18/9

2,5

H απόφαση του Κοραή Δαμάτη να σκηνοθετήσει μια παράσταση (σε δικό του κείμενο μαζί με τη Μαρία Λούκα) με σημείο εκκίνησης τη δίκη της Χρυσής Αυγής είναι γενναία και αξιοσημείωτη, δεν καταλήγει όμως στα επιθυμητά καλλιτεχνικά αποτελέσματα. | Powered by Uber

18/9 Αλέξανδρος Κατσής©

Το "18/9" αποτελεί μια μυθοπλαστική κατασκευή που έχει ως πυρήνα και αφετηρία την -γενναία και καθοριστική για την έκβαση της δίκης της Χρυσής Αυγής- κατάθεση της γυναίκας που υπήρξε αυτόπτης μάρτυρας στη δολοφονία του Παύλου Φύσσα. Είναι ωραία η απόφαση των δύο συγγραφέων να εμπλέξουν το αληθινό ντοκουμέντο σε ένα δικό τους κείμενο, το οποίο επιχειρεί να σκιαγραφήσει το πορτρέτο μιας "καθημερινής" γυναίκας, που έρχεται -άθελά της- αντιμέτωπη με μία μεγάλη ευθύνη και μία ιστορική στιγμή. Καθώς αμφιταλαντεύεται για το αν θα παρουσιαστεί ή όχι στο δικαστήριο, η ηρωίδα πραγματοποιεί έναν αναδρομικό μονόλογο στο παρελθόν της, φέρνοντας έτσι στο προσκήνιο την Αθήνα της κρίσης και της ανόδου της Χρυσής Αυγής. Επιθυμία των συγγραφέων είναι, προφανώς, να καταδείξουν τη σπουδαιότητα του να παίρνει κανείς θέση, "να μην αρκείται σε μια ήσυχη παρουσία", να παραμερίζει τους φόβους του, να στέκεται απέναντι στο φασισμό.

18/9
Αλέξανδρος Κατσής©

Όλη αυτή η καλή προαίρεση όμως ενσωματώνεται σε ένα κείμενο εν πολλοίς διδακτικό, ή έστω ρητορικό, με πληθώρα στοχασμών και ερωτημάτων που δεν πυροδοτούν το σκηνικό ενδιαφέρον. Έτσι το έργο καταλήγει να ακούγεται κλισέ, παρόλο που περιγράφει καταστάσεις πραγματικές και άκρως σοβαρές. Πάντως, τα σημεία που ξεχωρίζουν είναι τα πραγματικά αποσπάσματα των καταθέσεων, που εμπλουτίζουν με τη δύναμη και την αλήθεια τους αυτή την απόπειρα καλλιτεχνικής πραγμάτευσης μίας ιστορικής πολιτικής στιγμής της σύγχρονης Ελλάδας. Μέσα σε αυτό το δραματουργικό πλαίσιο, η σκηνοθεσία του Κοραή Δαμάτη δεν έχει ιδιαίτερες ευκαιρίες εξέλιξης και ανάπτυξης, κάτι που μοιραία αποτυπώνεται στην υποκριτική ερμηνεία. Έτσι, η Δώρα Χρυσικού περιορίζεται σε μια στοιχειώδη ερμηνεία, ζωηρή πάντως μια που η ηθοποιός είναι ολόθερμα δοσμένη στο ρόλο και το εγχείρημα (άλλωστε η παράσταση υπήρξε δική της ιδέα). Ωραίο στοιχείο το σκηνικό της Αρετής Μουστάκα, εκμεταλλεύεται τη δύναμη των συνειρμών που δημιουργούν τα αποκόματα των εφημερίδως και οι γάζες, τα δύο στοιχεία με τα οποία ντύνει το φόντο της σκηνής.

Περισσότερες πληροφορίες

18/9

  • Μονόλογος
  • Διάρκεια: 70 '

Ένας μονόλογος αγωνίας και αγώνα, που, πλέκοντας το θέατρο ντοκουμέντο με τη μυθοπλασία, μιλάει για τη δολοφονία του Παύλου Φύσσα και τη δίκη της Χρυσής Αυγής, μέσα από το στόμα μιας ηρωίδας που ήταν αυτόπτης μάρτυρας. H εύθραυστη αυτή ηρωίδα είναι η Δάφνη. Ένας απλός καθημερινός άνθρωπος που έγινε υποκείμενο της ιστορίας, η οποία παλεύει με τους φόβους της, λίγες ώρες πριν από την κατάθεσή της ως αυτόπτης μάρτυρας σε ένα ακροδεξιό έγκλημα. Στοιχεία από αληθινές μαρτυρίες και πραγματικά περιστατικά μπλέκονται μέσα από τη μυθοπλασία με το κοινωνικό ψυχογράφημα ενός κοριτσιού που άλλαξε η ζωή της και βρέθηκε μπροστά σε αδυσώπητα διλήμματα. Μέρος των εσόδων της θα διατεθούν για την ενίσχυση του Συλλόγου Πολιτισμού «Παύλος Killah P Φύσσας».

