Δημήτρης Τάρλου, Θανάσης Τριαρίδης, Βαγγέλης Χατζηγιαννίδης: αυτή είναι η τριανδρία που φαίνεται να έχει πάρει προσωπικά το ζήτημα «νέο ελληνικό θεατρικό έργο». Ήταν λιγότερο από ένα χρόνο πριν, τον Σεπτέμβρη του 2019, όταν ο Δημήτρης Τάρλοου, Καλλιτεχνικός Διευθυντής του Θεάτρου Πορεία, ανακοίνωνε την έναρξη λειτουργίας της Σχολής Πυροδότησης Θεατρικής Γραφής, ενός εργαστηρίου δηλαδή δύο τμημάτων που θα έδινε την ευκαιρία στους υποψήφιους σπουδαστές να δοκιμαστούν και να κατακτήσουν τη θεατρική γραφή. Ο Θανάσης Τριαρίδης και ο Βαγγέλης Χατζηγιαννίδης, δύο σύγχρονοι Έλληνες δραματουργοί, επιλέχτηκαν ως εισηγητές, καθοδηγητές και δάσκαλοι και να που δέκα μήνες μετά, στην απολογιστική συνέντευξη Τύπου που έδωσαν την Τετάρτη 8 Ιουλίου, μας ανακοίνωσαν τους γόνιμους καρπούς αυτής της διαδικασίας και μας μετέφεραν ελπιδοφόρα μηνύματα για το μέλλον της ελληνικής δραματουργίας.
Όσον αφορά τους αριθμούς, στα δύο τμήματα της σχολής (το τμήμα της «γενικής πυροδότησης» για τους αρχάριους και αυτό της «εξειδίκευσης» για τους πιο πεπειραμένους), φοίτησαν τριάντα σπουδαστές, ο καθένας από τους οποίους παρακολούθησε μαθήματα και με τους δύο εισηγητές. Στόχος ήταν έως το τέλος της εννιάμηνης φοίτησής του κάθε σπουδαστής να έχει ολοκληρώσει τουλάχιστον ένα θεατρικό έργο.
Τελικά προέκυψαν πενήντα εφτά (57) νέα θεατρικά έργα, τα οποία είναι διαθέσιμα στην ιστοσελίδα του θεάτρου Πορεία προς ανάγνωση αλλά βέβαια και ως ενδεχόμενο υλικό παράστασης για κάθε ενδιαφερόμενο. Σύμφωνα με τα λεγόμενα των δύο εισηγητών, παρά τη διαφορετική μεθοδολογία που ακολούθησε ο καθένας, κοινός στόχος ήταν να καλλιεργήσουν το προσωπικό ύφος κάθε σπουδαστή, να ανασύρουν στην επιφάνεια το προσωπικό του στίγμα και έτσι κατέληξαν με έργα κάθε είδους και ύφους: κωμωδίες, υπαρξιακά δράματα, εξπρεσιονιστικά έργα δωματίου, πολιτικά έργα, θρίλερ, έργα μαγικού ρεαλισμού ή παραλόγου, φάρσες, επιστημονική φαντασία κ.ά.
Ο Δημήτρης Τάρλοου, ο «σπιτονοικοκύρης» του εγχειρήματος, πόνταρε σε αυτή την προσπάθεια πιστεύοντάς την απόλυτα, αν κρίνουμε από το γεγονός ότι η επιχορήγηση που αιτήθηκε -και έλαβε τελικά- για την ερχόμενη σεζόν αφορούσε το ανέβασμα έργου που θα προέκυπτε από το εργαστήρι. Ρίσκο αλλά και τόλμη, για την οποία χρειάστηκε μία τριμελής επιτροπή -δηλαδή εκτός από τον Τάρλοου, ο Στρατής Πασχάλης και η Έρι Κύργια-, που ανέλαβε να διαβάσει ένα έργο από κάθε σπουδαστή (δικής του επιλογής) και να επιλέξει ένα από αυτά, για να ανεβεί στη σκηνή του θεάτρου Πορεία την ερχόμενη σεζόν.
