H Δικτυακή εκδήλωση κατά την οποία όλοι αναμένουμε πως η Apple θα ανακοινώσει τα επόμενα κινητά της, την σειρά iPhone 15 δηλαδή, θα ξεκινήσει σε λίγα μόλις εικοσιτετράωρα και η σχετική αναμονή - "χτισμένη" και μέσα από σταθερή διαρροή πληροφοριών για τα προϊόντα αυτά επί πολλούς μήνες - βρίσκεται, κατανοητά, στο αποκρύφωμά της. Είναι πολύς ο κόσμος που περιμένει να δει τί ακριβώς θα προσφέρει ο αμερικανικός κολοσσός με τα νέα του smartphones, όμως ό,τι και να είναι αυτό, είναι σημαντικό ποσοστό των καταναλωτών που... "δεν περιμένει και πολλά" από τα iPhone 15, ακριβώς επειδή η πιθανότητα να είναι απλώς εξελικτικά σε σχέση με τα iPhone 14 - όπως συνέβη και τα iPhone 13, και τα iPhone 12, και με τα iPhone 11... - είναι μεγάλη.
Και αυτό - η έλλειψη ενεργού ενδιαφέροντος έως πρακτική... αδιαφορία πολλών κατόχων iPhone για τα καινούργια - είναι πρόβλημα μεγαλύτερο για την Apple, μακροπρόθεσμα, από την πτώση πωλήσεων που παρατηρείται φέτος σε παγκόσμιο επίπεδο. Κατά πολύ μεγαλύτερο, μάλιστα.
Ο λόγος είναι, στα μάτια οποιουδήποτε χρησιμοποιεί iPhone για κάποια χρόνια, προφανής: η αίσθηση της προόδου από χρονιά σε χρονιά και από "γενιά" σε "γενιά" iPhone δεν είναι αυτή που θα... ενθουσίαζε ακριβώς οποιονδήποτε, ακριβώς επειδή η Apple στηρίζεται ουσιαστικά μόνο στο hardware για αυτές τις μεταβάσεις. Η συνολική εμπειρία χρήσης, η "αίσθηση" του να χρησιμοποιεί κανείς ένα νέο iPhone, πρακτικά δεν αλλάζει και δεν εξελίσσεται γιατί το software δεν ακολουθεί τις δυνατότητες του hardware με τρόπο έμπρακτο. Η εμπειρία χρήσης στην πραγματικότητα δεν βελτιώνεται, για παράδειγμα, με πιο πολλά Megapixels στον αισθητήρα της κύριας κάμερας ή ταχύτερη μεταφορά δεδομένων από την θύρα σύνδεσης. Καλύτερη εμπειρία χρήσης εισπράττει κανείς όταν η γενική λειτουργία ενός smartphone είναι ταχύτερη (το πόσο γρήγορη είναι η ανταπόκρισή του στην πλοήγηση του γραφικού περιβάλλοντος και την εκτέλεση των apps) ή/και όταν αυξάνεται σημαντικά η λειτουργικότητά του (το τί μπορούν να κάνουν οι καταναλωτές με το εκάστοτε smartphone και πόσο άνετα).
Ε, σε αυτούς τους τομείς (που συνδέονται άρρηκτα με το software) η Apple έχει αποτύχει να σημειώσει αντίστοιχη πρόοδο. Το διαπιστώνει κανείς τόσο από ίδια εμπειρία - όπως ο γράφων ως κάτοχος iPhone X, iPhone 12 Pro Max και iPhone 14 Pro Max τα τελευταία πέντε χρόνια - όσο και μιλώντας με συγγενείς, φίλους ή συναδέλφους. Όλοι ανεξαιρέτως, ερωτηθέντες, ομολογούν πως - αφού το αρχικό ενδιαφέρον για τις αναβαθμίσεις του hardware χαθεί - κάθε νέο τους iPhone, είτε "απλό", είτε Plus, είτε Pro, δίνει στην ουσία την εντύπωση του... ίδιου smartphone με το προηγούμενο στο 90% του χρόνου χρήσης του. Πολλοί θα παρατηρήσουν πως αυτό είναι κάτι φυσιολογικό, αφού (όντως) οι περισσότεροι καταναλωτές στο 90% του χρόνου χρήσης του κινητού τους κάνουν τα ίδια περίπου, απλά και καθημερινά, πράγματα με τα οποία δεν έχει οποιοδήποτε πρόβλημα οποιοδήποτε σύγχρονο smartphone πλέον (πόσο μάλλον ένα ακριβό).
