140 εκδηλώσεις θεάτρου, μουσικής, χορού, εικαστικών-performance, μουσικού θεάτρου και παραστάσεων/ δράσεων για παιδιά και εφήβους , 70 παραγωγές, 66 αρχαιολογικοί χώροι και μουσεία σε 12 περιφέρειες απαρτίζουν το σύνολο των φετινών πολιτιστικών εκδηλώσεων του θεσμού "Όλη η Ελλάδα ένας πολιτισμός" που πραγματοποιείται φέτος από τις 15 Ιουλίου έως τις 15 Σεπτεμβρίου.
Πρόγραμμα εκδηλώσεων 18-24 Ιουλίου
"Οι ήχοι της Αιολικής γης"
Φρούριο Παλαμηδίου, Ναύπλιο (18 Ιουλίου)
Η διεθνής ερμηνεύτρια Ερήνη παρουσιάζει μια πρωτότυπη μουσικοθεατρική παράσταση εμπνευσμένη από το εμβληματικό λογοτεχνικό έργο του Ηλία Βενέζη Αιολική γη.
Ο ηθοποιός Έκτορας Γασπαράτος, στον ρόλο του μικρού Πέτρου, ερμηνεύει αποσπάσματα από το έργο, μεταφέροντας εικόνες και καταστάσεις της εποχής. Η Ερήνη, συνοδευόμενη από κλασικό κουαρτέτο εγχόρδων με τη συμμετοχή του μόνιμου εξάρχοντος της Κρατικής Ορχήστρας Θεσσαλονίκης Σίμου Παπάνα, ντύνουν το μυθιστόρημα με αγαπημένες μικρασιάτικες μελωδίες ενορχηστρωμένες από τον υποψήφιο για Γκράμμυ ενορχηστρωτή Gonzalo Grau. Η παράσταση εκφράζει την ευτυχία των Ελλήνων της Μικράς Ασίας πριν την Καταστροφή, αλλά και την τραγωδία του ξεριζωμού, που ζει ακόμα στις καρδιές των σύγχρονων Ελλήνων.
"Πολύχρωμη Μικρά Ασία" της ομάδας Ονειρόδραμα
Γεφύρι της Άρτας (19 & 20 Ιουλίου)
Τρεις αφηγητές θα κάνουν ένα ταξίδι στην πολυπολιτισμική Μικρά Ασία παρουσιάζοντας εικόνες σε τρεις ενότητες. Πριν, κατά τη διάρκεια και μετά την Καταστροφή.
Μια διακειμενική παράσταση εμπνευσμένη από ιστορικά γεγονότα, από τα Ματωμένα χώματατης Διδώς Σωτηρίου και τον Χαμένο παράδεισο – Σμύρνη 1922 του Γκάιλς Μίλτον, καθώς και από μύθους και καταγραφές. Μνήμες και μαρτυρίες πραγματικών προσώπων που έζησαν στη Μικρά Ασία ζωντανεύουν και μας μεταφέρουν στον μαγικό κόσμο της Σμύρνης, εκεί όπου η Ανατολή και η Δύση συνυπάρχουν αρμονικά. Αλλά και στη μετέπειτα τραγωδία. Της Καταστροφής και του διωγμού. Μελωδίες καθώς και ζωντανή μουσική, τραγούδια, κεράσματα του τόπου,συναισθήματα χαράς και πόνου δημιουργούν τον καμβά της μικρασιατικής ιστορίας. Με εργαλείο τη φαντασία δημιουργείται μια ιστορία για όλη την οικογένεια. Μια φιλειρηνική γιορτή για να γνωρίσουμε τη Σμύρνη και τον μικρασιατικό πολιτισμό.
"Κύθηρα – Αυστραλία" της ομάδας OPER(o)
Αρχαίο Θέατρο Γυθείου (19 & 20 Ιουλίου)
Ένα μουσικό ντοκιμαντέρ – μια "τελετή αποχαιρετισμού" των ανθρώπων που φεύγουν από τον τόπο τους προς κάθε κατεύθυνση, σε σκηνοθεσία της Ειρήνης Γεωργαλάκη και μουσική του Νίκου Γαλενιανού. Τα Κύθηρα είναι ένας ιδιαίτερος χώρος που η μετανάστευση και η προσφυγιά έχει ορίσει τη σύγχρονη ιστορία του. Η παράσταση αποτελεί μια συλλογή από ιστορίες, τραγούδια, φωτογραφίες και γενικότερο υλικό από τον τοπικό πληθυσμό του νησιού. Με το υλικό αυτό δημιουργήθηκε ένα μουσικό ντοκιμαντέρ – μια "τελετή αποχαιρετισμού" των ανθρώπων. Πρόκειται για τη σύνθεση ενός πρωτότυπου μουσικού έργου – σαν ένα μεγάλο μοιρολόι που, με κέντρο την ανθρώπινη φωνή,προσφέρει την υπενθύμιση-λύτρωση που έρχεται από τη σχέση των ανθρώπων με τη γη τους και τον αποχωρισμό από αυτήν. Μια ετεροχρονισμένη τελετή ανακούφισης και μνήμης. Ένα μεγάλο χιλιοειπωμένο Αντίο.
