Όρνιθες

4

Τρυφερή και γλυκόπικρη παράσταση, που εστιάζει στο ουμανιστικό και οικολογικό μήνυμα του αριστοφανικού έργου. Ωραίες ερμηνείες από τον Οδυσσέα Παπασπηλιόπουλο και τον Γιώργο Χρυσοστόμου και μια δουλειά συνόλου, που συγκαταλέγεται στις αναθεωρημένες αναγνώσεις του αρχαίου κωμωδιογράφου των τελευταίων χρόνων. | Powered by Uber

Όρνιθες Αρης Μπινιάρης ©Τσούτσας Λάσκαρης

Στην αναθεωρημένη γραμμή ερμηνείας του Αριστοφάνη, η αρχή της οποίας μπορεί να ανιχνευθεί στις παραστάσεις των "Ορνίθων" από τον Νίκο Καραθάνο και της "Λυσιστράτης" από τον Μιχαήλ Μαρμαρινό (2015) και συνεχίστηκε με τους "Βατράχους" από την Αργυρώ Χιώτη (2021) και την Έφη Μπίρμπα (2023), μπορούμε να συγκαταλέξουμε την παράσταση των "Ορνίθων" από τον Άρη Μπινιάρη. Μακριά από τις επιθεωρησιακές αναγνώσεις -και δη της εκφυλισμένης εκδοχής της-, αυτές οι παραστάσεις πρότειναν μία διαφορετική, μη αναμενόμενη -όχι ακραιφνώς κωμική, ακόμη και μελαγχολική, σε σημεία εσωστρεφή, ποιητική, τρυφερή- ανάγνωση των έργων του αρχαίου κωμωδιογράφου.

Όρνιθες Μπινιάρης
©Τσούτσας Λάσκαρης

Ο Μπινιάρης στράφηκε στους "Όρνιθες", έργο που -μέσω των δύο πρωταγωνιστών, που βρίσκονται προς αναζήτηση ενός νέου τόπου, μίας "καλύτερης πόλης"-, προτείνει τη δημιουργία μιας πολιτείας που θα επιτρέπει στους κατοίκους της να ζουν σαν τα πουλιά, αποδεσμευμένοι από τα βάρη και τα δεινά της εγκόσμιας ζωής. Αυτή την πολιτεία, την οποία χτίζουν μεταξύ ουρανού και γης οι δύο ήρωες με τη βοήθεια των πουλιών, ο Μπινιάρης τη φαντάστηκε σαν έναν τόπο παρθένο, "πρωτόγονο", έναν τόπο ιθαγενών, ανέγγιχτο από τον καταστροφικό ανθρώπινο χέρι˙ σημαντικά συνείσφεραν σε αυτή την αίσθηση τα σκηνικά και κυρίως τα κοστούμια, τα αξεσουάρ και οι μάσκες του Πάρι Μέξη. Έτσι, τα πουλιά, ο Χορός του έργου, πήραν στην παράσταση τον πρωταγωνιστικό ρόλο που τους έχει δώσει ήδη ο συγγραφέας, και όρθωσαν μία συλλογική και οικολογική τελικά φωνή, (τραγική) υπενθύμιση της πολυχρωμίας και της δύναμης της φύσης, που αν και έχει λυγίσει κάτω από την καταστροφική επέλεση του ανθρώπου, εδώ βρίσκει έδαφος να θριαμβεύσει και πάλι. Έστω, κι αν πρόκειται για μια ουτοπία.

