Σοφία Βγενοπούλου: "H ανάγκη του κοινού έχει θεριέψει και τη δική μας υποχρέωση να ανταποκριθούμε"

Η καλλιτεχνική διευθύντρια του Μικρού Εθνικού, της σκηνής που έχει αφιερώσει το Εθνικό Θέατρο στα παιδιά και στους εφήβους, μας μιλά για την επιτυχία της Εφηβικής Σκηνής που άνοιξε ξανά φέτος στο Ρεξ και τη νέα παράσταση «Ο Μπίντερμαν και οι εμπρηστές» του Μαξ Φρις που σκηνοθετεί εκεί.

Σοφία Βγενοπούλου

Θεωρείτε τον εαυτό σας "ειδικό" ως προς το θέατρο που απευθύνεται σε ανήλικους θεατές; Υπάρχουν πλευρές της δουλειάς σας που θέλετε ακόμα να εξελίξετε; 
Όλες. Θεωρώ τον εαυτό μου μια τυχερή μαθήτρια αυτής της υπέροχης τέχνης και τίποτα περισσότερο από αυτό.

 

Πόσοι νέοι έχουν περάσει από το Μικρό Εθνικό και την Εφηβική Σκηνή μέχρι τώρα; Οι φετινές σας παραστάσεις αγκαλιάστηκαν από το κοινό όσο και τις προηγούμενες χρονιές, δεδομένων και των δύσκολων υγειονομικών συνθηκών; 
Ο "Εχθρός της τάξης" βρήκε τεράστια ανταπόκριση από το κοινό, και έχουμε υποδεχθεί στη σκηνή και στα παιδαγωγικά προγράμματα χιλιάδες μικρούς και μεγάλους θεατές και συμμετέχοντες. Νομίζω ότι η ανάγκη του κοινού έχει θεριέψει και τη δική μας υποχρέωση να ανταποκριθούμε.

Σοφία Βγενοπούλου

 

Με βάση ποια κριτήρια επιλέγετε τα έργα που ανεβαίνουν στο Μικρό Εθνικό και στην Εφηβική Σκηνή;
Με τα κριτήρια με βάση τα οποία κάνει κανείς καλό θέατρο. Προσπαθώ να βρίσκω ιστορίες που έχει νόημα να ειπωθούν.

"Παρότι έχουμε κάνει μεγάλο δρόμο την τελευταία δεκαετία, με εξαιρετικές προσπάθειες από πολλούς φορείς, το θέατρο για τους νέους θα έπρεπε να είναι αναπόσπαστο μέρος της πολιτιστικής μας ζωής, καθολικά προσβάσιμο και ενταγμένο στην εκπαίδευση ως μια από τις σημαντικότερες μορφές βιωματικής μάθησης".

Πιστεύετε ότι δίνουμε, ως κοινωνία αλλά και σε θεσμικό επίπεδο, όση βάση θα έπρεπε στη δύναμη του θεάτρου που απευθύνεται στους εφήβους; 
Δυστυχώς δεν υπάρχει τρόπος να απαντήσει κανείς ποτέ θετικά σε αυτό το ερώτημα… Παρότι έχουμε κάνει μεγάλο δρόμο την τελευταία δεκαετία, με εξαιρετικές προσπάθειες από πολλούς φορείς, το θέατρο για τους νέους θα έπρεπε να είναι αναπόσπαστο μέρος της πολιτιστικής μας ζωής, καθολικά προσβάσιμο και ενταγμένο στην εκπαίδευση ως μια από τις σημαντικότερες μορφές βιωματικής μάθησης.

