Μα χωρίς HDMI 2.1, πού πας κι εσύ στα 8Κ...;

Οι κατασκευαστές τηλεοράσεων ετοιμάζονται να κάνουν για πολλοστή φορά το ίδιο λάθος, το κοινό θα κληθεί ξανά να το πληρώσει

Η έκθεση CES, που πραγματοποιείται κάθε Ιανουάριο στο Las Vegas, βρίσκεται ελάχιστες πια ημέρες μακριά - και ενώ σχετικές φήμες για νέα προϊόντα που θα πρωτοπαρουσιαστούν εκεί φυσικά κυκλοφορούν εδώ και πολλές εβδομάδες, τις τελευταίες ημέρες μία συγκεκριμένη επιβεβαιώνεται από ενημερωμένες πηγές και θα πρέπει να θεωρείται το λιγότερο βάσιμη: όχι ένας, όχι δύο, αλλά το λιγότερο τέσσερις διαφορετικοί κατασκευαστές τηλεοράσεων θα παρουσιάσουν στην CES 2019 καινούργια μοντέλα ανάλυσης 8Κ. Οι περισσότερο... τολμηροί μιλούν ακόμη και για έξι ή επτά διαφορετικούς. Κανείς ωστόσο δεν είναι βέβαιος για το αν και κατά πόσο οποιοσδήποτε από αυτούς τους κατασκευαστές θα παρουσιάσει μοντέλο τηλεόρασης που θα είναι... πραγματικά 8Κ. Και αυτό είναι πρόβλημα.

Αναφερόμαστε, φυσικά, στο θέμα των θυρών HDMI που θα φέρουν αυτές οι τηλεοράσεις, αφενός, και τους υπόλοιπους τρόπους με τους οποίους θα είναι σε θέση να δεχθούν περιεχόμενο ανάλυσης 8Κ αφετέρου. Η Samsung τον φετινό χειμώνα έφερε στην αγορά την πρώτη τηλεόραση 8Κ, την Q900R, με την διαφορά πως αυτή προωθήθηκε - και δικαίως εμπορικά απέτυχε - ως... πολύ καλή στον πολλαπλασιασμό γραμμών από χαμηλές αναλύσεις και μόνο. Ούτε video 8Κ φτιαγμένα από τον κάτοχό της είναι σε θέση να προβάλλει, ούτε video 8Κ από το YouTube, ούτε καν στατικές φωτογραφίες 8Κ - πόσο μάλλον π.χ. υλικό από PC με κάρτα γραφικών κατάλληλη. Ο λόγος: αφενός στερείται τις θύρες HDMI έκδοσης 2.1 που είναι απαραίτητες για μεταφορά περιεχομένου 8Κ από εξωτερικές πηγές, αφετέρου το ενσωματωμένο της λογισμικό δεν είχε διαμορφωθεί έτσι ώστε να αποκωδικοποιεί εύκολα υλικό από π.χ. εξωτερικά μέσα αποθήκευσης. Η "πρωτιά" καταγράφηκε μεν, ήταν ανούσια δε.

Η Samsung βιάστηκε για τους γνωστούς λόγους γοήτρου, όμως ήταν ούτως ή άλλως αδύνατον να είχε κάνει κάτι καλύτερο και οποοιοσδήποτε άλλος κατασκευαστής (πέρα από το να μην φέρει στην αγορά τηλεόραση 8K που δεν προβάλλει τίποτε 8Κ δηλαδή) για έναν απλό λόγο: οι προδιαγραφές των θυρών HDMI 2.1 οριστικοποιήθηκαν αργά μέσα στην χρονιά, με αποτέλεσμα οι εταιρείες που σχεδιάζουν τα chip τα οποία ελέγχουν τις θύρες αυτές να έχουν αργήσει με την σειρά τους. Δεν υπήρχε ακόμη, ουσιαστικά, έτοιμο για διάθεση στους κατασκευαστές το υποσύστημα εκείνο που υποστηρίζει όλες τις δυνατότητες και τα χαρακτηριστικά των θυρών HDMI 2.1 όπως αυτά έχουν οριστεί από το ελεγκτικό όργανο του HDMI Forum. Οι προδιαγραφές παγιώθηκαν στο τέλος Νοεμβρίου, όμως και πάλι χρειάζεται χρόνος προκειμένου να υλοποιηθούν σε επίπεδο hardware και να ενσωματωθούν σε εμπορικά προϊόντα. Χρόνος μεγαλύτερος του μήνα, προφανώς.

