Έντεκα συνολικά παραστάσεις θα δώσουν φέτος το στίγμα τους από τις δύο σκηνές του Από Μηχανής Θεάτρου στο Μεταξουργείο. Έξι από αυτές σε παραγωγή του ίδιου του θεάτρου υπό την καλλιτεχνική διεύθυνση της Άννας Ελεφάντη και του Δημήτρη Μυλωνά, που κλείνουν πέντε χρόνια στο τιμόνι του θεάτρου. Πέντε χρόνια, όπως λένε με συγκινήσεις, χαρές, δυσκολίες, αναποδιές, με τον παλμό του θεατρόφιλου κοινού να στηρίζει και να δίνει ζωή στις παραστάσεις κι ανάμεσα σε όλα αυτά, η απότομη αναστολή των καλλιτεχνικών εργασιών εξαιτίας της πανδημίας του κορονοϊού. Το όραμα του Από Μηχανής Θεάτρου, παρόλα αυτά, παραμένει το ίδιο ισχυρό, ενώ ο χώρος ταυτίζεται με έναν τόπο πολυφωνικού εναλλασσόμενου ρεπερτορίου και σημαντικών συνεργασιών (με τον Σωτήρη Χατζάκη και τον Γιάννη Νταλιάνη), όπως φαίνεται και από το πρόγραμμα του θεάτρου για τη σεζόν 2022-2023. Ειδική μνεία προς τους θεατές απηύθυνε και ο Σωτήρης Χατζάκης λέγοντας ότι είναι "μεγάλη υπόθεση να αψηφάς την δυστοπική κατάσταση που ζούμε και να πηγαίνεις να στηρίζεις το θέατρο”, όπως και έγινε την προηγούμενη χρονιά σε έναν χώρο που ο ίδιος χαρακτηρίζει με τις λέξεις "συλλογικότητα” και "ιερότητα”. Όσον αφορά την άποψη του για την Τέχνη σε αυτή τη δύσκολη εποχή, δήλωσε: "Η τέχνη κατά τη γνώμη μου στρατεύεται όχι λαϊκίστικα, όχι κομματικά. Στρατεύεται πολιτικά υπέρ του ανθρώπου εκεί έξω τον οποίο χρειαζόμαστε να έρθει να συμπληρώσει αυτό το παζλ που λέγεται είτε θεατρική πράξη, είτε θεατρική λειτουργία, είτε εκκλησίασμα”.
Οι επιτυχημένες επαναλήψεις
Η επιτυχημένη πορεία τριών παραστάσεων την προηγούμενη χρονιά οδήγησαν στην ένταξη τους και στο φετινό ρεπερτόριο του θεάτρου. Περισσότερους από 30.000 θεατές σε Αθήνα και Θεσσαλονίκη και πάνω από 150 sold out συγκέντρωσε το κορυφαίο ψυχολογικό θρίλερ "Σλουθ” του Άντονι Σάφερ σε σκηνοθεσία του Σωτήρη Χατζάκη με τον ίδιο και τον Δημήτρη Μυλωνά να ερμηνεύουν τους δύο ρόλους του έργου. Η κοινωνική καταξίωση, η σεξουαλική υπεροχή και η αγωνία της φθοράς του χρόνου κινούν αυτό το μυστηριώδες παιχνίδι που είναι γραμμένο το 1970 υπό τους όρους του αστυνομικού μυθιστορήματος. Γεγονός που όπως επισημαίνει ο Βρετανός συγγραφέας αποτελεί το μυστικό της επιτυχίας του "Σλουθ", το ότι διακωμωδεί δηλαδή το αστυνομικό θρίλερ, "αναδεικνύοντας παράλληλα όλες τις αρετές του", σύμφωνα με τον κριτικό των New York Times Κλιβ Μπαρνς (από 30/9). Η δεύτερη παράσταση σε παραγωγή του Από Μηχανής που συνεχίζεται και φέτος είναι το "Όπου κι αν πας να μη χαθείς", το οποίο αντλεί από το ομώνυμο μυθιστόρημα του Νίκου Σκορίνη. Το βιβλίο που έχει πουλήσει περισσότερα από 20.000 αντίτυπα μέχρι σήμερα αποτέλεσε την αφετηρία για τη δημιουργία ενός πρωτότυπου θεατρικού κειμένου γεννημένου εξολοκλήρου μέσα από τη διαδικασία των προβών, μια πρακτική συνεργασίας που συχνά ακολουθεί στις παραστάσεις του ο Δημήτρης Μυλωνάς. Οι Μαρούσκα Παναγιωτοπούλου, Θεοδόσης Σκαρβέλης, Δημήτρης Μπούρας, Δήμητρα Μάζη, Δάφνη Δίγκα και Θανάσης Κορλός πρωταγωνιστούν στην ιστορία του ταξιδιού ενός ασυμβίβαστου άνδρα προς αναζήτηση της προσωπικής του "Ιθάκης" παράλληλα με τις στιγμές που σημάδεψαν την Ιστορία της νεότερης Ελλάδας από τη δεκαετία του 1950 έως και τις μέρες μας (από 2/10).
