Εγώ, μια δούλα

3

Στον κύκλο "Σύγχρονοι Αρχαίοι" του Φεστιβάλ Αθηνών Επιδαύρου στον οποίο σύγχρονοι Έλληνες συγγραφείς γράφουν νέα έργα εμπνευσμένα από το αρχαίο ελληνικό δράμα, ο Βαγγέλης Χατζηγιαννίδης εμπνέεται από την «Εκάβη» του Ευριπίδη έναν κωμικό μονόλογο, που τοποθετεί τον ανώνυμο άνθρωπο μέσα στη δίνη της Ιστορίας. Τον ερμηνεύει με κέφι η Φιλαρέτη Κομνηνού σκηνοθετημένη από τον Νίκο Χατζόπουλο. | Powered by Uber

Εγώ, μια δούλα © Ελπίδα Μουμουλίδου

Μια ανώνυμη δούλα της Εκάβης, η "δούλα του στίχου 890" είναι η πρωταγωνίστρια του μονολογικού έργου του Βαγγέλη Χατζηγιαννίδη, που εντάχθηκε στον κύκλο "Σύγχρονοι αρχαίοι" του Φεστιβάλ Αθηνών Επιδαύρου. Με κωμικό ένδυμα το έργο μεταφέρει από τη ματιά μιας λαϊκής γυναίκας τα γεγονότα που διαδραματίζονται στην "Εκάβη" του Ευριπίδη. Περνώντας από τη θυσία της Πολυξένης φτάνει στην αποκάλυψη της δολοφονίας του Πολύδωρου από τον Πολυμήστορα και τη συνεπακόλουθη εκδίκηση της Εκάβης, τυφλώνοντάς τον και σκοτώνοντας τα δύο παιδιά του, πράξεις που θα φέρουν την έντονη αντίδραση της δούλας που βρίσκεται έτσι απολογούμενη απέναντι σε έναν αόρατο συνομιλητή. Πίσω από το χιούμορ που γεννάει η εξιστόρηση αυτής της ντόμπρας, λαϊκής γυναίκας και πέρα από το διάλογο που ανοίγει ο σύγχρονος συγγραφέας με τον αρχαίο ομόλογό του, ο Χατζηγιαννίδης αγγίζει σημαντικές θεματικές με κυριότερο αυτό της αγριότητας του πολέμου εις βάρος των πιο ανυπεράσπιστων όπως και του αισθήματος δικαιοσύνης που διακατέχει αυτή τη λαϊκή γυναίκα, που δεν λογαριάζει τα βασιλικά αξιώματα. Ο Νίκος Χατζόπουλος εισήγαγε στην παράσταση έναν μουσικό επί σκηνής (Jan Van Angelopoulos) στο ρόλο του αόρατου συνομιλητή και τον έβαλε σε έναν ωραίο διάλογο -χωρίς λόγια, μέσω της μουσικής οδού- με τη Φιλαρέτη Κομνηνού που επωμίστηκε την ερμηνεία. Η καταξιωμένη ηθοποιός ερμήνευσε με κέφι, επιδεικνύοντας όχι μόνο την μοναδική της σκηνική άνεση αλλά και κωμική φλέβα. Υπερβάλλοντας ίσως στο στοιχείο της μαγκιάς της ηρωίδας, μετέφερε πάντως εύγλωττα το χαρακτήρα της, από την κωμική αφέλειά της μέχρι το αίσθημα δικαίου που την διακατέχει.

Περισσότερες πληροφορίες

Εγώ, μια δούλα

  • Μονόλογος
  • Διάρκεια: 90 '