Δυστυχώς, ωστόσο, αν δώσουμε βάση στην σχετική φημολογία, όχι μόνο η Samsung δείχνει αποφασισμένη να επιδείξει νέο μοντέλο τηλεόρασης 8K στην CES 2019 το οποίο θα έχει τους ίδιους περιορισμούς, αλλά τόσο η LG όσο και η Sharp - οι άλλοι δύο κατασκευαστές που παράγουν δικές τους οθόνες για τηλεοράσεις 8Κ - είναι πολύ πιθανό να κάνουν το ίδιο. Τις οθόνες OLED της LG, δε, αξιοποιεί τόσο η Sony όσο και η Panasonic, κάτι που σημαίνει πως είναι πιθανό και αυτές να παρουσιάσουν τηλεοράσεις 8Κ χωρίς τις απαραίτητες θύρες HDMI 2.1. Αν κάνουν το ίδιο και άλλες κατασκευάστριες, όπως λέγεται, π.χ. οι Vizio, TCL και HiSense, τότε θα πλημμυρίσουν την αγορά μέσα στο 2019 τηλεοράσεις 8Κ "με ημερομηνία λήξης" πολύ κοντινή στο παρόν - γιατί το πιθανότερο είναι οι θύρες HDMI τους να μην είναι π.χ. αναβαθμίσιμες μέσω λογισμικού (αυτό θα προϋπέθετε τα chip ελέγχου τους να κινούνται τουλάχιστον μέσα στις προδιαγραφές της έκδοσης HDMI 2.1) οπότε θα χάσουν πάρα πολλή από την αξία τους όταν οι... πραγματικές τηλεοράσεις 8Κ εμφανιστούν το 2020.

Οποιοσδήποτε φίλος ή φίλη του Αθηνόραμα Digital παρακολουθεί τα τεκταινόμενα της τεχνολογικής αγοράς για κάποιο καιρό, δεν θα δυσκολευτεί ν' ανακαλέσει πως... έχουμε βρεθεί στην ίδια ακριβώς θέση έξι χρόνια πριν. Τότε οι κατασκευαστές έκαναν τα πρώτα τους βήματα στην υπερυψηλή ευκρίνεια (την εικόνα ανάλυσης 4Κ δηλαδή), έχοντας ν' αντιμετωπίσουν ωστόσο όχι μόνο την απουσία περιεχομένου 4Κ αλλά και αυτή των σχετικών θυρών HDMI: αυτές "κανονικά" θα έπρεπε να είναι έκδοσης 2.0, σε όλα όμως τα μοντέλα όμως του 2013 και τα πιο πολλά του 2014 ήταν έκδοσης 1.4. Αποτέλεσμα: τηλεοράσεις που αγοράστηκαν ως 4Κ αλλά αξιοποιήθηκαν ως... "βελτιωτές εικόνας" των DVD και Blu-ray για δύο ή δυόμισι χρόνια το λιγότερο. Ναι, οι κάτοχοί τους λάμβαναν για αυτό το μεσοδιάστημα καλύτερη εικόνα από τους καταναλωτές που προτίμησαν να μείνουν στην "απλή" υψηλή ευκρίνεια. Αλλά δεν αξιοποίησαν και σε καμία περίπτωση τις τηλεοράσεις αυτές, οι οποίες εγκαταλήφθηκαν απ' όλους - κατασκευαστές και κοινό - αμέσως μόλις οι "πραγματικές" τηλεοράσεις 4Κ έγιναν διαθέσιμες.

Η αγορά των καταναλωτικών ηλεκτρονικών δείχνει έτοιμη, με άλλα λόγια, να κάνει ακριβώς το ίδιο λάθος και να παρασύρει σε αυτό τους ίδιους καταναλωτές, τους ενθουσιώδεις ευκατάστατους που ονομάζουμε "early adopters" εννοώντας στην ουσία... "πειραματόζωα". Αυτή τη φορά, δε, πρόκειται για ένα λάθος ακόμη ακριβότερο, καθώς νόημα αγοράς μία τηλεόραση ανάλυσης 8Κ αποκτά από τις 75 ίντσες και πάνω, με τα σχετικά μοντέλα όμως να ξεκινούν από τις €12.000 περίπου και να γίνονται ανά 10 ίντσες προοδευτικά ακριβότερα. Κάποιοι άνθρωποι μπορούν να κάνουν συνειδητά λάθη ακριβά και να μην ενοχλούνται, ναι. Οι περισσότεροι, ωστόσο, από μας όχι.

Πέρα από αυτό, ωστόσο, είναι απλώς ανώριμο, επιπόλαιο και εν τέλει ανόητο εκ μέρους της αγοράς αυτής να κάνει ξανά και ξανά και ξανά τα ίδια λάθη. Όχι άλλα τέτοια πια, αρκετά. Ας ολοκληρωθούν τα υποσυστήματα ελέγχου, ας δοθούν στους κατασκευαστές συσκευών, ας κάνουν αυτοί την δουλειά που πρέπει να κάνουν σε επίπεδο hardware και software και ναι, ας ακριβοπληρώσουν τα προϊόντα αυτά όσοι έχουν την άνεση να το κάνουν. Ας λειτουργήσουν αυτές οι νέες τηλεοράσεις 8Κ, ωστόσο, και για λίγους μήνες παραπάνω από τους... 12 ή 18. Έχει καταντήσει πια αστείο, χωρίς να γελά κανείς μ' αυτό - ούτε καν οι κατασκευαστές που κερδίζουν από αυτήν την κατάσταση γιατί, μακροπρόθεσμα, η έλλειψη υποστήριξης που δείχνουν στα προϊόντα αυτά "μεταφράζεται" σε απογοήτευση και μειωμένες πωλήσεις αργότερα. Και ο νοών, νοείτω.

ΔΕΣ ΑΚΟΜΗ

ΔΗΜΟΦΙΛΕΣΤΕΡΑ ΘΕΜΑΤΑ