Παρά τις δυσκολίες της προηγούμενης χρονιάς, πολλές θεατρικές παραστάσεις κατόρθωσαν να διαγράψουν αξιοθαύμαστη πορεία, και σε πολλές περιπτώσεις μάλιστα να σαρώσουν τόσο τις συζητήσεις στα θεατρικά πηγαδάκια όσο και τις εισπράξεις στα ταμεία.
Δημοφιλή και συζητημένα
Σε μία από τις παραστάσεις που συζητήθηκαν όσο λίγες τον προηγούμενο θεατρικό χειμώνα επιστρέφει ο Πάνος Βλάχος στο θέατρο Γκλόρια (από 5/10). Μιλάμε, βέβαια, για τον "Τυχαίο θάνατο ενός αναρχικού" (φωτό εξωφύλλου) του Ντάριο Φο, με τη σκηνοθετική υπογραφή του Γιάννη Κακλέα· η παράσταση εκπροσώπησε μία από τις πιο δημοφιλείς τάσεις της περασμένης σεζόν, δηλαδή την εκρηκτική ενέργεια και τον έντονα μουσικό χαρακτήρα, ανανεώνοντας την πολιτική σάτιρα κατά της αυθαιρεσίας της εξουσίας. Στο θέμα της κρατικής καταστολής και της καταπάτησης των δικαιωμάτων αναφέρεται και η φρέσκια διασκευή του σκηνοθέτη Γιώργου Παπαγεωργίου και του πρωταγωνιστή Πάνου Παπαδόπουλου πάνω στην αιχμηρή "Δεσποινίδα Μαργαρίτα" του Ρομπέρτο Ατάιντε, η οποία παρουσιάζεται και φέτος με τον τίτλο "Μπαίνει η δεσποινίς Μαργαρίτα" στο Θέατρο του Νέου Κόσμου (από 3/10). Το καυστικό σχόλιο του έργου αναδεικνύεται μέσα από τη σχέση της δασκάλας Μαργαρίτας με τους μαθητές της (το κοινό αναλαμβάνει αυτόν το ρόλο), σε μια εκδοχή για τρία πρόσωπα, συνοδεία ζωντανής μουσικής.
Μια διαχρονική καταγγελία κατά των δεισιδαιμονιών, των προκαταλήψεων και του φανατισμού αποτελούν οι "Μάγισσες του Σάλεμ" του Άρθουρ Μίλερ που επαναλαμβάνονται για δεύτερη χρονιά, σε σκηνοθεσία Νικορέστη Χανιωτάκη, αυτήν τη φορά στο θέατρο Βρετάνια (από 2/10). Άκης Σακελλαρίου, Ρ. Λουιζίδου, Γ. Καλατζόπουλος και Μ. Βαμβακά επιστρέφουν στο θίασο, που ανανεώνεται με τους Μ. Αεράκη, Δ. Επιθυμιάδη, Κ. Κάππα. Σε διαφορετικό κλίμα, οι Κ. Μαρκουλάκης, Σμ. Καρύδη, Οδ. Παπασπηλιόπουλος, Στ. Γουλιώτη, Γ. Χρυσοστόμου, Λ. Παπαληγούρα ξαναζωντανεύουν τη σπαρταριστή κωμωδία του Μάικλ Φρέιν, "Το σώσε", που παρακολούθησαν πέρυσι στο Παλλάς περισσότεροι από 30.000 θεατές (από 5/10). Το στόρι αφορά έναν δευτεροκλασάτο θίασο που προσπαθεί να ανεβάσει μια ερωτική φάρσα, αλλά όλα πηγαίνουν στραβά.
Επετειακά…
Εκατό χρόνια από το 1922 μετρούν δύο παραστάσεις αφιερωμένες στη Μικρασιατική Καταστροφή. Τα "Ματωμένα χώματα", τη συγκινητική παράσταση-στοίχημα που σκηνοθέτησε ο Γιώργος Παλούμπης βασισμένος στο συγκλονιστικό μυθιστόρημα της Διδώς Σωτηρίου, με πρωταγωνιστές τους Ν. Τσακίρογλου και Μ. Σαράντη και έναν 16μελή θίασο ηθοποιών και μουσικών, θα δούμε ξανά στο Δημοτικό Θέατρο Πειραιά (από 5/10).
