Παράσταση-σχόλιο για τη γενιά των post-millennials από τον Ηλία Αδάμ

We are in the army now Πηνελόπη Γερασίμου©

"Mε τους καλλιτέχνες να στρέφουν το βλέμμα τους στους δρόμους των πόλεων, στις κοινωνικές εξεγέρσεις και στις καταστροφές του πλανήτη, στους ηγεμονικούς λόγους και στην κυρίαρχη κουλτούρα. Δεν κάνουν τέχνη μέσα από τα δωμάτιά τους. Ξέρουν πως το Instagram δεν είναι λιγότερο δημόσιο από την πλατεία Συντάγματος. Πως ο Steve Jobs είναι εξίσου επιδραστικός με τον Bertolt Brecht. Ζουν με το πρόβλημα και εφευρίσκουν καλλιτεχνικά πρωτόκολλα αντιμετώπισης ή/και υπέρβασής του". Με αυτά τα λόγια στο δραματουργικό της σημείωμα, η Ιλειάνα Δημάδη, μας σύστησε το φεστιβάλ της Στέγης του Ιδρύματος Ωνάση "Future NOW", που πραγματοποιήθηκε σε δικό της σχεδιασμό και συνεπιμέλεια του Κωνσταντίνου Τζάθα, τον περασμένο Απρίλιο ως ψηφιακό project στο Onassis Channel, το κανάλι της Στέγης στο You Tube. Ποιες ευκαιρίες δημιούργησε αυτό το φεστιβάλ; Δημιούργησε αντιστάσεις απέναντι στην αδράνεια, την πιο ισχυρή δύναμη που γνωρίζουμε. Σε μια εποχή που τα θέατρα ήταν κλειστά, έδωσε την ευκαιρία σε τέσσερις ανήσυχους δημιουργούς την Εύα Γιαννακοπούλου, τον Δημήτρη Μπαμπίλη, τη Βίκυ Κυριακουλάκου και τον Ηλία Αδάμ να πειραματιστούν και να σκεφτούν τον τρόπο με τον οποίο θέλουν να επικοινωνήσουν τις ιδέες τους με έργα που κινούνται στα όρια του θεάτρου, του χορού, της μουσικής, της περφόρμανς, των εικαστικών και φυσικά των υβριδικών συνδυασμών τους. Αποτέλεσμα αυτής της διαδικασίας είναι το "We are in the army now" η παράσταση του Ηλία Αδάμ, η οποία μετά την ψηφιακή προβολή της παρουσιάστηκε, για πρώτη φορά ζωντανά, στο κοινό της Μαδρίτης και στη συνέχεια της Γερμανίας στο πλαίσιο του προγράμματος εξωστρέφειας της Στέγης. Ιδιαίτερα, το κοινό της Μαδρίτης υποδέχτηκε με ενθουσιασμό την παράσταση και αναγνώρισε το ειρωνικό σχόλιο του Αδάμ για την πραγματικότητα της γενιάς των post-millennials. Όπως αναφέρει στην ισπανική El Pais η Patricia Segura "Οι ιστορίες των χαρακτήρων πραγματεύονται, με νύξεις σαρκασμού, τις συλλογικές επιτακτικές ανάγκες της γενιάς τους αναφορικά με τα ζητήματα των περιβαλλοντικών κρίσεων και της κοινωνικής αδικίας". 

Στις 6-15 Μαϊου η παράσταση θα παιχτεί στη Στέγη του Ιδρύματος Ωνάση και είναι κατάλληλη για θεατές άνω των 18 ετών. Τη Μικρή Σκηνή καταλαμβάνουν τέσσερις ψευδοσούπερ ήρωες -λίγο Power Rangers, λίγο Instagram influencers- που διακηρύσσουν την κοινωνική ισότητα και την περιβαλλοντική ισορροπία με τον πιο απροσδόκητο τρόπο. Είδαμε πρόβα της παράστασης λίγο πριν την αναχώρηση της για το εξωτερικό και αυτές είναι οι πρώτες εντυπώσεις μας.