Επαναλαμβάνεται για δεύτερη χρονιά τα πέντε Σαββατοκύριακα του Οκτωβρίου και το "On Ego” του Μικ Γκόρντον σε συνεργασία με τον σημαντικό νευροεπιστήμονα Πολ Μπροκς, που παρουσίασε για πρώτη φορά στην Ελλάδα ο Γιάννης Νταλιάνης σε παραγωγή της ομάδας Zero Gravity. Η παράσταση με πρωταγωνιστές τους Αλεξάνδρα Αϊδίνη, Γιάννη Καπελέρη, Θανάση Βλαβιανό, Γιώργο Κορομπίλη και Χρύσα Νταή, που πραγματεύεται μια ερωτική ιστορία επιστημονικής φαντασίας με το θέμα της συνείδησης στο επίκεντρο, είναι αφιερωμένη στον μεγάλο θεατράνθρωπο Πίτερ Μπρουκ, ο οποίος συνέδραμε στη δημιουργία του έργου.
"Καλιφόρνια Ντρίμιν - 20 χρόνια μετά”
"Το Από Μηχανής Θέατρο ειδικά στηρίζει στην πράξη και φέτος το καλό ελληνικό έργο” επεσήμανε ο Δημήτρης Μυλωνάς μιλώντας για το νέο έργο του Βασίλη Κατσικονούρη "Καλιφόρνια Ντρίμιν - 20 χρόνια μετά” το οποίο του εμπιστεύτηκε να σκηνοθετήσει με πρωταγωνιστές τους Γιάννη Στόλλα, Σταύρο Καραγιάννη, Άννα Ελεφάντη και Στέλλα Ράπτη. Πρόκειται για το σίκουελ του "Καλιφόρνια Ντρίμιν” (γράφτηκε το 2002 και πρωτοπαίχτηκε στην Πειραματική Σκηνή του Εθνικού Θεάτρου το 2004) το οποίο, όπως υπογραμμίζει ο συγγραφέας, είναι το είδος του έργου όπου οι ήρωες μένουν σε μία παράξενη εκκρεμότητα και σε καλούν να σκεφτείς τι τους συμβαίνει μετά το τέλος της ιστορίας. Μετά το "Καγκουρό” που παρουσιάστηκε με μεγάλη επιτυχία στο Εθνικό Θέατρο το 2015, ο Βασίλης Κατσικονούρης και ο Δημήτρης Μυλωνάς συναντιούνται ξανά καλλιτεχνικά για να μας αποκαλύψουν που βρίσκονται οι τέσσερις αγαπημένοι εικοσάρηδες -Ντίνος, Άρης, Βουβού και Κική- που πλέον έχουν σαρανταρίσει, καταθέτοντας ένα σαρκαστικό σχόλιο για την κρίση που δεν τελειώνει ποτέ (από 2/11).
Η δεύτερη καινούργια παραγωγή που περιμένουμε τον Απρίλιο του 2023 από τον Δημήτρη Μυλωνά είναι το άπαιχτο στην Ελλάδα έργο του Τζον Φλέτσερ "The woman's prize” ή "The tamer tamed” με τον ελληνικό τίτλο "Τ’ αρνάκι έφαγε το λύκο”. Θεωρείται η συνέχεια της κωμωδίας του Σαίξπηρ "Το ημέρωμα της στρίγγλας”. Σε αυτήν την εκδοχή, οι ρόλοι αντιστρέφονται: ο άντρας-δαμαστής (the tamer) δαμάζεται (tamed) από τη γυναίκα η οποία μετατρέπεται εκείνη πλέον σε δαμαστή (the tamer). Ο θίασος και οι συντελεστές βρίσκονται υπό διαμόρφωση.
