Γιατί η βλασφημία γίνεται ξανά επίκαιρη

Ο προπηλακισμός θεατών και συντελεστών της παράστασης «Jesus Christ Superstar» επαναφέρει τη συζήτηση για το νομό περί βλασφημίας. Ποιές είναι όμως οι νέες διαστάσεις της συζήτησης για τα όρια της ελευθερίας;

Γιατί η βλασφημία γίνεται ξανά επίκαιρη

Ο προπηλακισμός θεατών και συντελεστών της παράστασης "Jesus Christ Superstar", ο οποίος, όπως αναφέρουν στην ανακοίνωσή τους οι εργαζόμενοι του Θεάτρου Ακροπόλ, συνεχίζεται με προσωπικές απειλές κι επιθετικές αναρτήσεις επαναφέρει τη συζήτηση για το νομό περί βλασφημίας.

Γιατί η βλασφημία γίνεται ξανά επίκαιρη - εικόνα 1

Στο παρελθόν, ως μάρτυρας υπεράσπισης σε δικαστήριο όπου καλλιτέχνης κατηγορούνταν για βλασφημία, είδα για πρώτη φορά στη ζωή μου τόσο έντονο μίσος να καθρεφτίζεται στα μάτια οπαδών, έτσι δεν μπορώ παρά να συμμεριστώ την ανάγκη των εργαζομένων του θεάτρου να δηλώσουν ένα "Όχι στο φόβο" οργανώνοντας το απόγευμα της Πέμπτης 1/3 συγκέντρωση διαμαρτυρίας έξω από το θέατρο.

Σήμερα, σε ένα περιβάλλον αναζωπύρωσης του θρησκευτικού αισθήματος και της ρητορικής του μίσους, η συζήτηση για τη λογοκρισία διαπλέκεται όλο και περισσότερο με αυτήν γύρω από τα όρια της ελευθερίας έκφρασης και της πολιτικής ορθότητας.

Ξαναδιαβάζοντας το συλλογικό τόμο "Όψεις λογοκρισίας στην Ελλάδα" (εκδόσεις Νεφέλη), ο οποίος είχε κυκλοφορήσει πριν από δέκα χρόνια, στον απόηχο της αποκαθήλωσης του έργου του Βέλγου ζωγράφου Τιερί ντε Κορντιέ στην έκθεση "Outlook", που θεωρήθηκε ότι διασύρει τα σύμβολα της ορθοδοξίας, αντιλαμβάνεσαι τις διαστάσεις και την πολυπλοκότητα της συζήτησης για τη λογοκρισία και την ελευθερία της τέχνης. Σήμερα, σε ένα περιβάλλον αναζωπύρωσης του θρησκευτικού αισθήματος και της ρητορικής του μίσους, η συζήτηση για τη λογοκρισία διαπλέκεται όλο και περισσότερο με αυτήν γύρω από τα όρια της ελευθερίας έκφρασης και της πολιτικής ορθότητας.

Όπως επισημαίνει στο εν λόγω βιβλίο ο πολιτικός επιστήμονας Δημήτρης Χριστόπουλος, ξεκινώντας από την παραδοχή ότι "η ποινικοποίηση της βλασφημίας είναι μια αναχρονιστική επιβίωση που θίγει το σκληρό πυρήνα των ατομικών ελευθεριών ή και επιτείνει τον θρησκευόμενο χαρακτήρα της πολιτείας", σε μια εποχή που καταγράφονται τάσεις επαναφοράς των διατάξεων περί βλασφημίας σε ευρωπαϊκές χώρες, είναι σημαντικό να κατανοήσουμε ότι "τα περισσότερα θέματα περιορισμού της ελευθερίας της έκφρασης και της τέχνης είναι ζητήματα στάθμισης συμφερόντων και δικαιωμάτων" – και, κατ’ επέκτασιν, να διευρύνουμε τη συζήτηση "στη διαρκή προβληματοποίηση των οριοθετήσεων και των περιορισμών του πολιτισμικά δια­νοητού λόγου", όπως σημειώνει στο ίδιο βιβλίο η ανθρωπολόγος Αθήνα Αθανασίου, καλώντας μας να σκεφτούμε προσεκτικότερα τι διακρίνει μια πράξη λογοκρισίας από την απονομιμοποίηση ρατσιστικών, σεξιστικών ή ομοφοβικών εκφορών λόγου.

