Για το Δημήτρη Παπαδημητρίου, ο "Moby Dick" θέτει καινούργια στάνταρντ!

Ο Γιώργος Χαρωνίτης είχε μια εκ βαθέων συνομιλία με τον συνθέτη για ένα έργο που ανεβάζει τον πήχη για τα δεδομένα του ελληνικού μιούζικαλ.

Ο Δημήτρης Παπαδημητρίου «συνομιλεί» με το κοινό του

Για τις παλιότερες γενιές ο "Moby Dick" είναι μια ιστορία γνωστή, η οποία έχει σχέση με μια σχεδόν μεταφυσική ώθηση για τον άνθρωπο που ξεπερνάει τα όριά του προσεγγίζοντας το θείο. Η πολυδιάστατη –και πολυσέλιδη– ιστορία του Χέρμαν Μέλβιλ έγινε μιούζικαλ από τον Δημήτρη Παπαδημητρίου, που γράφει τη μουσική και το λιμπρέτο, και τον Γιάννη Κακλέα, που σκηνοθετεί την παράσταση, στη δεύτερη παρουσίαση του στο Christmas Theater από 15 Φεβρουαρίου 2022.

Συναντήσαμε τον Δημήτρη Παπαδημητρίου στις πρόβες και ξεκινήσαμε την κουβέντα μας από τον τρόπο που προσεγγίζει ένα τόσο φιλόδοξο εγχείρημα. "Όταν ξεκινάω κάτι, το κάνω συγκεκριμένο στο μυαλό μου και όλη μου η αγωνία είναι πώς θα υλοποιηθεί αυτό που σκέφτηκα. Δύο είναι οι δρόμοι προσέγγισης, ο συνθετικός και προσθετικός: ξεκινάς από έναν δομικό λίθο και, κάνοντας παραλλαγές ή μεταμορφώσεις, φτιάχνεις μεγαλύτερες δομές συνδυαζόμενες και με άλλες ιδέες που προκύπτουν. Αυτό είναι το σύστημα Μπετόβεν –ή Μπαχ–, για να το πω χοντρικά. Υπάρχει και ο αναλυτικός δρόμος, που έχεις το τέλος στο μυαλό σου και προσπαθείς, ανάποδα, να φτάσεις στην αρχή. Εγώ ανήκω καθαρά στη δεύτερη περίπτωση. Έχω το τέλος στο νου μου και όλη μου η αγωνία είναι να συγκρατήσω σε ένταση αυτό το τέλος, ώστε να το αναλύσω στα εξ ων συντίθενται και να μπορέσω να το φτιάξω κανονικά ως έργο, διότι δεν μπορείς να ακούσεις κάτι από το τέλος προς την αρχή"!

Μόμπι Ντικ - Το μιούζικαλ

Στο "Moby Dick" που ξέρουμε από τον Μέλβιλ το τέλος είναι ξεκάθαρο.
Κι εδώ είχα μια επίσης ξεκάθαρη εικόνα κι αίσθηση ποιο θέλω να είναι το τέλος, χωρίς να λαμβάνω υπόψη τι έχει γίνει στο παρελθόν ή τι θα ήθελε η αγορά. Το βιβλίο που ξέρουμε είναι εδώ. Αν έρθεις να μας δεις, νομίζω πως μετά θα θέλεις να ξαναδιαβάσεις το βιβλίο. Είναι το "Moby Dick", δεν κάνουμε κάτι άλλο. Το "κάτι άλλο" έχει να κάνει με το μιούζικαλ και ότι είναι μια έκδοση σύγχρονη για τη σκηνή – και όχι μια του 1850 σε βιβλίο.
Αλλάζει εντελώς το μέσο, έχεις δεδομένη διάρκεια και τραγούδια από την αρχή μέχρι το τέλος. Έπρεπε να το ­συμπτύξω γιατί δεν μου άρεσε καθόλου να κάνω μόνο ένα μέρος του. Ο Τζον Χιούστον είχε κάνει ένα αριστούργημα στο σινεμά, όμως ήταν ένα μέρος του "Moby Dick", πράγμα εύλογο για μια ταινία κι ένα σενάριο αμερικάνικο. Εγώ ήθελα να κρατήσω τον επικό χαρακτήρα του "Moby Dick" και να μη μου λείψουν οι αποχρώσεις και οι ρόλοι του, πράγμα που απαιτεί παραπάνω χρόνο, αλλά όχι και άπειρο.