Το έργο είναι το δεύτερο μέρος της σπονδυλωτής παράστασης ογδόντα λεπτών που παρουσιάζεται στο πλαίσιο του κύκλου Contemporary Ancients. Το πρώτο μέρος είναι ο μονόλογος “Ιφιγένεια / Βορά”. Πρόκειται για έναν κωμικό μονόλογο με αφορμή την Εκάβη, με πρωταγωνίστρια όχι την ίδια τη βασίλισσα της Τροίας, αλλά μια έμπιστη δούλα της. Η ανώνυμη αυτή Τρωαδίτισσα έχει σταθεί μάρτυρας όλων των συμφορών τόσο της ίδιας της Εκάβης όσο και της πατρίδας της, που τώρα πια, μετά τον πόλεμο, είναι σκέτες στάχτες. Ένα κείμενο διασκεδαστικό και ευφρόσυνο που απομυθοποιεί το απόλυτο σύμβολο θρήνου και απόγνωσης, την Εκάβη, μέσα από τη ματιά ενός προσώπου το οποίο την έζησε από κοντά και αντιλήφθηκε πράγματα που δεν αποτυπώθηκαν ποτέ στα έργα των μεγάλων ποιητών. Η κοινή ανθρώπινη ματιά, το μικρό ανθρώπινο μέτρο, απέναντι στον μεγάλο μύθο. Η πορεία της τραγικής Εκάβης μέσα από ένα λοξό, απρόσμενο κοίταγμα.

Διαβάστε ακόμα

Τελευταία άρθρα Θέατρο

Παύλος Παυλίδης: "Είμαστε η κοινωνία της κόπωσης σε όλα τα επίπεδα"

Ο Παύλος Παυλίδης, μέλος της ομάδας C for Circus, ανεβάζει στο Άνεσις (από 23/4) το έργο του "Ο αιών μου", μια πολιτική και υπαρξιακή σκηνική σύνθεση για τη σύγχρονη συνθήκη: έναν κόσμο υπερφόρτωσης, φόβου και ματαίωσης. Μας μίλησε για το έργο και το ρόλο της γενιάς του σήμερα.

ΓΡΑΦΕΙ: ΜΑΡΙΑ ΚΡΥΟΥ
17/04/2025

Μια ζωή - Ο μονόλογος μιας μοδίστρας

Καθηλωτική η Νένα Μεντή σε μια παράσταση-φόρος τιμής στη σύγχρονη ελληνική ιστορία, που συγκινεί με τον τρόπο που χειρίζεται τη δύναμη της μνήμης. Το κείμενο, παρότι ουσιαστικό, θα μπορούσε να έχει μεγαλύτερη εκφραστική ένταση. | Powered by Uber

Τρεις αδελφές

Μερικά χρόνια μετά τον αξιοσημείωτο "Θείο Βάνια", η Μαρία Μαγκανάρη επιστρέφει στον Τσέχοφ, με ακόμη μία παράσταση συνόλου, βαθιάς τρυφερότητας, ποίησης και ωραίων ερμηνειών. | Powered by Uber

Η Νατάσα Εξηνταβελώνη έρχεται με το "Girls & Boys" από τη Θεσσαλονίκη

Είναι η βία αναπόφευκτο στοιχείο της ανθρώπινης φύσης ή αποτέλεσμα των κοινωνικών και πολιτισμικών συνθηκών, διερωτάται το έργο του γνωστού στο ελληνικό κοινό Ντένις Κέλι, σε σκηνοθεσία της Λητώς Τριανταφυλλίδου.

Μια "Μπουμπού" στο θέατρο Εν Αθήναις

Η Δήμητρα Κολλά ερμηνεύει μια γλυκόπικρη ιστορία βγαλμένη από τις σελίδες της νουβέλας του Δημήτρη Μητσοτάκη, η οποία όμως μιλάει για όλους μας.

11 τελευταίες παραστάσεις για το "Τα πήρες όλα κι έφυγες – Η ζωή του Στράτου Διονυσίου" στο Παλλάς

Last call για την μεγάλη θεατρική επιτυχία του Παλλάς με τον Γιάννη Τσορτέκη στο ρόλο του Στράτου και τους Άγγελο, Στέλιο και Διαμαντή Διονυσίου να τραγουδούν ζωντανά επί σκηνής.

"My fierce ignorant step": Χρήστος Παπαδόπουλος σε παγκόσμια πρεμιέρα στη Στέγη με μια χορευτική έξαψη για τις πρώτες μας φορές

Δέκα χορευτές κινούνται σαν ένα στη νέα παράσταση του καταξιωμένου μινιμαλιστή χορογράφου, "My fierce ignorant step", που μιλά για την κοινή εμπειρία της πρώτης φοράς που συναντηθήκαμε, που γελάσαμε, που ζήσαμε…