Όχι μόνο στον κόσμο της τεχνολογίας, αλλά στον κόσμο οποιασδήποτε άλλης καταναλωτικής αγοράς ένα είναι αυτό που όλες οι εταιρείες πασχίζουν να δημιουργήσουν, καλλιεργήσουν και σε βάθος χρόνου εισπράξουν: το λεγόμενο brand. Το όνομα. Τον συνειρμό εκείνο που δημιουργείται στο μυαλό όλων μας όταν ακούμε κάτι για μία εταιρεία, για ένα προϊόν της ή υπηρεσία της - και το ενδιαφέρον ή όχι που δημιουργείται στο ίδιο μυαλό για αυτό το προϊόν ή την υπηρεσία. Το σημαντικότερο, δε, στοιχείο που σκιαγραφεί το όνομα μιας εταιρείας θετικά ή αρνητικά στο μυαλό μας είναι αυτό της εμπιστοσύνης. Αυτή είναι ομολογουμένως άδικη γιατί "χτίζεται" επί χρόνια, αλλά μπορεί να χαθεί σε ελάχιστες μέρες. Και αυτό είναι το πρόβλημα που αντιμετωπίζουν αυτόν τον καιρό, από διαφορετικές οπτικές γωνίες, η κορεάτικη Samsung και η κινέζικη Huawei.
Αυτήν την εβδομάδα είχαμε και για τις δύο εταιρείες εξελίξεις όσον αφορά τα μεγάλα προβλήματα δημόσιας εικόνας (Samsung) και πρακτικής λειτουργίας (Huawei) που αντιμετώπισαν τους τελευταίους μήνες. Η Samsung, μετά από το φιάσκο της καθυστέρησης κυκλοφορίας του Galaxy Fold και στην συνέχεια (μετά από την αποκάλυψη σοβαρών προβλημάτων που το διέκριναν) της επ' αόριστον αναβολής διάθεσής του, πριν από λίγα εικοσιτετράωρα εμφανίστηκε μεταμελημένη και καθυσηχαστική. Ο πρόεδρός της παραδέχθηκε ανοιχτά πως το Galaxy Fold θα έπρεπε να είχε περάσει περισσότερο προσεκτικό ποιοτικό έλεγχο, υποστηρίζει όμως πως όλα τα προβλήματα που είχαν καταγραφεί εντοπίστηκαν και πως η συσκευή θα διατεθεί στο κοινό μέσα στην χρονιά, χωρίς να διευκρινίσει ακριβώς πότε (αλλά εικάζουμε σίγουρα μετά από την παρουσίαση του Galaxy Note 10 τον Αύγουστο).
Το πρόβλημα είναι πως το όλο ζήτημα του Galaxy Fold δεν είναι πια απλώς... κατασκευαστικό για την Samsung. Όπως αναφέραμε αρχικά είναι θέμα δημόσιας εικόνας που έχει δημιουργηθεί για την συσκευή και θέμα εμπιστοσύνης προς το brand της Samsung συνολικά. Ο κορεατικός κολοσσός μπορεί κάλιστα να λέει την αλήθεια και όντως να έχει διορθώσει όλα τα προβλήματα του πρώτου του αναδιπλούμενου smartphone, όμως ο τρόπος που διαχειρίστηκε επικοινωνιακά αυτό το "φάουλ" δεν είναι ακριβώς εύκολο να ξεχαστεί ή να υποτιμηθεί. Η Samsung, αν δεν είχαν αμέσως δημοσιεύσει άρθρα αποκαλυπτικά έως ενοχοποιητικά οι λίγοι δημοσιογράφοι που πήραν το Fold στα χέρια τους για αξιολόγηση, είχε όντως σκοπό να διαθέσει στην αγορά μία εν γνώσει της ελλαττωματική συσκευή - ξυπνώντας τις μνήμες του μεγαλύτερου σκανδάλου των τελευταίων ετών στα smartphones, εκείνο των Galaxy Note 7 με τις... εκρηκτικές μπαταρίες που είχαν εκθέσει τον κορεατικό κολοσσό σε παγκόσμιο επίπεδο.
Από αυτήν την πλευρά θα έχει ενδιαφέρον να διαπιστώσουμε πόσοι θα είναι εκείνοι οι καταναλωτές που θα ξαναπαραγγείλουν το Galaxy Fold (γιατί όλες οι προπαραγγελίες φυσικά ακυρώθηκαν), και μάλιστα στα $2000 όπως πριν, όταν η σχετική ημερομηνία τελικά ανακοινωθεί. Θα είναι σίγουρα κάποιες χιλιάδες άνθρωποι, καθώς ο νεωτερισμός και το αμιγές τεχνολογικό ενδιαφέρον μιας αναδιπλούμενης συσκευής παραμένει. Όμως είμαστε πρόθυμοι να στοιχηματίσουμε πως οι προπαραγγελίες δεν θα είναι τόσες όσες αρχικά, ακόμη και καθησυχαστικοί να φανούν οι δημοσιογράφοι αυτή τη φορά με τις αξιολογήσεις τους: η εμπιστοσύνη του κοινού στο Fold και στην Samsung δεν είναι πια η ίδια. Παράλληλα - όπως έχουμε εξηγήσει ήδη - σοβαρότατη είναι η ζημιά που, ως παράπλευρη απώλεια, υπόκεινται οι 3 ή 4 ακόμη κατασκευαστές που σκόπευαν να διαθέσουν αναδιπλούμενη συσκευή μέσα στο τρέχον έτος.