Αυτά ακριβώς, όμως, τυχαίνει να είναι τα πράγματα που η Apple δεν έχει κατά βάσει επιτυχύνει, εμπλουτίσει ή αισθητά βελτιώσει εδώ και πάρα πολύ καιρό. Αυτός είναι σαφέστατα ένας από τους λόγους για τον οποίο πάρα πολλοί χρήστες iPhone δεν το σκέπτονται καν να μεταβούν σε νεότερα μοντέλα από το υπάρχον τους πριν από τα 3 ή 4 χρόνια πλέον - κύκλος αναβαθμίσεων που είναι πολύ πιθανό να μεγαλώσει ακόμη περισσότερο - πόσο μάλλον να επενδύσουν σε ένα iPhone Pro, που έχει ακόμη υψηλότερο κόστος. Ειδικά μιλώντας, δε, για τα μοντέλα iPhone Pro, ο αμερικανικός κολοσσός λέγεται πως για να τα διαφοροποιήσει από τα "απλά" θα τα προικίσει με πρόσθετα χαρακτηριστικά στο hardware (και θα αυξήσει περαιτέρω τις τιμές πώλησής τους...), χωρίς ωστόσο να υπάρχει τίποτε σε επίπεδο software που να υποστηρίζει ή να δικαιολογεί αυτές τις αλλαγές.
Η Apple έχει, ωστόσο, μία επιλογή στρατηγικής που μπορεί να ακολουθήσει για να αλλάξει αυτήν την εικόνα - απλώς έχει επιδείξει υπερβολική... τεμπελιά μέχρι στιγμής να την εφαρμόσει. Ο αμερικανικός κολοσσός μπορεί να επενδύσει τους απαραίτητους πόρους ώστε να αναπτύξει νέες λειτουργίες και δυνατότητες, τόσο εξελιγμένες, τόσο επαναστατικές, που να χρειάζονται το πιο πρόσφατο iPhone για να αποδώσουν σωστά. Αυτού του είδους οι λειτουργίες ναι, θα μπορούσαν να είναι ανταγωνιστικό πλεονέκτημα των μοντέλων Pro για να ωθήσουν τις πωλήσεις τους ψηλότερα. Αντ' αυτού, ωστόσο, αυτό που ως καταναλωτές λαμβάνουμε κάθε φθινόπωρο τελικά είναι νέα μοντέλα iPhone Pro, με νέους επεξεργαστές, σημαντικές βελτιώσεις στις επιδόσεις... οι οποίες όμως δεν φαίνονται σχεδόν πουθενά.
Η επιπλέον δύναμη των νεότερων iPhone ουσιαστικά αξιοποιείται μόνο από ελάχιστα games (μετά από καιρό και ούτε καν από τα πιο δημοφιλή), άντε και σε μερικές επιλογές φωτογραφίας (σε ορισμένες μόνο περιπτώσεις). Η έξτρα ισχύς αυτή δεν φαίνεται πάντως σίγουρα σε ο,τιδήποτε έχει να κάνει με την γενική λειτουργία και την εμπειρία χρήσης των νεότερων iPhone συνολικά (γι' αυτό και τόσοι καταναλωτές αισθάνονται πως χρησιμοποιούν σχεδόν το ίδιο iPhone με το προηγούμενο).
