Σοφία Βγενοπούλου: "H ανάγκη του κοινού έχει θεριέψει και τη δική μας υποχρέωση να ανταποκριθούμε"

Η καλλιτεχνική διευθύντρια του Μικρού Εθνικού, της σκηνής που έχει αφιερώσει το Εθνικό Θέατρο στα παιδιά και στους εφήβους, μας μιλά για την επιτυχία της Εφηβικής Σκηνής που άνοιξε ξανά φέτος στο Ρεξ και τη νέα παράσταση «Ο Μπίντερμαν και οι εμπρηστές» του Μαξ Φρις που σκηνοθετεί εκεί.

Σοφία Βγενοπούλου

Θεωρείτε τον εαυτό σας "ειδικό" ως προς το θέατρο που απευθύνεται σε ανήλικους θεατές; Υπάρχουν πλευρές της δουλειάς σας που θέλετε ακόμα να εξελίξετε; 
Όλες. Θεωρώ τον εαυτό μου μια τυχερή μαθήτρια αυτής της υπέροχης τέχνης και τίποτα περισσότερο από αυτό.

 

Πόσοι νέοι έχουν περάσει από το Μικρό Εθνικό και την Εφηβική Σκηνή μέχρι τώρα; Οι φετινές σας παραστάσεις αγκαλιάστηκαν από το κοινό όσο και τις προηγούμενες χρονιές, δεδομένων και των δύσκολων υγειονομικών συνθηκών; 
Ο "Εχθρός της τάξης" βρήκε τεράστια ανταπόκριση από το κοινό, και έχουμε υποδεχθεί στη σκηνή και στα παιδαγωγικά προγράμματα χιλιάδες μικρούς και μεγάλους θεατές και συμμετέχοντες. Νομίζω ότι η ανάγκη του κοινού έχει θεριέψει και τη δική μας υποχρέωση να ανταποκριθούμε.

Σοφία Βγενοπούλου

 

Με βάση ποια κριτήρια επιλέγετε τα έργα που ανεβαίνουν στο Μικρό Εθνικό και στην Εφηβική Σκηνή;
Με τα κριτήρια με βάση τα οποία κάνει κανείς καλό θέατρο. Προσπαθώ να βρίσκω ιστορίες που έχει νόημα να ειπωθούν.

"Παρότι έχουμε κάνει μεγάλο δρόμο την τελευταία δεκαετία, με εξαιρετικές προσπάθειες από πολλούς φορείς, το θέατρο για τους νέους θα έπρεπε να είναι αναπόσπαστο μέρος της πολιτιστικής μας ζωής, καθολικά προσβάσιμο και ενταγμένο στην εκπαίδευση ως μια από τις σημαντικότερες μορφές βιωματικής μάθησης".

Πιστεύετε ότι δίνουμε, ως κοινωνία αλλά και σε θεσμικό επίπεδο, όση βάση θα έπρεπε στη δύναμη του θεάτρου που απευθύνεται στους εφήβους; 
Δυστυχώς δεν υπάρχει τρόπος να απαντήσει κανείς ποτέ θετικά σε αυτό το ερώτημα… Παρότι έχουμε κάνει μεγάλο δρόμο την τελευταία δεκαετία, με εξαιρετικές προσπάθειες από πολλούς φορείς, το θέατρο για τους νέους θα έπρεπε να είναι αναπόσπαστο μέρος της πολιτιστικής μας ζωής, καθολικά προσβάσιμο και ενταγμένο στην εκπαίδευση ως μια από τις σημαντικότερες μορφές βιωματικής μάθησης.

