Αντονέν Αρτό: O ρομαντικός "παράφρονας" του σύγχρονου θεάτρου

Είναι γνωστός κυρίως στους εξειδικευμένους μελετητές, κι όμως εμπνέει ήδη το τρίτο θεατρικό έργο της Ιόλης Ανδρεάδη και του Άρη Ασπρούλη. Μετά την «Οικογένεια Τσέντσι» και το «Αρτώ / Βαν Γκογκ, avec un pistolet», έρχεται το «Κόκαλο» στο Θέατρο Τέχνης. Ποιος ήταν, όμως, αυτός ο φλογερός οραματιστής του θεάτρου;

Κόκκαλο

Ποιος είναι ο Γάλλος φλογερός οραματιστής του θεάτρου, που παραλλήλισε το θέατρο με την πανούκλα, επισημαίνοντας πως η θεατρική τέχνη έχει τη δύναμη να "προσβάλλει" τη σκέψη ενός ανθρώπου και από εκεί να επιφέρει αλλαγές στο σώμα ολόκληρης της κοινωνίας; Στη σύντομη, επώδυνη ζωή του ο Αρτό (1896-1948) δεν κατάφερε να εφαρμόσει τα οράματά του, όμως το αποτύπωμά του, όπως το περιέγραψε στο μανιφέστο "Το θέατρο και το είδωλό του", επηρέασε τη θεατρική πρωτοπορία της εποχής του και οι "αρχές" που διατύπωσε ανιχνεύονται μέχρι σήμερα. Φιλάσθενος, εξαρτημένος από τα οπιούχα φάρμακα και με τον χαρακτηρισμό του παράφρονα να τον ακολουθεί λόγω των νευρικών κλονισμών που τον βασάνιζαν, ο Αρτό ενσάρκωσε στην ίδια του την ύπαρξη την αγωνία για ένα θέατρο που θα υπερβαίνει το παραστατικό γεγονός και θα ταυτίζεται με τη λυτρωτική διαδικασία της αυτογνωσίας. Ανένταχτος ακόμη και στα πιο ριζοσπαστικά ρεύματα της εποχής, ακολουθεί για λίγο τον κύκλο των σουρεαλιστών, αλλά τον εγκαταλείπει σύντομα. Μέσα του καίει η επιθυμία της ριζικής αναμόρφωσης του δυτικού θεάτρου: οραματίζεται τη συντριβή του λογοκεντρικού χαρακτήρα του και την ανασύσταση ενός θεάτρου που θα βασίζεται στη δύναμη της εικαστικής γλώσσας και των συμβόλων και θα απευθύνεται στις σκοτεινές και συχνά βίαιες πτυχές του ανθρώπινου υποσυνείδητου.

Κόκκαλο
Κική Παπαδοπούλου©

Ποιος είπε ότι το θέατρο χρειάζεται να εξυπηρετεί το σκοπό της ψυχολογικής ανάλυσης, αναρωτιέται ο Αρτό και κάνει λόγο για ένα "θέατρο της σκληρότητας", άμεσο και βίαιο, που θα δημιουργεί στους θεατές την αίσθηση του σοκ. Στη μοναδική παράσταση που σκηνοθέτησε ("Οι Τσέντσι", 1935), η σκηνή κατακλυζόταν από υπερμεγέθη αντικείμενα, βίαιες εναλλαγές στους φωτισμούς, εκκωφαντικούς και διαπεραστικούς ήχους. Μπορεί οι αρχές του να παραμένουν σε μεγάλο βαθμό ανεφάρμοστες, όμως διατυπώσεις όπως "απόλυτα κωδικοποιημένη υποκριτική που δίνει την αίσθηση της χορογραφίας", "απουσία προϋπάρχοντος έργου και ταυτόχρονη γέννηση κειμένου και παράστασης", "διάχυση της δράσης σε κάθε σημείο της αίθουσας" χαρακτηρίζουν μέχρι σήμερα το θέατρο της πρωτοπορίας. Αυτό το πρόσωπο, που διατύπωσε την πεποίθηση ότι "αν το θέατρο θέλει να μας ξαναγίνει αναγκαίο, πρέπει να μας δώσει τα στοιχεία που υπάρχουν στον έρωτα, στο έγκλημα, στον πόλεμο ή στην τρέλα", φέρνει στο προσκήνιο το "Κόκαλο", που θα σκηνοθετήσει η Ιόλη Ανδρεάδη (από 28/2, Θέατρο Τέχνης-Υπόγειο). Στην ερμηνεία ο Γεράσιμος Γεννατάς, με τη ζωντανή συμβολή του μουσικού-περφόρμερ Γιώργου Παλαμιώτη, σκηνογραφία της Δήμητρας Λιάκουρα και φωτισμούς του Σάκη Μπιρμπίλη.