We are in the army now

Η εμπειρία μας από την πρόβα της παράστασης

Ο Ηλίας Αδάμ ανήκει στην ομάδα των καλλιτεχνών, που διεκδικεί ένα θέατρο πολιτικό και το υποστηρίζει με τη χρήση της τεχνολογίας. Στις παραστάσεις του το ίντερνετ, τα social media, οι οθόνες στις οποίες περνάμε το μεγαλύτερο κομμάτι της μέρας μας, γίνονται κομμάτια της θεατρικής συνθήκης. Ο Αδάμ καταθέτει μια άποψη και δεν παίζει ασυνείδητα με την πρόκληση. Διατυπώνει μια σειρά από αιτήματα υπαρξιακά, κοινωνικά και πολιτικά και αυτό το είδαμε στο όμορφα παράξενο "We are in the army now", ένα ένα θεατρικό happening με glitter, social media, politics και με snapshots προσωπικών εξομολογήσεων που μπορούν να λειτουργήσουν ως μέσο πολιτικής χειραφέτησης.
Τέσσερις εκπληκτικοί περφόρμερ, η Στυλιάνα Ιωάννου, ο Τζέο Πακίτσας, η Σοφία Πρυόβολου και ο Krisrof βγαλμένοι σαν από γιαπωνέζικο manga, με look που θυμίζει τους σούπερ ήρωες Power Rangers, τα Pokemon ή τη σέξι Cardi B, στήνοντας χορογραφίες τύπου TikTok και βιντεοκλίπ της Britney Spears διηγούνται με "αυθάδεια" την ιστορία της ζωής τους, σπάνε τα ταμπού και σχολιάζουν την αμφιλεγόμενη σχέση κοινωνικής-περιβαλλοντικής δικαιοσύνης και κοινωνικών μέσων. Κάτω από το εξαιρετικό ταιριαστό και σε κάποιες στιγμές ξεσηκωτικό μουσικό χαλί του Γκάρι Σάλομον, φτιάχνουν το παζλ ενός δυστοπικού παρόντος μιλώντας για τη δική τους ζωή, την ομοφοβία, την συναισθηματική, την οικογενειακή, την έμφυλη βία, τον ρατσισμό, την οικονομική κρίση, την κλιματική αλλαγή. 
Πόσο παθητικό κάνει τον θεατή κάτι τέτοιο; Αν είναι αλήθεια πως μόνο μέσα από το θέατρο μπορούμε να απελευθερώσουμε τους εαυτούς μας από τις αναγνωρίσιμες φόρμες μέσα από τις οποίες ζούμε τη ζωή μας καθημερινά, η παράσταση αυτή μετατρέπει το θέατρο σε ένα τόπο όπου μπορεί να βρει κανείς κάτι πραγματικά αληθινό. Ο κόσμος του Ηλία Αδάμ κηρύσσει πόλεμο στην κοινωνία με όπλα το γκροτέσκο, το ριζοσπαστικό, με στοιχεία από την αισθητική camp: τεχνάσματα, ελαφρότητα, επιδεικτικότητα και υπερβολή που σοκάρει. Δημιουργεί έναν κόσμο που μοιάζει virtual, αλλά μπορεί και να μην είναι, έναν κόσμο που θα σας αφήσει άφωνους. Όλα όσα συμβαίνουν στη σκηνή μοιάζουν αυθόρμητα αλλά υπάρχει τάξη, καταφέρνουν ένα χτύπημα στα αντανακλαστικά του θεατή, έτσι που ξαφνικά είναι πιο ανοιχτός, περισσότερο παρών, αφού μάλιστα κατά τη διάρκεια της παράστασης υπάρχει η δυνατότητα να ανοίξει  το instragram και να συμμετέχει. Η παράσταση διεγείρει τις αισθήσεις του θεατή μέσω των "καρπών" της κοινωνίας και του σύγχρονου πολιτισμού μας. Εξάλλου, ο καθένας μας μπορεί να δει κάτι εντελώς διαφορετικά. Αυτό πιθανότητα ελπίζει και ο δημιουργός του "We are in the army now".

We are in the army now

Τα επόμενα σχέδια του προγράμματος εξωστρέφεια της Στέγης

Πάνω από 70 παραγωγές της Στέγης έχουν ήδη παρουσιαστεί σε διεθνή φεστιβάλ και μεγάλους πολιτιστικούς οργανισμούς. Φέτος, το πρόγραμμα Εξωστρέφεια ταξιδεύει από τις Βρυξέλλες έως τη Μαδρίτη, από τη Φλωρεντία έως τη Λιουμπλιάνα, από το Παρίσι έως την Μπρατισλάβα και σε πολλούς ακόμη προορισμούς. Με τη συνεργασία και την υποστήριξη του προγράμματος Εξωστρέφεια της Στέγης, μερικές από τις πιο αντιπροσωπευτικές παραστάσεις χορού της Στέγης βρέθηκαν στο επίκεντρο της διεθνούς Μπιενάλε χορού της Λιέγης του Βελγίου, Pays de Danses (Ιαν-Φεβρ 2022), και του πρωτοποριακού φεστιβάλ της Βουλγαρίας, One Dance Week. To 2022, το Θέατρο της Λιέγης θα στρέψει τους προβολείς της στη σύγχρονη ελληνική σκηνή, φιλοξενώντας στο Βέλγιο τέσσερις παραστάσεις που φέρουν τη σφραγίδα της Στέγης. Η διεθνής Μπιενάλε χορού της Λιέγης, Pays de Danses, αποτελεί έναν σημαντικό πόλο έλξης για το κοινό που θέλει να ανακαλύψει πρώτο ανερχόμενους καλλιτέχνες. "Ήμασταν, είμαστε και θα είμαστε εξωστρεφείς"! Με αυτό το μότο η Στέγη του Ιδρύματος Ωνάση συνεχίζει να συντονίζει διεθνή ταξίδια για παραγωγές της, συμμετέχει σε Διεθνή Δίκτυα, συνεργάζεται με πολιτιστικούς φορείς σε όλο τον κόσμο και προωθεί την αλληλεπίδραση διαφορετικών πολιτισμών σε μια εποχή, δύσκολη που κάνει επιτακτικότερη την ανάγκη για συνεργασία και μοίρασμα εμπειριών και ιδεών.