Υπό την ομπρέλα της διοργάνωσης 2023 Ελευσίς Πολιτιστική Πρωτεύουσα της Ευρώπης παρουσιάζεται το χρονικό της ιστορίας των Μικρασιατών προσφύγων της Άνω Ελευσίνας "E_ΦΥΓΑ Μικρασία" (από 30/9), με πρωταγωνιστές τους κατοίκους του συνοικισμού και σε σκηνοθεσία της Γιολάντας Μαρκοπούλου. Στη site-specific περιπατητική παράσταση με ελεύθερη είσοδο συμμετέχουν οι ηθοποιοί Ιφ. Καραμήτρου και Θ. Τσακαλίδης με ζωντανή μουσική από τους dorόs.
Έτοιμοι για λίγο μυστήριο;
Ανανεωμένη επιστρέφει στον Νέο Ακάδημο για τρίτη χρονιά (από 1/10) η "Ποντικοπαγίδα", με τους Μ. Αθανασίου, Π. Αναστασοπούλου, Ρ. Οικονομίδου, Δ. Πετρόπουλο, Ν. Πολυδερόπουλο, Β. Σαλευρή, Χ. Τζωρτζάκη, Σ. Χατζηαργύρη. Η διασκευή του έργου της Αγκάθα Κρίστι από την Κίρκη Καραλή θέλει τη δράση να μεταφέρεται σε μια απομονωμένη πανσιόν της ελληνικής επαρχίας τη δεκαετία του ’90. Την "Παγίδα", αυτήν τη φορά του Ρομπέρ Τομά, ξαναστήνει στο θέατρο Ζίνα ο Πέτρος Ζούλιας με τους Βλ. Κυριακίδη, Γ. Κωνσταντίνου, Έφη Μουρίκη, Κ. Γιαννακόπουλο, Τ. Παπαματθαίου (από 5/10).
Δεύτερος γύρος στο Από Μηχανής
Με περισσότερα από 150 sold out στο ενεργητικό του σηκώνει ξανά αυλαία το ψυχολογικό θρίλερ του Άντονι Σάφερ "Σλουθ" (από 30/9), σε σκηνοθεσία Δ. Μυλωνά, ο οποίος αναμετριέται και επί σκηνής με τον Σ. Χατζάκης για τα μάτια μιας γυναίκας. Για δεύτερη χρονιά, όμως, συνεχίζεται και το "Όπου κι αν πας να μη χαθείς" (από 2/10), που σκηνοθετεί και πάλι ο Μυλωνάς, βασισμένος στο ομώνυμο μπεστ σέλερ του Νίκου Σκορίνη για την ιστορία ενός άνδρα σε αναζήτηση της προσωπικής του "Ιθάκης", με τους Μ. Παναγιωτοπούλου, Θ. Σκαρβέλη, Δ. Μπούρα, κ.ά.
Η φιλοξενούμενη παραγωγή της ομάδας Zero Gravity "On Ego" επαναλαμβάνεται τα πέντε σαββατοκύριακα του Οκτωβρίου. Την ερωτική ιστορία επιστημονικής φαντασίας που έγραψε ο Μικ Γκόρντον σε συνεργασία με τον νευροεπιστήμονα Πολ Μπροκς σκηνοθετεί ο Γιάννης Νταλιάνης με τους Αλ. Αϊδίνη, Γ. Καπελέρη, Θ. Βλαβιανό κ.ά.
Το ελληνικό έργο στα πάνω του
Η σύγχρονη ελληνική δραματουργία μιλά με έναν πολύ ξεχωριστό τρόπο στην καρδιά του θεατή, ειδικά όταν αυτή επικεντρώνεται σε οικογενειακές υποθέσεις, καυτά κοινωνικά ζητήματα και υπαρξιακές αναζητήσεις. Αυτό μαρτυρά για τέταρτη χρονιά η πορεία της παράστασης "170 τετραγωνικά/Moonwalk" σε σκηνοθεσία Γιώργου Παλούμπη, η οποία μάλιστα χάρισε στον ηθοποιό Γιωργή Τσουρή, που υπογράφει και το κείμενο, Βραβείο Χορν για την ερμηνεία του. Η ιστορία διαδραματίζεται σε μια μικρή επαρχιακή πόλη όπου δύο αδελφές βρίσκονται ξανά κάτω από την ίδια στέγη με αφορμή το θάνατο του πατέρα τους.
