Δύο μήνες μετά την κυκλοφορία του στους ελληνικούς κινηματογράφους, το γαστροθρίλερ/ μαύρη κωμωδία/ εστιατορική & κοινωνική σάτιρα του Mark Mylod (σκηνοθέτης του εξαιρετικά επιτυχημένου 'Succession' του ΗΒΟ) έγινε διαθέσιμο και στο Disney+ (πάντοτε μιλώντας για τη χώρα μας). Από τις 11 Ιανουαρίου, οι συνδρομητές της δημοφιλούς πλατφόρμας streaming μπορούν να παρακολουθήσουν 'Το Μενού' και να διαπιστώσουν αν όλα όσα είχαν ακούσει ή διαβάσει έως τώρα για αυτό, ανταποκρίνονται στα της οθόνης. Πριν διαβάσεις τις επόμενες γραμμές και σε περίπτωση που δεν έχεις δει τη διάρκειας 107' ταινίας, καλό θα είναι να γνωρίζεις πως ακολουθούν spoilers. Πριν από αυτά, να πέσει το τρέιλερ:
Long story short και το μενού του 'Μενού'
Η υπόθεση της ταινίας αφορά ένα ιδιαίτερο δείπνο που ετοιμάζει για μόλις 12 εκλεκτούς επισκέπτες, ο σεφ Julian Slowik (Ralph Fiennes), στο απομονωμένο εστιατόριο 'Hawthorne'. Το μενού κοστολογείται προς $1.250/άτομο και όλοι μιλούν για μία εμπειρία που κανείς, ποτέ δε θα ξεχάσει. Και όντως, έτσι γίνεται.
> Διάβασε ακόμη: Όταν ένας κριτικός γαστρονομίας βλέπει 'Το Μενού'
Εκτός από τον προαναφερθέντα Fiennes και τους Anya Taylor-Joy, Nicholas Hoult, Hong Chau, Janet McTeer, John Leguizamo και Paul Adelstein, στο 'Μενού' πρωταγωνιστούν και τα πιάτα που ο σεφ Slowik και η ομάδα του ετοιμάζουν για τους επισκέπτες τους. Τι σερβίρεται λοιπόν στο 'Hawthorne' και ποιο το βαθύτερο νόημα πίσω από κάθε δημιουργία;
Καλωσόρισμα στο σκάφος: Στρείδι με χαβιάρι λεμονιού και mignonette
Το πρώτο έδεσμα δε σερβίρεται στο νησί όπου λαμβάνει χώρα σχεδόν όλη η δράση της ταινίας αλλά στο σκάφος που θα μεταφέρει τους επισκέπτες στο 'Hawthorne'. Είναι σημαντικό, γιατί αποτελεί το πρώτο πιάτο της ταινίας αλλά και το μοναδικό χωρίς α λα Chef's Table επεξήγηση. Ο θεατής λοιπόν μπορεί απλά να κάνει υποθέσεις: Για παράδειγμα, η οξύτητα του λεμονιού ίσως είναι μία αντιπαραβολή για την ιστορία και το σχέδιο του σεφ ή μπορεί ακόμη να θέλει να δώσει στοιχεία για τον χαρακτήρα του Tyler (Nicholas Hoult), που είναι υπέρμετρα ενθουσιώδης σαν foodie - και μοιράζεται με την Margot (Anya Taylor-Joy) μία περιττή και πιθανώς λανθασμένη εξήγηση αυτού που γεύονται.
Amuse Bouche: Πικλαρισμένο πεπόνι, χιόνι γάλακτος και απανθρακωμένη δαντέλα
Το amuse bouche είναι το μικρό πιάτο με λιχουδιές που καταφθάνει στο τραπέζι χωρίς να το έχει ζητήσει ο πελάτης και ουσιαστικά προετοιμάζει τον ουρανίσκο για τη γευστική εμπειρία που θα ακολουθήσει. Κάτι που στο 'Μενού' μπορεί να προοικονομεί τα όσα θα ακολουθήσουν. Το πρώτο πράγμα που σερβίρεται στο νησί, αφού οι επισκέπτες έχουν κάνει μία ξενάγηση σε αυτό και παρακολουθώντας εν μέρει πώς συλλέγονται κάποια από τα υλικά που θα χρησιμοποιηθούν στα πιάτα τους, δίνει στοιχεία για το μαγειρικό παρελθόν του Slowik, ο οποίος δεν έχει κάνει ακόμη την εμφάνισή του στη σάλα. Δεν είναι τυχαίο πως το amuse bouche γενικά δημιουργείται ανάλογα με τη διάθεση ή τη φαντασία του σεφ εκείνη τη στιγμή.