Περισσότερες πληροφορίες

We are in the army now

  • Σκηνική Σύνθεση
  • Διάρκεια: 80 '

Μια υβριδική ultra pop παράσταση-ειρωνικό σχόλιο για την πραγματικότητα της γενιάς των post-millennials, όπου τέσσερις χαρακτήρες εξομολογούνται την αμφιλεγόμενη σχέση κοινωνικής-περιβαλλοντικής δικαιοσύνης και κοινωνικών μέσων με οργή, ορμή και άγριο χιούμορ.

Στέγη Ιδρύματος Ωνάση

Λεωφ. Συγγρού 107, Νέος Κόσμος
  • Βινιέτες Τεχνών - City life

Διαβάστε ακόμα

Τελευταία άρθρα Θέατρο

"Hecuba, not Hecuba": Στην Επίδαυρο η παράσταση του αντισυμβατικού Τιάγκο Ροντρίγκες που πλέκει το μύθο με μια αληθινή ιστορία

Ο μύθος της "Εκάβης" του Ευριπίδη συναντά την αληθινή ιστορία μιας οργισμένης μητέρας που παλεύει ενάντια στη συγκάλυψη της εξουσίας και την έλλειψη απόδοσης δικαιοσύνης.

ΓΡΑΦΕΙ: ATHINORAMA TEAM
15/07/2024

Το "Μπορντέλο της Μαντάμ Ρόζας" και ο "Μπογιατζής" βάζουν τα... καλοκαιρινά τους

Οι δύο παραστάσεις που παρουσιάστηκαν τον χειμώνα συνεχίζουν την πορεία τους και τη θερινή περίοδο στην αυλή του θεάτρου Από Κοινού.

Ορέστεια

Ο Θεόδωρος Τερζόπουλος δοκίμασε τα όρια της μεθόδου του σε ένα τιτάνιο έργο και, αν και σε σημεία προδόθηκε, παρέδωσε μια παράσταση με στοιχεία μυσταγωγίας και "ιερού μεγαλείου", που θα εγγραφεί στις σπουδαιότερες της σύγχρονης παραστασιογραφίας του αρχαίου δράματος.

Η "Ορέστεια" του Θεόδωρου Τερζόπουλου πηγαίνει περιοδεία

Μάθετε σε ποιους σταθμούς θα παρουσιαστεί η τριλογία του Αισχύλου μετά την παρουσίασή της στο κατάμεστο Αρχαίο Θέατρο της Επιδαύρου (από όπου μπορείτε να δείτε εντός φωτογραφίες).

Οι παραγωγές της Στέγης Ιδρύματος Ωνάση ταξιδεύουν σε όλον τον κόσμο

Η βρετανική εφημερίδα The Stage πλέκει το εγκώμιο της Στέγης που προωθεί και στηρίζει την εξακτίνωση της σύγχρονης ελληνικής δημιουργίας του θεάτρου και του χορού στην Ευρώπη - κι όχι μόνο.

Θεσσαλικό Θέατρο: Ο Ορέστης Τάτσης νέος καλλιτεχνικός διευθυντής

Το Θεσσαλικό Θέατρο εμπιστεύεται τα ηνία του θεσμού στο νέο αίμα του ελληνικού θεάτρου.

Το αφιέρωμα "60 Χρόνια Εουτζένιο Μπάρμπα – Odin Teatret" έρχεται σε Φάμπρικα και Ρεκτιφιέ

Η σημαντική φυσιογνωμία του παγκόσμιου θεάτρου Εουτζένιο Μπάρμπα έρχεται στην Αθήνα τον Σεπτέμβριο για μία σειρά καλλιτεχνικών και εκπαιδευτικών δράσεων οργανωμένων από την ομάδα τέχνης Fabrica Athens.