Και λέγε λέγε

2,5

Μία από τα ίδια ή κάτι διαφορετικό προτείνει στην τελευταία της δουλειά η ιδιοσυγκρασιακή Ελληνίδα δημιουργός; Πάντως, αν και χρησιμοποιεί τα ίδια υλικά, καταλήγει σε ένα χλιαρό αποτέλεσμα. | Powered by Uber

Και λέγε λέγε Γιάννης Μπουρνιάς©

Η Λένα Κιτσοπούλου είναι ίσως η μόνη Ελληνίδα δημιουργός που στις παραστάσεις της ξέρεις τι να περιμένεις, αλλά δεν ξέρεις (ακριβώς) τι θα δεις. Έχοντας πετύχει το δικό της χαρακτηριστικό ύφος –ένα μείγμα θυμού, ωμότητας, προκλητικών και σουρεαλιστικών σκηνικών καταστάσεων–, οι παραστάσεις της διαπνέονται από σταθερά μοτίβα, τα οποία εντοπίζονται και στην τελευταία δουλειά της: οργισμένοι μονόλογοι, βρίσιμο του κοινού, αποθέωση του κιτς και του σπλάτερ, ωμό & χυδαίο λεξιλόγιο. Όλα αυτά αποτελούν την κατασκευή μέσα στην οποία εκτυλίσσεται κάθε φορά η ιδέα της παράστασης, η οποία επικεντρώνεται κυρίως στον εφησυχασμένο, και γι’ αυτό επικίνδυνο, εαυτό μας, που έχει επιτρέψει στο ρατσισμό, τη βία και τον ωχαδερφισμό να διαβρώσουν ολοκληρωτικά την ελληνική κοινωνία. Κάπως έτσι κυλούν τα πράγματα και στην περίπτωση του "Και λέγε λέγε", παρόλο που η παράσταση επιχείρησε να δημιουργήσει προσδοκίες ότι πρόκειται για κάτι νέο, διαφορετικό. Αν και το δελτίο Τύπου κάνει λόγο για μια παράσταση για τον έρωτα και επισημαίνει πως προτείνει "μια νέα θεώρηση της θεατρικής πράξης πέρα από τα όρια του ίδιου του θεάτρου", στην πραγματικότητα πρόκειται για μια παράσταση όπως όλες οι άλλες της Κιτσοπούλου, που προτείνουν εδώ και χρόνια αυτή την άλλη θεώρηση της θεατρικής πράξης.

Και λέγε λέγε
Γιάννης Μπουρνιάς©

Τι είναι λοιπόν το "Και λέγε λέγε"; Ένα σχόλιο για τη γενικευμένη απάθεια που μας έχει πλήξει σαν επιδημία, για τη "ζωή σαν καραόκε", όπου απλώς υπακούμε εντολές και αντιγράφουμε συμπεριφορές. Η έναρξη της παράστασης επικεντρώνεται πράγματι στον έρωτα και δη στην καψούρα, μέσα από μουσική και τραγούδια –και τα ανάλογα φανταχτερά κοστούμια της Μαγδαληνής Αυγερινού– που μεταφέρουν την αισθητική και την ενέργεια του σκυλάδικου και αποθεώνουν την αβάσταχτη ελαφρότητα του "τίποτα" που έχουν οι ζωές μας. Το δεύτερο μέρος υιοθετεί τη φόρμα μιας παρωδίας του Τσέχοφ, αντλώντας τα πρόσωπα και την ατμόσφαιρα από τον "Γλάρο" κυρίως, αλλά και από άλλα τσεχοφικά δράματα, ως καυστικό σχόλιο, άραγε, για την προτίμηση που έχουν καλλιτέχνες και θεατές στον πολυπαιγμένο συγγραφέα και ως αναφορά στον συντηρητικό μικροαστικό εαυτό μας;

Και λέγε λέγε
Γιάννης Μπουρνιάς©

Σ’ αυτή την παρωδία ενσταλάζει σταδιακά, με το γνώριμο σκηνικό αλαλούμ της, θεματικά μοτίβα για την κακοποίηση των γυναικών, την παιδεραστία, την εμπορευματοποίηση του θεάτρου και την ελληνική θεατρική επιχειρηματικότητα, την πνευματική αποχαύνωση κ.ά. Τελικά, όμως, ως επίγευση μένει η χλιαρότητα της παράστασης. Είναι ίσως η πρώτη παράσταση της Λένας Κιτσοπούλου που δεν προκαλεί γέλιο, θυμό, σοκ, δυσφορία ή ενόχληση –εκτός αν μιλάμε για ανυποψίαστους θεατές– αλλά αδιαφορία. Ελάχιστα απ’ όσα συμβαίνουν μεταδίδουν κάποιον ηλεκτρισμό στην πλατεία και παρά τις, για ακόμη μία φορά, εξαιρετικές ερμηνείες, με κυριότερες εκείνες της Γαλήνης Χατζηπασχάλη, του Γιάννη Κότσιφα, του Πάνου Παπαδόπουλου, αλλά και των νεαρών σπουδαστών και σπουδαστριών του Θεάτρου Τέχνης.

