Ιφιγένεια / Βορά

3

Στον κύκλο "Σύγχρονοι Αρχαίοι" του Φεστιβάλ Αθηνών Επιδαύρου στον οποίο σύγχρονοι Έλληνες συγγραφείς γράφουν νέα έργα εμπνευσμένα από το αρχαίο ελληνικό δράμα, η Βίβιαν Στεργίου υπογράφει έναν μονόλογο για την πατριαρχία, παίρνοντας ελεύθερη αφορμή από την "Ιφιγένεια εν Αυλίδι" του Ευριπίδη. Το σκηνοθετεί ζωηρά η Αικατερίνη Παπαγεωργίου, με την ερμηνεία της Ελίζας Σκολίδη. | Powered by Uber

Ιφιγένεια / Βορά © Ελίνα Γιουνανλή

Τι επιφυλάσσει ο χρησμός για τις σύγχρονες Ιφιγένειες; Σε ποιους βωμούς θυσιάζονται οι θηλυκές υπάρξεις; Ποια τα συστήματα που τις εξουσιάζουν; Αυτά τα ερωτήματα θέτει ο μονόλογος της Βίβιαν Στεργίου που γράφτηκε με αφορμή την "Ιφιγένεια εν Αυλίδι" στο πλαίσιο του κύκλου "Σύγχρονοι αρχαίοι" του Φεστιβάλ Αθηνών. Η δική της Ιφιγένεια είναι μια νεαρή κοπέλα, που αφήνει το Άργος για να κάνει μια νέα αρχή που ούτε η ίδια ξέρει ποια θα είναι. Κόρη βασιλιάδων και μιας Κλυταιμνήστρας, σε ένα έργο που μεταχειρίζεται ελεύθερα τη μυθολογική συνθήκη, περιπλανιέται μόνη στα αρχαία ερείπεια, ώσπου βρίσκει στα πρόσωπα των θεατών τους αποδέκτες του ξεσπάσματός της. Από εδώ ξεκινάει ο παραληρηματικός μονόλογός της, ένας άτυπος "διάλογος/αντίλογος" που ανοίγει με τον χρησμό που την ακολουθεί από τη γέννησή της, όπου ο χρησμός ισοδυναμεί σε κάθε κακοποιητικό, σεξιστικό, χειριστικό λόγο και συμπεριφορά που μπορεί να βιώσει μια γυναίκα. Ένα κείμενο πικρό, ειρωνικό και θυμωμένο που καταπιάνεται με μια ωραία ιδέα, χτυπάει σε σημεία σαν γροθιά στο στομάχι καθώς ανακυκλώνει όλη την πατριαρχική ρητορική, τον μισογυνισμό και τον τοξικό έμφυλο λόγο και ολοκληρώνεται πριν καταλήξει σε δραματουργικό αδιέξοδο.

Ιφιγένεια / Βορά
© Ελίνα Γιουνανλή

Η Αικατερίνη Παπαγεωργίου έδωσε ζωή σε ένα κείμενο με ελάχιστα ψήγματα θεατρικότητας, χωρίς δράσεις και εξέλιξη, και έθεσε το κατάλληλο πλαίσιο στην Ελίζα Σκολίδη να το μεταδώσει με θέρμη στην πλατεία. Μέσα στην ωραία σκηνογραφική λύση της Μυρτώς Σταμπούλου, ένα μεγάλο φουσκωτό κάστρο που λειτούργησε πολλαπλώς σημειολογικά (ως απεικόνιση βασιλικού κτίσματος, παιδικό παιχνίδι και καταφύγιο) πάνω στο οποίο προβάλλονταν εύστοχες εικόνες 3D mapping, η ηθοποιός έγινε το σώμα και η φωνή μιας σημερινής γυναίκας, που εκθέτει -και εναντιώνεται- σε παγιωμένα μοντέλα συμπεριφοράς, τρόπου σκέψης και σχέσεων.  Με την ερμηνευτική της ευελιξία δεν έδωσε απλώς τη φωνή της στους κακοποιητικούς, απρόσωπους χρησμούς, αλλά τους ζωντάνεψε σαν να επρόκειτο για δρώντα πρόσωπα και η ακατάπαυστη κίνησή της εμπλούτισε το λογοκρατούμενο κείμενο με θεατρικές ανάσες.