Διαβάστε ακόμα

Τελευταία άρθρα Θέατρο

"Εκτός ύλης reloaded" με τον Γεράσιμο Σκιαδαρέση για λίγο ακόμα στο Κακογιάννης

Υπό τη σκηνοθετική καθοδήγηση της Κωνσταντίνας Νικολαΐδη, ο Γεράσιμος Σκιαδαρέσης καθηλώνει το κοινό στον ρόλο ενός Υπουργού που αποφασίζει να εγκαταλείψει την πολιτική, αποκαλύπτοντας τις αλήθειες που ποτέ δεν ειπώθηκαν.

ΓΡΑΦΕΙ: ATHINORAMA TEAM
13/02/2025

Υρώ Μανέ: "Όσο μικρή, ταπεινή ή αόρατη κι αν φαίνεται μια γυναίκα, μπορεί να βρει τη δύναμη να σταθεί μπροστά"

Η Υρώ Μανέ ζωντανεύει τη Ραραού, την ηρωίδα της "Μητέρας του σκύλου" του Παύλου Μάτεσι, σε μια θεατρική διασκευή γεμάτη ποίηση και ρεαλισμό. Σε μια συνέντευξη γεμάτη πάθος, μιλά για το τραύμα που διαπερνά το έργο, τη διαχρονικότητα της ιστορίας, την πρόκληση της ερμηνείας και την ανάγκη συμφιλίωσης με το παρελθόν.

"Χορός του θανάτου" με τελετουργικό χαρακτήρα από τον Γιάννη Χουβαρδά

Ο Γιάννης Χουβαρδάς μετατρέπει το "Χορό του θανάτου", το εμβληματικό έργο του Άουγκουστ Στρίντμπεργκ σε μια εκρηκτική μουσικοχορευτική παράσταση, όπου το καλό και το κακό συγκρούονται ασταμάτητα στο Υποσκήνιο Β΄ Αίθουσας Αλεξάνδρα Τριάντη του Μεγάρου Μουσικής.

Αποκλειστικό: Ο Δημήτρης Καραντζάς αναμετριέται με το "Καθαροί Πια" της Σάρα Κέιν

Έχει χαρακτηριστεί ως ένα έργο ωμό, αλλά για τον Δημήτρη Καραντζά το "Καθαροί Πια" της Σάρα Κέιν είναι "μια ωδή στην αγάπη, μια σκληρή παραβολή για το δικαίωμα στην ελευθερία, στην αποδοχή, στην ισοτιμία". Μάθετε περισσότερα για την παράσταση που θ΄ ανέβει μ’ ένα ζηλευτό καστ.

Ποια είναι η "Τουραντό" που σκηνοθετεί ο Στάθης Λιβαθινός;

Ο καταξιωμένος σκηνοθετεί το ολιγοπαιγμένο έργο της ιταλικής αναγέννησης κι εμείς καταγράφουμε όσα χρειάζεται να ξέρετε για την παράσταση που ξεκινάει στο Θέατρο Οδού Κεφαλληνίας (από 14/2).

Δυο πορτοκάλια για τα Χριστούγεννα

Το τέταρτο θεατρικό έργο του Κωνσταντίνου Μάρκελλου, που σκηνοθετεί ο ίδιος, προέκυψε από πραγματικές μαρτυρίες ανθρώπων που έζησαν το καθεστώς Τσαουσέσκου και αποτελεί ένα ενδιαφέρον -αλλά και φλύαρο- μείγμα ντοκουμέντου και μυθοπλασίας με στοιχεία θρίλερ. | Powered by Uber

Η δεξιά, η αριστερά και ο κυρ-Παντελής

Η κωμωδία του δημοφιλούς συγγραφικού διδύμου αποτελεί ξεχωριστή περίπτωση στην πορεία του μεταπολεμικού θεάτρου, καθώς αντλεί από τη σύγχρονη ιστορία και τον ελληνικό εμφύλιο. Η παράσταση του Σταμάτη Φασουλή έχει την αξία της, εγκλωβίζεται ωστόσο σε εύκολες σχηματοποιήσεις. | Powered by Uber