Η κλασική δραματουργία ανέκαθεν ήταν ανεξάντλητη πηγή έμπνευσης για εναλλακτικές σκηνικές προτάσεις. Φέτος την τιμητική του έχει ο Σαίξπηρ, από ανήσυχους καλλιτέχνες που βλέπουν τη δραματουργία του αλλιώς, και ειδικά τον "Μάκβεθ", τη σπουδαία τραγωδία για την εξουσία. Τρεις διαφορετικές παραστάσεις -σε τρεις διαφορετικές εκδοχές μετάφρασης του ονόματος του ήρωα- αποδεικνύουν πως οι Έλληνες δημιουργοί δεν πτοούνται από τους θρύλους που λένε ότι το "σκοτσέζικο έργο" είναι καταραμένο.
Ο Θανάσης Δόβρης σκηνοθετεί τη δική του εκδοχή στον "Μακμπέθ", εστιάζοντας στο μοτίβο του φόνου που το διατρέχει. Έξι ηθοποιοί αναλαμβάνουν την ερμηνεία του, με τον Θάνο Τοκάκη και την Εύη Σαουλίδου να ερμηνεύουν το ζεύγος του στρατηγού Μακμπέθ και της Λαίδης Μακμπέθ, και τους Κώστα Κουτσολέλο, Κώστα Ξυκομηνό, Γρηγόρη Ποιμενίδη και Κωνσταντίνο Πλεμμένο να μοιράζονται όλους τους υπόλοιπους ρόλους (Θέατρο Τέχνης-Υπόγειο). Ο Δημήτρης Μυλωνάς με τον "Μάκμπεθ - Ο κύκλος του στΑΙΜΑτος" δημιουργεί μια εναλλακτική περφόρμανς-σχόλιο για την εξουσία σε μια σκηνική πρόταση για τρεις μόνο ηθοποιούς, με τους Γιάννη Νταλιάνη, Άννα Ελεφάνη και Θανάση Βλαβιανό (Από Μηχανής). Επίσης, η Λίλη Τέγου προτείνει τη δική της "Σπουδή στον Μάκβεθ", ως ένα διαχρονικό παιχνίδι εξουσίας (Δρόμος).
Η ενασχόληση με τον Σαίξπηρ συνεχίζεται με δύο παραστάσεις: με την πιο διάσημη ερωτική ιστορία όλων των εποχών καταπιάνεται ο Αργύρης Πανταζάρας, διαβεβαιώνοντάς μας, πάντως, ότι "This is not Romeo & Juliet": Μαζί με τη Σίσσυ Τουμάση πειραματίζονται με το σαιξπηρικό έργο και ψάχνουν στους ρόλους των δύο αιώνιων εραστών να βρουν τι είναι η αγάπη, σε ένα φρέσκο σκηνικό εγχείρημα (Πορεία), ενώ ο Αλέξανδρος Κοέν σκηνοθετεί μια άλλη σαιξπηρική ερωτική ιστορία, που εμπνέεται από την αρχαία Ελλάδα: ο λόγος για το "Τρωίλος και Χρυσηίδα" που διαδραματίζεται κατά τον έβδομο χρόνο του Τρωικού Πολέμου και αφηγείται μια ερωτική ιστορία που καταλήγει σε προδοσία. Στην παράσταση συγκεντρώνεται ένας ωραίος γυναικείος θίασος: Αιμιλία Υψηλάντη, Ραφίκα Σαουίς, Αγγελική Καρυστινού κ.ά. (Αργώ).
Αλλά και ο Μολιέρος, ο κλασικός των γαλλικών γραμμάτων, εμπνέει νέες αναγνώσεις: ο Αλέξανδρος Διαμαντής σκηνοθετεί σε μια αφαιρετική εκδοχή τριών ηθοποιών (Όμηρος Πουλάκης, Μάνια Παπαδημητρίου, Δανάη Παπουτσή) τον "Ντον Ζουάν", που διηγείται τα έργα και τις ημέρες του αρχέτυπου της αποπλάνησης και της… παραπλάνησης (Σημείο), ενώ η Σοφία Καραγιάννη ετοιμάζει τον "Κατά φαντασίαν ασθενή", όπου ο υποχόνδριος Αργκάν πέφτει θύμα επιτήδειων που εκμεταλλεύονται τις φοβίες του (104, από 1/1/22).
Περισσότερες πληροφορίες
Μάκμπεθ-ο κύκλος του στΑΙΜΑτος
Ο «Μακμπέθ» του Ουίλιαμ Σαίξπηρ επαναπροσδιορίζεται σε μια διασκευή για τρία πρόσωπα, αποκαλύπτοντας την εμπειρία των ηρώων για την εξουσία και την αιώνια μάχη των δύο φύλων.
Τρωίλος και Χρυσηίδα
Μια ιστορία αγάπης που καταλήγει σε προδοσία με φόντο τον έβδομο χρόνο του Τρωικού Πολέμου διαδραματίζεται στο έργο που μιλά για τον έρωτα, την εξουσία και την απομυθοποίησή τους.
Σπουδή στον Μάκβεθ
Αντλώντας έμπνευση από τον «Μάκμπεθ» του Ουίλιαμ Σαίξπηρ, η παράσταση διερευνά το ρόλο της μοίρας αλλά και της εξουσίας στη ζωή του ανθρώπου.
Μακμπέθ
Η δύναμη που ασκεί ο φόβος και η εξουσία στην ψυχή και το σώμα του ανθρώπου βρίσκονται στο επίκεντρο της νέας σκηνικής προσέγγισης του έργου.
Ντον Ζουάν
Ο Ντον Ζουάν χωρίς ίχνος μεταμέλειας προκαλεί τον έρωτα των γυναικών, την οργή των αντρών, ενώ παράλληλα σκανδαλίζει με τις απόψεις του περί θείου και κοσμικής νομοτέλειας.