Ποιες είναι οι δυο παραστάσεις των "Περσών" που θα δούμε το καλοκαίρι;

Δημήτρης Καραντζάς Σάββας Στρούμπος

Οι "Πέρσες" του Αισχύλου είναι μια τραγωδία του 472 π.Χ., που συνεχίζει να διδάσκει και να είναι σοκαριστικά επίκαιρη! Ο τραγικός ποιητής, μαχητής στη ναυμαχία της Σαλαμίνας, ιστορώντας με τους "Πέρσες" του την τραγική ήττα των Περσών, υπέδειξε ένα δίδαγμα για τους μονάρχες που λεηλατούν και συσσωρεύουν απληστία. Ο Δημήτρης Καραντζάς και ο Σάββας Στρούμπος είναι οι δυο σκηνοθέτες της νεότερης γενιάς, ιδιαιτέρως χαρισματικοί, που επέλεξαν να αναμετρηθούν με την τραγωδία των "Περσών", το αρχαιότερο από τα επτά σωζόμενα έργα του ποιητή.

Όλα  διαδραματίζονται έξω από το παλάτι του Πέρση βασιλιά Ξέρξη. Ο χορός των Περσών περιγράφει την εκστρατεία του κραταιού στρατού τους εναντίον της Ελλάδας, που διέθετε ελάχιστη πολεμική δύναμη, όταν από το παλάτι προβάλλει η Άτοσσα, χήρα του βασιλιά Δαρείου, αναστατωμένη από ένα όνειρο, το οποίο επαληθεύεται όταν ένας αγγελιοφόρος φτάνει στην πόλη για να ανακοινώσει την ήττα των Περσών στη ναυμαχία της Σαλαμίνας. Το φάντασμα του βασιλιά θρηνεί για την πανωλεθρία του γιου του μαντεύοντας ακόμη μεγαλύτερα δεινά για τους Πέρσες στις Πλαταιές. Ενώ στο τέλος καταφθάνει απελπισμένος ο Ξέρξης θρηνώντας τη μοίρα της Περσίας….
 

Πέρσες
Η Ρένη Πιττακή στους "Πέρσες" του Δημήτρη Καραντζά

Οι παραστάσεις
 

Ο Δημήτρης Καραντζάς στην παράσταση που ετοιμάζει και που αποτελεί συμπαραγωγή Φεστιβάλ Αθηνών Επιδαύρου με την Εταιρεία "Το Θέατρο" – 2023 EΛEVΣIS Πολιτιστική Πρωτεύουσα της Ευρώπης θέτει κρίσιμα ερωτήματα για το "τι συνιστά "κοινωνία" και τι ισότιμη συμπερίληψη όλων των πολιτών, τι σημαίνει η επίμονη προσκόλληση στην εξουσία και η ανάγκη της πίστης σ’ έναν οδηγό, άνθρωπο ή θεό, σε έναν συντετριμμένο κόσμο. Το κοίλον και η ορχήστρα ενώνονται για να "συμμετάσχουν" σε μια κοινή συζήτηση για την ήττα, τη δυσκολία της παραδοχής της και την αμηχανία της συνέχειας, με τη συμμετοχή εθελοντών που εισέρχονται σταδιακά στον χώρο αναζητώντας το νήμα της ύπαρξής τους μετά την καταστροφή, σαν αντικατοπτρισμός της παρούσας, ιστορικής συγκυρίας". Η έμπειρη Ρένη Πιττακή αναμετριέται για μια ακόμα φορά με το ρόλο της Άττοσας και δίπλα της συμπρωταγωνιστούν οι  Χρήστος Λούλης, Γιώργος Γάλλος, Μιχάλης Οικονόμου, Γιάννης Κλίνης, Αλεξία Καλτσίκη, Θεοδώρα Τζήμου, Αινείας Τσαμάτης, Ηλίας Μουλάς, Μάνος Πετράκης, Τάσος Καραχάλιος, Βασίλης Παναγιωτόπουλος κ.ά. (15-16 Ιουλίου στην Επίδαυρο και 30-31 Ιουλίου στην Ελευσίνα).

 