Έτσι, την άνοιξη του 2021 θα μας συστηθεί σε πανελλήνια πρώτη το «Labor» που έγραψε η Ανθή Τσιρούκη, η οποία αναφέρθηκε ιδιαιτέρως στην επιμονή των δύο εισηγητών στο να τη βοηθήσουν να βρει το προσωπικό της ύφος. Το έργο θα σκηνοθετήσει η πρωτοεμφανιζόμενη στην Ελλάδα Έμιλυ Λουΐζου, και τους δύο κεντρικούς ρόλους θα ερμηνεύσουν ο Στέλιος Μάινας και η Ιωάννα Παππά. Κατά τα λεγόμενα του Δημήτρη Τάρλοου, πρόκειται για ένα «ενδιαφέρον και σκοτεινό θρίλερ» με διεθνή χαρακτήρα, ενώ η νεαρή σκηνοθέτις, που κάνει ήδη καριέρα στο Λονδίνο, ξεχώρισε στο έργο τον τρόπο που συνδυάζει το υπαρξιακό θρίλερ με το θέατρο του παραλόγου για να μιλήσει τελικά με έναν ωμό τρόπο για θέματα ταυτότητας, για την οικογένεια, το τι σημαίνει να είσαι γονιός κ.ά.
Αυτό που, όμως, έχει περισσότερη σημασία είναι το γεγονός ότι, κατά τα λεγόμενα της επιτροπής, και τα τριάντα έργα μπορούν και αξίζουν να παιχτούν, είτε αυτούσια είτε με ελάχιστες βελτιώσεις. «Πρόκειται για ολοκληρωμένα θεατρικά έργα» τόνισε η Έρι Κύργια, «κάτι που αποδεικνύει ότι όταν υπάρχει συστηματική προσπάθεια, καθοδήγηση και η υποστήριξη ενός επαγγελματικού θεάτρου, έχουμε αυτά τα γόνιμα αποτελέσματα», ενώ ο Στρατής Πασχάλης, αφού θύμησε τον Κάρολο Κουν, που εμπιστευόταν άγνωστους και πρωτοεμφανιζόμενους στην εποχής τους Έλληνες συγγραφείς, οδηγώντας έτσι στην άνθιση της ελληνικής δραματουργίας τη δεκαετία του ’70, επανέλαβε ότι τα έργα που προέκυψαν ξεπερνούν κατά πολύ το επίπεδο του πρωτόλειου και πρόσθεσε ότι, αν και τελείως διαφορετικού ύφους, τοποθετούνται όλα απέναντι στην ανθρώπινη κατάσταση ή την κοινωνική πραγματικότητα του σήμερα, δηλαδή είναι έργα παρέμβασης.
Το γεγονός της αξίας των έργων το βεβαιώνει και το γεγονός ότι ένα ακόμη θα δει τα φώτα της σκηνής, καθώς το επέλεξε ο Δημήτρης Τάρλοου για να το ανεβάσει σε δική του σκηνοθεσία. Πρόκειται για την κωμωδία «Νυχιάνγκ» της δεκαοχτάχρονης Ευαγγελίας Γατσωτή, που θα παρουσιάζεται σε εναλλασσόμενο ρεπερτόριο με το «Labor», και όπου θα πρωταγωνιστήσουν η Αλεξία Καλτσίκη και η Θάλεια Σταματέλου. Τα δύο αυτά κείμενα θα αποτελέσουν τον κορμό του αφιερώματος «Νέο Αίμα» που θα λάβει χώρα στο θέατρο Πορεία τον Μάιο του 2021, με την ελπίδα και το στόχο να συνεχιστεί και τις επόμενες χρονιές τροφοδοτούμενο με τα νέα κείμενα που θα προκύψουν από τη Σχολή Πυροδότησης.