Δύο νέες παραστάσεις σκηνοθετεί φέτος ο Σωτήρης Χατζάκης κάτω από τη σκέπη του Από Μηχανής Θεάτρου, εκτός φυσικά από το "Σλουθ". Τον Δεκέμβριο ανεβαίνει το νέο ελληνικό έργο του Ανδρέα Κεντζού "Στην άλλη άκρη”, με τους Άννα Ζηρδέλη, Γιάννη Κοκιασμένο, Άννα Μενενάκου, Βασίλη Ρίσβα, Εύρη Σωφρονιάδου και Λίνα Φούντογλου. Ένα οικογενειακό δράμα για τον έρωτα, την προδοσία, το θάνατο, την αρρώστια, την πτώση, την ανάσταση, το θαύμα και την παρωδία του, που, όπως λέει χαρακτηριστικά ο συγγραφέας, περιγράφει τι γίνεται όταν βγαίνει η Επιστήμη από την πόρτα για να μπει η Θρησκεία από το παράθυρο. Μια οικογένεια, μετά το διαζύγιο των γονέων, δέχεται ένα πολύ σοβαρότερο πλήγμα όταν η έφηβη κόρη εμφανίζει ξαφνικά ένα αυτοάνοσο σύνδρομο που απειλεί άμεσα τη ζωή της. Το ταξίδι στην Αμερική απλά επιβεβαιώνει ότι η ιατρική χρειάζεται χρόνο για να βρει την απάντηση. Ωστόσο ο χρόνος κυλάει αντίστροφα και αμείλικτα. Και μόνο ένα θαύμα μοιάζει ικανό να ανατρέψει ριζικά τα δεδομένα που οδηγούν αργά και σταθερά στο θάνατο το νεότερο και πιο αθώο μέλος της οικογένειας. Ο άνθρωπος από το παρελθόν που ξαφνικά θα εμφανιστεί, μπορεί άραγε να κάνει αυτό το θαύμα;
Τον Απρίλιο παρουσιάζει την παράσταση "Τ' αλλαγμένα κεφάλια", η οποία βασίζεται σε έναν ινδικό μεσαιωνικό μύθο που θέλει δύο νέους άντρες, εκείνον που εκπροσωπεί το ένστικτο κι αυτόν που εκπροσωπεί την νόηση, να διεκδικούν την ίδια γυναίκα. Όταν θα πεθάνουν-αυτόχειρες αποκεφαλισμένοι- η Θεά Κάλι, θα δώσει τη δυνατότητα στη γυναίκα να ενώσει τα κεφάλια με τα σώματα. Εκείνη θα το πράξει, όμως θα τα ενώσει ανάποδα, το κεφάλι του ενός στο σώμα του άλλου. Το διαχρονικό ερώτημα μεταξύ ενστίκτου και νόησης τίθεται με πολύ ενδιαφέρον τρόπο, μιλώντας παράλληλα για την διαφορά Ανατολής και Δύσης, κύκλου και ευθείας, πανθεϊσμού και ιδεαλισμού, τελετουργίας και μηχανιστικής πολυγνωσίας. Η παράσταση έχει τη μορφή της τελετουργικής πράξης στην οποία συμμετέχουν τρεις ηθοποιοί, δύο χορευτές και ένας μουσικός. ''Τ 'αλλαγμένα κεφάλια'' είναι το τελευταίο μέρος της τριλογίας που ξεκίνησε με τη ''Φόνισσα'' του Αλέξανδρου Παπαδιαμάντη και συνεχίστηκε με το ''Τραγούδι του νεκρού αδελφού''. Τη μουσική υπογράφει η Σαββίνα Γιαννάτου.