Το ολοφάνερο πρόβλημα φυσικά - όσον αφορά σε αυτήν την προσέγγιση των αποκλειστικών λειτουργιών για τα iPhone Pro - εντοπίζεται στο θέμα της εμπιστοσύνης. Πολύ απλά: αν η Apple όντως υιοθετούσε αυτήν την προσέγγιση και προσέφερε τέτοιες δυνατότητες αποκλειστικές στα iPhone Pro, θα μπορούσαν οι καταναλωτές να την εμπιστευτούν πως αυτές οι έξτρα λειτουργίες όντως χρειάζονται την πρόσθετη ισχύ του νεότερου επεξεργαστή της; Πως δεν μπορούν να λειτουργήσουν με παλαιότερους επεξεργαστές, σε παλαιότερα μοντέλα iPhone; Θα ήταν κάτι πολύ δύσκολο να διαπιστώσει και να επιβεβαιώσει κανείς, αν μη τί άλλο γιατί η Apple δεν θα προσέφερε ποτέ σε ανεξάρτητες αρχές αξιολόγησης το είδος της πρόσβασης στο δικό της hardware και software που θα επέτρεπε κάτι τέτοιο. Θα ήταν επίσης δύσκολο για μία εταιρεία όπως η Apple - που είναι γνωστή για την έμφαση δίνει στο marketing των προϊόντων της, δικαιολογημένο ή όχι - να γίνει πιστευτή ούτως ή άλλως.
Κάπως έτσι, όμως, καταλήγουμε να έχουμε την εξέλιξη στο hardware που δεν ακολουθείται από αντίστοιχη εξέλιξη στο software, όπως αναφέραμε νωρίτερα. Και... ας είμαστε ειλικρινείς: αν οι καταναλωτές συνεχίσουν να αγοράζουν πανάκριβα νέα iPhone και να εισπράττουν πρακτικά την ίδια εμπειρία χρήσης για πολύ ακόμη, τότε θα ξεκινήσουν ν' αναβάλλουν την μετάβαση σε νέα μοντέλα για όσο το δυνατόν περισσότερο (το οποίο είναι πολύ μεγαλύτερο ως χρονικό διάστημα από αυτό που παρατηρείται τώρα). Μιλώντας, δε, συγκεκριμένα για τα μοντέλα Pro, αν η Apple σκοπεύει να τα διαφοροποιήσει περαιτέρω από τα "απλά" και να χρεώνει περισσότερα γι' αυτό, τότε απλώς οφείλει να προσφέρει στο κοινό των συσκευών αυτών πρόσθετες λειτουργίες και δυνατότητες. Οφείλει να τούς κάνει να αισθανθούν πως τα έξτρα χρήματα κάτι αντιληπτό, κάτι χειροπιαστό αγοράζουν. Ειδάλλως, τί νόημα έχει ο χαρακτηρισμός "Pro" και τί νόημα έχει το αυξημένο κόστος ούτως ή άλλως;
Αυτοί είναι οι λόγοι για τους οποίους η Apple πρέπει να αλλάξει την παρούσα της στάση όσον αφορά στις έξτρα δυνατότητες και λειτουργίες των νέων της iPhone. Είναι προφανώς πολύ αργά για να κάνει ο,τιδήποτε όσον αφορά στα iPhone 15 και το iOS 17, αλλά είναι ένα ζήτημα που οφείλει να εξετάσει πάρα πολύ σοβαρά στο πλαίσιο των iPhone 16 και του iOS 18. Αν η εταιρεία επιλέξει να μην το κάνει, τότε απλώς δίνει σε όλο και πιο πολλούς καταναλωτές, όλο και περισσότερους λόγους να μην αναβαθμίσουν τα παρόντα τους iPhone σε νεότερα ή τα απλά μοντέλα σε Pro, παρά μόνο όταν... δεν δουλεύουν πια.
Αν, όμως, η Apple επενδύσει σε νέα λειτουργικότητα η οποία όντως χρειάζεται τα νεότερα iPhone για να δουλέψει, αν προσφέρει πράγματα με τον Α18 του 2024 που δεν μπορούσαμε να έχουμε με τον Α17 του 2023, τότε ναι: αυτό θα μπορούσε να είναι ένα εργαλείο marketing που όλοι θα αντιμετώπιζαν θετικά. Μπορεί, όμως; Και θέλει; Για να δούμε λοιπόν!