Σε δυσκόλεψε η "μιουζικαλοποίηση" ενός τέτοιου έργου;
Είχαμε διάφορα ζητήματα, π.χ. σκηνογραφικά. Πώς κάνεις μια φαλαινοθηρία στο θέατρο; Η φάλαινα υπάρχει, δεν είναι "θρύλος". Είναι σημαντικό να την εμφανίσεις κι εδώ μπαίνει η σύγχρονη τεχνολογία. Αντιθεατρική στη βάση της, όμως με αυτήν πολλά πράγματα γίνονται εφικτά κι εμείς καλύψαμε με βάση τη θεατρική μας εκδοχή τη μη θεατρική πραγματικότητα των νέων αυτών μέσων.
Με τον Γιάννη Κακλέα είχαμε μια άψογη συνεργασία, είπε αμέσως "ναι" σε μια ιδέα που φάνταζε αδύνατη, είμαστε και φίλοι χρόνια, τα βρήκαμε από την αρχή· η επιθυμία μας ήταν κοινή, τις διαδικασίες τις ήξερα και όλοι περάσαμε πάρα πολύ καλά. Έχουμε βάλει ολογράμματα, δεν μπορούμε όμως να το κάνουμε και "National Geographic"! Δουλέψαμε θεατρικά· ο Μανόλης Παντελιδάκης έκανε σκηνικά ευρηματικά κι εντυπωσιακά. Το στοιχείο του ρεαλισμού μπαίνει ξανά στη θεατρική πράξη, διότι πραγματικά έχουμε μια σύγχρονη ματιά στην προσέγγισή μας.

Μόμπι Ντικ - Το μιούζικαλ

Σε ό,τι αφορά το λιμπρέτο, πώς το αντιμετώπισες;
Ο λόγος είναι έμμετρος, όπως απαιτεί ένα μιούζικαλ. Έγραψα έμμετρα ομοιοκατάληκτα και μη, έμμετρα ελεύθερα και πρόζα μελοποιημένη, όπως και στίχο που συνυπάρχει με πρόζα. Είμαι σίγουρος πως έχουμε κάνει επιτυχημένα βήματα σε αυτήν την ιστορία, έχουμε φτιάξει κάτι καινοφανές για τα ελληνικά δεδομένα και είναι ανταγωνίσιμο των παραγωγών που έχουν γίνει διεθνώς. Μπορεί να είναι καινοφανές και σε διεθνές επίπεδο, δεν έχω πλήρη εποπτεία επί του θέματος. Όμως η παρουσία των 3D και των ολογραμμάτων δίνει κάτι καινούργιο ως αίσθηση. Έχεις την εικόνα του εξωτερικού χώρου κι εμπλουτίζεται έτσι το ταξίδι. Γίνεται πιο πλήρης και ολοκληρωμένη η περιπέτεια.

Είναι τραβηχτικό και απολαυστικό το αποτέλεσμα;
Ακραία! Αν σου αρέσει το μιούζικαλ, θα φύγεις ευχαριστημένος. Δεν θα δούμε, φερ’ ειπείν μπαλέτα, είναι όμως έργο χορογραφημένο. Σε ό,τι με αφορά, ένας από τους εσωτερικούς μου στόχους έχει ήδη επιτευχθεί και ο "Moby Dick" βρίσκεται ξανά στις προθήκες των βιβλιοπωλείων. Για μένα αυτό είναι ήδη μια νίκη.

"Με τον Γιάννη Κακλέα είχαμε μια άψογη συνεργασία, είπε αμεσως "ναι” σε μια ιδέα που φάνταζε αδύνατη, είμαστε και φίλοι χρόνια, τα βρήκαμε από την αρχή. Η επιθυμία μας ήταν κοινή, τις διαδικασίες τις ήξερα και όλοι περάσαμε πάρα πολύ καλά. Έχουμε βάλει ολογράμματα, δεν μπορούμε όμως να το κάνουμε και "National Geographic”".

Μόμπι Ντικ - Το μιούζικαλ

Ήδη μου έχει γεννηθεί η όρεξη και η ανάγκη να ξαναδιαβάσω το βιβλίο.
Να το πάρεις από τις εκδόσεις Gutenberg, σε μετάφραση Θανάση Χριστοδούλου. Δεν τον ξέρω προσωπικά. Μένει στον Βόλο και είναι ένας άνθρωπος που αφιέρωσε τη ζωή του στο έργο αυτό. Λέγεται ότι έμαθε αγγλικά μόνο και μόνο για να μεταφράσει το "Moby Dick". Είδε την ταινία του Τζον Χιούστον και αποφάσισε να εντρυφήσει στο έργο. Νομίζω ότι υπερέχει όλων. Νομίζεις ότι διαβάζεις στην πρωτότυπη γλώσσα, σαν να έχει γράψει ο Μέλβιλ στα ελληνικά!

