Κανείς δεν περίμενε, κατά βάση, την LG να... πρωτοτυπήσει όσον αφορά το πώς ακριβώς θα παρουσίαζε στο πλαίσιο της CES 2025 τα νέα της μοντέλα τηλεοράσεων OLED για το τρέχον έτος, καθώς το κάνει με τον ίδιο συγκεκριμένο τρόπο τα τελευταία 6 ή 7 χρόνια - ελπίζαμε, ωστόσο, πως θα έχει και ορισμένα άλλα πράγματα να αποκαλύψει πέρα από εκείνα τα δύο που όλοι ανέμεναν, δηλαδή την αυξημένη φωτεινότητα και την χρήση τεχνητής νοημοσύνης στο λειτουργικό σύστημα webOS.
Τελικά ο κορεατικός κολοσσός περιορίστηκε μόνο σε αυτά, υπάρχουν ωστόσο ορισμένες αλλαγές στις προϊοντικές σειρές του φέτος οι οποίες αξίζουν αναφοράς.
Αντίο MLA, καλώς ήλθες... νέα οθόνη χωρίς όνομα
Πρώτα απ' όλα, λοιπόν: προκειμένου να διεκδικήσει εκ νέου τον τίτλο του κατασκευαστή που προσφέρει την φωτεινότερη τηλεόραση OLED φέτος, η LG αξιοποιεί καινούργια οθόνη τέτοιου τύπου από την LG Display. Η εταιρεία όμως δεν γνωστοποίησε ούτε τεχνικά στοιχεία, ούτε καν εμπορικό όνομα για την οθόνη αυτή, παραμένοντας ασαφής: αποκαλεί την οθόνη αυτή και τον αλγόριθμο εικόνας που την ελέγχει "Brightness Booster Ultimate" και ισχυρίζεται πως "μπορεί να αποδώσει τρεις φορές υψηλότερη φωτεινότητα σε σχέση με την αντίστοιχη μιας τυπικής οθόνης OLED".
Βάσει τέτοιων ισχυρισμών της LG στο παρελθόν - θεωρεί ως "τυπική OLED" την εισαγωγική της για την εκάστοτε χρονιά, συνήθως ικανή να αποδώσει το πολύ 750 nits φωτεινότητας σε highlights - ο συνδυασμός της νέας οθόνης και του σχετικού αλγορίθμου θα μπορούσε να ξεπερνά τα 2200-2300 nits σε χρωματικά ακριβή επιλογή απεικόνισης. Αυτό το επίπεδο είναι σημαντικά υψηλότερο εκείνου που άγγιζαν οι τηλεοράσεις OLED της LG των ετών 2023/2024 με την τεχνολογία MLA, αν και θα πρέπει να περιμένουμε για εργαστηριακές μετρήσεις σε εμπορικές τηλεοράσεις που αξιοποιούν αυτόν τον συνδυασμό ώστε να διαπιστώσουμε τί ισχύει στην πράξη.
Όσον αφορά στην οθόνη, παρά την σχεδόν... ύποπτη σιωπή της LG Display, το πιθανότερο είναι πως πρόκειται για εκείνη που είχαν αναφέρει τόσο ορισμένα κορεατικά μέσα ενημέρωσης, όσο και ο Ross Young της DSCC, πριν από κάποιους μήνες: η οθόνη αυτή δεν αξιοποιεί πλέον την τεχνολογία MLA, αλλά διαφορετική δομή που απαρτίζεται από ξεχωριστές πλέον "στρώσεις" (stacks) κόκκινου, πράσινου και δύο μπλε (από τις τρεις συνδυαστικές "στρώσεις" των περασμένων ετών). Με αυτήν την οθόνη τεσσάρων "στρώσεων" η LG δεν έχει πλέον να διαχειριστεί τα ακριβά υλικά της τεχνολογίας MLA, αυξάνει την συνολική φωτεινότητα της οθόνης κατά τουλάχιστον 25% και παράλληλα μειώνει την κατανάλωση ενέργειας της εκάστοτε τηλεόρασης. Καθόλου άσχημα!