"Ο Μπίντερμαν και οι εμπρηστές" είναι μια κωμικοτραγική παραβολή για την άνοδο του φασισμού και την αδράνεια της αστικής τάξης. Είναι ένα έργο που στοχεύει στην κοινωνική αφύπνιση των νέων;
Αυτό που εμένα με ενδιέφερε ξαναλέγοντας αυτή την ιστορία, ήταν να ξανασκεφτούμε όλοι τη συμμετοχή μας σε αυτόν τον κόσμο και στην πορεία του – μικροί και μεγάλοι. Οι μικροί, γιατί βέβαια κρατάνε στα χέρια τους το μέλλον, αλλά και οι μεγάλοι για να τους κάνουν χώρο, να τους ακούσουν. Δεν είναι τυχαίο ότι το κομβικό σημείο της παράστασης είναι ένα υπέροχα γραμμένο από την Τζούλια Διαμαντοπούλου χορικό με τίτλο "Άκου με". Νομίζω ότι πρέπει ο καθένας χωριστά να σκέφτεται τις αποφάσεις του στον μικρό κύκλο της ζωής του και να κατανοεί πώς αυτές επηρεάζουν το σύνολο. Και αυτό το χρειάζονται οι νέοι άνθρωποι περισσότερο από οτιδήποτε άλλο. Αυτό είναι πέρα από κάθε κίνημα και ιδεολογία. Είναι μια βαθύτερη πολιτική και κοινωνική συνειδητότητα που εύχομαι να μπορέσει αυτή η ιστορία να αφυπνίσει.

Ο Μπίντερμαν και οι εμπρηστές
©Μαριλένα Σταφυλίδου
"Ο Μπίντερμαν και οι εμπρηστές"

Πώς διαμορφώνεται η κοινότητα καλλιτεχνών, εκπαιδευτικών και εφήβων που έχετε χτίσει στο πλαίσιο του προγράμματος "Το θέατρο στο νέο σχολείο";
Αυτήν τη στιγμή εργάζονται στο πλαίσιο όλου του προγράμματος περίπου 50 καλλιτέχνες, ηθοποιοί που παίζουν στις παραστάσεις και κάνουν και τα θεατροπαιδαγωγικά προγράμματα στα σχολεία, ηθοποιοί και θεατροπαιδαγωγοί που τρέχουν τα εργαστήρια σε 20 σχολεία σε 7 περιφέρειες της χώρας, άλλοι που στελεχώνουν, συντονίζουν και σχεδιάζουν κύκλους εκπαιδευτικού δράματος, σεμινάρια για καθηγητές, αλλά και για επαγγελματίες του θεάτρου που ενδιαφέρονται να εξοικειωθούν με το θέατρο για νέους, καθώς και το στούντιο συγγραφής θεατρικού έργου για νέους που γίνεται με 4 συγγραφείς και τη συνεργασία 20 σχολείων της Αττικής. Αυτή η πλατιά πια ομπρέλα καλλιτεχνών καλύπτει ανά πάσα στιγμή μεγάλο αριθμό σχολείων, εκπαιδευτικών και καλλιτεχνών. 

Ποια είναι τα επερχόμενα σχέδια της Εφηβικής Σκηνής; Θα συνεχίσετε και την επόμενη χρονιά με αντίστοιχες δράσεις; 
Αυτό ελπίζουμε. Φέτος ήταν μια χρονιά κατά την οποία βάλαμε ένα στοίχημα που μοιάζει να πετυχαίνει. Το επόμενο είναι να μάθουμε περισσότερα, να χτίσουμε περισσότερα και ακόμα καλύτερα.

Ο Μπίντερμαν και οι εμπρηστές
©Μαριλένα Σταφυλίδου
"Ο Μπίντερμαν και οι εμπρηστές"

Ποια εργαστήρια είναι ακόμη ανοιχτά για συμμετοχή; Ποιες είναι οι αντιδράσεις και τα σχόλια όσων συμμετέχουν;
Οι θέσεις στα περισσότερα τακτικά εργαστήρια έχουν συμπληρωθεί, αλλά σε κάποιες φάσεις γίνονται δράσεις και κάποια εργαστήρια σε μικρότερους κύκλους. Αν κρίνω από τη συνέπεια των συμμετεχόντων και την κατ’ εξακολούθηση εγγραφή πολλών, ακόμα και τη διετία της πανδημίας, μοιάζει να έχει αγκαλιαστεί το εκπαιδευτικό τμήμα του Μικρού Εθνικού από το μικρό και το μεγάλο κοινό, κυρίως ως χώρος ομαδικής και ελεύθερης δημιουργικότητας.