"2291"
Αρχαιολογικό Μουσείο Θεσσαλονίκης (20 & 21 Ιουλίου)
Εικαστική εγκατάσταση: έως 15 Σεπτεμβρίου
Ένα διατομεακό πρότζεκτ του Βασίλη Μπαλάσκα (Bill Balaskas) το οποίο επιχειρεί μια ποιητική ανάγνωση της επετείου της Μικρασιατικής Καταστροφής. Κεντρικός άξονας είναι μια νέα εγκατάσταση νέον μεγάλων διαστάσεων, που αποτελείται από τις φράσεις There is no sea without a land ("Δεν υπάρχει θάλασσα χωρίς στεριά") και There is no land without a sea ("Δεν υπάρχει στεριά χωρίς θάλασσα"). Το έργο προτείνει μια περισσότερο αισιόδοξη προσέγγιση του ιστορικού τραύματος και πλαισιώνεται από δίγλωσση έκδοση, δύο δράσεις-εργαστήρια, συμβουλευτική υποστήριξη, ιστότοπο και διεθνή ημερίδα με συνδιοργανωτή το Kingston University (Λονδίνο). Το 2291 καθίσταται μια φανταστική χρονολογία που αναφέρεται όχι μόνο στον οικουμενικό και διαχρονικό χαρακτήρα των προσφυγικών καταστροφών, αλλά και στην ελπίδα αυτές να εκλείψουν νωρίτερα παρά αργότερα.
"Ο μικρός Ασίκης"
Ρωμαϊκό Ωδείο Νικόπολης (20 & 21 Ιουλίου)
Πόσο σημαντικό είναι για ένα παιδί να κυνηγά τα δικά του όνειρα, κι όχι τα όνειρα που κάνουν οι άλλοι για κείνο; Πόσο θάρρος θέλει κανείς ώστε να παραδεχτεί την ομοιότητά του με τον "εχθρό"; Δύσκολο να μιλήσει κανείς με ένα παιδί για πολιτική. Δύσκολο να του παρουσιάσει με αντικειμενικότητα την Ιστορία και τις πληγές της. Καμιά φορά όμως, ο αλάνθαστος καθρέφτης ενός μύθου δεν κρύβει, αλλά αποκαλύπτει τα ζητήματα αυτά, πιο ξεκάθαρα και πιο εύπεπτα από ποτέ. Πρόκειται για μια ιστορία βασισμένη στο μαγευτικό μικρασιατικό παραμύθι "Η μαχαίρα" με κεντρικό θέμα την ιστορία δύο φίλων, ενός πρίγκιπα κι ενός φτωχού, που χωρίστηκαν βίαια και ξανάσμιξαν σ’ ένα ταξίδι αναζήτησης μιας μεγάλης Ιδέας. Το λιμπρέτο είναι του Γιάννη Φίλια, η μουσική του Θοδωρή Λεμπέση και η σκηνοθεσία της Μαρίνας Μέργου. Επί σκηνής η μεσόφωνος Άρτεμις Μπόγρη, ο τενόρος Γιάννης Φίλιας, ο βαρύτονος Μαρίνος Ταρνανάς και ο ηθοποιός Δημήτρης Ραφαήλος. Συνοδεύει ορχήστρα δωματίου και παραδοσιακών οργάνων.
"Οι παστρικές"
Αρχαίο Θέατρο Δωδώνης (21 & 22 Ιουλίου)
Η νέα παραγωγή του Θεάτρου Τέχνης Καρόλου Κουν, σε κείμενο και σκηνοθεσία της Μαριάννας Κάλμπαρη, συνδυάζει αποσπάσματα από τις "Ικέτιδες" του Αισχύλου, ιστορικά στοιχεία, μαρτυρίες, παραδοσιακά ακούσματα αλλά και πρωτότυπα κείμενα και τραγούδια, προκειμένου να φωτίσει το έπος της μετεγκατάστασης των νεαρών γυναικών που αποτελούσαν τη συντριπτική πλειοψηφία των προσφυγικού πληθυσμού.