Καμία αλλαγή στις προϊοντικές σειρές τηλεοράσεων LG OLED του 2025
Μία ματιά στην σχετική ανακοίνωση του κορεατικού κολοσσού είναι αρκετή για να επιβεβαιώσει το γεγονός ότι στις σειρές τηλεοράσεων OLED που αφορούν στο ευρύ κοινό ή έστω στο απαιτητικό κοινό - όχι στις διάφανες τηλεοράσεις που για την ώρα δεν αφορούν σχεδόν κανένα μας - η LG δεν είχε σκοπό να κάνει σημαντικές αλλαγές. Η μόνη αξιοσημείωτη διαφορά (και επιλογή που κατά βάση έχει νόημα) εντοπίζεται στο ότι η εταιρεία καταργεί πλέον την σειρά Α, αφήνοντας την σειρά B ως την μόνη εισαγωγική και φθηνότερη στην κατηγορία των τηλεοράσεων OLED.
Η σειρά C5 παραμένει η πλέον ισορροπημένη από πλευράς αξίας/κόστους και αυτή που θα διεκδικήσει τις περισσότερες πωλήσεις για την LG, έστω κι αν δεν θα είναι κατά βάση φωτεινότερη από την C4. Στηρίζεται στον αναβαθμισμένο επεξεργαστή Alpha 9 και το λειτουργικό σύστημα webOS 25, αλλά... αυτό είναι όλο. Θα προσφέρεται σε μεγέθη οθόνης 42, 48, 55, 65, 77 και 83 ιντσών. Η καινούργια οθόνη που αναφέραμε νωρίτερα θα αξιοποιείται μόνο από τις σειρές τηλεοράσεων G5 και Μ5 της LG, με μόνη σημαντική διαφορά μεταξύ των δύο να παραμένει η δυνατότητα λειτουργίας της δεύτερης "ασύρματα" (με το λεγόμενο Zero Connect Box δηλαδή τοποθετημένο μακριά από την οθόνη αυτή καθ' αυτή).
Και οι δύο αυτές σειρές βασίζονται στον νεότερο επεξεργαστή της LG, τον Alpha 11 AI Gen2, και θα προσφέρονται στις 65, 77, 83 και 97 ίντσες. Η σειρά G5 θα προσφέρεται και στις 55 ίντσες αλλά - για πρώτη φορά - και στις 48. Η νέα οθόνη, ωστόσο, για λόγους κατασκευαστικούς δεν θα αξιοποιείται από κανένα μοντέλο LG OLED των 48 και 97 ιντσών. Η σειρά G5 προσφέρει πλέον ρυθμό σάρωσης στα 165 Hz - η σειρά M5 στα 144 Hz - ενώ και οι δύο στηρίζονται προφανώς στο λειτουργικό σύστημα webOS 25.
Το γεγονός ότι ανάμεσα στα... highlights της ανακοίνωσης για τα μοντέλα τηλεοράσεων LG OLED του 2025 θεωρήθηκαν τα ανασχεδιασμένα κι απλουστευμένα τους τηλεχειριστήρια, "μιλά από μόνο του". Όσον αφορά στα νέα αυτά μοντέλα, ουσιαστικά δύο είναι τα μόνα πράγματα που θα έχει ενδιαφέρον να διαπιστώσουμε αργότερα μέσα στη χρονιά: (α) το πόσο φωτεινή μπορεί να αποδειχθεί η εικόνα της σειράς G5 σε χρωματικά ακριβείς επιλογές απεικόνισης και (β) το πόσο φθηνή μπορεί να αποδειχθεί η σειρά C5 στην Black Friday του 2025. Από την άλλη πλευρά, ακριβώς αυτά τα δύο πράγματα είναι εκείνα που περιμένουν να μάθουν οι καταναλωτές με απαιτήσεις και το ευρύ κοινό αντίστοιχα κάθε χρόνο για τις τηλεοράσεις OLED της LG, οπότε...