Περισσότερες πληροφορίες

Κόκκαλο

  • Μονόλογος
  • Διάρκεια: 80 '

Η παράσταση ξεκινάει με την φανταστική υπόθεση ότι, μετά από μια βραδιά προς τιμήν του στην οποία του απαγορευόταν η είσοδος, ο Αντονέν Αρτώ, απογοητευμένος, αρνείται την ελευθερία του και επιστρέφει οικειοθελώς στο κελί του, αποφασίζοντας να ξυπνήσει τα εκφραστικά του μέσα για να μεταμορφωθεί ο ίδιος στον πιο βιρτουόζο περφόρμερ και να δώσει ένα τελευταίο σόλο, μια παράσταση-ξέσπασμα, μπροστά σε ένα κοινό ανυπόκριτο. Ένα κοινό που θα πλάσει με το μυαλό του. Ένα κοινό που γεννήθηκε για να τον αγαπά. Απομονωμένος στο ψυχιατρικό άσυλο, ο Αρτώ στήνει από την αρχή το παλιό σκηνικό μιας αποτυχημένης του παράστασης και φέρνει την ψυχή του στο προσκήνιο, την ξεγυμνώνει και την τραγουδά με πάθος και μαεστρία. Σε ένα ονειρικό τοπίο μνήμης και με το ρυθμό της μουσικής του περφόρμερ και μουσικού Γιώργου Παλαμιώτη, ακολουθεί την κάθοδο μιας βαθιάς και ανείπωτης εξομολόγησης.

Διαβάστε ακόμα

Τελευταία άρθρα Θέατρο

"Θέλω να σου κρατάω το χέρι": Παράταση και εορταστικές παραστάσεις

Με προσθήκες νέων παραστάσεων για τις γιορτές εξακολουθεί να παίζεται το επιτυχημένο έργο του Τάσου Ιορδανίδη "Θέλω να σου κρατάω το χέρι" στη σκηνή του Άλφα-"Ληναίος-Φωτίου".

ΓΡΑΦΕΙ: ATHINORAMA TEAM
21/11/2024

Η ομάδα Εν Δυνάμει και το νέο συμπεριληπτικό art project "Ι Got it Tho" | "Κι όμως Το’χω"

Μια σπονδυλωτή καλλιτεχνική πρωτοβουλία με στόχο την προώθηση της πολιτιστικής αφήγησης που εστιάζει στην ενδυνάμωση, την ανθεκτικότητα και την ενωτική δύναμη που προσφέρει η σύγχρονη τέχνη.

Εναέριες ακροβατικές χορογραφίες στο Christmas Theater

Το "Flying Fairy Chinese Acrobatic Show" έρχεται από την μακρινή Κίνα, φιλοξενείται στο Christmas Theater και απευθύνεται σε όλη την οικογένεια.

Ο Δημήτρης Μυλωνάς μας μιλά για τη συνάντηση του με τους "Ήρωες"

Ποιοι είναι οι "Ήρωες" που έγιναν η αφορμή να βρεθούν στη σκηνή οι βετεράνοι ηθοποιοί Αρζόγλου, Βαλαβανίδης και Σκουρολιάκος; Ο σκηνοθέτης της παράστασης που παίζεται στο Από Μηχανής Θέατρο μας τους συστήνει.

Οι νέες παραστάσεις της εβδομάδας

Συγκεντρώσαμε τις παραστάσεις που σηκώνουν αυλαία από 21 έως 27 Νοεμβρίου και αξίζουν.

Η αξία της ζωής

Ο πόνος είναι αναπόφευκτος, όμως η αξία της ζωής είναι αδιαπραγμάτευτη μοιάζει να λέει η Αμερικανίδα συγγραφέας, μέσα από την ιστορία δύο ζευγαριών που βιώνουν πολλαπλές απώλειες. Το σκηνοθετεί ο Σωτήρης Τσαφούλιας δίνοντας προβάδισμα στις ερμηνείες. | Powered by Uber

Γυάλινος κόσμος

Πολύ ενδιαφέρουσα, αν και συζητήσιμη, προσέγγιση του αριστουργήματος του Τενεσί Ουίλιαμς. Μέσα σε μια απογυμνωμένη συνθήκη, το έργο κατεβαίνει στην πλατεία ακέραιο, δείχνει σαν να φωτίζεται εκ νέου, ενώ οι ερμηνείες κάνουν το όλο εγχείρημα να δικαιώνεται. | Powered by Uber