"Ο Μπίντερμαν και οι εμπρηστές" είναι μια κωμικοτραγική παραβολή για την άνοδο του φασισμού και την αδράνεια της αστικής τάξης. Είναι ένα έργο που στοχεύει στην κοινωνική αφύπνιση των νέων;
Αυτό που εμένα με ενδιέφερε ξαναλέγοντας αυτή την ιστορία, ήταν να ξανασκεφτούμε όλοι τη συμμετοχή μας σε αυτόν τον κόσμο και στην πορεία του – μικροί και μεγάλοι. Οι μικροί, γιατί βέβαια κρατάνε στα χέρια τους το μέλλον, αλλά και οι μεγάλοι για να τους κάνουν χώρο, να τους ακούσουν. Δεν είναι τυχαίο ότι το κομβικό σημείο της παράστασης είναι ένα υπέροχα γραμμένο από την Τζούλια Διαμαντοπούλου χορικό με τίτλο "Άκου με". Νομίζω ότι πρέπει ο καθένας χωριστά να σκέφτεται τις αποφάσεις του στον μικρό κύκλο της ζωής του και να κατανοεί πώς αυτές επηρεάζουν το σύνολο. Και αυτό το χρειάζονται οι νέοι άνθρωποι περισσότερο από οτιδήποτε άλλο. Αυτό είναι πέρα από κάθε κίνημα και ιδεολογία. Είναι μια βαθύτερη πολιτική και κοινωνική συνειδητότητα που εύχομαι να μπορέσει αυτή η ιστορία να αφυπνίσει.

Ο Μπίντερμαν και οι εμπρηστές
©Μαριλένα Σταφυλίδου
"Ο Μπίντερμαν και οι εμπρηστές"

Πώς διαμορφώνεται η κοινότητα καλλιτεχνών, εκπαιδευτικών και εφήβων που έχετε χτίσει στο πλαίσιο του προγράμματος "Το θέατρο στο νέο σχολείο";
Αυτήν τη στιγμή εργάζονται στο πλαίσιο όλου του προγράμματος περίπου 50 καλλιτέχνες, ηθοποιοί που παίζουν στις παραστάσεις και κάνουν και τα θεατροπαιδαγωγικά προγράμματα στα σχολεία, ηθοποιοί και θεατροπαιδαγωγοί που τρέχουν τα εργαστήρια σε 20 σχολεία σε 7 περιφέρειες της χώρας, άλλοι που στελεχώνουν, συντονίζουν και σχεδιάζουν κύκλους εκπαιδευτικού δράματος, σεμινάρια για καθηγητές, αλλά και για επαγγελματίες του θεάτρου που ενδιαφέρονται να εξοικειωθούν με το θέατρο για νέους, καθώς και το στούντιο συγγραφής θεατρικού έργου για νέους που γίνεται με 4 συγγραφείς και τη συνεργασία 20 σχολείων της Αττικής. Αυτή η πλατιά πια ομπρέλα καλλιτεχνών καλύπτει ανά πάσα στιγμή μεγάλο αριθμό σχολείων, εκπαιδευτικών και καλλιτεχνών. 

Ποια είναι τα επερχόμενα σχέδια της Εφηβικής Σκηνής; Θα συνεχίσετε και την επόμενη χρονιά με αντίστοιχες δράσεις; 
Αυτό ελπίζουμε. Φέτος ήταν μια χρονιά κατά την οποία βάλαμε ένα στοίχημα που μοιάζει να πετυχαίνει. Το επόμενο είναι να μάθουμε περισσότερα, να χτίσουμε περισσότερα και ακόμα καλύτερα.

Ο Μπίντερμαν και οι εμπρηστές
©Μαριλένα Σταφυλίδου
"Ο Μπίντερμαν και οι εμπρηστές"

Ποια εργαστήρια είναι ακόμη ανοιχτά για συμμετοχή; Ποιες είναι οι αντιδράσεις και τα σχόλια όσων συμμετέχουν;
Οι θέσεις στα περισσότερα τακτικά εργαστήρια έχουν συμπληρωθεί, αλλά σε κάποιες φάσεις γίνονται δράσεις και κάποια εργαστήρια σε μικρότερους κύκλους. Αν κρίνω από τη συνέπεια των συμμετεχόντων και την κατ’ εξακολούθηση εγγραφή πολλών, ακόμα και τη διετία της πανδημίας, μοιάζει να έχει αγκαλιαστεί το εκπαιδευτικό τμήμα του Μικρού Εθνικού από το μικρό και το μεγάλο κοινό, κυρίως ως χώρος ομαδικής και ελεύθερης δημιουργικότητας.

Περισσότερες πληροφορίες

Ο Μπίντερμαν και οι εμπρηστές

  • Κοινωνικό
  • Διάρκεια: 132 '

Μια κωμικοτραγική παραβολή –εμπνευσμένη από αυτοβιογραφικά στοιχεία– για την άνοδο του φασισμού και την αδράνεια της αστικής τάξης, που ζητά από το κοινό να πάρει θέση.