Περισσότερες πληροφορίες

Ο Μπίντερμαν και οι εμπρηστές

  • Κοινωνικό
  • Διάρκεια: 132 '

Μια κωμικοτραγική παραβολή –εμπνευσμένη από αυτοβιογραφικά στοιχεία– για την άνοδο του φασισμού και την αδράνεια της αστικής τάξης, που ζητά από το κοινό να πάρει θέση.

Διαβάστε ακόμα

Τελευταία άρθρα Θέατρο

"Hecuba, not Hecuba": Στην Επίδαυρο η παράσταση του αντισυμβατικού Τιάγκο Ροντρίγκες που πλέκει το μύθο με μια αληθινή ιστορία

Ο μύθος της "Εκάβης" του Ευριπίδη συναντά την αληθινή ιστορία μιας οργισμένης μητέρας που παλεύει ενάντια στη συγκάλυψη της εξουσίας και την έλλειψη απόδοσης δικαιοσύνης.

ΓΡΑΦΕΙ: ATHINORAMA TEAM
15/07/2024

Το "Μπορντέλο της Μαντάμ Ρόζας" και ο "Μπογιατζής" βάζουν τα... καλοκαιρινά τους

Οι δύο παραστάσεις που παρουσιάστηκαν τον χειμώνα συνεχίζουν την πορεία τους και τη θερινή περίοδο στην αυλή του θεάτρου Από Κοινού.

Ορέστεια

Ο Θεόδωρος Τερζόπουλος δοκίμασε τα όρια της μεθόδου του σε ένα τιτάνιο έργο και, αν και σε σημεία προδόθηκε, παρέδωσε μια παράσταση με στοιχεία μυσταγωγίας και "ιερού μεγαλείου", που θα εγγραφεί στις σπουδαιότερες της σύγχρονης παραστασιογραφίας του αρχαίου δράματος.

Η "Ορέστεια" του Θεόδωρου Τερζόπουλου πηγαίνει περιοδεία

Μάθετε σε ποιους σταθμούς θα παρουσιαστεί η τριλογία του Αισχύλου μετά την παρουσίασή της στο κατάμεστο Αρχαίο Θέατρο της Επιδαύρου (από όπου μπορείτε να δείτε εντός φωτογραφίες).

Οι παραγωγές της Στέγης Ιδρύματος Ωνάση ταξιδεύουν σε όλον τον κόσμο

Η βρετανική εφημερίδα The Stage πλέκει το εγκώμιο της Στέγης που προωθεί και στηρίζει την εξακτίνωση της σύγχρονης ελληνικής δημιουργίας του θεάτρου και του χορού στην Ευρώπη - κι όχι μόνο.

Θεσσαλικό Θέατρο: Ο Ορέστης Τάτσης νέος καλλιτεχνικός διευθυντής

Το Θεσσαλικό Θέατρο εμπιστεύεται τα ηνία του θεσμού στο νέο αίμα του ελληνικού θεάτρου.

Το αφιέρωμα "60 Χρόνια Εουτζένιο Μπάρμπα – Odin Teatret" έρχεται σε Φάμπρικα και Ρεκτιφιέ

Η σημαντική φυσιογνωμία του παγκόσμιου θεάτρου Εουτζένιο Μπάρμπα έρχεται στην Αθήνα τον Σεπτέμβριο για μία σειρά καλλιτεχνικών και εκπαιδευτικών δράσεων οργανωμένων από την ομάδα τέχνης Fabrica Athens.