iPhone OS 4: Ωχ, το iAd!

Σύστημα προβολής διαφημίσεων για apps. Ουπς.

Πέρα από τη φήμη περί multitasking στο νέο λειτουργικό της Apple, ακόμη μία φήμη που είχε διαρρεύσει αρκετό καιρό πριν από τη χθεσινή συνέντευξη Τύπου ήταν αυτή μιας νέας επιχειρηματικής κίνησης ή πρωτοβουλίας που θα "άνοιγε την πόρτα" στην αμερικανική εταιρεία για την αγορά της διαφήμισης. Και αυτή η φήμη επαληθεύτηκε... δυστυχώς, αφού η Apple ανακοίνωσε όντως τη διάθεση μιας νέας υπηρεσίας μέσα από την οποία θα προβάλλονται διαφημίσεις στα κινητά της. Το όνομα αυτής; Φυσικά...iAd!

To iAd είναι ουσιαστικά ένα σύστημα δημιουργημένο από την ίδια την Apple, το οποίο θα καθιστά εύκολο σε όλες τις εταιρείες και ανεξάρτητους παραγωγούς που δημιουργούν εφαρμογές για τo iPhone, να προβάλλουν μέσα σε αυτές όχι μόνο κινούμενες, αλλά και αλληλεπιδραστικές διαφημίσεις. Το εικαστικό των διαφημίσεων αυτών αποθηκεύεται και αντλείται στους servers της Apple, η οποία σε αντάλλαγμα κρατά το 40% των εσόδων και αποδίδει στους δημιουργούς το 60%. Σύμφωνα με τις εκτιμήσεις της αμερικανικής εταιρείας - οι οποίες γίνονται βάσει υπολογισμών στηριγμένων σε δημογραφικά δεδομένα και τάσεις συμπεριφοράς των χρηστών της με τα apps του iPhone - περισσότερες από 1 δισεκατομμύριο (!) εμφανίσεις τέτοιων εικαστικών είναι εμπορικά αξιοποιήσιμες και θα αντλούνται από τους servers της κάθε μήνα.

Τα παραδείγματα διαφημίσεων που "τρέχουν" μέσα από τo iAD και επέδειξε η Apple στη χθεσινή συνέντευξη Τύπου ήταν, ομολογουμένως, εντυπωσιακά: όχι μόνο καλοσχεδιασμένα, αλλά και πρωτότυπα, περισσότερο αλληλεπιδραστικά σε σχέση π.χ. με τις πιο πολλές διαφημίσεις που βλέπουμε σήμερα στο Web. Το πρόβλημα; Καταλαμβάνουν σημαντικό ωφέλιμο χώρο από την οθόνη του iPhone, αφενός. Είναι... μεγάλος πειρασμός να αρχίσουν να χρησιμοποιούνται αδιακρίτως από πάρα πολλούς δημιουργούς εφαρμογών, αφετέρου. Αυτοί - αν το σύστημα της Apple είναι εύχρηστο και προσοδοφόρο - εννοείται πως θα προσπαθήσουν να αποσπάσουν κάποια ανταμοιβή παραπάνω για τον κόπο τους, πέρα από την τιμή πώλησης της εφαρμογής. Για τις δωρεάν, δε... χρειάζεται να επιστατεύσουμε μαντικές ικανότητες; Μάλλον όχι.

Η κίνηση της αμερικανικής εταιρείας φοβόμαστε πως θα έχει πολλές και διάφορες επιπλοκές. Είναι, δε, απολύτως συζητήσιμο το αν και κατά πόσο το iAd μπορεί να ωφελήσει τον τελικό χρήστη και όχι αποκλειστικά την Apple και τις εταιρείες ανάπτυξης. Οι εφαρμογές δεν είναι σαν τα τηλεοπτικά προγράμματα, τα περιοδικά και τα Web sites, με τα οποία κάνουμε την παραδοχή πως, για να αξιοποιήσουμε το περιεχόμενο και τις υπηρεσίες τους, αποδεχόμαστε και τα μηνύματα των διαφημιζομένων. Τα apps τα πληρώνουμε για να τα αξιοποιούμε με τον τρόπο που εμείς θέλουμε, χωρίς "ενοχλήσεις" και χωρίς στοιχεία που μειώνουν την χρηστικότητά τους.

Εννοείται πως, έξι ή εννιά μήνες μετά την ύπαρξη του iAd, μπορούμε μάλλον να... ξεχάσουμε και τις εντελώς δωρεάν, αλλά πλήρεις εφαρμογές. Όσες προσφέρονται δωρεάν τώρα, θα... μπουν στο πρόγραμμα γρήγορα, ενώ για όσες δεν χρειαζόταν να δώσουμε πολλά, θα αποκτήσουν εν ριπή οφθαλμού τις "κανονικές" και "lite" εκδόσεις, με τις δεύτερες... "τίγκα" στη διαφήμιση. Το "Θέλεις τσάμπα; Θα δεις διαφήμιση, τέλος" πολύ φοβόμαστε πως θα είναι το νορμάλ από το Σεπτέμβρη και μετά. Μέχρι να εκνευριστούμε, να πληρώσουμε για τις "κανονικές" εκδόσεις και... ορίστε ακόμη πιο πολλά έσοδα για την Apple και τους δημιουργούς. Ε, είναι να μην προβληματιζόμαστε, όταν - περνώντας από τη μία σελίδα με apps του iPhone μας στην άλλη - συνειδητοποιούμε ότι το 80% όσων έχουμε εγκατεστημένες είναι οι δωρεάν; Oh, well...

ΔΕΣ ΑΚΟΜΗ

ΔΗΜΟΦΙΛΕΣΤΕΡΑ ΘΕΜΑΤΑ