Gran Turismo: οι εκδόσεις

Έξι κανονικές, δύο ενδιάμεσες, πολλές ειδικές - τις κρίνουμε μία προς μία

Gran Turismo 3 A-Spec (2001)

Το πρώτο GT για το PlayStation2 δεν σημείωσε τυχαία τις υψηλότερες πωλήσεις από κάθε άλλο μέλος της σειράς: ήταν οπτικά και ακουστικά αληθινό "άλμα μπροστά" σε σχέση με τα δύο πρώτα, αφενός, το περιεχόμενό του ήταν καλύτερα επιλεγμένο και προσεγμένο, αφετέρου. Τα αυτοκίνητα μειώθηκαν σε 180 από 650, όμως το καθένα είχε πραγματικά διαφορετική οδική συμπεριφορά, ενώ και οι 34 πίστες ήταν φτιαγμένες με πιο πολλή... αγάπη. Η αυξημένη δύναμη του PS2 είχε ως αποτέλεσμα καλύτερο έλεγχο, η παρουσίαση ήταν όντως "next-gen", οι επιλογές παιχνιδιού εκτενέστερες. Το... ρεζουμέ; Πωλήσεις σχεδόν 15 εκατομμυρίων αντιτύπων - πάνω από 7 στις ΗΠΑ, σχεδόν 6 στην Ευρώπη και περίπου 2 στην Ιαπωνία - και πάρα, πάρα πολλά κέρδη για τη Sony. Αν έπρεπε να εντοπίσουμε το ένα μέλος της οικογένειας που κατέστησε τα Gran Turismo... lifestyle, ήταν αυτό.

Gran Turismo 4 (2005)

Αν σημειώνεις πωλήσεις σχεδόν όσες ο πρώτος τίτλος 8 χρόνια πριν... σε υπερπολλαπλάσια πελατειακή βάση, κάτι πάει λάθος. Και αυτό ακριβώς συνέβη με το GT4. Ο τίτλος σημείωσε μόλις 10 εκατομμύρια πωλήσεων - κάτι παραπάνω από 6.5 στην Ευρώπη, 3.5 στις ΗΠΑ και λιγότερα από 1.5 στην Ιαπωνία - σε περίπου 100 εκατομμύρια PS2. Οι πιθανοί λόγοι ήταν πολλοί: τέσσερα χρόνια αναμονής και καθυστερήσεων, μόνο περισσότερο περιεχόμενο (του τύπου "ουκ εν τω πολλώ το ευ"), ίδια αίσθηση στο χειρισμό (θα περίμενε κανείς εξέλιξη μετά από τόσο καιρό), παρόμοια παρουσίαση, αλλά και η ύπαρξη σοβαρότατου πια ανταγωνισμού στο πρόσωπο του Forza MotorSport της Microsoft. Τίποτε από αυτά δεν σήμαινε πως το GT4 δεν ήταν ποιοτικό. Σήμαινε όμως ότι το brand που "έχτιζε" τόσα χρόνια ο Yamauchi και η Sony, απομυθοποιήθηκε γιατί (α) δεν εξελίχθηκε όσο θα έπρεπε και (β) έπαψε να είναι το μοναδικό αυτού του επιπέδου. Δυσάρεστο αλλά αληθινό.

Gran Turismo 5 (2010)

H απάντηση-cοmeback που όλοι περιμέναμε από τον Kazunori ήλθε και πάλι 5 ολόκληρα χρόνια αργότερα, όμως και πάλι χρειαζόταν το "κάτι παραπάνω" για να επανακτήσει το Gran Turismo το θρόνο του. Μπορεί να είναι το οπτικοακουστικά εντυπωσιακότερο GT... ever (χάρις στην ισχύ του PlayStation3 πια), μπορεί να είναι το πρώτο της σειράς που προσέφερε πλήρεις Δικτυακές λειτουργίες, μπορεί να προσφέρει πιο πολλά αυτοκίνητα κι αγωνιστικές πίστες από ποτέ, όμως το GT5 και πολύ σκληρό ανταγωνισμό από τα Forza Motorsport του Xbox 360 αντιμετωπίζει, και το κοινό του δεν έδειξε τον ίδιο ενθουσιασμό να "επενδύσει χρόνο" όπως άλλοτε. Κάποιοι υπογραμμίζουν πως τα games των... επικών, ατέλειωτων ωρών μπροστά στην τηλεόραση έχουν πλέον δώσει τη θέση τους στα games των 15 λεπτών σε κινητά ή tablet. Κάποιοι άλλοι πως τα φωτορεαλιστικά γραφικά δεν είναι πια κίνητρο για τους gamers. Όμως τα 10 εκατομμύρια πωλήσεων του GT5 μέχρι στιγμής σε πελατειακή βάση 75 εκ. συστημάτων, παρά τα αρχικά του "θέματα", φανερώνουν ένα κοινό που περιμένει, που θέλει να ενθουσιαστεί ξανά με ένα GT. Εξ ου και η εκδήλωση στο Silverstone!

ΔΕΣ ΑΚΟΜΗ

ΔΗΜΟΦΙΛΕΣΤΕΡΑ ΘΕΜΑΤΑ