Όλες οι νέες λειτουργίες είναι ΑΙ, ο Microsoft CoPilot σε Smart TV λόγος ανησυχίας
Όσον αφορά στο άλλο πράγμα που περιμέναμε από την LG, την έμφαση στις λειτουργίες τεχνητής νοημοσύνης, η εταιρεία ανακοίνωσε πολλά - από ορισμένες απόψεις... υπερβολικά πολλά. Οι Κορεάτες προσέθεσαν τον όρο "AI" κυριολεκτικά... στα πάντα φέτος, σε κάθε πτυχή λειτουργίας των τηλεοράσεών τους, από την επεξεργασία εικόνας και την τεχνητή αναβάθμιση ήχου μέχρι την αναγνώριση φωνής, την αναζήτηση πληροφοριών, τις προτάσεις περιεχομένου, ακόμη και την δημιουργία εικόνων για προβολή όταν οι συσκευές είναι αδρανείς.
Ο Microsoft Copilot - από τα πλέον αμφιλεγόμενα χαρακτηριστικά των Windows 11, καθώς αποτελεί ουσιαστικά μία "βιτρίνα" για το ChatGPT - είναι αναπόσπαστο τμήμα αυτών των λειτουργιών, ουσιαστικά ενσωματωμένος στο webOS 25 όπου στηρίζονται όλες οι νέες τηλεοράσεις της LG για το 2025. Δεν είναι σαφές αν ο Copilot είναι ενεργοποιημένος εξ ορισμού από την αρχική διαμόρφωση κάθε νέας τηλεόρασης LG - αυτό δείχνει πάντως να συμβαίνει αφού στηρίζονται τόσες λειτουργίες AI εκεί - και δεν είναι επίσης σαφές αν μπορεί να απενεργοποιηθεί ή όχι, κάτι που συνιστά μεγάλο πρόβλημα για καταναλωτικά προϊόντα όπως οι τηλεοράσεις.
Υπάρχουν, άλλωστε, κι άλλα θέματα όσον αφορά στην υλοποίηση λογισμικού AI στις τηλεοράσεις της LG. Ένα είναι η αδιαμφισβήτητη δυσπιστία ή αρνητικότητα που διακρίνει πια κανείς στο καταναλωτικό κοινό από την ξαφνική και ραγδαία υιοθέτηση του AI σε τεράστια γκάμα προϊόντων και υπηρεσιών. Ένα άλλο είναι η αδιαφορία που επίσης παρατηρείται γύρω από την AI, κάτι για το οποίο έχουν μερίδιο ευθύνης και εταιρείες όπως η LG, η οποία είχε ξεκινήσει να χρησιμοποιεί τον όρο χρόνια πριν παρ' ότι δεν είχαμε να κάνουμε με τεχνητή νοημοσύνη αλλά απλή μηχανική μάθηση με στατικά δεδομένα. Αυτός είναι ο λόγος που πολλούς καταναλωτές, ειδικά τους λεγόμενους early adopters, είναι πλέον δύσκολο να τούς πείσει κανείς πως ο,τιδήποτε χαρακτηρίζεται ως "ΑΙ" εν έτει 2025 είναι απαραίτητα σημαντικό, πρωτοποριακό ή έστω ενδιαφέρον.
Σημαντικότερο πρόβλημα όλων, ωστόσο, στην τόσο εκτενή υιοθέτηση της AI στις τηλεοράσεις της LG είναι αυτό που έχει να κάνει με την συλλογή προσωπικών πληροφοριών και την ιδιωτικότητα των καταναλωτών. Πολλοί κατασκευαστές τηλεοράσεων - η LG κατ' επανάληψη - έχουν ήδη κατηγορηθεί πως συλλέγουν πάρα πολλά δεδομένα χρήσης από τα πρόσφατα μοντέλα τους, δεδομένα που χρησιμοποιούν ή και πωλούν για σκοπούς στατιστικούς ή marketing. Σε πολλούς καταναλωτές ενδέχεται να μην αρέσει καθόλου το ενδεχόμενο, εκτός από τα δεδομένα αυτά, νέες Smart TV όπως αυτές της LG να συλλέγουν ακόμη πιο πολλά μέσω του Copilot, συνδέοντάς τα ίσως με μοναδικά ψηφιακά προφίλ αργότερα. Πού είναι οι παλιές καλές εποχές - οι... αθώες συγκριτικά - όταν εκείνα που κυρίως μάς απασχολούσαν στις ανακοινώσεις νέων τηλεοράσεων ήταν η ποιότητα εικόνας και ο σχεδιασμός τους...