Ο Δημήτρης Καραντζάς μέσα από την τραγωδία των "Περσών" του Αισχύλου θέλει να πει πολλά και σοβαρά για τους επεκτατικούς πολέμους, την ιδεολογοπολιτική σύγχυση, την "πορεία ενός λαού που από την απόλυτη πίστη, περνάει στην αμφισβήτηση και έπειτα στη σύγκρουση, μέχρι που φτάνει σε μια μανιακή, σπασμωδική αντίδραση". Είναι από τους σκηνοθέτες που δεν φοβάται να διασκευάσει κλασικά έργα, εκσυγχρονιστικά "διαλεγόμενος" με αυτά και όπως έχει αποδείξει στο παρελθόν οι διασκευές του δεν αντιδικούν με το πρωτότυπο έργο.
Το ανέβασμα των "Περσών", της αρχαιότερης σωζόμενης τραγωδίας που αναδεικνύει τις συνέπειες του ιμπεριαλιστικού επεκτατισμού και την αντίδραση των φορέων της εξουσίας που έχουν γαντζωθεί από αυτή, έρχεται σε μια κρίσιμη στιγμή για την παγκόσμια κοινωνία. Ο Δημήτρης Καραντζάς στο σημείωμα του για την παράσταση αναγνωρίζει πως "οι Πέρσες είναι μια οποιαδήποτε κοινωνία: Είναι σαν να κάνεις μια ακτινογραφία της πλευράς του ηττημένου και μιας κοινωνίας που δεν ξέρει πώς μπορεί να συνεχίσει μετά από μια πανωλεθρία. Η δε Επίδαυρος λειτουργεί σαν ένα δημόσιο βήμα. Όπως σε μια πλατεία που βρίσκεται πιθανώς πολύ κοντά μας ή και σε κάποια άλλη χώρα, οι άνθρωποι συζητάνε για το πώς θα αντισταθούν και πώς θα κρατηθούν όταν έχουν χάσει πια όλα τα σημεία αναφοράς τους. Στους Πέρσες χάνεται η πίστη στον βασιλιά, έπειτα στην έννοια της μοναρχίας, μετά στον θεό και τελικά στην ίδια τους τη δυνατότητα να αντιδράσουν".
Από το Αρχαίο Θέατρο της Επιδαύρου, στις 15 & 16 Ιουλίου, θα ξεκινήσει η καλοκαιρινή πορεία των "Περσών" σε μια παραγωγή που γίνεται η αφορμή να επιστρέψει η Ρένη Πιττακή, ηθοποιός με καθηλωτική παρουσία, στην Επίδαυρο μετά από 20 ολόκληρα χρόνια. Ερμηνεύει το ρόλο της Βασίλισσας Άτοσσας, μητέρα του παράτολμου Ξέρξη (Μιχάλης Οικονόμου), αρχηγού της εκστρατείας των Περσών κατά των Ελλήνων, και γυναίκα του νεκρού Δαρείου (Γιώργος Γάλλος), η οποία προφητεύει το κακό για το λαό της αφηγούμενη το δυσοίωνο όνειρό της: ο Ξέρξης προσπαθούσε να ζέψει στο άρμα του μια Ελληνίδα και μια Ασιάτισσα αλλά η Ελληνίδα έσπασε τα δεσμά και γκρέμισε τον βασιλιά.
Η αγωνία αναβλύζει από τα λόγια του Χορού των ηλικιωμένων συμβούλων, των Περσών που στην παράσταση του Δημήτρη Καραντζά ερμηνεύεται και, από γυναίκες ηθοποιούς. Το Χορό αποτελούν οι ηθοποιοί Αλεξία Καλτσίκη, Θεοδώρα Τζήμου, Γιάννης Κλίνης, Αινείας Τσαμάτης, Ηλίας Μουλάς, Μάνος Πετράκης, Τάσος Καραχάλιος, Βασίλης Παναγιωτόπουλος, Γιώργος Πούλιος. Η ένταση κορυφώνεται με την άφιξη του Αγγελιοφόρου (Χρήστος Λούλης) που μεταφέρει τις άσχημες ειδήσεις στο βασίλειο.
Με όλα όσα συμβαίνουν στο βασίλειο του Δαρείου ο Αισχύλος υμνεί και προειδοποιεί. Ύμνησε τον νικηφόρο αγώνα της μικρής Ελλάδας εναντίον της εισβολής της τεράστιας Περσικής αυτοκρατορίας και με το θρήνο των Περσών για τους αμέτρητους νεκρούς τους καταδίκασε κάθε πόλεμο, και διαβλέποντας την επεκτατική προδιάθεση της Αθηναϊκής Δημοκρατίας την προειδοποίησε έμμεσα για τους κινδύνους μιας τέτοιας πολιτικής. Πάνω σε αυτήν την αντίληψη η παράσταση του Δημήτρη Καραντζά θέτει κρίσιμα ερωτήματα για το τι συνιστά "κοινωνία", τι σημαίνει η επίμονη προσκόλληση στην εξουσία και η ανάγκη της πίστης σ’ έναν οδηγό, άνθρωπο ή θεό, μέσα σε έναν συντετριμμένο κόσμο. Για να δοθούν απαντήσεις "το κοίλον και η ορχήστρα ενώνονται για να "συμμετάσχουν" σε μια κοινή συζήτηση για την ήττα, τη δυσκολία της παραδοχής της και την αμηχανία της συνέχειας, με τη συμμετοχή εθελοντών που εισέρχονται σταδιακά στον χώρο, συνθέτοντας μια "κοινωνία" που αναζητά το νήμα της ύπαρξης μετά την καταστροφή, σαν αντικατοπτρισμός της παρούσας ιστορικής συγκυρίας".
Η παράσταση πραγματοποιείται με τη συμμετοχή 40 εθελοντών και είναι συμπαραγωγή Φεστιβάλ Αθηνών Επιδαύρου – Εταιρεία "Το Θέατρο" – 2023 EΛEVΣIS Πολιτιστική Πρωτεύουσα της Ευρώπης. Μετά την Επίδαυρο η παράσταση θα παιχτεί, στις 30-31 Ιουλίου, στην Ελευσίνα.Πληροφορίες εισιτηρίων http://aefestival.gr/plirofories-eisitirion/. Αγορά εισιτηρίων aefestival.gr, viva.gr & public.gr.