Περισσότερες πληροφορίες

Και λέγε λέγε

  • Κοινωνικό
  • Διάρκεια: 120 '

Το έργο παίρνει τον τίτλο του από το ομότιτλο τραγούδι του Στράτου Διονυσίου. Αυτό ήταν που ενέπνευσε τη δημιουργία ενός έργου ανολοκλήρωτου, λάθους για την εποχή ανεπίκαιρου και ανέντιμου όσο ο έρωτας (που είναι και το θέμα του). Το “Και λέγε λέγε” αποτελεί ένα συνολικό έργο τέχνης που δημιουργήθηκε από τον συνδυασμό διαφορετικών τεχνών: κείμενα της Λένας Κιτσοπούλου, φωτογραφίες του Γιώργου Καπλανίδη και του Τάκη Διαμαντόπουλου, ένα video clip σε τραγούδι του Νίκου Κυπουργού, μια ταινία μικρού μήκους της Λένας Κιτσοπούλου σε κινηματογράφηση της Εύης Καλογηροπούλου. Η σύνθεση όλων αυτών οδηγεί στο έργο που θα παρουσιαστεί στο Τέχνης, προτείνοντας μια νέα θεώρηση της θεατρικής πράξης πέρα από τα όρια του ίδιου του θεάτρου.

Τέχνης «Κάρολος Κουν»

Φρυνίχου 14, Πλάκα

Διαβάστε ακόμα

Τελευταία άρθρα Θέατρο

Παύλος Παυλίδης: "Είμαστε η κοινωνία της κόπωσης σε όλα τα επίπεδα"

Ο Παύλος Παυλίδης, μέλος της ομάδας C for Circus, ανεβάζει στο Άνεσις (από 23/4) το έργο του "Ο αιών μου", μια πολιτική και υπαρξιακή σκηνική σύνθεση για τη σύγχρονη συνθήκη: έναν κόσμο υπερφόρτωσης, φόβου και ματαίωσης. Μας μίλησε για το έργο και το ρόλο της γενιάς του σήμερα.

ΓΡΑΦΕΙ: ΜΑΡΙΑ ΚΡΥΟΥ
17/04/2025

Μια ζωή - Ο μονόλογος μιας μοδίστρας

Καθηλωτική η Νένα Μεντή σε μια παράσταση-φόρος τιμής στη σύγχρονη ελληνική ιστορία, που συγκινεί με τον τρόπο που χειρίζεται τη δύναμη της μνήμης. Το κείμενο, παρότι ουσιαστικό, θα μπορούσε να έχει μεγαλύτερη εκφραστική ένταση. | Powered by Uber

Τρεις αδελφές

Μερικά χρόνια μετά τον αξιοσημείωτο "Θείο Βάνια", η Μαρία Μαγκανάρη επιστρέφει στον Τσέχοφ, με ακόμη μία παράσταση συνόλου, βαθιάς τρυφερότητας, ποίησης και ωραίων ερμηνειών. | Powered by Uber

Η Νατάσα Εξηνταβελώνη έρχεται με το "Girls & Boys" από τη Θεσσαλονίκη

Είναι η βία αναπόφευκτο στοιχείο της ανθρώπινης φύσης ή αποτέλεσμα των κοινωνικών και πολιτισμικών συνθηκών, διερωτάται το έργο του γνωστού στο ελληνικό κοινό Ντένις Κέλι, σε σκηνοθεσία της Λητώς Τριανταφυλλίδου.

Μια "Μπουμπού" στο θέατρο Εν Αθήναις

Η Δήμητρα Κολλά ερμηνεύει μια γλυκόπικρη ιστορία βγαλμένη από τις σελίδες της νουβέλας του Δημήτρη Μητσοτάκη, η οποία όμως μιλάει για όλους μας.

11 τελευταίες παραστάσεις για το "Τα πήρες όλα κι έφυγες – Η ζωή του Στράτου Διονυσίου" στο Παλλάς

Last call για την μεγάλη θεατρική επιτυχία του Παλλάς με τον Γιάννη Τσορτέκη στο ρόλο του Στράτου και τους Άγγελο, Στέλιο και Διαμαντή Διονυσίου να τραγουδούν ζωντανά επί σκηνής.

"My fierce ignorant step": Χρήστος Παπαδόπουλος σε παγκόσμια πρεμιέρα στη Στέγη με μια χορευτική έξαψη για τις πρώτες μας φορές

Δέκα χορευτές κινούνται σαν ένα στη νέα παράσταση του καταξιωμένου μινιμαλιστή χορογράφου, "My fierce ignorant step", που μιλά για την κοινή εμπειρία της πρώτης φοράς που συναντηθήκαμε, που γελάσαμε, που ζήσαμε…