Διαβάστε ακόμα

Τελευταία άρθρα Θέατρο

Λόγω επιτυχίας, το "Λέμονγκρας" συνεχίζεται και τον Μάιο

Οι παραστάσεις του έργου "Λέμονγκρας" της Ηρώς Κισσανδράκη, συνεχίζονται στο Θέατρο 104. Βασισμένο σε μία αληθινή ιστορία, λειτουργεί ως μια υπενθύμιση ότι η μνήμη, όσο κι αν ξεθωριάζει, δεν παύει ποτέ να διεκδικεί τη θέση της.

ΓΡΑΦΕΙ: ATHINORAMA TEAM
28/04/2025

Η Βενετσιάνα Καλαμπαλίκη, συνθέτει την κίνηση του ήχου με το "Sonic Dances"

Με το "Sonic Dances", γνωρίζουμε τη χορογράφο Βενετσιάνα Καλαμπαλίκη, μια νέα φωνή στον χώρο του σύγχρονου χορού. Μέσα από ένα έργο για την ηχώ, τη δόνηση και την πολυρυθμία, η Καλαμπαλίκη δημιουργεί ένα περιβάλλον ακρόασης και κίνησης στο χώρο ΦΙΑΤ.

Η ταλαντούχα Νατάσα Εξηνταβελώνη ερμηνεύει το σπαρακτικό "Girls & Boys"

Η ηθοποιός της νέας γενιάς που έχει ξεχωρίσει με τις ερμηνείες της, συναντά την ηρωίδα του γνωστού στο ελληνικό κοινό Ντένις Κέλι μέσα σ’ ένα γοητευτικό οπτικοακουστικό περιβάλλον που βουτά στην γυναικεία ψυχοσύνθεση.

"Family secrets" αποκαλύπτονται στο θέατρο Αλκμήνη

Αλέξανδρος Λιακόπουλος και Γιώργης Κοντοπόδης ανεβάζουν για πρώτη φορά στη χώρα μας την ιταλική μαύρη κωμωδία του Ενρίκο Λούτμαν για το δικαίωμα στην αυτοδιάθεση και την επιλογή, όπως μάθαμε αποκλειστικά.

Με αφορμή το Φεστιβάλ Αθηνών: Γιατί ο Ουίλιαμ Κέντριτζ συνεχίζει να μας γοητεύει

Η παρουσία του Ουίλιαμ Κέντριτζ στο φετινό Φεστιβάλ Αθηνών με την παράσταση "Ο Φάουστ στην Αφρική!" σε συνεργασία με την Handspring Puppet Company, γίνεται η αφορμή να ξαναθυμηθούμε γιατί το έργο του παραμένει τόσο ουσιαστικό και συγκλονιστικό.

Ασπασία Κράλλη: "Οι βρικόλακες κρύβονται στην ντουλάπα σε όλες τις τάξεις και τις εποχές"

Με αφορμή τη συμμετοχή της στους "Βρυκόλακες" του Ίψεν, που ανεβαίνει στο Ελέρ (από 2/5) η σπουδαία ηθοποιός Ασπασία Κράλλη μιλά για τη δύναμη του ρόλου της κυρίας Άλβινγκ, τη σημασία του "θεάτρου της σιωπής", τη συνεργασία της με τον Κοραή Δαμάτη, αλλά και την ουσία της θεατρικής πράξης που όπως λέει "βάζει τους θεατές σε σκέψεις, σε επανεκτιμήσεις και επιβεβαιώσεις.

Καρολίνα Μπιάνκι: 8+1 facts για τη ρηξικέλευθη Βραζιλιάνα περφόρμερ που θα δούμε για πρώτη φορά στην Αθήνα

Προκάλεσε σοκ στο Φεστιβάλ Αβινιόν, με το βιωματικό τρόπο που κατέδειξε επί σκηνής το θέμα του βιασμού και τώρα έρχεται για πρώτη φορά στην Ελλάδα, στο πλαίσιο του Φεστιβάλ Αθηνών, με την παράσταση "Η νύφη και το 'καληνύχτα, Σταχτοπούτα'". Διαβάστε όλα όσα πρέπει να ξέρετε για τη Βραζιλιάνα καλλιτέχνιδα και την ομάδα της Cara de Cavalo.