Τη Μεγάλη Δευτέρα και Τρίτη παίζεται στο θέατρο Άνεσις για δύο τελευταίες παραστάσεις το βαθιά πολιτικό έργο του Ντάριο Φο "Μίστερο Μπούφο" που διακωμωδεί τα μεσαιωνικά θρησκευτικά δράματα, μετατρέποντας την παράσταση σε σκηνοθεσία του Νικορέστη Χανιωτάκη στην ιδανική επιλογή για τις παραμονές του Πάσχα. Ο αιρετικός συγγραφέας, ηθοποιός και σκηνοθέτης που σφράγισε το ιταλικό θέατρο, στο "Αστείο Μυστήριο" (σύμφωνα με τη μετάφραση του πρωτότυπου τίτλου) χρησιμοποιεί τον τρόπο της Κομέντια Ντελ Άρτε και μας χαρίζει μια σπονδυλωτή σάτιρα για την εξουσία και τη διαφθορά μέσα από τη μεταγραφή εμβόλιμων κωμικών σκηνών των μεσαιωνικών λειτουργικών δραμάτων και απόκρυφων βιβλικών κειμένων. Το διάσημο έργο χάρισε στον Φο το βραβείο Νόμπελ το 1997, ενώ κατόρθωσε να διασκεδάσει μέχρι και τον Πάπα της Ρώμης, αν και η παρουσίασή του στην Ιταλία οδήγησε το Βατικανό στο να το καταγγείλει ως "το πιο βλάσφημο έργο στην ιστορία του θεάτρου"!
"Είναι ένα έργο πολύ ανοιχτό στη φαντασία που δεν έχει σκηνοθετικούς περιορισμούς και επιτρέπει σε ένα θίασο που είναι δοτικός και διαθέσιμος να δημιουργήσει ένα κόσμο από το μηδέν στηριζόμενος μόνο στα λόγια του συγγραφέα. Θεωρώ σπουδαίο το γεγονός ότι δεν μπορεί να μπει σε μια κατηγορία. Αντιμετωπίζουμε αυτήν την παράσταση ως ένα παιχνίδι πολύ ανοιχτό στην φαντασία, χρησιμοποιώντας τα υλικά που έχει ο καθένας από το παρελθόν του στην πρόβα”, τονίζει ο Νικορέστης Χανιωτάκης στη συνέντευξη που έδωσε στο "α”. Γι’ αυτό το "Μιστέρο Μπούφο" θα παιχτεί ακριβώς με τον τρόπο που επιθυμεί και ο ίδιος ο συγγραφέας του, χωρίς σκηνικά, ιδιαίτερα κοστούμια και περίτεχνους φωτισμούς. Κάθε παράσταση θα περιλαμβάνει διαφορετικές σκηνές, καθώς ο αριθμός των σκηνών είναι τόσο μεγάλος που δεν μπορούν να παρουσιαστούν σε μία μόνο βραδιά.
Πρωταγωνιστούν οι Jerome Kaluta σε διπλή διανομή με τον Νικορέστη Χανιωτάκη, Ελίνα Μάλαμα, Δαυίδ Μαλτέζε, Αρετή Πασχάλη, Μαρία Πετεβή, Νίκος Πουρσανίδης και special guest ο Μάκης Παπαδημητρίου.
Ποια είναι η ιστορία πίσω από το "Μιστέρο Μπούφο”;
Τον Μεσαίωνα οι ιερείς για να αυξήσουν την προσέλευση των πιστών και να εντείνουν την θρησκευτική κατάνυξη έβαζαν απλούς ανθρώπους να αναπαριστούν σκηνές από τις Γραφές και τις ζωές των Αγίων. Στην αρχή εντός του ναού κι έπειτα πάνω σε άρματα στους δρόμους της πόλης. Όμως η συγκίνηση ήταν μεγάλη, συχνά δυσβάσταχτη κι έτσι δεν άργησαν να κάνουν την εμφάνισή τους κωμικές σφήνες. Η επιτυχία των κωμικών αυτών "παρενθέσεων" ανάγκασε τους ιερείς να αναθέσουν τη δουλειά στους "επαγγελματίες" ηθοποιούς της εποχής, τους γελωτοποιούς. Τα κείμενα που χρησιμοποιούσαν οι γελωτοποιοί όμως, δεν ήταν πάντα αρεστά στον κλήρο, περιείχαν συχνά σκληρή, αλλά πλάγια κριτική στις πρακτικές της εκκλησίας και μιλούσαν για τον καθημερινό μόχθο των ανθρώπων και την σχέση τους με το Θεό μέσα από παρομοιώσεις με σκηνές των Γραφών που όλοι είχαν ακούσει. Τα κείμενα αυτά έπεσαν στα χέρια του Φο, ο οποίος κάνοντας μια δημιουργική ανασύνθεση και αναδεικνύοντας τους αντιήρωες κάθε ιστορίας, τα παρουσίασε στο "Μιστέρο Μπούφο".
Προπώληση μέσω viva.gr
Περισσότερες πληροφορίες
Μιστέρο Μπούφο
Ένα από τα πιο αμφιλεγόμενα όσο και δημοφιλή έργα του νομπελίστα συγγραφέα, στο οποίο ο Φο μεταγράφει τις εμβόλιμες κωμικές σκηνές των μεσαιωνικών λειτουργικών δραμάτων σε εύστοχη κοινωνικοπολιτική σάτιρα.