Η θέση της γυναίκας στο σύγχρονο κοινωνικό αφήγημα απασχολεί την Ευαγγελία Γατσωτή στο "Νυχιάνγκ" που σκηνοθετεί ο Δημήτρης Τάρλοου στο θέατρο Πορεία, με τις Αλ. Καλτσίκη και Θ. Σταματέλου (από 5/10). Η έννοια της ματαίωσης και της αποτυχίας ενέπνευσαν στον Παντελή Φλατσούση την ιδέα της παράστασης "Μετά το τέλος του κόσμου· ένα αρχείο ματαιωμένων σχεδίων", που έχει τη μορφή ραδιοφωνικής εκπομπής μεταξύ δύο ερμηνευτών (Άλκ. Πολυχρόνη, Γ. Κριθάρας). Επαναλαμβάνεται στην Κάμιρο από 5/10.
Την αινιγματική "Πόλη" της "μητέρας" του νεοελληνικού θεάτρου Λούλας Αναγνωστάκη ανεβάζει για δεύτερη χρονιά στο Ίδρυμα "Μιχάλης Κακογιάννης" ο Ένκε Φεζολλάρι με τη Β. Πεφάνη και τον Β. Αφεντούλη (από 30/9). Tο έργο διαδραματίζεται στη μετεμφυλιακή ατμόσφαιρα του 1960 και πραγματεύεται τα συλλογικά τραύματα του Έλληνα.
Η "Νύχτα της κουκουβάγιας", η σπουδαία αλληγορία του σημαντικού Έλληνα δραματουργού Γιώργου Διαλεγμένου για τη ζωή και το θάνατο, που ανέβασαν πέρυσι ο Δ. Αγαρτζίδης και η Δ. Αναστάσογλου με την ομάδα τους Elephas tiliensis, μετακομίζει στο Bios (από 3/10).
Σπουδαίοι συγγραφείς
Έξι ανθρώπινες ιστορίες του σπουδαίου διηγηματογράφου του 20ού αιώνα, Ρέιμοντ Κάρβερ, που μιλούν για την ανάγκη των καθημερινών ηρώων του για την αγάπη, συνθέτουν τη σκηνική σύνθεση "Να ακούς το χιόνι να πέφτει" που σκηνοθετεί ο Δημήτρης Καταλειφός στο Studio Μαυρομιχάλη (από 5/10). Ο σημαντικός ηθοποιός συνυπογράφει τη διασκευή και συμπρωταγωνιστεί με τη Στ. Κρούσκα.
Τη "Βαθιά γαλάζια θάλασσα" του Τέρενς Ράτιγκαν, ενός από τους πιο επιτυχημένους δραματουργούς του 20ού αιώνα, θα δούμε για δεύτερη χρονιά στο θέατρο Αγγέλων Βήμα (από 5/10). Ο Αλέξιος Κοτσώρης σκηνοθετεί και συμπρωταγωνιστεί με τους Φ. Τεντολούρη, Τ. Προβιά, Μ. Καρακίτσου κ.ά. στην ιστορία ενός ερωτικού τριγώνου με φόντο το μεταπολεμικό Λονδίνο.
Εξομολογήσεις
Η Νάνα Παπαδάκη ανεβαίνει και πάλι στη σκηνή του θεάτρου Φούρνος στο έργο "Νίκη, απόψε στο πάρτι", τη μεταγραφή του έργου της σπουδαίας ηθοποιού Νίκης Τριανταφυλλίδη "Πάρτι στο σπίτι της Ελισάβετ Π" από τη Ρούλα Πατεράκη σε πρώτο πρόσωπο (από 1/10).