Μαζί με το "On Ego” που θα δούμε όλο τον Οκτώβριο στο Από Μηχανής Θέατρο, ο Γιάννης Νταλιάνης ετοιμάζει και μια νέα παράσταση για τον Απρίλιο του 2023, το "Μια νύχτα τον Οκτώβρη" του Γκέοργκ Κάιζερ, ένα σημαντικό έργο του γερμανικού εξπρεσιονισμού γραμμένο το 1928. Ζώντας την φρίκη του πολέμου και την οικονομική κρίση, ο Κάιζερ, σε αντίθεση με τους νατουραλιστές, προτάσσει την υποκειμενική αλήθεια, την ψυχή έναντι του χαρακτήρα, την εξέγερση του πνεύματος κατά του φασισμού και του μιλιταρισμού μέσα από ένα εξωφρενικό ερωτικό δράμα: ο αξιοπρεπής κύριος Κοστ αντιμετωπίζει στο αστικό σαλόνι του, μια πρωτοφανή προσβολή. Την γέννηση ενός εξώγαμου τέκνου της ανιψιάς του Κατρίν. Ποιος υπήρξε ο άγνωστος πατέρας του παιδιού εκείνη την μοιραία νύχτα του Οκτώβρη; "Το έργο προσφέρεται για μια εξωφρενική κωμωδία της απελπισίας. Για μια γελοιογραφία της "Κραυγής” του Μουνκ. Για ένα θρίαμβο της ποίησης απέναντι στην πεζότητα" σημειώνει για την παράσταση ο σκηνοθέτης. Τη μετάφραση υπογράφει ο Γιώργος Δεπάστας, τη μουσική ο Κώστας Λώλος, ενώ παίζουν οι ηθοποιοί Θανάσης Βλαβιανός, Χρύσα Νταή, Βασίλης Βούνος, Δημήτρης Μπούρας.
Φιλοξενούμενες παραγωγές
Η ομάδα χορού Dagipoli Dance Co, με επικεφαλής τον Γιώργο Χρηστάκη, αναζητά σταθερά από το 2004 –με τόλμη, επιμονή και δημιουργικότητα– μέσα από τις παραστάσεις την αλληλεπίδραση του χορού με το κοινωνικό περιβάλλον. Ο πυρήνας των χορευτών, μάλιστα, απαρτίζεται από ανθρώπους με κινητικά προβλήματα, αποδεικνύοντας έτσι πως αυτό που μπορεί να θεωρείται ατέλεια ή "μειονέκτημα" για κάποιους ανθρώπους, μπορεί να δώσει δύναμη σε έναν καλλιτέχνη. Από 23 Οκτωβρίου παρουσιάζουν τη νέα τους παράσταση "Διά πυρός…”. Τα κοινά στοιχεία που συνθέτουν τον πυρήνα του έργου, είναι η σχέση ανάμεσα στην αναπηρία και την προσφυγιά, μέσα από τις επίκαιρες διαστάσεις των φαινομένων. Λαμβάνοντας υπόψη κοινωνικές, οικονομικές, ταξικές, εθνικές, ψυχολογικές παραμέτρους και επιρροές, η ομάδα ερευνά το φάσμα και τις διαδικασίες ενσωμάτωσης και αποδοχής αυτών των πληθυσμών, μέσα από αυθεντικές αφηγήσεις, και τον ρόλο τους στην εξέλιξη των κοινωνιών και του πολιτισμού. Σκηνοθετεί η Ευγενία Αρσένη, σε μουσική Κώστα Λειβαδά και αφήγηση Αναστάση Κολοβού και Σωτήρη Ταχτσόγλου.
Χορεύουν οι Φαίη Μάλαμα, Κλητώ Τσιγκρή, Ελένη Κόντζιλα, Μαρία-Ζωή Τερζοπούλου, Ιόλη Σπηλιοπούλου, Γιάννης Χαλδαίος, Αλέκος Μπλάτζε και Γιώργος Χρηστάκης.
Τον Νοέμβριο η ομάδα ανεβάζει και κια παιδική παράσταση, τον "Μικρό πρίγκιπα” του Αντουάν ντε Σεντ Εξιπερί. Μια παράσταση διασκεδαστική, ατμοσφαιρική και ανθρώπινη που ακολουθεί τον ομώνυμο ήρωα στο ταξίδι του στο διάστημα προσπαθώντας να κατανοήσει τον τρόπο που σκέφτονται οι μεγάλοι, με συνοδοιπόρους τους μικρούς θεατές. Τη διασκευή και τη σκηνοθεσία υπογράφει ο Σωτήρης Ταχτσόγλου, ενώ συμπρωταγωνιστεί με τους Φαίη Μάλαμα, Τζένη Αρσένη, Ιόλη Σπηλιοπούλου, Έλλη Μπογιάκη, Ελένη Κόντζιλα, Αλέκο Μπλάτζε και Γιώργο Χρηστάκη.