Οι νεαρές χήρες, ανύπαντρες και ορφανές Μικρασιάτισσες, στην προσπάθειά τους να διεκδικήσουν την επαγγελματική αλλά και προσωπική "αποκατάστασή" τους στην πατριαρχική Ελλάδα του ’22, γίνονται αντικείμενο εκμετάλλευσης από άντρες αλλά και ρατσισμού από Ελλαδίτισσες που τις βλέπουν ως αντίζηλες. Τις αποκαλούν "παστρικές", όχι για να παινέψουν την αγάπη τους για τον καλλωπισμό και την καθαριότητα: εκείνα τα χρόνια στην Ελλάδα οι μόνες που –λόγω επαγγέλματος– πλένονταν συχνά ήταν οι πόρνες. Οι "τίμιες" γυναίκες δεν είχαν ανάγκη να "ξεπλυθούν" από καμιά "ντροπή"…
Παίζουν οι Αυγερινή Γάτση, Κατερίνα Λυπηρίδου, Μαριλένα Μόσχου, Κωνσταντίνα Τάκαλου, Αμαλία Τσεκούρα.
"Οι παστρικές" θα παρουσιαστούν στην Αθήνα στις 27 Ιουλίουν στο Ανοιχτό Θέατρο Κολωνού.
"Γυναίκα πρόσφυγας"
Αρχαίο Θέατρο Γιτάνων (21 & 22 Ιουλίου)
Νήσος Κως, το ταξίδι ξεκινάει το 1890, στη γενέτειρα της σπουδαίας Ελληνίδας Μαρίκας Παπαγκίκα. Το 1913 ακολουθεί τους γονείς της που μεταναστεύουν στην Αίγυπτο και δύο χρόνια μετά στην Αμερική, όπου εγκαθίσταται και ζει ως το τέλος της ζωής της, το 1943. Στη Νέα Υόρκη αρχίζει η μεγάλη καριέρα της ξεχωριστής αυτής τραγουδίστριας που ηχογράφησε πάνω από διακόσια τραγούδια ελαφρά, σμυρναίικα, δημοτικά και ρεμπέτικα. Η φήμη της εξαπλώνεται και τα τραγούδια της αγαπιούνται μέσα απ’ τους δίσκους της που φτάνουν σε κάθε γωνιά του πλανήτη. Μια μουσικοθεατρική παράσταση αναφοράς και τιμής στη μυθική Μαρίκα, την πρώτη ανάμεσα στις άλλες σημαντικές Ελληνίδες τραγουδίστριες της Αμερικής που η ζωή και η δημιουργική της πορεία έχουν αποκτήσει διαστάσεις πραγματικού θρύλου.
Συντελεστές
Καλλιτεχνική διεύθυνση, ενορχήστρωση: Ανδρέας Κατσιγιάννης
Επιμέλεια κειμένων: Θωμάς Κοροβίνης
Σκηνοθετική επιμέλεια: Θανάσης Ζερίτης
Ηχοληψία: Γιάννης Ρουπάκας
Τραγούδι: Ασπασία Στρατηγού
Αφήγηση: Νεφέλη Μαϊστράλη
Εστουδιαντίνα Νέας Ιωνίας
Της καρδιάς και του νου
Αρχαιολογικό Μουσείο Θηβών (22 & 23 Ιουλίου)
Οι Νένα Βενετσάνου στην αφήγηση, η πιανίστρια Τίνα Μαλικούτη και ο ηθοποιός Βασίλης Βλάχος μεταφέρουν επί σκηνής, μουσικά και ποιητικά, τη σχέση του Καλομοίρη με τον Παλαμά, μια σχέση που είναι μοναδικό φαινόμενο ώσμωσης δύο κορυφαίων εκπροσώπων του ελληνικού πνεύματος. Ο μεγάλος Σμυρνιός Μανώλης Καλομοίρης ανακαλεί στην αυτοβιογραφία του, με φόντο τη Μικρά Ασία, τη ζωή του και το πώς ονειρευόταν από παιδί να γίνει μια μέρα ο μουσικός γλωσσοπλάστης της Ελλάδος, ο "Παλαμάς" της σύγχρονης ελληνικής μουσικής. Το μουσικο-θεατρικό αναλόγιο στηρίχθηκε στην ιδέα της Τίνας Μαλικούτη να συνηχήσουν έργα για πιάνο του συνθέτη με το ποίημα "Ο Δωδεκάλογος του Γύφτου" του Κωστή Παλαμά, που καθόρισε τον Μανώλη Καλομοίρη σε όλη την καλλιτεχνική του πορεία, αποτυπώνοντας και τον χαρακτήρα της νεοελληνικής ψυχής. Σμύρνη, Κωνσταντινούπολη, Βιέννη, Αθήνα. Εικόνες από τη ζωή μιας κοσμοπολίτικης Ελλάδας απλωμένης σε Ανατολή και Δύση.
Πληροφορίες και προκρατήσεις: digitalculture.gov.gr | Οι εκδηλώσεις προσφέρονται δωρεάν στο κοινό.
Περισσότερες πληροφορίες
Οι παστρικές
Η νέα παραγωγή του Θεάτρου Τέχνης αντλεί από τις «Ικέτιδες» του Αισχύλου, ιστορικά στοιχεία, μαρτυρίες και παραδοσιακά ακούσματα, για να φωτίσει τον αγώνα επιβίωσης των γυναικών προσφύγων.