Τί θα σημαίνει πρακτικά ο χαρακτηρισμός "PS5 Pro Enhanced" για τα games του PS5;

Διαρροές πληροφοριών θέλουν τις σχετικές απαιτήσεις εκ μέρους της Sony να είναι ευέλικτες αλλά και... συζητήσιμες

Καθώς η ύπαρξη του επερχόμενου PlayStation5 Pro επιβεβαιώνεται από πολλαπλές πηγές πλέον, γίνονται σταδιακά γνωστά περισσότερα στοιχεία και σημαντικές λεπτομέρειες γι' αυτό και τα όσα θα προσφέρει στους καταναλωτές. Ένα ενδιαφέρον τέτοιο στοιχείο συμπεριέλαβε στην δική του αναφορά για το καινούργιο αυτό PlayStation το The Verge, το οποίο έκανε συγκεκριμένο πια τον τρόπο με τον οποίο η Sony σκοπεύει να αποδίδει τον χαρακτηρισμό "PS5 Pro Enhanced" σε games του PS5 μελλοντικά. Ο τρόπος αυτός έχει λογική και δεν είναι η πρώτη φορά που εφαρμόζεται, όμως υπάρχει σαφέστατα και μία συζητήσιμη πλευρά του.

Σύμφωνα με τον Tom Warren του The Verge - και τον Tom Henderson του Insider Gaming πριν απ' αυτόν -η Sony θα ήθελε, ιδανικά, με το PS5 Pro οι δημιουργοί games να στοχεύουν ψηλά και στα τρία στοιχεία που χαρακτηρίζουν τις μοντέρνες παραγωγές του συστήματός της. Η εταιρεία θα ήθελε ν' ακολουθούν για το μοντέλο Pro ένα ειδικό προφίλ επιδόσεων, το οποίο θα στοχεύει σε ανάλυση 4Κ (με ή χωρίς την υποβοήθηση της τεχνολογίας PSSR), αποδιδόμενη στα 60 καρέ ανά δευτερόλεπτο αλλά και με εφέ φωτισμού raytracing ενεργοποιημένα. Κάτι τέτοιο ολοφάνερα δεν θα είναι εύκολο - ακόμη και για ένα σύστημα με τα πρόσθετα βοηθητικά υποσυστήματα και την αυξημένη επεξεργαστική δύναμη που θα χαρακτηρίζουν το PS5 Pro - ειδικά όταν μιλά κανείς για games με ιδιαίτερη έμφαση στα γραφικά.

Ακριβώς επειδή δεν θα είναι εύκολο για πολλά games του PS5 να αποδίδονται έτσι, η Sony έχει αποφασίσει να είναι... γενναιόδωρη, τρόπον τινά, με τον χαρακτηρισμό "PS5 Pro Enhanced" και το πώς θα αποδίδεται σε διάφορες παραγωγές. Αν ένας τίτλος π.χ. αποδίδει στο PS5 Pro πιο πολλά καρέ ανά δευτερόλεπτο στην ίδια ανάλυση με το PS5, θα δικαιούται τον χαρακτηρισμό. Αν αποδίδει στα ίδια καρέ ανά δευτερόλεπτο υψηλότερη ανάλυση, το ίδιο. Αν προσθέτει φωτισμό ή εφέ raytracing χωρίς αύξηση των καρέ ή της ανάλυσης, το ίδιο. Ακόμη και games που απλώς θα "στοχεύουν" σε αύξηση της ανώτερης ανάλυσης απεικόνισής τους ή στην αύξηση των καρέ τους ανά δευτερόλεπτο - πάντοτε συγκριτικά με το πώς αποδίδουν στο παρόν PS5 - θα μπορούν να φέρουν στα προωθητικά τους υλικά τον χαρακτηρισμό "PS5 Pro Enhanced".

Υπάρχει μία εξαίρεση σε αυτούς τους μάλλον... "χαλαρούς" κανόνες: αν ένας τίτλος για PS5 αποδίδει μόνο σταθερότερο ρυθμό απεικόνισης καρέ ανά δευτερόλεπτο στο Pro απ' ό,τι στο παρόν μοντέλο ή αν απλώς μπορεί να απεικονίσει σε λειτουργία μεταβλητής ανάλυσης υψηλότερο μέσο όρο αριθμού pixel, τότε δεν δικαιούται να φέρει τον χαρακτηρισμό "PS5 Pro Enhanced". Δεν είναι, πάντως, σαφές το αν αυτό συμβαίνει γιατί η Sony έπρεπε να επιβάλλει ένα έστω βασικό πλαίσιο κανόνων για τον χαρακτηρισμό αυτό ή αν οι αόριστα αυξημένες επιδόσεις, όπως περιγράφονται, έρχονται ούτως ή άλλως ως αποτέλεσμα της αυξημένης δύναμης του PS5 Pro χωρίς ιδιαίτερη (ή καθόλου;) δουλειά εκ μέρους των προγραμματιστών.

