπορντέλο της Μαντάμ Ρόζας" και ο "Μπογιατζής" βάζουν τα... καλοκαιρινά τους

Οι δύο παραστάσεις που παρουσιάστηκαν τον χειμώνα συνεχίζουν την πορεία τους και τη θερινή περίοδο στην αυλή του θεάτρου Από Κοινού.

Ορέστεια

Ο Θεόδωρος Τερζόπουλος δοκίμασε τα όρια της μεθόδου του σε ένα τιτάνιο έργο και, αν και σε σημεία προδόθηκε, παρέδωσε μια παράσταση με στοιχεία μυσταγωγίας και "ιερού μεγαλείου", που θα εγγραφεί στις σπουδαιότερες της σύγχρονης παραστασιογραφίας του αρχαίου δράματος.

Η "Ορέστεια" του Θεόδωρου Τερζόπουλου πηγαίνει περιοδεία

Μάθετε σε ποιους σταθμούς θα παρουσιαστεί η τριλογία του Αισχύλου μετά την παρουσίασή της στο κατάμεστο Αρχαίο Θέατρο της Επιδαύρου (από όπου μπορείτε να δείτε εντός φωτογραφίες).

Οι παραγωγές της Στέγης Ιδρύματος Ωνάση ταξιδεύουν σε όλον τον κόσμο

Η βρετανική εφημερίδα The Stage πλέκει το εγκώμιο της Στέγης που προωθεί και στηρίζει την εξακτίνωση της σύγχρονης ελληνικής δημιουργίας του θεάτρου και του χορού στην Ευρώπη - κι όχι μόνο.

Θεσσαλικό Θέατρο: Ο Ορέστης Τάτσης νέος καλλιτεχνικός διευθυντής

Το Θεσσαλικό Θέατρο εμπιστεύεται τα ηνία του θεσμού στο νέο αίμα του ελληνικού θεάτρου.

Το αφιέρωμα "60 Χρόνια Εουτζένιο Μπάρμπα – Odin Teatret" έρχεται σε Φάμπρικα και Ρεκτιφιέ

Η σημαντική φυσιογνωμία του παγκόσμιου θεάτρου Εουτζένιο Μπάρμπα έρχεται στην Αθήνα τον Σεπτέμβριο για μία σειρά καλλιτεχνικών και εκπαιδευτικών δράσεων οργανωμένων από την ομάδα τέχνης Fabrica Athens.