Το Νησί - Χτένι με φυτά από το νησί, τοποθετημένα σε πέτρες από την ακτή, καλυμμένα με ελαφρώς παγωμένο νερό της θάλασσας
Το πρώτο πιάτο το οποίο παρουσιάζει ο σεφ Slowik στους καλεσμένους του, όπως ακριβώς θα κάνει και για τα υπόλοιπα που θα ακολουθήσουν. Κάθε υλικό σε αυτό προέρχεται από το νησί, με τον σεφ να εφιστά την προσοχή των καλεσμένων του στη φύση και ιδιαίτερα στον ωκεανό, τονίζοντας τη συνάφειά τους με τη φευγαλέα παρουσία της ανθρώπινης ζωής στο εν λόγω μέρος. Προμηνύει ουσιαστικά, για ακόμη μία φορά, πώς θα τελειώσει 'Το Μενού'.
Ψωμί χωρίς ψωμί με αλμυρά συνοδευτικά
Το δεύτερο πιάτο έχει μόνο τα αλμυρά accomplishments που θα μπορούσαν να συνοδεύουν το ψωμί αλλά όχι το ίδιο το ψωμί. Υποδηλώνεται πως κανένας από τους καλεσμένους στο εστιατόριο δεν αξίζει ψωμί. H κριτικός γεύσης του Saveur Lillian Bloom (Janet McTeer) σχολιάζει πως η έννοια του πιάτου έχει τις ρίζες της στην ιστορία των κοινωνικών τάξεων, η οποία συχνά τονίζεται μέσω των πολλών και διαφορετικών χαρακτήρων της ταινίας.
Τάκος με κοτόπουλο και ένα ψαλίδι καρφωμένο σε αυτό
Ο Julian βάζει προσωπικά του βιώματα στο τρίτο πιάτο, καθώς θυμάται τις ημέρες που 'έτρωγε' τάκος με την οικογένειά του. Πιο συγκεκριμένα, θυμάται μία Τρίτη που ο πατέρας του γύρισε στο σπίτι μεθυσμένος και τραυμάτισε τη μητέρα του, με τον ίδιο να του καρφώνει ένα ψαλίδι στο πόδι. Αυτό εξηγεί και το γιατί το κοτόπουλο σερβίρεται με ένα μικρό ψαλίδι επάνω του. Ο Slowik αναφέρει επίσης ότι αυτό είναι ένα πιάτο που φτιάχνει από την αρχή της καριέρας του ως σεφ. Ωστόσο, ρίχνοντας μία ματιά στις τορτίγιες, άπαντες αντιλαμβάνονται πως το πράγμα γίνεται προσωπικό, με τα εξατομικευμένα ζυμαρένια τάκος να αποκαλύπτουν μυστικά των καλεσμένων. Όλα και όλοι κατά κάποιο τρόπο αντιπροσωπεύουν γιατί ο σεφ έχασε την αγάπη του για την τέχνη του φαγητού.
Το Χάος
Ο Jeremy (Adam Aalderks) είναι ο sous chef του Slowik. Στο τέταρτο πιάτο αυτοκτονεί μπροστά στους επισκέπτες, καθώς αντιλαμβάνεται πως δε θα είναι ποτέ τόσο καλός όσο ο Julian σαν μάγειρας. Μετά την απομάκρυνση του πτώματός του -που δηλώνει την 'ανθρωποφαγική' ανατροπή της ταινίας- σερβίρεται στα τραπέζια λαχανικά στον ατμό, ψητό βοδινό φιλέτο και μεδούλι. Κατά τη διάρκεια αυτού του σταδίου του μενού, ο σεφ γίνεται αρκετά πιο τρομακτικός και σκοτεινός, με αποκορύφωμα τον ακρωτηριασμό του δακτύλου του Richard (Reed Birney). Ο κάθε ένας από τους επισκέπτες αντιλαμβάνεται πια προς τα πού θα πάει η βραδιά.
Palate Cleanser: Τσάι περγαμόντο και κόκκινο τριφύλλι
"Το τσάι δεν είναι μόνο ένα καλό υλικό για να καθαρίσει την παλέτα αλλά και ένα ηρεμιστικό ρόφημα" αναφέρει ο Slowik, επιτρέποντας στους πελάτες του να του κάνουν ερωτήσεις. Το τσάι αντιπροσωπεύει την τελευταία στιγμή της ηρεμίας πριν την καταιγίδα. Ο σεφ τονίζει πως όλοι οι guests αντιπροσωπεύουν κομμάτια μίας μεγαλύτερης ιδέας, προμηνύοντας το τέλος και την πρόθεσή του να σκοτώσει τους πάντες. Εξηγεί μάλιστα γιατί περιφρονεί κάθε έναν από αυτούς.
