Πολύ πριν αναλάβετε την καλλιτεχνική διεύθυνση του Εθνικού Θεάτρου υποστηρίζατε πως το κρατικό θέατρο πρέπει να είναι άρρηκτα συνδεδεμένο με αυτό που ονομάζουμε παιδεία και συγκεκριμένα μιλούσατε για την ίδρυση Σχολής Σκηνοθεσίας. Ήρθε η στιγμή να πραγματωθεί το όραμα σας;
Η Σχολή Σκηνοθεσίας είναι ένα αίτημα πολλών ετών και ήρθε η στιγμή αυτό που υπάρχει σε πάρα πολλές πρωτεύουσες του κόσμου να γίνει τώρα και εδώ. Από του χρόνου ιδρύεται επιτέλους στην Ελλάδα τμήμα σκηνοθεσίας θεάτρου και το σημαντικότερο απ' όλα είναι ό,τι πρόκειται για εκπαίδευση ηθοποιών και σκηνοθετών από το πρώτο έτος. Δηλαδή οι σπουδαστές της σκηνοθεσίας θα έχουν το δικό τους πρόγραμμα όπως και οι ηθοποιοί αλλά θα κάνουν και πρακτικά μαθήματα μαζί με τους ηθοποιούς. Οι σκηνοθέτες θα πρέπει να διδαχτούν και την υποκριτική του θεάτρου.
Ποια είναι η ιδεολογία της νέας σχολής;
Ιδεολογία μας είναι ο σκηνοθέτης ρίζας, δηλαδή ο σκηνοθέτης που δεν κατασκευάζει απλά μια παράσταση αλλά θα την πλάθει με πολλά υλικά. Για το λόγο αυτό σκηνοθέτες και ηθοποιοί θα είναι σε ένα κοινό δρόμο με απώτερο άξονα ένα θέατρο συνόλου. Αυτό είναι ένας στόχος, μία ιδέα και δεν μπορεί να γίνει από τη μια μέρα στην άλλη. Χρειάζεται κάποιος ορίζοντας για να γίνουν τα πράγματα. Πιστεύω ότι το θέατρο οφείλει να προκαλεί σκέψη, αλλά και να δίνει συγκίνηση.
Αυτή η σχολή θα έχει αναλογίες με άλλες σχολές στην Ελλάδα ή το εξωτερικό;
Αν θα πρέπει να βρω μια αναλογία θα σας έλεγα πως υπάρχει με τη σχολή της Μόσχας και στην Ελλάδα με τη Σχολή Καλών Τεχνών. Η εκπαίδευση θα διαρκεί τρία χρόνια...προς το παρόν. Αυτό που θέλουμε είναι να γίνει τετραετής η φοίτηση αλλά αυτό σχετίζεται με το Υπουργείο Παιδείας και θα πάρει χρόνο για να δρομολογηθεί. Τα τρία χρόνια είναι μία καλή αρχή. Οι δέκα με δώδεκα σπουδαστές που θα φοιτούν θα δίνουν εξετάσεις σε μια επιτροπή και θα εκπαιδεύονται με βάση συγκεκριμένο πρόγραμμα σπουδών το οποίο ήδη επεξεργαζόμαστε και περιέχει στοιχεία από σημαντικά εκπαιδευτικά ιδρύματα του κόσμου.
Ποιοι θα είναι οι καθηγητές;
Η σχολή στην αρχή θε λειτουργήσει κάτω από τη δική μου διεύθυνση γιατί θα πρέπει να δούμε από την αρχή τι λείπει, τι χρειάζεται. Αυτοί που θα διδάξουν θα έχουν τα τυπικά και τα ουσιαστικά προσόντα κι ήδη δουλεύουμε με κάποιους ανθρώπους. Δεν θα ήθελα ωστόσο να ανακοινώσω αυτή τη στιγμή ονόματα.