Σάββας Στρούμπος
Ο σκηνοθέτης Σάββας Στρούμος ιδρυτής της ομάδας Σημείο Μηδέν

Ο Σάββα Στρούμπος ετοιμάζει τη δική του πρόταση για αυτή τη σπουδή στην έννοια της συντριβής και ένας ύμνος στην δικαιοσύνη. Η πρεμιέρα των "Περσών" θα πραγματοποιηθεί στις 12 Ιουνίου στο Β’ Αρχαίο Θέατρο Λάρισας σε συνεργασία με το Θεσσαλικό Θέατρο και την Εφορεία Αρχαιοτήτων Λάρισας, στο πλαίσιο του Διεθνούς Δικτύου Αρχαίου Δράματος και θα ακολουθήσει περιοδεία, σε επιλεγμένους σταθμούς, τον Αύγουστο και τον Σεπτέμβριο. Ο Σάββας Στρούμπος επέλεξε μια ομάδα ανερχόμενων ηθοποιών και εμπιστεύτηκε το ρόλο του Δαρείου στην Έλλη Ιγγλίζ. Στην παράσταση Κορυφαία Χορού είναι η Ρόζυ Μονάκη, Άτοσσα η Έβελυν Ασουάντ, Ξέρξης ο Ντίνος Παπαγεωργίου, ενώ το ρόλο του Αγγελιαφόρου μοιράζονται οι Μπάμπης Αλεφάντης, Άννα Μαρκά Μπονισέλ. Στο σημείωμα του για την παράσταση υπογραμμίζει: "Ο Αισχύλος μέσα από τους Πέρσες δείχνει τους Αθηναίους, κι έτσι δημιουργεί ένα ποιητικό φίλτρο κριτικής στάσης για να εκφράσει την πολιτική, κοινωνική και υπαρξιακή του αγωνία σε ότι αφορά την ίδια τη δημοκρατία. Ας πράξουμε αναλόγως. Στους "Πέρσες" αντικατοπτρίζεται η κάθε αλαζονική, αιμοδιψής κι επεκτατική εξουσία. Πόσο κοντά μας είναι το εκτυφλωτικό αφήγημα περί "τέλους της Ιστορίας". Πόση αλαζονική υπεροψία των υποτιθέμενων νικητών, πόση επεκτατική μανία, πόσος κενός αγριανθρωπισμός. Ο χρόνος του τώρα μας βρίσκει σε ένα αντίστοιχο τοπίο Νέμεσης. Όμως, για πόσο ακόμα θα συνεχίζεται η τραγωδία της χειμαζόμενης ανθρωπότητας; Η παράσταση της Ομάδας Σημείο Μηδέν θα είναι το αποτέλεσμα πολύμηνου εργαστηρίου πάνω στην αρχαία τραγωδία. Βάση της ερευνητικής διαδικασίας αποτελεί η μέθοδος ψυχοφυσικής εκπαίδευσης ηθοποιών του Θ. Τερζόπουλου. Στην παράσταση συμμετέχουν έξι ηθοποιοί. Όλοι αποτελούν τον χορό, μέσα από τον οποίο αναδύονται τα πρόσωπα του έργου".

Διαβάστε ακόμα

Τελευταία άρθρα Θέατρο

"Θέλω να σου κρατάω το χέρι": Παράταση και εορταστικές παραστάσεις

Με προσθήκες νέων παραστάσεων για τις γιορτές εξακολουθεί να παίζεται το επιτυχημένο έργο του Τάσου Ιορδανίδη "Θέλω να σου κρατάω το χέρι" στη σκηνή του Άλφα-"Ληναίος-Φωτίου".

ΓΡΑΦΕΙ: ATHINORAMA TEAM
21/11/2024

Η ομάδα Εν Δυνάμει και το νέο συμπεριληπτικό art project "Ι Got it Tho" | "Κι όμως Το’χω"

Μια σπονδυλωτή καλλιτεχνική πρωτοβουλία με στόχο την προώθηση της πολιτιστικής αφήγησης που εστιάζει στην ενδυνάμωση, την ανθεκτικότητα και την ενωτική δύναμη που προσφέρει η σύγχρονη τέχνη.

Εναέριες ακροβατικές χορογραφίες στο Christmas Theater

Το "Flying Fairy Chinese Acrobatic Show" έρχεται από την μακρινή Κίνα, φιλοξενείται στο Christmas Theater και απευθύνεται σε όλη την οικογένεια.

Ο Δημήτρης Μυλωνάς μας μιλά για τη συνάντηση του με τους "Ήρωες"

Ποιοι είναι οι "Ήρωες" που έγιναν η αφορμή να βρεθούν στη σκηνή οι βετεράνοι ηθοποιοί Αρζόγλου, Βαλαβανίδης και Σκουρολιάκος; Ο σκηνοθέτης της παράστασης που παίζεται στο Από Μηχανής Θέατρο μας τους συστήνει.

Οι νέες παραστάσεις της εβδομάδας

Συγκεντρώσαμε τις παραστάσεις που σηκώνουν αυλαία από 21 έως 27 Νοεμβρίου και αξίζουν.

Η αξία της ζωής

Ο πόνος είναι αναπόφευκτος, όμως η αξία της ζωής είναι αδιαπραγμάτευτη μοιάζει να λέει η Αμερικανίδα συγγραφέας, μέσα από την ιστορία δύο ζευγαριών που βιώνουν πολλαπλές απώλειες. Το σκηνοθετεί ο Σωτήρης Τσαφούλιας δίνοντας προβάδισμα στις ερμηνείες. | Powered by Uber

Γυάλινος κόσμος

Πολύ ενδιαφέρουσα, αν και συζητήσιμη, προσέγγιση του αριστουργήματος του Τενεσί Ουίλιαμς. Μέσα σε μια απογυμνωμένη συνθήκη, το έργο κατεβαίνει στην πλατεία ακέραιο, δείχνει σαν να φωτίζεται εκ νέου, ενώ οι ερμηνείες κάνουν το όλο εγχείρημα να δικαιώνεται. | Powered by Uber