Η Τρέλα του Αφεντικού
'Το Μενού' έχει πάρει πια πτυχή ταινίας τρόμου και άπαντες καλούνται να βγουν για έναν περίπατο εκτός του εστιατορίου. Το πιάτο τώρα παρουσιάζει κυρίως η sous chef Katherine Keller (Christina Brucato). Στην ομιλία της, θυμάται τις απόπειρες του Slowik να την προσεγγίσει ερωτικά και την περιφρόνηση που έζησε εντός κουζίνας μετά από αυτό. Καθώς οι άνδρες έχουν την ευκαιρία να δραπετεύσουν, δείχνοντας πόσο πρόθυμοι είναι να τρέξουν και να εγκαταλείψουν εγωιστικά τις συντρόφους τους (είτε είναι το αφεντικό τους, είτε συνεργάτες τους, είτε το έτερόν τους ήμισυ), οι γυναίκες δοκιμάζουν καβούρι Ειρηνικού που έχει υποστεί ζύμωση σε ορό γάλακτος με ουμεμπόσι (αποξηραμένο ume, ένα είδος ασιατικού πράσινου δαμάσκηνου που θεωρούταν κάποτε το superfood των Σαμουράι).
Ένα κατά γενική ομολογία των γυναικών καλεσμένων εξαιρετικό πιάτο, που αποσπά τους επαίνους όλων όσων το δοκιμάζουν. Και που πια δεν έχει καμία απολύτως σημασία για την σεφ. Η Katherine παράδεχεται μάλιστα πως ήταν δική της ιδέα να πεθάνουν όλοι, καθώς "μόνο έτσι θα λειτουργήσει το μενού".
Αυγό Passard
Αυτό το πιάτο (αυγό, creme fraiche και σφένδαμος - είναι μία αναφορά στο περίφημο Chaud-froid d’oeuf του κορυφαίου Alain Passard) προσφέρεται στον Ted (Paul Adelstein) που έχει κρυφτεί στο κοτέτσι, καθώς όλοι οι άντρες έχουν προσπαθήσει και έχουν αποτύχει να ξεφύγουν. Ο Tyler είναι ο μόνος που δεν έχει εγκαταλείψει το εστιατόριο προηγουμένως και αποκαλύπτεται ότι είναι ο μόνος που γνώριζε εξαρχής πως οι καλεσμένοι του δείπνου θα πέθαιναν.
Η Μ@λ@κί@ του Tyler: Άψητο αρνί, μη βρώσιμη σάλτσα βουτύρου με εσαλότ και πράσο
Αυτό το στάδιο δεν ήταν αρχικά στο σχεδιασμό του μενού αλλά μετά το τελευταίο twist στην υπόθεση, ο Julian θέλησε να ταπεινώσει τον Tyler (που γνώριζε πως θα πεθάνει αλλά παρόλα αυτά έφερε μαζί του την Margot). Τον αναγκάζει να μαγειρέψει για να αποδείξει πόσο εύκολα μπορεί κανείς να καταστρέψει την τέχνη της μαγειρικής. Στη συνέχεια του ψιθυρίζει κάτι στο αυτί. Προφανώς, η ταπείνωση και η απογοήτευση τον οδήγησαν στην αυτοκτονία.
H τούρτα γενεθλίων του Bryce
Ο χαρακτήρας που υποδύεται ο Rob Yang έχει γενέθλια και ο σεφ θεωρεί σωστό να του βγάλει μία τούρτα. Είναι ασφαλώς μία ειρωνική και έξυπνη προσθήκη σάτιρας σε μία από τις πιο σκοτεινές στιγμές της ταινίας.
Το Cheeseburger
Φυσικά και δεν είναι μέρος του βασικού μενού και φτιάχνεται από τον ίδιο τον Slowik μετά από σχετική απαίτηση της Margot. Είναι το μόνο που θυμίζει στον σεφ γιατί αγάπησε κάποτε τη δουλειά του και το αίσθημα του να μαγειρεύεις για κάποιον που πεινά και θέλει να απολαύσει εύκολο και απλό φαγητό. Όχι μόνο αφήνει την Margot να φύγει αλλά της κάνει πακέτο το cheeseburger. Είναι ένα reminder για τη χαμένη απόλαυση του να δημιουργείς και το 'μέσο' με το οποίο ο Julian ξεκίνησε την καριέρα του.
Επιδόρπιο: S'Mores
Αφού πληρώσουν όλοι, το προσωπικό προετοιμάζει το τελικό στάδιο, τη φλογερή κορύφωση της ταινίας, με το "επιδόρπιο που είναι μία παιχνιδιάρικη παραλλαγή ενός comfort γλυκού και η πιο λυσσαλέα επίθεση στον ουρανίσκο που επινοήθηκε ποτέ" όπως γλαφυρά σημειώνει ο Slowik. Ένα γλυκό που συνδέεται με την παιδική αθωότητα και τις καλές αναμνήσεις. Και που σκοτώνει τους πάντες, καταστρέφοντας το εστιατόριο.
Ακολούθησε το Αθηνόραμα στο Facebook και το Instagram.