Όρνιθες Αρης Μπινιάρης
©Τσούτσας Λάσκαρης

Με αναφορές στο θέατρο του Μπέκετ, στον τρόπο που διάβασε τη σχέση του Πισθέταιρου και του Ευελπίδη, με συγκρατημένη χρήση του αστείου και έμμεσες αλλά σαφείς νύξεις σε οικεία δεινά και συμπεριφορές, ο Μπινιάρης δοκιμάστηκε στην πρώτη του αριστοφανική κωμωδία, καταφεύγοντας στο γνώριμό του ύφος, αλλά και βαδίζοντας σε νέα μονοπάτια. Ο ρυθμός και η μουσική όρισαν σε σημαντικό βαθμό την παράσταση και οι συνθέσεις του Αλέξανδρου Δράκου Κτιστάκη κινήθηκαν σε ευρεία γκάμα, πότε δημιουργώντας το εκστατικό μουσικό περιβάλλον μιας πρωτόγονης τελετουργίας και πότε εστιάζοντας στην εσωτερικότητα των συναισθημάτων, ορίζοντας έτσι την αντίστοιχη κινησιολογία, που επιμελήθηκε πολύ ωραία ο Αλέξανδρος Βαρδαξόγλου. (Τον Χορό ερμήνευσαν οι Αλέξανδρος Βαρδαξόγλου, Θανάσης Ισιδώρου, Τάσος Κορκός, Σοφία Κουλέρα, Αυγουστίνος Κούμουλος, Μαρία Κυρώζη, Κώστας Phoenix, Κυριάκος Σαλής, Αλεξία Σαπρανίδου και Ειρήνη Τσέλλου) Έτσι, όλη η παράσταση κινήθηκε μεταξύ δύο μέτρων, μεταξύ του εκστατικού "πετάγματος", της υπέρβασης, και της εσωστρεφούς ενδοσκόπησης: το τελευταίο στοιχείο προσέδωσε στην παράσταση μια βαθιά ποιητική και τρυφερή διάσταση, ζημιώνοντας όμως σε σημεία την επαφή της με την πλατεία.

Όρνιθες Αρης Μπινιάρης
©Τσούτσας Λάσκαρης

Ο Οδυσσέας Παπασπηλιόπουλος στο ρόλο του Πισθέταιρου ήταν ο φορέας του κωμικού όσον αφορά στους δύο πρωταγωνιστές, αν και σε σημεία κατέφυγε σε σχηματικές ευκολίες, και είχε πολύ καλή χημεία με τον Γιώργο Χρυσοστόμου, που απέδωσε τον Ευελπίδη ως πιο εσωστρεφή, ντροπαλό χαρακτήρα. Συνολικά, απολαύσαμε ωραίες ερμηνείες τόσο από τον Κώστα Κορωναίο (Έποπας) όσο και από τους υπόλοιπους ηθοποιούς, ειδικά στις σκηνές όπου εισβάλλουν οι έξωθεν επιτήδειοι που επιχειρούν να επωφεληθούν από την ύπαρξη της Νεφελοκοκκυγίας: Στέλιο Ιακωβίδη (Χρησμολόγος), Κωνσταντίνα Τάκαλου (Ποιήτρια), Ερρίκο Μηλιάρη (Μέτων), Μάριο Παναγιώτου (Επίτροπος), Θανάση Ισιδώρου (Συκοφάντης)˙ αυτές ήταν και οι κύριες σκηνές της παράστασης που σχεδιάστηκαν με εμφανή κωμικό προσανατολισμό και αποζημίωσαν ανάλογα τους θεατές.

Όρνιθες Αρης Μπινιάρης
©Τσούτσας Λάσκαρης

Στη δική του ανάγνωση, ο Μπινιάρης, παραλείποντας το γάμο του Πισθέταιρου με την οικονόμο των θεών, Βασιλεία, γεγονός που προσδίδει στον ήρωα (επικίνδυνη ίσως) παντοδυναμία, εστίασε στη ανάγκη διατύπωσης ενός ουμανιστικού μηνύματος. Ο Πισθέταιρος και ο Ευελπίδης, έχοντας εξασφαλίσει την επιβίωση της Νεφελοκοκκυγίας από τις εχθρικές διαθέσεις των θεών, μπορούν επιτέλους να βιώσουν ένα διαφορετικό τρόπο να ζουν, σε έναν τόπο χωρίς απατεώνες, συκοφάντες, λαϊκιστές ηγέτες και τυραννικούς θεούς, σε έναν τόπο που κατοικείται από τα πουλιά, δηλαδή από πλάσματα που "κατάγονται από τον έρωτα". Οι δύο ήρωες κάθονται στη μέση της σκηνής και αναπνέουν με ανακούφιση, ενώ η επαναλαμβανόμενη λέξη "ανάσα" κλείνει την παράσταση, προτάσσοντας την ανάγκη για περισσότερο οξυγόνο, κυριολεκτικά και μεταφορικά. (Τραγική ειρωνεία, μόλις μια μέρα αργότερα, η Αττική παραδίδεται στις φλόγες.)

