Το ακρωτήρι

3,5

Ένα δυνατό θέμα και μια καθηλωτική ερμηνεία κινητοποιούν κατά κύριο λόγο την παράσταση του πρωτόπαιχτου στην Ελλάδα δράματος, που μιλάει για την «γκρίζα ζώνη» της απώλειας συνείδησης. Στον κεντρικό ρόλο, η Μαρία Ναυπλιώτου αποδεικνύεται ξανά ηθοποιός μεγάλης ερμηνευτικής κλάσης. | Powered by Uber

Το ακρωτήρι © Γιώργος Καπλανίδης

Ο Αμερικανός Σαρ Γουάιτ γράφει για τη μεταιχμιακή περίοδο στη ζωή ενός ανθρώπου, κατά την οποία αρχίζει να χάνει τη συνειδητότητα της ζωής και του εαυτού του. Ηρωίδα είναι η Τζουλιάνα, μια διακεκριμένη νευρολόγος που αρχίζει να εμφανίζει κάποια περίεργα συμπτώματα νοητικών δυσλειτουργιών που την οδηγούν στην υπόθεση πως πάσχει από καρκίνο του εγκεφάλου· τελικά η διάγνωση θα αποδειχθεί διαφορετική, όμως μέχρις αυτού του σημείου ο συγγραφέας έχει συνθέσει ένα εσκεμμένα περίπλοκο έργο, που κινείται σε δύο χρονικά επίπεδα (παρόν και παρελθόν). Βάζει, έτσι, το θεατή σε μια κατάσταση σύγχυσης –ώσπου να διευκρινιστεί τι ακριβώς συμβαίνει–, ίσως για να τον φέρει κοντά στη θέση της ηρωίδας. Αυτό είναι ένα από τα "τρικ" στα οποία καταφεύγει, προκειμένου να προσδώσει διακριτό χαρακτήρα στο έργο του· ένα άλλο είναι τα στοιχεία από το είδος του θρίλερ που υιοθετεί, χτίζοντας ένα κλίμα ασάφειας σχετικά με το τι ισχύει με το διαζύγιο της Τζουλιάνα και του Ίαν, τι συμβαίνει με την αποξενωμένη κόρη του ζευγαριού, ποια είναι η τύχη του σπιτιού τους στο ακρωτήρι κ.ά. Η επιλογή του επαγγέλματος της Τζουλιάνα είναι κι αυτή ένα εύρημα, προκειμένου να ενισχυθεί το ενδιαφέρον: η επιστημόνισσα ενός πεδίου που μελετάει και γνωρίζει τις εγκεφαλικές λειτουργίες έρχεται αντιμέτωπη με την κατάρρευση της δικής της αντίληψης. Όλα αυτά, όμως, μοιάζουν κάπως βεβιασμένα, σαν να αποτελούν μια κατασκευή κι έτσι αδικείται τελικά η εξαιρετικά ενδιαφέρουσα θεματική του έργου.

Το ακρωτήρι
© Γιώργος Καπλανίδης

Η σκηνοθεσία του Οδυσσέα Παπασπηλιόπουλου ακολουθεί και αποτυπώνει τις εσκεμμένες ασάφειες του έργου, ενισχυμένη και από την αντίστοιχη μουσική υπόκρουση (Πάνος Γκίνης), ενώ στη συνέχεια ποντάρει στην ένταση, προκειμένου να αποδώσει τις εντάσεις της ίδιας της ιστορίας, κάτι που δεν ευνοεί το κλίμα, αλλά ούτε και το ρυθμό της παράστασης. Υπάρχει, όμως, η Μαρία Ναυπλιώτου, που αν και δείχνει να έχει κατασταλάξει σε ένα αναγνωρίσιμο ύφος, δεν παύει να πραγματοποιεί μια θηριώδη ερμηνεία. Στο ρόλο της Τζουλιάνα στηρίζεται όλο το έργο, τόσο ποσοτικά όσο και ποιοτικά, καθώς μέσω αυτού πραγματώνεται η –πολύ δυνατή όσον αφορά τον πυρήνα της– ιστορία, και η Ναυπλιώτου είναι καθηλωτική. Αιχμαλωτίζει με ανατριχιαστική καθαρότητα και απόλυτο έλεγχο τη μετάβαση που βιώνει η ηρωίδα, αποδίδοντας μια σειρά αντικρουόμενων συναισθημάτων και συμπεριφορών, από την αρχική σκηνή του δυναμισμού και της υποδόριας υπεροψίας μέχρι την τελική απογύμνωση που φέρνει η συνειδητοποίηση της αλήθειας. Τη συνοδεύει ωραία ο Δημήτρης Αλεξανδρής (Ίαν), φέρνοντας τις απαραίτητες ισορροπίες, η Στεφανία Ζώρα είναι αρκετά έντονη και στους τρεις ρόλους που υποδύεται, ενώ τη διανομή σε μικρότερους ρόλους συμπληρώνει ο Αυγουστίνος Κούμουλος. Ωραίο το γυμνό, γεωμετρικό και γεμάτο εσοχές σκηνικό (Ηλένια Δουλαδίρη), αποτυπώνει με τον δικό του τρόπο τα θεματικά μοτίβα του έργου.

