Ελληνική Black Friday, v4.0

Η μεγάλη εμπορική γιορτή επιστρέφει στη χώρα μας πλέον καθιερωμένη - τί σημαίνει πρακτικά για το κοινό;

Με την αμερικανόφερτη και στην Ελλάδα γιορτή του Halloween τα τελευταία χρόνια γελούν πολλοί, με την γιορτή του Thanksgiving ακόμη πιο πολλοί - με την "γιορτή" της Black Friday ωστόσο δεν βλέπουμε να γελούν τόσοι, αφού πολύ απλά... κανείς δεν λέει όχι σε μια καλή έκπτωση! Η ελληνική αγορά λειτουργεί αυτές τις ημέρες πυρετωδώς στους ρυθμούς της τέταρτης Black Friday στην ιστορία της - και επειδή παραδόξως είναι ουκ ολίγοι οι φίλοι ή γνωστοί που μάς ρωτούν, μετά από το "μπαράζ" τηλεοπτικών διαφημίσεων της περασμένης εβδομάδας, τί ακριβώς "είναι η Black Friday" και γιατί θα έπρεπε να τούς ενδιαφέρει, εξηγούμε σχετικά.

Ο θεσμός της Black Friday καθιερώθηκε στις ΗΠΑ την δεκαετία του '60 ως μία και μοναδική ημέρα υπερ-εκπτώσεων πριν την έναρξη της εορταστικής περιόδου των Χριστουγέννων. Είναι λοιπόν εδώ και πολλά χρόνια μία από τις πλέον εμπορικές ημέρες του χρόνου ούτως ή άλλως - ειδικά όμως μετά από την άνοδο του ηλεκτρονικού εμπορίου και την επικράτηση των αλυσίδων καταστημάτων στην δεκαετία του '90, η Black Friday (η τελευταία Παρασκευή κάθε Νοέμβρη ημερολογιακά) έχει αποκτήσει τέτοιο "ειδικό βάρος" για το λιανεμπόριο των Δυτικών αγορών, ώστε οι αποδόσεις της να επηρεάζουν ή και να κρίνουν εταιρικούς ισολογισμούς και να κρίνουν ως επιτυχημένα ή όχι τα προϊόντα που προωθούνται στο δικό της πλαίσιο, πιο πολύ απ' ότι στο αντίστοιχο Χριστουγεννιάτικο τελικά!

Απόδειξη του πόσο δεκτικό - και σε σημαντικό ποσοστό του ήδη ενήμερο - ήταν το ελληνικό κοινό για την δική του Black Friday, ήταν η "πρεμιέρα" της στην δική μας αγορά πριν από 4 χρόνια, παρά το... πρόχειρο του πράγματος: ουσιαστικά την ανήγγειλε μόνη της συγκεκριμένη αλυσίδα καταστημάτων και οι άλλες έσπευσαν ν' ακολουθήσουν την τελευταία στιγμή. Το αγοραστικό ενδιαφέρον όμως ήταν αρκούντως εντυπωσιακό (ειδικά με δεδομένο το οικονομικό κλίμα της χώρας ως είχε) ώστε έκτοτε όλα ανεξαιρέτως τα μεγάλα καταστήματα και εμπορικές αλυσίδες προετοιμάζονται έγκαιρα τόσο σε επίπεδο προσφορών, όσο και σε επίπεδο διαφημιστικής προώθησης.

Όλοι, φυσικά, θεωρούμε ότι (ακριβώς για τους παραπάνω λόγους) το 2019 δεν υπάρχει πια δικαιολογία και πως οι συμμετέχοντες 'Ελληνες έμποροι στην φετινή Black Friday θα προσφέρουν αληθινά συμφέρουσες εκπτώσεις, καθώς εκείνες των περασμένων ετών βρίσκονταν μακριά από τις αντίστοιχες αμερικανικές.

Η Παρασκευή 29/11 είναι η φετινή Black Friday και, κρίνοντας από τις προηγούμενες, οι πιο πολλοί Έλληνες καταναλωτές - σύμφωνα με στοιχεία της Google και της PayPal - ξεκινούν την αποσταχυολόγηση των προσφορών από τις αρχές της... περασμένης εβδομάδας. Η διαδικασία αυτή κορυφώνεται φυσικά την Πέμπτη το βράδυ και την Παρασκευή το πρωί - αξιοσημείωτο μάλιστα είναι το γεγονός ότι σχεδόν το 65% των σχετικών αναζητήσεων γίνεται από smartphones ή tablets, σε πλήρη ευθυγράμμιση με τις συνήθειες του καταναλωτικού κοινού στο εξωτερικό τα τελευταία χρόνια.

Η προσέγγιση αυτή άλλωστε (που υποννοεί κάποιον βαθμό... tech-εξοικείωσης) συμβαδίζει με την κατηγορία προϊόντων στην οποία αναζητούν τις πιο μεγάλες εκπτώσεις οι Έλληνες: την τεχνολογική. Τηλεοράσεις, PC κάθε είδους, συστήματα ηλεκτρονικής διασκέδασης, κινητά και games είναι τα είδη για τα οποία και οι πιο πολλές αναζητήσεις γίνονται, και οι πιο πολλές προσφορές. Οι κατηγορίες των οικιακών συσκευών, του ρουχισμού, της υπόδησης, των ρολογιών και των αξεσουάρ είναι παρούσες, μα ακολουθούν με διαφορά την τεχνολογική. Με δεδομένο το γεγονός ότι πάρα πολλές από τις πωλήσεις της Black Friday θα γίνουν και φέτος ηλεκτρονικά, για τις άλλες κατηγορίες το μειωμένο ενδιαφέρον είναι κατανοητό (σε αυτές συνεχίζει να έχει σημασία η προσωπική επαφή με το προϊόν πριν την αγορά).

Το... σαφάρι για τις πλέον συμφέρουσες προσφορές, πάντως, για τους "μυημένους στο άθλημα" και στις προσφορές που γίνονται συχνά από ηλεκτρονικά καταστήματα, έχει ήδη ξεκινήσει από την περασμένη εβδομάδα: ορισμένες μεγάλες εμπορικές αλυσίδες άρχισαν από την Παρασκευή να γνωστοποιούν "προσφορές-κράχτες" δημιουργώντας έτσι το... απαραίτητο κλίμα ανταγωνισμού, ενώ ορισμένων άλλων οι προσφορές Black Friday ισχύουν ήδη (!). Καλό "κυνήγι" και καλές αγορές λοιπόν (έχουμε να δώσουμε μερικές συμβουλές για το θέμα την επόμενη εβδομάδα) και μάλιστα όχι μόνο στο πλαίσιο της Black Friday, αλλά και σε αυτό της Cyber Monday, της Δευτέρας 2/12 δηλαδή, κατά την διάρκεια της οποίας ισχύουν για τα ηλεκτρονικά προϊόντα οι ίδιες ή και ακόμη μεγαλύτερες εκπτώσεις. Για να δούμε... τί θα δούμε!

ΔΕΣ ΑΚΟΜΗ

ΔΗΜΟΦΙΛΕΣΤΕΡΑ ΘΕΜΑΤΑ