Περισσότερες πληροφορίες

Ιφιγένεια / Βορά

  • Μονόλογος
  • Διάρκεια: 90 '

Το έργο είναι το πρώτο μέρος της σπονδυλωτής παράστασης ογδόντα λεπτών που παρουσιάζεται στο πλαίσιο του κύκλου Contemporary Ancients. Το δεύτερο μέρος είναι ο μονόλογος “Εγώ, μια δούλα”. Σύμφωνα με τα λόγια της συγγραφέα (που είναι γνωστή για τα βιβλία "Το μπλε υγρό" και "Δέρμα"): “Ο μονόλογος εμπνέεται από την “Ιφιγένεια εν Αυλίδι” του Ευριπίδη. Εστιάζει στη στιγμή πριν τη θυσία της Ιφιγένειας, όταν αυτή αποδέχεται τη μοίρα της. Αφού το θέλει η Ελλάδα και το κορίτσι εμποδίζει, ας κοπεί σαν ζώο να αποπλεύσουν τα καράβια. “Δεν πειράζει να πεθάνω, όμως πρώτα θ’ ακουστώ”, λέει, φτύνοντας τις λέξεις – μοναδικό της όπλο. Κι όσο μονολογεί υπάρχει εδώ και τώρα. Μόλις πάψει πεθαίνει από χίλιες μεριές, σ’ όλα τα μέρη. Παντού και πάντα θριαμβεύει ο χρησμός. Η θυσία της είναι κωμική, ελάχιστα τραγική. Σκάβει τον λάκκο της και μπαίνει μέσα. Θυσία για το τίποτα. Κρέας για φάγωμα”.

Διαβάστε ακόμα

Τελευταία άρθρα Θέατρο

Ορέστεια

Ο Θεόδωρος Τερζόπουλος δοκίμασε τα όρια της μεθόδου του σε ένα τιτάνιο έργο και, αν και σε σημεία προδόθηκε, παρέδωσε μια παράσταση με στοιχεία μυσταγωγίας και "ιερού μεγαλείου", που θα εγγραφεί στις σπουδαιότερες της σύγχρονης παραστασιογραφίας του αρχαίου δράματος.

ΓΡΑΦΕΙ: ΤΩΝΙΑ ΚΑΡΑΟΓΛΟΥ
15/07/2024

Η "Ορέστεια" του Θεόδωρου Τερζόπουλου πηγαίνει περιοδεία

Μάθετε σε ποιους σταθμούς θα παρουσιαστεί η τριλογία του Αισχύλου μετά την παρουσίασή της στο κατάμεστο Αρχαίο Θέατρο της Επιδαύρου (από όπου μπορείτε να δείτε εντός φωτογραφίες).

Οι παραγωγές της Στέγης Ιδρύματος Ωνάση ταξιδεύουν σε όλον τον κόσμο

Η βρετανική εφημερίδα The Stage πλέκει το εγκώμιο της Στέγης που προωθεί και στηρίζει την εξακτίνωση της σύγχρονης ελληνικής δημιουργίας του θεάτρου και του χορού στην Ευρώπη - κι όχι μόνο.

Θεσσαλικό Θέατρο: Ο Ορέστης Τάτσης νέος καλλιτεχνικός διευθυντής

Το Θεσσαλικό Θέατρο εμπιστεύεται τα ηνία του θεσμού στο νέο αίμα του ελληνικού θεάτρου.

Το αφιέρωμα "60 Χρόνια Εουτζένιο Μπάρμπα – Odin Teatret" έρχεται σε Φάμπρικα και Ρεκτιφιέ

Η σημαντική φυσιογνωμία του παγκόσμιου θεάτρου Εουτζένιο Μπάρμπα έρχεται στην Αθήνα τον Σεπτέμβριο για μία σειρά καλλιτεχνικών και εκπαιδευτικών δράσεων οργανωμένων από την ομάδα τέχνης Fabrica Athens.

Τη θεατρική παράσταση "Οδυσσέας" υποδέχεται το Μικρό Γκλόρια τον Οκτώβριο

Μια παράσταση που εμπνέεται από αληθινή ιστορία και έχει θέμα τη νόσο Αλτσχάιμερ έρχεται τη νέα σεζόν, με πρωταγωνιστή τον Τάσο Παλαντζίδη.

Φεστιβάλ Αθηνών: Στην Παλαιά Βουλή έρχεται η παράσταση "Ετυμολογίες"

Ρένη Πιττακή και Αγγελική Παπούλια πρωταγωνιστούν στο νέο έργο του Ευθύμη Φιλίππου σε ένα κτίριο-ορόσημο της ελληνικής ιστορίας.