Στο Vault επαναλαμβάνεται ο μονόλογος σε κείμενο και σκηνοθεσία του Κοραή Δαμάτη "Χαρίκλεια Καβάφη" (από 1/10) που ξεχώρισε την προηγούμενη σεζόν στο θεατρικό φεστιβάλ μονολόγων "Ο γιος μου", βασισμένος στη ζωή της μητέρας του Κωνσταντίνου Καβάφη, με την Ασπασία Κράλλη στον ομώνυμο ρόλο (επαναλαμβάνονται επίσης οι μονόλογοι "Η Μάνα Αυτουνού...Έλλη Ζάχου Ταχτσή" από 7/10 & "Καραϊσκάκενα, ο θρύλος" από 9/10).
Η ομάδα του θεάτρου 2510 παρουσιάζει το έργο του Ανδρέα Ζαφείρη "Κατερίνα Γώγου: Το γαμώτο που δεν έζησα" (σε δική του σκηνοθεσία), βασισμένο στη ζωή της ασυμβίβαστης ποιήτριας (από 3/10). Παίζουν οι Έλενα Αϊβαλιώτου, Χαρά Νικολάου και Χάρης Γεωργιάδης. Στον νέο χώρο Θύαμις - Ένα σπίτι για τις τέχνες στον Κολωνό, πέντε ηθοποιοί εξομολογούνται στο "Confess/Εξομολογηθείτε" της Όλγας Ποζέλη, βασισμένο σε κείμενα τριών συγγραφέων και στην τεχνική του devised theatre (από 2/10).
Περισσότερες πληροφορίες
Κατερίνα Γώγου: Το γαμώτο που δεν έζησα
Η παράσταση, που επιστρέφει για τέταρτη χρονιά, βασίζεται στη ζωή και το έργο της αντισυμβατικής ποιήτριας αλλά και την πυκνή, σε ιστορικό χρόνο, περίοδο που έζησε μία από τις σημαντικές δημιουργούς της νεοελληνικής λογοτεχνίας. Η άγρια μοναδικότητα των στίχων της, η εκπληκτική της ενσυναίσθηση για τη ζωή στο αστικό τοπίο, η έμπρακτη αγάπη της για το διαφορετικό, το περιθώριο, τους κολασμένους, η αυτοκαταστροφική της διαδρομή -που λειτουργεί ως καθρέφτης μιας ολόκληρης κοινωνίας- την τοποθέτησαν κορυφαία του Χορού στην «Αγία Τριάδα των Εξαρχείων», (Σιδηρόπουλος, Άσιμος, Γώγου), αλλά και ισότιμη των Ελύτη, Ρίτσου και Σεφέρη σε αναγνωσιμότητα.
170 τετραγωνικά / Moonwalk
Η αγωνιώδης ιστορία δύο αδερφών, που επιστρέφουν στο πατρικό τους, σε μια μικρή πόλη της ελληνικής επαρχίας, μετά το θάνατο του πατέρα τους. Η συνύπαρξη κάτω από την ίδια στέγη θα προκαλέσει αντιθέσεις και διαφωνίες ανάμεσα στη μικρή εγκυμονούσα αδερφή, τον σύντροφό της και τη μεγάλη αδερφή, η οποία επιστρέφει μετά από πολυετή απουσία με σκοπό να το πουλήσει. H εμφάνιση - βόμβα ενός προσώπου, θα φέρει αντιμέτωπους τους αντιήρωες με το παρελθόν, το παρόν και κυρίως το μέλλον τους.
Η παγίδα
Μια γυναίκα χάνεται στις Άλπεις, όταν όμως επιστρέφει, ο άντρας της είναι ο μόνος που δεν την αναγνωρίζει, στη διάσημη ανατομία ενός ψυχολογικού εγκλήματος.
Σλουθ
Η σκηνή μετατρέπεται σε πεδίο μάχης μεταξύ δύο αντρών, ενός απατημένου συζύγου και του εραστή της γυναίκας του που διεκδικεί να την παντρευτεί.
