Οι "Πέρσες" του Αισχύλου είναι μια τραγωδία του 472 π.Χ., που συνεχίζει να διδάσκει και να είναι σοκαριστικά επίκαιρη! Ο τραγικός ποιητής, μαχητής στη ναυμαχία της Σαλαμίνας, ιστορώντας με τους "Πέρσες" του την τραγική ήττα των Περσών, υπέδειξε ένα δίδαγμα για τους μονάρχες που λεηλατούν και συσσωρεύουν απληστία. Ο Δημήτρης Καραντζάς και ο Σάββας Στρούμπος είναι οι δυο σκηνοθέτες της νεότερης γενιάς, ιδιαιτέρως χαρισματικοί, που επέλεξαν να αναμετρηθούν με την τραγωδία των "Περσών", το αρχαιότερο από τα επτά σωζόμενα έργα του ποιητή.
Όλα διαδραματίζονται έξω από το παλάτι του Πέρση βασιλιά Ξέρξη. Ο χορός των Περσών περιγράφει την εκστρατεία του κραταιού στρατού τους εναντίον της Ελλάδας, που διέθετε ελάχιστη πολεμική δύναμη, όταν από το παλάτι προβάλλει η Άτοσσα, χήρα του βασιλιά Δαρείου, αναστατωμένη από ένα όνειρο, το οποίο επαληθεύεται όταν ένας αγγελιοφόρος φτάνει στην πόλη για να ανακοινώσει την ήττα των Περσών στη ναυμαχία της Σαλαμίνας. Το φάντασμα του βασιλιά θρηνεί για την πανωλεθρία του γιου του μαντεύοντας ακόμη μεγαλύτερα δεινά για τους Πέρσες στις Πλαταιές. Ενώ στο τέλος καταφθάνει απελπισμένος ο Ξέρξης θρηνώντας τη μοίρα της Περσίας….
Οι παραστάσεις
Ο Δημήτρης Καραντζάς στην παράσταση που ετοιμάζει και που αποτελεί συμπαραγωγή Φεστιβάλ Αθηνών Επιδαύρου με την Εταιρεία "Το Θέατρο" – 2023 EΛEVΣIS Πολιτιστική Πρωτεύουσα της Ευρώπης θέτει κρίσιμα ερωτήματα για το "τι συνιστά "κοινωνία" και τι ισότιμη συμπερίληψη όλων των πολιτών, τι σημαίνει η επίμονη προσκόλληση στην εξουσία και η ανάγκη της πίστης σ’ έναν οδηγό, άνθρωπο ή θεό, σε έναν συντετριμμένο κόσμο. Το κοίλον και η ορχήστρα ενώνονται για να "συμμετάσχουν" σε μια κοινή συζήτηση για την ήττα, τη δυσκολία της παραδοχής της και την αμηχανία της συνέχειας, με τη συμμετοχή εθελοντών που εισέρχονται σταδιακά στον χώρο αναζητώντας το νήμα της ύπαρξής τους μετά την καταστροφή, σαν αντικατοπτρισμός της παρούσας, ιστορικής συγκυρίας". Η έμπειρη Ρένη Πιττακή αναμετριέται για μια ακόμα φορά με το ρόλο της Άττοσας και δίπλα της συμπρωταγωνιστούν οι Χρήστος Λούλης, Γιώργος Γάλλος, Μιχάλης Οικονόμου, Γιάννης Κλίνης, Αλεξία Καλτσίκη, Θεοδώρα Τζήμου, Αινείας Τσαμάτης, Ηλίας Μουλάς, Μάνος Πετράκης, Τάσος Καραχάλιος, Βασίλης Παναγιωτόπουλος κ.ά. (15-16 Ιουλίου στην Επίδαυρο και 30-31 Ιουλίου στην Ελευσίνα).
Ο Σάββα Στρούμπος ετοιμάζει τη δική του πρόταση για αυτή τη σπουδή στην έννοια της συντριβής και ένας ύμνος στην δικαιοσύνη. Η πρεμιέρα των "Περσών" θα πραγματοποιηθεί στις 12 Ιουνίου στο Β’ Αρχαίο Θέατρο Λάρισας σε συνεργασία με το Θεσσαλικό Θέατρο και την Εφορεία Αρχαιοτήτων Λάρισας, στο πλαίσιο του Διεθνούς Δικτύου Αρχαίου Δράματος και θα ακολουθήσει περιοδεία, σε επιλεγμένους σταθμούς, τον Αύγουστο και τον Σεπτέμβριο. Ο Σάββας Στρούμπος επέλεξε μια ομάδα ανερχόμενων ηθοποιών και εμπιστεύτηκε το ρόλο του Δαρείου στην Έλλη Ιγγλίζ. Στην παράσταση Κορυφαία Χορού είναι η Ρόζυ Μονάκη, Άτοσσα η Έβελυν Ασουάντ, Ξέρξης ο Ντίνος Παπαγεωργίου, ενώ το ρόλο του Αγγελιαφόρου μοιράζονται οι Μπάμπης Αλεφάντης, Άννα Μαρκά Μπονισέλ. Στο σημείωμα του για την παράσταση υπογραμμίζει: "Ο Αισχύλος μέσα από τους Πέρσες δείχνει τους Αθηναίους, κι έτσι δημιουργεί ένα ποιητικό φίλτρο κριτικής στάσης για να εκφράσει την πολιτική, κοινωνική και υπαρξιακή του αγωνία σε ότι αφορά την ίδια τη δημοκρατία. Ας πράξουμε αναλόγως. Στους "Πέρσες" αντικατοπτρίζεται η κάθε αλαζονική, αιμοδιψής κι επεκτατική εξουσία. Πόσο κοντά μας είναι το εκτυφλωτικό αφήγημα περί "τέλους της Ιστορίας". Πόση αλαζονική υπεροψία των υποτιθέμενων νικητών, πόση επεκτατική μανία, πόσος κενός αγριανθρωπισμός. Ο χρόνος του τώρα μας βρίσκει σε ένα αντίστοιχο τοπίο Νέμεσης. Όμως, για πόσο ακόμα θα συνεχίζεται η τραγωδία της χειμαζόμενης ανθρωπότητας; Η παράσταση της Ομάδας Σημείο Μηδέν θα είναι το αποτέλεσμα πολύμηνου εργαστηρίου πάνω στην αρχαία τραγωδία. Βάση της ερευνητικής διαδικασίας αποτελεί η μέθοδος ψυχοφυσικής εκπαίδευσης ηθοποιών του Θ. Τερζόπουλου. Στην παράσταση συμμετέχουν έξι ηθοποιοί. Όλοι αποτελούν τον χορό, μέσα από τον οποίο αναδύονται τα πρόσωπα του έργου".