Πρώτη δημοσίευση 15/8/24

Περισσότερες πληροφορίες

Όρνιθες

  • Κωμωδία
  • Διάρκεια: 90 '

Στο έργο, ο αρχαίος ποιητής εξιστορεί την απόφαση δύο Αθηναίων, του Πεισθέτερου και του Ευελπίδη, να εγκαταλείψουν τον κόσμο των ανθρώπων αναζητώντας μια πόλη χωρίς μικρότητα και διαφθορά, όπου να μπορεί κανείς να ζήσει με ειρήνη και δικαιοσύνη. Ιδρύουν μαζί με τα Πουλιά μια πολιτεία στους αιθέρες και υψώνουν ένα τείχος ανάμεσα στους ανθρώπους και τους θεούς.Η σκηνοθεσία τοποθετεί το έργο σε ένα προ-τραγικό περιβάλλον προσεγγίζοντάς το σαν αρχέγονη τελετή. Και όπως συμβαίνει σε κάθε τελετή, ένας θίασος ζωντανεύει βιωματικά τον μύθο. Οι δύο πρωταγωνιστές ζητούν, αλληγορικά, να «αδειάσουν» από κάθε άλλη ανθρώπινη ιδιότητα και να «κατοικηθούν», άλλοτε ηδονικά κι άλλοτε μανιασμένα, από τη ζωώδη ορμή των πουλιών σε μια παράσταση – συναυλία. Με σύμμαχο την εκρηκτικότητα της μουσικής και της κίνησης, ο Άρης Μπινιάρης δημιουργεί μια σύγχρονη σάτιρα παρασύροντάς μας σ’ ένα ηλεκτρισμένο «άσμα», που ρίχνει εκτυφλωτικό φως στα κρίσιμα ζητήματα της πόλης με το αριστοφανικό έργο πάντα ως πυξίδα.

Διαβάστε ακόμα

Τελευταία άρθρα Θέατρο

"Απορρίπτεται": Ένα άπαικτο στην Ελλάδα έργο του Τζωρτζ Μπέρναρντ Σω έρχεται στο "Σημείο"

Το θέατρο υποδέχεται τη φαρσοκωμωδία του Ιρλανδού νομπελίστα, που ανεβαίνει υπό τη σκηνοθεσία του Τάσου Πυργιέρη.

ΓΡΑΦΕΙ: ATHINORAMA TEAM
28/01/2025

To "Σ' εσάς που με ακούτε" επιστρέφει στην Αθήνα

Η παράσταση του ΚΘΒΕ πάνω στο κείμενο της Λούλας Αναγνωστάκη σε σκηνοθεσία Χρήστου Θεοδωρίδη επανέρχεται, για δεύτερη σεζόν, στο Αμφι-θέατρο Σπύρου Ευαγγελάτου.

"Η Πύλη της Κόλασης": Τελευταίες παραστάσεις για το νέο έργο του Γιάννη Καλαβριανού

Μια θεατρική εμπειρία που φέρνει κοντά την τέχνη και τον έρωτα.

100 χρόνια Μίκης Θεοδωράκης: Περιοδεία της "Όμορφης πόλης" υπό την αιγίδα του ΕΟΤ

Μέσα από τις παραστάσεις θα αναδειχθεί ο σύγχρονος ελληνικός πολιτισμός στις χώρες όπου θα περιοδεύσει.

Η χαμένη μας επικοινωνία μέσα από τις "Καρέκλες" του Ιονέσκο στο θέατρο Αλκμήνη

H μοναξιά, η απομάκρυνση των ανθρώπων και η ανάγκη για ουσιαστική επαφή και επικοινωνία είναι τα βασικά θέματα που εξερευνά το έργο του σπουδαίου του θεάτρου του παραλόγου Ευγένιου Ιονέσκο, που παίζεται στο Αλκμήνη σε σκηνοθεσία Νίκου Κουφάκη.

"Σε φιλώ, Πέτρος": Λένα Κιτσοπούλου και Βασίλης Βηλαράς ενώνουν τις δυνάμεις τους σε μια coming out εξομολόγηση

Ο σκηνοθέτης και δημιουργός Βασίλης Βηλαράς ανοίγει το επόμενο κεφάλαιο στην δραματουργία του και συναντά επί σκηνής την Λένα Κιτσοπούλου σε μια out of the box καλλιτεχνική σύμπραξη, που μας πηγαίνει πίσω στο όχι και τόσο μακρινό 1977 και στη σχέση ενός γιου με τη μητέρα του.

Ο Νικόλας Βαγιονάκης συναντά τον Γκι ντε Μοπασάν στο "Paranoia"

Το "Paranoia" του Γκι ντε Μοπασάν παρουσιάζεται για πρώτη φορά παγκοσμίως στο Θέατρο Μικρός Κεραμεικός, σε σκηνοθεσία και ερμηνεία του Νικόλα Βαγιονάκη. Δείτε την παράσταση σε avant premiere.