Θα υπάρξουν συνεργασίες με συγκεκριμένα ιδρύματα ή σκηνοθέτες από το εξωτερικό;
Να περιμένετε μεγάλους δασκάλους. Θα προσκαλέσουμε ανθρώπους οι οποίοι είναι εξαιρετικά σημαντικοί. Θέλουμε να φέρουμε κάτι θετικό και ουσιώδες. Αυτό που πραγματικά προχωρά μια κοινωνία μέσα στο θέατρο και το θέατρο μέσα στην κοινωνία είναι οι σπουδαίες προτάσεις σε επίπεδο περιεχομένου. Για να συμβεί κάτι τέτοιο χρειάζεται σοβαρή εκπαίδευση και σε αυτό προσβλέπουμε. Θα συνεργαστούμε με καθηγητές από τη Ρωσία αλλά και με πάρα πολλά θέατρα της Ευρώπης. Πριν από λίγες ημέρες ήμουν στη συνάντηση Θεάτρων της Ευρώπης στο Βελιγράδι και με εκπροσώπους από τη Μόσχα, το Λουξεμβούργο, την Βουλγαρία, την Τσεχοσλοβακία, την Αυστρία και άλλου ανταλλάξαμε γνώσεις και πληροφορίες και πρέπει να σας πω ότι υπάρχει μεγάλο ενδιαφέρον γι’ αυτό που γίνεται στην Ελλάδα και γι’ αυτά που στοχεύουμε στο Εθνικό. Λίγοι ίσως γνωρίζουν πως το Εθνικό έχει ήδη συνεργασίες με το εξωτερικό. Οι δευτεροετείς μαθητές της σχολή μας βρέθηκαν στη Σαουμπίνε φέτος για σεμινάριο. Επίσης είναι σημαντικό αυτό που κάνουμε και που θα συνεχίσει στους Δελφούς. Αναφέρομαι στο στούντιο έρευνας και πρακτικής μελέτης του αρχαίου δράματος που ξεκίνησε σε απόλυτη συνεργασία με το Ευρωπαϊκό Πολιτιστικό Κέντρο Δελφών, στο οποίο συμμετέχουν Έλληνες ηθοποιοί και ένας καλλιτέχνης από κάθε θέατρο-μέλος της Ένωσης Θεάτρων της Ευρώπης (Union des Théâtres de l' Europe).
Σε ποιο σημείο βρίσκεται το ζήτημα της εισαγωγής των ΑμεΑ στη Δραματική Σχολή του Εθνικού Θεάτρου;
Βρίσκεται σε μεταβατικό στάδιο, το Εθνικό Θέατρο δεσμεύεται να δεχτεί για τις εισαγωγικές εξετάσεις του σπουδαστικού έτους 2017-2018 σχετικές αιτήσεις. Θέλουμε να έχουμε παρουσία στις επικείμενες διαβουλεύσεις μεταξύ της «Κίνησης Καλλιτεχνών με Αναπηρία» και του ΥΠΠΟ, ώστε να γίνουν οι νομοθετικές ρυθμίσεις, όσο και η επεξεργασία των αναγκαίων λειτουργικών και εκπαιδευτικών προσαρμογών που απαιτούνται για την απρόσκοπτη ένταξη των ΑμεΑ στο πλαίσιο της θεατρικής εκπαίδευσης.
Στη Σχολή Σκηνοθεσίας θα δέχεσται αιτήσεις ατόμων με αναπηρία;
Το Σχολείο στο οποίο μεταστεγάζεται η Δραματική Σχολή του Εθνικού είναι πιο εύκολα προσβάσιμο αλλά προσωπικά δεν ξέρω πως μπορώ να εκπαιδεύσω για παράδειγμα έναν κωφάλαλο. Θέλει βαθιά και υπέυθυνη προετοιμασία από εμάς ως καθηγητές αλλά ναι, δεχόμαστε αιτήσεις.
Ποιο είναι το στοίχημα που βάζετε για το Εθνικό Θέατρο;
Το στοίχημα μου για το Εθνικό δεν είναι τα γεμάτα ταμεία πάση θυσία είναι το ποιοτικό θέατρο για πολλούς. Αυτό επιδιώκουμε παρ’ όλες τις αντιξοότητες, οικονομικές και κοινωνικές συνθήκες.