Από την μία πλευρά, ο τρόπος που η Sony επιλέγει να ορίσει τον χαρακτηρισμό "PS5 Pro Enhanced" δεν είναι λανθασμένος: κατά βάση οποιαδήποτε βελτίωση προσφέρει μία παραγωγή για PS5 όταν λειτουργεί στο PS5 Pro είναι ευπρόσδεκτη, ασχέτως του πόση δουλειά χρειάζεται εκ μέρους των δημιουργών ή του πόση διαφορά επιφέρει πραγματικά στην ψυχαγωγική εμπειρία κάθε τίτλου. Είναι παρόμοια προσέγγιση με αυτήν που είχε ακολουθήσει η Sony το 2016 με το PS4 Pro και τις ίδιες γενναιόδωρες απαιτήσεις όσον αφορά στον χαρακτηρισμό "PS4 Pro Enhanced". Στην πράξη αποδείχθηκε πως αυτές οι απαιτήσεις δεν "έκαναν διαφορά", σίγουρα όχι όσο θα περίμενε κανείς: οι δημιουργοί games απλώς έκαναν ό,τι μπορούσαν κατά περίπτωση να κάνουν - ή ό,τι έκριναν πως αξίζει να κάνουν - με την διαθέσιμη πρόσθετη επεξεργαστική δύναμη του P45 Pro και... αυτό ήταν όλο.

Από την άλλη πλευρά, με τα δεδομένα του 2024 θα μπορούσε να υποστηρίξει κανείς πως ο ένας και μοναδικός λόγος για τον οποίο θα άξιζε να αγοράσει κανείς ένα PS5 Pro - έχοντας κατά πάσα πιθανότητα ήδη ένα PS5 - είναι ακριβώς αυτός: να απολαύσει δηλαδή τα ίδια games αλλά στην καλύτερη δυνατή μορφή τους και με τις υψηλότερες δυνατές επιδόσεις. Να "παίζουν καλύτερα" αυτά τα games στο PS5 Pro με τρόπο φανερό, άμεσα αντιληπτό και όχι ανεπαίσθητο ή αμφίβολο. Το να λαμβάνει τον χαρακτηρισμό "PS5 Pro Enhanced" οποιαδήποτε παραγωγή προσφέρει κάτι αμελητέο ή το ελάχιστο - αν π.χ. προσθέτει ορισμένα δυσδιάκριτα εφέ raytracing ή απλώς "στοχεύει" σε υψηλότερη ανάλυση και πιο πολλά καρέ ανά δευτερόλεπτο χωρίς να "δεσμεύεται" σε συγκεκριμένα επίπεδα απόδοσης - θα μπορούσε εύκολα να προκαλέσει στους καταναλωτές σύγχυση και απογοήτευση.

Κάτι τέτοιο θα μπορούσε να το αποφύγει η Sony θέτοντας αυστηρότερους κανόνες για την χρήση της ένδειξης "PS5 Pro Enhanced". Κανόνες που θα απαιτούσαν μεν, πιθανότατα, περισσότερη δουλειά εκ μέρους των προγραμματιστών (άρα περισσότερους πόρους σε χρήμα και χρόνο) αλλά θα επέτρεπαν στους φίλους των PlayStation να θεωρούν δεδομένο πως τα games που φέρουν αυτόν τον χαρακτηρισμό όντως αποδίδουν σημαντικά, αισθητά καλύτερα στο PS5 Pro. Η αγορά του gaming έχει εδώ και πολύ καιρό - ειδικά μετά από την έλευση των PS5/Xbox Series X - συμβιβαστεί σε δυσάρεστο βαθμό με τους τίτλους που απλώς "στοχεύουν", με την έννοια του... "φιλοδοξούν", να προσφέρουν συγκεκριμένα και σταθερά επίπεδα απόδοσης, συχνά χωρίς επιτυχία (αλλά και χωρίς συνέπειες τελικά).

To PS5 Pro ίσως ήταν μια καλή ευκαιρία να αλλάξει αυτή η κακώς κείμενη κατάσταση, είναι φανερό όμως πως η Sony δεν θέλει να επιβάλλει με τρόπο "φορσέ" στους δημιουργούς games συγκεκριμένα επίπεδα αναλύσεων και καρέ ανά δευτερόλεπτο - πόσο μάλλον την χρήση raytracing - ως υποχρεωτικά. Είναι κατανοητή και δικαιολογήσιμη η θέση της, θα μπορούσε όμως να αποδειχθεί μελλοντικά προβληματική έχοντας ως αποτέλεσμα ο χαρακτηρισμός "PS5 Pro Enhanced" να μην σημαίνει και πολλά για το καταναλωτικό κοινό σε επίπεδο αμιγώς πρακτικό. Υπερβολικά νωρίς για να κρίνουμε; Ίσως ναι, ίσως όχι, για... να δούμε, λοιπόν!

ΔΕΣ ΑΚΟΜΗ

ΔΗΜΟΦΙΛΕΣΤΕΡΑ ΘΕΜΑΤΑ