Το πρόβλημα δημόσιας εικόνας της Huawei - μετά από την διακοπή συνεργασίας της Google και άλλων αμερικανικών εταιρειών μαζί της - και το πρόβλημα εμπιστοσύνης στο brand της είναι, φυσικά, εντελώς διαφορετικά ζητήματα καθώς δεν ευθύνεται η ίδια γι' αυτά. Οι Κινέζοι είχαν την ατυχία να λειτουργήσουν ως αντικείμενο παραδειγματισμού και μοχλός πίεσης των ΗΠΑ προς την Κίνα στο πλαίσιο των οικονομικών τους συγκρούσεων - και μάλιστα στοχοποιημένου παραδειγματισμού, καθώς δεν είναι κρυφό το γεγονός ότι οι αμερικανικές εταιρείες (και άλλες... δυνάμεις) δεν ήταν ακριβώς ενθουσιασμένες με την προοπτική ένας Κινέζος κατασκευαστής smartphones ν' αναδειχθεί στον μεγαλύτερο παγκοσμίως. Ο Trump και το διάταγμά του στέρησαν από την Huawei αυτήν την προοπτική, τουλάχιστον σε βραχυπρόθεσμο ή μεσοπρόθεσμο ορίζοντα (2019-2020), προκαλώντας της πολύ μεγάλη ζημιά σε πολλαπλά επίπεδα.
Ο πρόεδρος Trump πριν από λίγες μέρες στην σύνοδο των G20 δήλωσε με... ανεπίσημο στυλ (και άρα όχι απαραίτητα καθησυχαστικό λαμβάνοντας στα υπ' όψιν τον χαρακτήρα του) πως θα επιτρέψει την συνεργασία της Huawei με την Google και τις υπόλοιπες αμερικανικές τεχνολογικές εταιρείες, έτσι ώστε οι Κινέζοι να μην αντιμετωπίσουν πια πρόβλημα με την διάθεση και υποστήριξη των προϊόντων τους παγκοσμίως. Φυσικά τόσο η Huawei όσο κι εμείς περιμένουμε επισημοποίηση της δήλωσης αυτής έμπρακτα, όμως στα μάτια του καταναλωτή - ως τελικού κρίκου σε μία αλυσίδα προσώπων, εταιρειών και παραγόντων που ευθύνονται για το προϊόν που φτάνει στα χέρια του - το ζήτημα της εμπιστοσύνης δυστυχώς θα παραμείνει. Τώρα το ζήτημα δείχνει να βαίνει προς επίλυση, αν όμως στο μέλλον προκύψει ξανά; Αν ο Trump και ο οποισδήποτε Trump βρει μία άλλη δικαιολογία για να καταφερθεί εναντίον της κινεζικής εταιρείας; Υπάρχει κανείς που μπορεί να εγγυηθεί το αντίθετο; Όχι, εξ ου και η αδικία.
Εξάλλου, επειδή η εμπιστοσύνη λειτουργεί πραγματικά μόνο όταν είναι αμφίδρομη, ποιός μπορεί να πει ο,τιδήποτε για την Huawei που κι εκείνη δεν κάθεται... "με σταυρωμένα χέρια", έτσι απλώς να εξαρτάται μοιρολατρικά από τις διαθέσεις του Trump και του κάθε Trump; Οι Κινέζοι ήταν γνωστό πως "για παν ενδεχόμενο" ανέπτυσσαν ήδη δικό τους λειτουργικό σύστημα βασισμένο στο Android αλλά στην "ελεύθερη" εκδοχή του (ώστε να μην χρειάζονται την Google). Ε, τις τρεις τελευταίες εβδομάδες έχουν πυκνώσει εκθετικά οι αναφορές στο Web που θέλουν την Huawei να έχει επιταχύνει την διαδικασία ανάπτυξης αυτού του λειτουργικού συστήματος.
Δεν θα το έχει έτοιμο φέτος, ίσως όχι μέχρι τα μέσα του 2020, όμως όταν θα το έχει, είναι πολύ πιθανό πως θα το χρησιμοποιήσει κιόλας. Το "σχίσμα" που θα δημιουργηθεί στην πελατειακή βάση του Android (ο κινεζικός κολοσσός θα συνεχίσει να πωλεί εκατομμύρια smartphones σε παγκόσμιο επίπεδο) δεν το θέλει κανείς - αλλά η Huawei υποχρεώθηκε να κινηθεί προς αυτήν την κατεύθυνση για τον ίδιο λόγο: την χαμένη εμπιστοσύνη. Και να το θες, δεν την αδικείς. Τελικά.