Το πώς διεκδικείς τη δημοκρατία ως συλλογικό πεδίο πολιτικού α(ντα)γωνισμού και πού βάζεις τα όρια είναι ένα από τα βασικά ερωτήματα που διατυπώνονται αυτήν τη στιγμή διεθνώς – με αιχμή το ποιος δημόσιος λόγος προκαλεί σε σημείο να δικαιολογεί τη λογοκρισία ή ακόμη και την προσφυγή στη δικαιοσύνη.

Διαβάστε ακόμα

Τελευταία άρθρα Θέατρο

"Hecuba, not Hecuba": Στην Επίδαυρο η παράσταση του αντισυμβατικού Τιάγκο Ροντρίγκες που πλέκει το μύθο με μια αληθινή ιστορία

Ο μύθος της "Εκάβης" του Ευριπίδη συναντά την αληθινή ιστορία μιας οργισμένης μητέρας που παλεύει ενάντια στη συγκάλυψη της εξουσίας και την έλλειψη απόδοσης δικαιοσύνης.

ΓΡΑΦΕΙ: ATHINORAMA TEAM
15/07/2024

Το "Μπορντέλο της Μαντάμ Ρόζας" και ο "Μπογιατζής" βάζουν τα... καλοκαιρινά τους

Οι δύο παραστάσεις που παρουσιάστηκαν τον χειμώνα συνεχίζουν την πορεία τους και τη θερινή περίοδο στην αυλή του θεάτρου Από Κοινού.

Ορέστεια

Ο Θεόδωρος Τερζόπουλος δοκίμασε τα όρια της μεθόδου του σε ένα τιτάνιο έργο και, αν και σε σημεία προδόθηκε, παρέδωσε μια παράσταση με στοιχεία μυσταγωγίας και "ιερού μεγαλείου", που θα εγγραφεί στις σπουδαιότερες της σύγχρονης παραστασιογραφίας του αρχαίου δράματος.

Η "Ορέστεια" του Θεόδωρου Τερζόπουλου πηγαίνει περιοδεία

Μάθετε σε ποιους σταθμούς θα παρουσιαστεί η τριλογία του Αισχύλου μετά την παρουσίασή της στο κατάμεστο Αρχαίο Θέατρο της Επιδαύρου (από όπου μπορείτε να δείτε εντός φωτογραφίες).

Οι παραγωγές της Στέγης Ιδρύματος Ωνάση ταξιδεύουν σε όλον τον κόσμο

Η βρετανική εφημερίδα The Stage πλέκει το εγκώμιο της Στέγης που προωθεί και στηρίζει την εξακτίνωση της σύγχρονης ελληνικής δημιουργίας του θεάτρου και του χορού στην Ευρώπη - κι όχι μόνο.

Θεσσαλικό Θέατρο: Ο Ορέστης Τάτσης νέος καλλιτεχνικός διευθυντής

Το Θεσσαλικό Θέατρο εμπιστεύεται τα ηνία του θεσμού στο νέο αίμα του ελληνικού θεάτρου.

Το αφιέρωμα "60 Χρόνια Εουτζένιο Μπάρμπα – Odin Teatret" έρχεται σε Φάμπρικα και Ρεκτιφιέ

Η σημαντική φυσιογνωμία του παγκόσμιου θεάτρου Εουτζένιο Μπάρμπα έρχεται στην Αθήνα τον Σεπτέμβριο για μία σειρά καλλιτεχνικών και εκπαιδευτικών δράσεων οργανωμένων από την ομάδα τέχνης Fabrica Athens.