
Θεωρείτε τον εαυτό σας "ειδικό" ως προς το θέατρο που απευθύνεται σε ανήλικους θεατές; Υπάρχουν πλευρές της δουλειάς σας που θέλετε ακόμα να εξελίξετε;
Όλες. Θεωρώ τον εαυτό μου μια τυχερή μαθήτρια αυτής της υπέροχης τέχνης και τίποτα περισσότερο από αυτό.
Πόσοι νέοι έχουν περάσει από το Μικρό Εθνικό και την Εφηβική Σκηνή μέχρι τώρα; Οι φετινές σας παραστάσεις αγκαλιάστηκαν από το κοινό όσο και τις προηγούμενες χρονιές, δεδομένων και των δύσκολων υγειονομικών συνθηκών;
Ο "Εχθρός της τάξης" βρήκε τεράστια ανταπόκριση από το κοινό, και έχουμε υποδεχθεί στη σκηνή και στα παιδαγωγικά προγράμματα χιλιάδες μικρούς και μεγάλους θεατές και συμμετέχοντες. Νομίζω ότι η ανάγκη του κοινού έχει θεριέψει και τη δική μας υποχρέωση να ανταποκριθούμε.

Με βάση ποια κριτήρια επιλέγετε τα έργα που ανεβαίνουν στο Μικρό Εθνικό και στην Εφηβική Σκηνή;
Με τα κριτήρια με βάση τα οποία κάνει κανείς καλό θέατρο. Προσπαθώ να βρίσκω ιστορίες που έχει νόημα να ειπωθούν.
"Παρότι έχουμε κάνει μεγάλο δρόμο την τελευταία δεκαετία, με εξαιρετικές προσπάθειες από πολλούς φορείς, το θέατρο για τους νέους θα έπρεπε να είναι αναπόσπαστο μέρος της πολιτιστικής μας ζωής, καθολικά προσβάσιμο και ενταγμένο στην εκπαίδευση ως μια από τις σημαντικότερες μορφές βιωματικής μάθησης".
Πιστεύετε ότι δίνουμε, ως κοινωνία αλλά και σε θεσμικό επίπεδο, όση βάση θα έπρεπε στη δύναμη του θεάτρου που απευθύνεται στους εφήβους;
Δυστυχώς δεν υπάρχει τρόπος να απαντήσει κανείς ποτέ θετικά σε αυτό το ερώτημα… Παρότι έχουμε κάνει μεγάλο δρόμο την τελευταία δεκαετία, με εξαιρετικές προσπάθειες από πολλούς φορείς, το θέατρο για τους νέους θα έπρεπε να είναι αναπόσπαστο μέρος της πολιτιστικής μας ζωής, καθολικά προσβάσιμο και ενταγμένο στην εκπαίδευση ως μια από τις σημαντικότερες μορφές βιωματικής μάθησης.
"Ο Μπίντερμαν και οι εμπρηστές" είναι μια κωμικοτραγική παραβολή για την άνοδο του φασισμού και την αδράνεια της αστικής τάξης. Είναι ένα έργο που στοχεύει στην κοινωνική αφύπνιση των νέων;
Αυτό που εμένα με ενδιέφερε ξαναλέγοντας αυτή την ιστορία, ήταν να ξανασκεφτούμε όλοι τη συμμετοχή μας σε αυτόν τον κόσμο και στην πορεία του – μικροί και μεγάλοι. Οι μικροί, γιατί βέβαια κρατάνε στα χέρια τους το μέλλον, αλλά και οι μεγάλοι για να τους κάνουν χώρο, να τους ακούσουν. Δεν είναι τυχαίο ότι το κομβικό σημείο της παράστασης είναι ένα υπέροχα γραμμένο από την Τζούλια Διαμαντοπούλου χορικό με τίτλο "Άκου με". Νομίζω ότι πρέπει ο καθένας χωριστά να σκέφτεται τις αποφάσεις του στον μικρό κύκλο της ζωής του και να κατανοεί πώς αυτές επηρεάζουν το σύνολο. Και αυτό το χρειάζονται οι νέοι άνθρωποι περισσότερο από οτιδήποτε άλλο. Αυτό είναι πέρα από κάθε κίνημα και ιδεολογία. Είναι μια βαθύτερη πολιτική και κοινωνική συνειδητότητα που εύχομαι να μπορέσει αυτή η ιστορία να αφυπνίσει.

Πώς διαμορφώνεται η κοινότητα καλλιτεχνών, εκπαιδευτικών και εφήβων που έχετε χτίσει στο πλαίσιο του προγράμματος "Το θέατρο στο νέο σχολείο";
Αυτήν τη στιγμή εργάζονται στο πλαίσιο όλου του προγράμματος περίπου 50 καλλιτέχνες, ηθοποιοί που παίζουν στις παραστάσεις και κάνουν και τα θεατροπαιδαγωγικά προγράμματα στα σχολεία, ηθοποιοί και θεατροπαιδαγωγοί που τρέχουν τα εργαστήρια σε 20 σχολεία σε 7 περιφέρειες της χώρας, άλλοι που στελεχώνουν, συντονίζουν και σχεδιάζουν κύκλους εκπαιδευτικού δράματος, σεμινάρια για καθηγητές, αλλά και για επαγγελματίες του θεάτρου που ενδιαφέρονται να εξοικειωθούν με το θέατρο για νέους, καθώς και το στούντιο συγγραφής θεατρικού έργου για νέους που γίνεται με 4 συγγραφείς και τη συνεργασία 20 σχολείων της Αττικής. Αυτή η πλατιά πια ομπρέλα καλλιτεχνών καλύπτει ανά πάσα στιγμή μεγάλο αριθμό σχολείων, εκπαιδευτικών και καλλιτεχνών.
Ποια είναι τα επερχόμενα σχέδια της Εφηβικής Σκηνής; Θα συνεχίσετε και την επόμενη χρονιά με αντίστοιχες δράσεις;
Αυτό ελπίζουμε. Φέτος ήταν μια χρονιά κατά την οποία βάλαμε ένα στοίχημα που μοιάζει να πετυχαίνει. Το επόμενο είναι να μάθουμε περισσότερα, να χτίσουμε περισσότερα και ακόμα καλύτερα.

Ποια εργαστήρια είναι ακόμη ανοιχτά για συμμετοχή; Ποιες είναι οι αντιδράσεις και τα σχόλια όσων συμμετέχουν;
Οι θέσεις στα περισσότερα τακτικά εργαστήρια έχουν συμπληρωθεί, αλλά σε κάποιες φάσεις γίνονται δράσεις και κάποια εργαστήρια σε μικρότερους κύκλους. Αν κρίνω από τη συνέπεια των συμμετεχόντων και την κατ’ εξακολούθηση εγγραφή πολλών, ακόμα και τη διετία της πανδημίας, μοιάζει να έχει αγκαλιαστεί το εκπαιδευτικό τμήμα του Μικρού Εθνικού από το μικρό και το μεγάλο κοινό, κυρίως ως χώρος ομαδικής και ελεύθερης δημιουργικότητας.
Περισσότερες πληροφορίες
Ο Μπίντερμαν και οι εμπρηστές
Μια κωμικοτραγική παραβολή –εμπνευσμένη από αυτοβιογραφικά στοιχεία– για την άνοδο του φασισμού και την αδράνεια της αστικής τάξης, που ζητά από το κοινό να πάρει θέση.