Κάπου θα έχει πάρει το αυτί ή το μάτι σου για το άγχος που αντιμετωπίζει η Gen Z σε πολλούς τομείς - συχνά απολύτως δικαιολογημένα αλλά και μερικές φορές για φαινομενικά ασήμαντους λόγους που δεν εμπίπτουν στο γνωσιολογικό πεδίο των αμέσως προηγούμενων γενεών. Κατά πάσα περίπτωση στη δεύτερη συνθήκη επισυνάπτεται ένα από τα πιο πρόσφατα things της γενιάς όσων γεννήθηκαν στο διάστημα μεταξύ των τελευταίων ετών των 90s και της πρώτης δεκαετίας των 00s.
Και εγένετο menu anxiety
Ποιο ακριβώς είναι αυτό; Εκείνο που κάνει πια διεθνή καριέρα με τον χαρακτηρισμό "menu anxiety" - το άγχος δηλαδή που προκαλεί η επιλογή ενός ή περισσότερων πιάτων από το μενού ενός εστιατορίου.
Σύμφωνα με μία έρευνα που διεξήγαγε στο Ηνωμένο Βασίλειο η εστιατορική αλυσίδα "Prezzo" σε δείγμα 2.000 ανθρώπων προέκυψαν κάποια συμπεράσματα, ένα εκ των οποίων αφορά το πόσο άνετα νιώθει κανείς όταν τρώει έξω. Το 86% των zoomers συμμετεχόντων δήλωσε πως επηρεάζεται πολύ από το "άγχος του μενού" στα εστιατόρια, συγκριτικά με το 67% όλων των συνολικών ερωτηθέντων.
Κάπου εδώ είναι λογικό να αναρωτηθείς: Τι ακριβώς είναι το "άγχος του μενού"; Πρόκειται για το αίσθημα που προκαλείται από διάφορους παράγοντες ή τον συνδυασμό αυτών. Μιλάμε για πράγματα όπως το κόστος των πιάτων, το να μην μπορεί να βρει κάποιος κάτι που να τον ικανοποιεί απόλυτα ή την τελική διαπίστωση πως αυτό που παρήγγειλε, δεν του αρέσει. Οι πολλές -συχνά πάρα πολλές- προτάσεις σε έναν κατάλογο μπορούν επίσης να είναι πρόβλημα και κάπου εδώ θυμήθηκα την εύστοχη τοποθέτηση του Ιωσήφ Πρωιμάκη πάνω στο θέμα.
Το 38% των εκπροσώπων της Gen Z και των millennials δήλωσαν μάλιστα πως δεν πηγαίνουν σε ένα εστιατόριο αν δε δουν πρώτα το μενού, ενώ το 1/3 των zoomers προχωρά ένα βήμα πιο πέρα: Ζητά από άλλους να του παραγγείλουν, ακριβώς εξαιτίας αυτού του άγχους.
Μια άλλη πηγή άγχους για σχεδόν τους μισούς συμμετέχοντες της έρευνας, ηλικιών 25 με 34, είναι πως δεν μπορούν να προφέρουν τα όσα αναγράφονται - φυσικά, δε γνωρίζουν και τι είναι.
Κάπου εδώ μπαίνει στην κουβέντα και η επιρροή των social media, με το 34% των ανθρώπων που κατέθεσαν την άποψή του να παραδέχονται πως θα διάλεγαν πιάτα που δείχνουν καλύτερα στο Instagram ή το TikTok. "O tempora o mores", θα αναφωνούσε κανείς.
Η συμβουλή μας; Όπως και στη ζωή, έτσι και στο φαγητό, είναι καλό να έχουμε επιλογές. Το θέμα είναι, ψύχραιμα και με ακρίβεια, να εντοπίσουμε τι είναι αυτό που μας ταιριάζει περισσότερο σε γούστο και μπάτζετ, να το παραγγείλουμε και, γενικά, να περάσουμε καλά σε ένα εστιατόριο. Τόσο απλά.
Ακολούθησε το Αθηνόραμα στο Facebook και το Instagram.