E_ΦΥΓΑ Μικρασία
Ο διάλογος, που ξεκίνησε το 2018 με τον Συνοικισμό της Ελευσίνας και τους κατοίκους του, συνεχίζεται με μια περιπατητική περφόρμανς-σύνθεση αφηγήσεων των απογόνων των Μικρασιατών προσφύγων της Άνω Ελευσίνας, ντοκουμέντων και ζωντανής μουσικής. Οι ψηφίδες των διηγήσεων που συνθέτουν το μωσαϊκό της παράστασης, οδηγούν τους θεατές ανάμεσα στα μικρά προσφυγόσπιτα και τα αδιέξοδα σοκάκια του Συνοικισμού. Εκεί αποκαλύπτεται μια νέα εκδοχή της ιστορίας που κατατίθεται για πρώτη φορά, μέσα από μια πρωτότυπη σκηνική σύνθεση που αξιοποιεί εκφραστικά μέσα των εικαστικών και παραστατικών τεχνών αλλά και της ψηφιακής τεχνολογίας. Η παράσταση έχει παρουσιαστεί ήδη πέντε φορές στο πλαίσιο της 2023 Ελευσίς και κλείνει πανηγυρικά τον κύκλο της στην Ελευσίνα.
Ο τυχαίος θάνατος ενός αναρχικού
Το έργο αφορμάται από την πραγματική δολοφονία του «αναρχικού σιδηροδρομικού» Τζουζέπε Πινέλι που διαπράχθηκε από την ιταλική αστυνομία. Με σατιρικό και ειρωνικό τρόπο, το έργο καταγγέλλει το τραγικό συμβάν, καυτηριάζει την κατάχρηση της εξουσίας και, αν και γράφτηκε πριν από χρόνια για να ασκήσει κριτική στη κυβερνητική διαφθορά, ο θεατής δεν θα δυσκολευτεί να βρει πολλές ομοιότητες με την Ελλάδα του σήμερα. Ταυτόχρονα, η παράσταση, που έχουν παρακολουθήσει μέχρι σήμερα περισσότεροι από 200.000 θεατές, διαθέτει εκρηκτική ενέργεια και ακολουθεί τα χνάρια ενός αρχετυπικού Γελωτοποιού, μίας φιγούρας διαχρονικής, αστείας και επικίνδυνης για κάθε εξουσία και κάθε στερεότυπο, συνδυάζοντας τα τραγούδια και τη ζωντανή μουσική με το καυστικό χιούμορ.
Όπου κι αν πας να μη χαθείς
Το «Όπου κι αν πας να μη χαθείς» λειτουργεί ως ένα σύγχρονο «έπος», μια σύγχρονη Οδύσσεια στην οποία ξετυλίγεται η Ιστορία της νεότερης Ελλάδας από τη δεκαετία του 1950 έως και τις μέρες μας και μαζί η ξενιτιά, η δικτατορία, τα κινήματα, η μεταπολίτευση, η πτώση του ανατολικού μπλοκ κ.α. Η περιπλάνηση του κεντρικού ήρωα Ορέστη στους τόπους της Ιστορίας, γίνεται ένα ταξίδι με προορισμό την προσωπική του «Ιθάκη» αλλά ταυτόχρονα αντανακλά την προσδοκία και τη ματαίωση μιας ολόκληρης γενιάς, μιας ολόκληρης εποχής. Το βιβλίο που έχει πουλήσει πάνω από 20.000 αντίτυπα αποτέλεσε την αφετηρία για τη δημιουργία ενός πρωτότυπου θεατρικού κειμένου γεννημένου εξολοκλήρου μέσα από τη διαδικασία των προβών.
Το σώσε
Η εμβληματική βρετανική φάρσα είναι μια αριστοτεχνικά δομημένη σάτιρα για τη ζωή πίσω από την κουίντα και τις προβληματικές σχέσεις μεταξύ των μελών ενός θιάσου.
On ego
Ένα εξωφρενικό πείραμα τηλεμεταφοράς με απρόβλεπτες συνέπειες εκτυλίσσεται στο έργο που βασίζεται στη «Σιωπηλή χώρα» του νευροεπιστήμονα Πολ Μπροκς.
Βαθιά γαλάζια θάλασσα
Στο εμποτισμένο με αυτοβιογραφικά στοιχεία έργο-πορτρέτο του μεταπολεμικού Λονδίνου, η Έστερ αποπειράται να αυτοκτονήσει όταν ο εραστής που ακολούθησε, θυσιάζοντας τον πλούσιο γάμο της, την εγκαταλείπει.