Το Από Μηχανής Θέατρο αγκαλιάζει όμως και τους νέους καλλιτέχνες. Ο λόγος για τις νέες ηθοποιούς Κατερίνα Φαχούρι και Όλγα Καπαγιορίδου οι οποίες συν-σκηνοθετούν και συμπρωταγωνιστούν στην "Αναρχική" του Ντέιβιντ Μάμετ. Ένα έργο που παρουσιάζεται για πρώτη φορά στην Ελλάδα από τις 18 Νοεμβρίου. Έχοντας ήδη εκτίσει 35 χρόνια από την ποινή ισόβιας κάθειρξης στην οποία είχε καταδικαστεί, η Κάθι αιτείται την απελευθέρωσή της. Με τον σκοπό αυτό συναντά για τελευταία φορά την Ανν, που την επιτηρούσε όλα αυτά τα χρόνια στη φυλακή και την μόνη που μπορεί να εκδώσει την απόφαση της αποφυλάκισής της. Η Κάθι έχει διαπράξει όμως - ως μέλος ενός ριζοσπαστικού κινήματος, ένα πολιτικά φορτισμένο έγκλημα και η Ανν ως αντιπρόσωπος της πολιτείας, οφείλει να αξιολογήσει την αυθεντικότητα της μεταμέλειας της κατηγορουμένης.
Η "Αναρχική" παρουσιάστηκε για πρώτη φορά το 2012 στο νεοϋορκέζικο Μπρόντγουεϊ και πυροδότησε αμφιλεγόμενες αντιδράσεις από κοινό και κριτικούς λόγω των αιρετικών θεμάτων του. Ο συγγραφέας αφορμάται από τα πραγματικά γεγονότα που έπληξαν την Αμερική τη δεκαετία του ’70, με την δράση της επαναστατικής οργάνωσης Weather Underground και την ληστεία του Brink η οποία κατέληξε στον θάνατο δύο αστυνομικών. Η μετάφραση είναι της Μαριλούς Ταμβάκη.
Προπώληση μέσω viva.gr
Περισσότερες πληροφορίες
Σλουθ
Η σκηνή μετατρέπεται σε πεδίο μάχης μεταξύ δύο αντρών, ενός απατημένου συζύγου και του εραστή της γυναίκας του που διεκδικεί να την παντρευτεί.
Όπου κι αν πας να μη χαθείς
Το «Όπου κι αν πας να μη χαθείς» λειτουργεί ως ένα σύγχρονο «έπος», μια σύγχρονη Οδύσσεια στην οποία ξετυλίγεται η Ιστορία της νεότερης Ελλάδας από τη δεκαετία του 1950 έως και τις μέρες μας και μαζί η ξενιτιά, η δικτατορία, τα κινήματα, η μεταπολίτευση, η πτώση του ανατολικού μπλοκ κ.α. Η περιπλάνηση του κεντρικού ήρωα Ορέστη στους τόπους της Ιστορίας, γίνεται ένα ταξίδι με προορισμό την προσωπική του «Ιθάκη» αλλά ταυτόχρονα αντανακλά την προσδοκία και τη ματαίωση μιας ολόκληρης γενιάς, μιας ολόκληρης εποχής. Το βιβλίο που έχει πουλήσει πάνω από 20.000 αντίτυπα αποτέλεσε την αφετηρία για τη δημιουργία ενός πρωτότυπου θεατρικού κειμένου γεννημένου εξολοκλήρου μέσα από τη διαδικασία των προβών.
On ego
Ένα εξωφρενικό πείραμα τηλεμεταφοράς με απρόβλεπτες συνέπειες εκτυλίσσεται στο έργο που βασίζεται στη «Σιωπηλή χώρα» του νευροεπιστήμονα Πολ Μπροκς.