Βάκχες

2,5

Σκηνοθέτης που έχει παραδώσει εξαιρετικά ενδιαφέρουσες δουλειές, ο Θάνος Παπακωνσταντίνου καταθέτει εδώ μια εντυπωσιακή στην όψη αλλά επιδερμική εντέλει ανάγνωση της ευριπίδειας τραγωδίας ως περφόρμανς ενός queer Διόνυσου.

Βάκχες Θάνος Παπακωνσταντίνου Ελίνα Γιουνανλή©

Ανάμεσα στις τραγωδίες και τις τρομερές πράξεις που περιγράφουν (μητροκτονίες, παιδοκτονίες, θεοφάνιες κ.λπ.), οι "Βάκχες" κατέχουν περίοπτη θέση. Η δολοφονία του Πενθέα από τα χέρια της εκστασιασμένης μαινάδας/μητέρας του, που περιφέρει το κομμένο κεφάλι του πιστεύοντας πως πρόκειται για κεφάλι λιονταριού, είναι ένα γεγονός που όμοιό του δεν υπάρχει στις σωζόμενες τραγωδίες. Αλλά και το ότι οι "Βάκχες" εμφανίζουν ως πρωταγωνιστή έναν θεό, τον ίδιο τον θεό του θεάτρου (και του αμπελιού), τις καθιστά μοναδικές. Στην τελευταία τραγωδία του Ευριπίδη, καταφτάνει στη Θήβα ο Διόνυσος -γιος του Δία και της Σεμέλης- με σκοπό να εγκαθιδρύσει τη θρησκεία του ("πόλη ανέγγιχτη των οργίων μου, θα κοινωνήσει τη μανία μου", μας πληροφορεί νωρίς). Εκεί αντιμετωπίζει την αντίσταση του βασιλιά της πόλης Πενθέα, ο οποίος αμφισβητεί τη θεϊκή του υπόσταση και αντιστέκεται στη νέα θρησκεία και στις ηδονικές, εκστατικές και οργιαστικές τελετές που τη συνοδεύουν˙ όπως είδαμε, η εκδίκησή του θα είναι φριχτή.

Βάκχες Θάνος Παπακωνσταντίνου
Ελίνα Γιουνανλή©

Ο Θάνος Παπακωνσταντίνου διάβασε την τραγωδία ίσως ως μια "περφόρμανς" του Διόνυσου, ως μια επιτελεστική πράξη από τα χέρια ενός θεού, που είναι σκηνοθέτης και περφόρμερ. Ο Διόνυσός του (πολύ καλός ο Κωνσταντίνος Αβαρικιώτης), φορώντας φράκο και ψηλοτάκουνα παπούτσια, βρίσκεται από νωρίς στην ορχήστρα, διαδρά με τους θεατές, επιζητά το χειροκρότημά τους. Η ορχήστρα, καλυμμένη με λευκά πανιά, αποκαλύπτει δυο-τρία κιβώτια με σκηνικά αντικείμενα, επιλογή που παραπέμπει στη θεατρική πρακτική (σκηνικά-κοστούμια: Νίκη Ψυχογιού). Έχουμε να κάνουμε επίσης με έναν "queer" Διόνυσο˙ ο σκηνοθέτης είδε στην οργιαστική νέα θρησκεία, που καταρρίπτει παλιά στερεότυπα, την ορμή και τη γοητεία της ετερότητας, του "άλλου", του "διαφορετικού". Έτσι, το λάβαρο της διονυσιακής θρησκείας δανείζεται τα χρώματα του ουράνιου τόξου, ενώ πολύχρωμες μπογιές βάφουν από την κορυφή έως τα νύχια όσους και όσες την ασπάζονται, με προεξάρχουσες τις ακολούθους του θεού, που αποτελούν τον Χορό.

Βάκχες Θάνος Παπακωνσταντίνου
Ελίνα Γιουνανλή©

Ο πολύχρωμος καμβάς που κατακλύζει την ορχήστρα είναι η πιο ισχυρή εικόνα της παράστασης, μόνο που κανένας συμβολισμός δεν λειτουργεί όταν τα πράγματα μένουν στην επιφάνεια - ενώ ακόμη και από αισθητικής άποψης η όψη απέχει από τις υψηλής αισθητικής δουλειές του Παπακωνσταντίνου, φλερτάροντας με το κιτς. Η επιδερμική ανάγνωση των ρόλων αδίκησε τους καλούς ηθοποιούς (Θέμης Πάνου/Κάδμος, Αλεξία Καλτσίκη/Αγαύη, Αργύρης Πανταζάρας/Πενθέας, Μαριάννα Δημητρίου/Τειρεσίας), ενώ με ελάχιστη επιδραστικότητα μεταφέρθηκαν στις κερκίδες όσα τρομερά συντελούνταν ή περιγράφονταν επί σκηνής. Ιδιαίτερη ευθύνη για το αποτέλεσμα είχαν η απόδοση μεγάλου μέρους του κειμένου με εκφορά που προσομοίαζε σε ψαλμωδία, η μουσική σύνθεση του Δημήτρη Σκύλλα -επική, πομπώδης, "βαριά" δεν μετέδωσε κάτι από τον εκστατικό χαρακτήρα της βακχείας-, όπως και οι απογοητευτικές χορογραφίες της Νάντης Γώγουλου.