Confess/Εξομολογηθείτε
Μια θεατρική εμπειρία που αποζητά την ανάγκη για εξομολόγηση της αλήθειας, η οποία εξελίσσεται διαδοχικά σε πέντε δωμάτια με δύο ή τρεις θεατές, βασισμένη σε κείμενα που προέκυψαν από την τεχνική του devised theatre αλλά και κείμενα των Σάκη Σερέφα («Δεν δύναμαι»), Ανδρέα Φλουράκη («Το σπίτι»), Μαρίας Γουλή («Η χορεύτρια»).
Νίκη, απόψε στο πάρτι
Μεταγραφή του θεατρικού της σπουδαίας ηθοποιού Νίκης Τριανταφυλλίδη «Πάρτι στο σπίτι της Ελισάβετ Π», που αντανακλά το πνεύμα της δημιουργού του μέσα από ένα ταξίδι στα μύχια της ψυχής.
Νυχιάνγκ
Η ιεροτελεστία του μανικιούρ γίνεται αφορμή για μια σκοτεινή κωμωδία που ξετυλίγει το κοινωνικό αφήγημα της γυναίκας του σήμερα αλλά και την εξέλιξη των οικογενειακών σχέσεων.
Μετά το τέλος του κόσμου· ένα αρχείο ματαιωμένων σχεδίων
Δύο ηθοποιοί γίνονται οι παρουσιαστές ενός αρχείου μη πραγματοποιημένων ατομικών και συλλογικών «σχεδίων» σε ένα δυστοπικό μέλλον. Το κείμενο συνδιαμορφώθηκε με τη συμμετοχή του κοινού.
Ποντικοπαγίδα
Το αστυνομικό μυστήριο που θέλει οκτώ ήρωες εγκλωβισμένους σε ένα δολοφονικό παιχνίδι, μεταφέρεται στις αρχές της δεκαετίας του '90 σε μια πανσιόν της ελληνικής επαρχίας.
Μπαίνει η δεσποινίς Μαργαρίτα
Το πολιτικό έργο-σχόλιο πάνω στην εξουσία, που γράφτηκε την περίοδο της δικτατορίας στη Βραζιλία, ανεβαίνει σε μια σύγχρονη διασκευή για τρία πρόσωπα.
Η νύχτα της κουκουβάγιας
Μια αλληγορία για τη ζωή και το θάνατο που μας φέρνει αντιμέτωπους με τις επιλογές, τις ενοχές και τις πληγές που κρύβει το παρελθόν.
Ματωμένα χώματα
Η Μικρασιατική Καταστροφή ζωντανεύει μέσα από το εμβληματικό έργο, σε μια παράσταση για τον άνθρωπο σε οριακές καταστάσεις.
Η πόλη
Με φόντο τη μετεμφυλιακή ατμόσφαιρα του 1960, γράφτηκε το προφητικό έργο, μέρος της «Τριλογίας της πόλης», για μια κοινωνία που νοσεί.
Χαρίκλεια Καβάφη
Η μητέρα του Κωνσταντίνου Καβάφη υπήρξε μια δυναμική γυναίκα που έζησε τα σημαντικότερα ιστορικά γεγονότα του 18ου αιώνα και μαζί με άλλα οκτώ παιδιά μεγάλωσε τον σπουδαίο μας ποιητή.
Να ακούς το χιόνι να πέφτει
Μια σκηνική σύνθεση βασισμένη σε έξι καθημερινές ιστορίες του σπουδαίου διηγηματογράφου του 20ού αιώνα, Ρέιμοντ Κάρβερ, που μιλούν για την ανάγκη του ανθρώπου για την αγάπη.
Οι μάγισσες του Σάλεμ
Βασισμένο στην πραγματική ιστορία της καταδίκης ως μαγισσών 20 γυναικών στο χωριό Σάλεμ της Μασαχουσέτης το 1692, το αριστούργημα του Μίλερ είναι μια διαχρονική καταγγελία των δεισιδαιμονιών, των προκαταλήψεων και του φανατισμού.