Τι άλλο μπορούμε να πούμε γι’ αυτήν τη φιλόδοξη παραγωγή;
Εμπλέκονται πάνω από διακόσιοι καλλιτέχνες, εκτός από τους τεχνικούς που δεν ξέρω πόσοι είναι. Αν γινόταν στη Στέγη αυτό το εγχείρημα, θα ήταν καταδικασμένο οικονομικά. Το μέγεθος του Παλλάς είναι το μόνο που δίνει τη δυνατότητα και την προοπτική να υπάρξει κέρδος. Έχουμε ήχο περίπου 5.1 για να υπάρχει η αίσθηση του σινεμά αλλά και για να βγει σωστά (ορχήστρα, πρόζες, τραγουδιστές κ.λπ.). Χρειάζεται οπωσδήποτε dolby stereo για να ακούγεται όπως πρέπει. Βάζουμε καινούργια στάνταρντ. Θα είναι εντυπωσιακό, αλλά η δική μου αγωνία είναι η διατήρηση της ουσίας του έργου, παράλληλα και πέρα από την εντύπωση.

Περισσότερες πληροφορίες

Moby Dick The Musical

  • Μιούζικαλ
  • Διάρκεια: 190 '

Το σπουδαίο μυθιστόρημα του Χέρμαν Μέλβιλ για τη φιλία, την ανθρώπινη μοίρα και τη σχέση των ορίων του ανθρώπου με τον θεό μετατρέπεται σε ένα μιούζικαλ-υπερπαραγωγή.

City Theater (Κλειστό Γήπεδο Γαλατσίου)

Λεωφ. Βεΐκου 139, Γαλάτσι

Διαβάστε ακόμα

Τελευταία άρθρα Θέατρο

Από τη μεγάλη οθόνη στο θεατρικό σανίδι

Υπάρχουν έργα που λατρέψαμε ως ταινίες και τώρα ζωντανεύουν μπροστά μας στη σκηνή, αποκαλύπτοντας μια νέα διάσταση της ιστορίας τους. Ποια είναι και πού παίζονται;

ΓΡΑΦΕΙ: ΜΑΡΙΑ ΚΡΥΟΥ
24/11/2024

"Ανδρείκελα": Παράσταση θεάτρου ντοκουμέντο στο Κακογιάννη

Στο Ίδρυμα "Μιχάλης Κακογιάννης" παρουσιάζεται το έργο "Ανδρείκελα", που φωτίζει τις ιστορίες και τις σκέψεις πέντε ανδρών που έχασαν τη ζωή τους απρόσμενα.

Μετά τα 50 (δεν) σταματάει: οι νέοι/ες καλλιτέχνες/ιδες βλέπουν το γήρας αλλιώς

Η τρίτη ηλικία αποκτά ορατότητα σε παραστάσεις, βιβλία και έργα τέχνης, χωρίς ταμπού και στερεότυπα, όχι μόνο από ηλικιωμένους αλλά και από νέους και νέες δημιουργούς

Τρία χοροθεατρικά ραντεβού

Τρεις χορογράφοι ρίχνουν το δικό τους φως σε μια σειρά από θέματα που αφορούν την ανθρώπινη οντότητα. Οι παραστάσεις τους κάνουν πρεμιέρα τις επόμενες ημέρες.

Διαχρονικό και επίκαιρο "Τυχερό Λαχείο"

Το σατιρικό διήγημα του Άντον Τσέχωφ "Το Τυχερό Λαχείο" παρουσιάζεται στο Θέατρο 104, με τη σύγχρονη ματιά της Λουκίας Ανάγνου.

Κατερίνα Λέχου: " Δεν σκηνοθετώ τη ζωή μου· τη ζω"

Η Κατερίνα Λέχου μας μιλά για την ηρωίδα που ενσαρκώνει στο έργο "Linda", αναδεικνύει τη δύναμη της τέχνης να μετακινεί, να εμπνέει και να θέτει ερωτήματα για τη ζωή, ενώ μοιράζεται προσωπικές σκέψεις για την ισορροπία ανάμεσα στην επαγγελματική επιτυχία και την προσωπική ευτυχία.

Υπάρχει συνταγή για την "Υψηλή Μαγειρική των Σχέσεων";

Η Βίλη Σωτηροπούλου επανέρχεται με την "Υψηλή Μαγειρική των Σχέσεων", μια κωμωδία που συνδυάζει το χιούμορ με τη βαθύτερη ανάλυση των δυναμικών που αναπτύσσονται ανάμεσα στις σχέσεις.