Περισσότερες πληροφορίες

Βάκχες

  • Τραγωδία
  • Διάρκεια: 120 '

Γραμμένη στην τρίτη δεκαετία του Πελοποννησιακού Πολέμου, η τραγωδία του Ευριπίδη εξιστορεί την έλευση του Διονύσου στη Θήβα, την άρνηση της αποδοχής της νέας θρησκείας και την τραγική αντιστροφή διώκτη και διωκόμενου που θα οδηγήσει στον αφανισμό του Πενθέα από την ίδια του τη μητέρα. Ο σκηνοθέτης, στη δεύτερη κάθοδό του στο αργολικό θέατρο, αναμετράται με ένα έργο αποκαλυπτικό για το ενδιαφέρον του ποιητή για την έκσταση και τον μυστικισμό. Όπως σημειώνει ο ίδιος: “Αν αυτό που διαμελίζεται επί σκηνής είναι το άνοιγμα στην ετερότητα, αυτό σημαίνει άραγε ότι έχει πια χαθεί για μας η προοπτική, μέσα από μια μύηση, μια πράξη συλλογική, να ανοίξουμε στο Άλλο, το δικό μας και του κόσμου; Τα κομμάτια μας δεν θα συνδεθούν ποτέ ξανά; Είμαστε καταδικασμένοι, όπως ο Πενθέας, να ζούμε περίκλειστοι στην καλά οχυρωμένη ατομικότητά μας, αλλιώς θα διαμελισθούμε; Δεν υπάρχουν πια οι γέφυρες που θα μας ενώσουν τον ένα με τον άλλο, με το Άλλο, με την ετερότητα των αισθημάτων, των ιδεών, των μύχιων σκέψεών μας, με το παράλογο μέσα μας, με το παράλογο του κόσμου;”

Κηποθέατρο Παπάγου

Κορυτσάς (6η στάση Παπάγου)

Παλαιό Ελαιουργείο Ελευσίνας

Κανελλοπούλου 1, Παραλία Ελευσίνας

Το Σχολείον της Αθήνας «Ειρήνη Παπά»

Πειραιώς 52 και Βενιζέλου (στην άνοδο από Πειραιά)

Διαβάστε ακόμα

Τελευταία άρθρα Θέατρο

Τρόμος και Σαίξπηρ στο Θέατρο Παραμυθίας

Το "Festival 10 Έργων Τρόμου" θα εξερευνήσει τα σκοτεινά βάθη του τρόμου με πρωτότυπες παραστάσεις, ενώ το "Φεστιβάλ Ελεύθερος Σαίξπηρ" θα αναδείξει νέες ερμηνείες των κλασικών έργων του μεγάλου δραματουργού.

ΓΡΑΦΕΙ: ATHINORAMA TEAM
09/08/2024

Τρένο στο Ρουφ: Νέα μουσικοθεατρικά ταξίδια στη χειμερινή σεζόν 2024-25

Ανακοινώθηκε το πολυσυλλεκτικό πρόγραμμα της χειμερινής περιόδου για έναν από τους πιο ενδιαφέροντες πολιτιστικούς χώρους της πόλης.

Ένας συνταρακτικός μονόλογος με τη Μαριάννα Τουμασάτου

Στο Alex Cinema στο Πόρτο Ράφτη θα παιχτεί "Το μπουφάν της Χάρλεϋ ή πάλι καλά" του Βασίλη Κατσικονούρη με πρωταγωνίστρια τη Μαριάννα Τουμασάτου.

Updated | 15 κωμωδίες σε περιοδεία για το καλοκαίρι του 2024

Φέτος το καλοκαίρι θα βρεις όλα τα είδη κωμωδίας στις ανοικτές θεατρικές σκηνές της Αττικής κι όχι μόνο. Από αριστοφανικές κωμωδίες που κάνουν στάση στην Επίδαυρο, Μολιέρο, επιθεώρηση και σπουδαία έργα του παγκόσμιου ρεπερτορίου, μέχρι ξεκαρδιστικά αστυνομικά μυστήρια και έργα με ελληνική υπογραφή, υπάρχει μια κωμωδία για κάθε θεατή!

Πέθανε ο Αντώνης Αντύπας

Την είδηση του θανάτου του σπουδαίου Έλληνα σκηνοθέτη και ιδρυτή του Απλού Θεάτρου έκανε γνωστή η σύζυγός του, Ελένη Καραΐνδρου.

Σε ποιο θεατρικό φεστιβάλ είναι τιμώμενη η Καρυοφυλλιά Καραμπέτη;

Στα σύνορα της χώρας, στον Έβρο, το Πανελλήνιο Φεστιβάλ Ερασιτεχνικού Θεάτρου Νέας Ορεστιάδας για 25η χρονιά συνεχίζει να στηρίζει το θέατρο και τιμά την Εβρίτσισσα κορυφαία ηθοποιό Καρυοφυλλιά Καραμπέτη.

Αποκλειστικό: Μπαλζάκ διασκευάζει και σκηνοθετεί η Κωνσταντίνα Νικολαΐδη

Σε πανελλήνια θεατρική πρώτη θα δούμε το έργο του Ονόρε ντε Μπαλζάκ "Άνθρωπος χωρίς όνομα" (πρωτότυπος τίτλος "Ο Συνταγματάρχης Σαμπέρ") από την σκηνοθέτιδα Κωνσταντίνα Νικολαΐδη.