Περισσότερες πληροφορίες

Το ακρωτήρι

  • Δράμα
  • Διάρκεια: 90 '

Για πρώτη φορά ανεβαίνει το βραβευμένο οικογενειακό δράμα που όμως εξελίσσεται σε κάτι πολύ περισσότερο, καθώς μιλάει για το πώς μπορεί κάνεις να επανεφεύρει τον εαυτό του ακόμη και μετά τη μεγαλύτερη τραγωδία. Το «Ακρωτήρι» παρακολουθεί την πορεία της Τζουλιάνας, μιας χαρισματικής και παθιασμένης νευρολόγου, από την κορυφή στην πτώση και από εκεί στην ελπίδα, και μιλά με μοναδικό τρόπο για την ενδιάμεση γκρίζα ζώνη, στην οποία κάποιος έρχεται αντιμέτωπος με την απώλεια της συνείδησης. Η ίδια η Τζουλιάνα, πιστεύει πως ευθύνεται ο καρκίνος για το ότι βλέπει και ακούει πράγματα, όμως τα στοιχεία της ιατρικής της εξέτασης δεν συμφωνούν. Περιγράφει τον σύζυγό της, ως άπιστο και χειριστικό, αλλά αυτός στέκεται δίπλα της γεμάτος φροντίδα και αγάπη. Οι συχνές τηλεφωνικές συζητήσεις με την αποξενωμένη από χρόνια κόρη της, έχουν πολλές αντιφάσεις. Τα επεισόδια κατάρρευσης της Τζουλιάνας πληθαίνουν. Η αλήθεια για την κόρη της αποκαλύπτεται και είναι πολύ διαφορετική από αυτή που φαινόταν.

Ιλίσια

Παπαδιαμαντοπούλου 4

Διαβάστε ακόμα

Τελευταία άρθρα Θέατρο

Γιάννης Μόσχος: "Ο καλλιτεχνικός διευθυντής του Εθνικού Θεάτρου πρέπει να παράγει καλλιτεχνικό έργο, ενώ ασχολείται μέχρι και με την αλλαγή μιας λάμπας"

Μια εφ' όλης της ύλης συζήτηση - απολογισμός με τον απερχόμενο καλλιτεχνικό διευθυντή του Εθνικού Θεάτρου Γιάννη Μόσχο, με αφορμή την παράσταση "Κληρονομιά" του Μάθιου Λόπεζ που σκηνοθετεί στη Σκηνή "Νίκος Κούρκουλος".

ΓΡΑΦΕΙ: ΜΑΡΙΑ ΚΡΥΟΥ
30/01/2025

Οι Science Reactors παρουσιάζουν τo πρώτο τους stand up για το 2025

Η ομάδα που αποδεικνύει ότι κι οι επιστήμονες έχουν χιούμορ έρχεται στο θέατρο Arroyo (όπου η είσοδος θα είναι ελεύθερη).

Ο Αργύρης Μπακιρτζής επιστρέφει με τη "Δημοπρασία"

Τον Νοέμβριο παίχτηκε για λίγο και έγινε sold out στο Baumstrasse η "Δημοπρασία" του Σταύρου Τσιώλη με τον Αργύρη Μπακιρτζή. Τον Φεβρουάριο επαναλαμβάνεται για λίγες παραστάσεις.

Οι Stand up comedy παραστάσεις της εβδομάδας (30/1-5/2)

Από προσωπικές ιστορίες και ανατρεπτικά σχόλια μέχρι κοινωνική κριτική και γελοιοποίηση των καθημερινών καταστάσεων, οι παραστάσεις που ακολουθούν υπόσχονται να κατακλύσουν τη σκηνή με ενέργεια και γέλιο.

"Forget me not": Η μνήμη παίζει με τον έρωτα στο Αλάμπρα

Μυρτώ Γκόνη και Κωνσταντίνος Μπιμπής μάς συστήνουν έναν άπαιχτο συγγραφέα, ζωντανεύοντας την ιστορία ενός ζευγαριού από το πρώτο βλέμμα μέχρι το τέλος -όχι απαραίτητα με αυτή τη σειρά…

Προλάβετε την προθεσμία του 4ου Πανελλήνιου Διαγωνισμού Συγγραφής και Ερμηνείας Πρωτότυπων Μονολόγων

Καταθέστε τα έργα σας εγκαίρως για τον διαγωνισμό της Ένωσης Σεναριογράφων Ελλάδος και δείτε την ιστορία σας να ζωντανεύει επί σκηνής.

"Εντα Γκάμπλερ": Ο Δημήτρης Καραντζάς για όσα πρέπει να ξέρετε για την νέα του παράσταση

Πριν καθίσετε στη θέση σας στο θέατρο Προσκήνιο και αφεθείτε στον κόσμο της "Έντα Γκάμπλερ" του Ίψεν, ο σκηνοθέτης Δημήτρης Καραντζάς μοιράζεται μαζί μας βασικά σημεία που θα σας βοηθήσουν να κατανοήσετε καλύτερα την ουσία και τις προθέσεις αυτής της παράστασης (από 30/1).