Μια μοιραία μάρτυρας κατηγορίας
Είναι 35 χρόνια στη θεατρική σκηνή και μετράει μόνο φίλους. Κυρία και κορίτσι μαζί, η Κάτια Δανδουλάκη αποδεικνύει με κάθε της παράσταση πόσο ταγμένη είναι στην τέχνη της - πέρα από εισπρακτικές επιτυχίες ή αποτυχίες. Με αφορμή την επανάληψη της περσινής της παραγωγής, «σκαλίζουμε» το παρελθόν.
Μαρία Κάλλας, Μπλανς Ντιμπουά, Μαντάμ Αρκάντινα, Τρουφαλντίνο, Λυσιστράτη: οι ρόλοι που σφράγισαν τη θεατρική της πορεία. «Γλάρος», «Masterclass», «Λεωφορείον ο Πόθος», «Υπηρέτης δύο αφεντάδων», «Τζόρνταν», «Κούκου» οι πιο επιτυχημένες παραστάσεις της. Μιχάλης Κακογιάννης, Μάγια Λυμπεροπούλου, Σταμάτης Φασουλής, Στάθης Λιβαθινός, Νικίτα Μιλιβόγεβιτς ορισμένοι από τους σκηνοθέτες της. Η Κάτια Δανδουλάκη παίζει ασταμάτητα εδώ και 35 χρόνια. Και, παρεμπιπτόντως, είναι από τις ελάχιστες γυναίκες, ηθοποιούς και θιασάρχες, που διευθύνουν δικό τους θέατρο. Δίχως μόνιμο θίασο, με σταθερό όμως στυλοβάτη το σύντροφο της ζωής της Μάριο Πλωρίτη (μεταφραστής όλων σχεδόν των έργων που έχει ανεβάσει), φροντίζει ώστε το ρεπερτόριο του θεάτρου της να συνδυάζει την ποιότητα και την πολυσυλλεκτικότητα: από Τσέχοφ και Ουίλιαμς μέχρι σύγχρονα έργα, μπουλβάρ και φάρσες, ακόμη και αστυνομικά θρίλερ - πάντα όμως με σεβασμό απέναντι στο κοινό. «Είσαι φτιαγμένη για τις ρομαντικές ερωμένες και τους κλόουν της εποχής», της είχε πει η Δέσπω Διαμαντίδου και φαίνεται ότι είχε πολύ δίκιο. Κάποτε, λοιπόν, η Κάτια Δανδουλάκη μεταμορφώνεται σε μοιραία ντίβα και άλλοτε σε τρελό αρλεκίνο, κάποτε ενσαρκώνει δραματικές ηρωίδες και άλλοτε αστείες σουμπρέτες, μεταπηδώντας με άνεση από το δράμα στην κωμωδία. Στο θέατρο αλλά και στην τηλεόραση. Και είναι ίσως από τις ελάχιστες πρωταγωνίστριες σαπουνόπερας (ποιος ξεχνά τη Βίρνα Δράκου της «Λάμψης»;) που η τηλεοπτική τους υπερέκθεση δεν τις «έκαψε». Ίσως ακριβώς επειδή η ίδια επιβάλλει μια φυσική αξιοπρέπεια, κομψότητα και σοβαρότητα σε κάθε ρόλο που επωμίζεται. Για τρίτη χρονιά φέτος πρωταγωνιστεί στη -megalicious!- καθημερινή σειρά «Βέρα στο δεξί» και για δεύτερη χρονιά παρουσιάζει στο θέατρό της το «Μάρτυρας Κατηγορίας» της Αγκάθα Κρίστι. Το έργο, γνωστό από την κινηματογραφική του μεταφορά με τους Μάρλεν Ντίτριχ, Τάιρον Πάουερ και Τσαρλς Λότον, αφορά μια δικαστική υπόθεση: βασικός κατηγορούμενος για το φόνο μιας πάμπλουτης ηλικιωμένης χήρας είναι ο Λέοναρντ Βόουλ. Μόνη μάρτυρας για την υπεράσπισή του είναι η αινιγματική σύζυγός του. Το τρίτο βασικό πρόσωπο είναι ο πετυχημένος δικηγόρος που αναλαμβάνει την υπεράσπιση του Βόουλ.
«Φινετσάτη, πλουσιοπάροχη και θεαματική παραγωγή», γράφαμε πέρυσι για την εν λόγω παράσταση και επισημαίναμε τις δυναμικές ερμηνείες τόσο της ίδιας της Κάτιας Δανδουλάκη όσο και των συμπρωταγωνιστών της, του Δάνη Κατρανίδη, του Κώστα Σπυρόπουλου, της Αριέττας Μουτούση και της Σούλας Αθανασιάδου. Δεν ήταν τυχαίο που η ηθοποιός-θιασάρχισσα ανέθεσε στον Αντώνη Καλογρίδη τη σκηνοθεσία.
Ο 36χρονος πολυπράγμων σκηνοθέτης-σκηνογράφος πέτυχε να προσδώσει στη νουάρ '50s ατμόσφαιρα του έργου κάμποσες πινελιές... μετα-ποπ '90s ύφους: γοργούς ρυθμούς δράσης, ευφάνταστα σκηνικά σε περιστρεφόμενες πλατφόρμες, εντυπωσιακές εναλλαγές, hi-tech φωτισμούς και αέρα «αστυνομικού interactive θεάματος». Interactive γιατί οι ίδιοι οι θεατές, στη μεγάλη σκηνή της δίκης, παίζουν το ρόλο του ακροατηρίου μιας δικαστικής αίθουσας, ορισμένοι μάλιστα ανεβαίνουν από την πλατεία στη σκηνή για να κάνουν τους ενόρκους! Κάπως έτσι το αστυνομικό θεατρικό του 1953 ανανεώνεται ώστε να αντεπεξέλθει στην εποχή του «Matrix» και του Ταραντίνο. Ανεξάρτητα, πάντως, από το αν σας αρέσουν ή όχι τέτοιου τύπου έργα, η μοντέρνα, καλαίσθητη και γενναιόδωρη παραγωγή θα σας ανταμείψει.
Ιλειάνα Δημάδηidimadi@athinorama.gr INFO
Θέατρο Κάτια Δανδουλάκη, Αγ. Μελετίου 61Α & Πατησίων, Κυψέλη, 2108640414. Προγραμματισμένη πρεμιέρα 4/10.