Το πιο όμορφο σώμα που έχει βρεθεί ποτέ σε αυτό το μέρος

4

Μια συναρπαστική ερμηνεία από τον Αργύρη Ξάφη σε ένα ενδιαφέρον σύγχρονο έργο, που με τη μορφή πολυπρόσωπης αφήγησης, προσεγγίζει ζητήματα ομοφοβίας, βίας και ενοχής μιας κλειστής κοινωνίας. | Powered by Uber

Γιορτινοί εξοδούχοι, προσοχή!
Τα θέατρα τροποποιούν τα ωράρια και τις ημέρες των παραστάσεων κατά τη διάρκεια της εορταστικής περιόδου. Πριν την έξοδό σας επιβεβαιώσετε τις όποιες αλλαγές για να οργανώσετε καλύτερα τις θεατρικές σας εξορμήσεις.
Το πιο όμορφο σώμα που έχει βρεθεί ποτέ σε αυτό το μέρος Κική Παπαδοπούλου©

Ένα πανέμορφο δεκαεφτάχρονο αγόρι, ο Άλμπέρ, βρίσκεται νεκρό και ακρωτηριασμένο στην άκρη του χωριού του, καταμεσής του κάμπου, φορώντας το κόκκινο μαγιό του. Από εδώ ξετυλίγεται το κουβάρι της ιστορίας που έχει συνθέσει ο Καταλανός Ζουζέπ Μαρία Μιρό, σε ένα έργο που δομείται από μια σειρά μονολογικών αφηγήσεων με την οδηγία να ερμηνεύονται από ένα πρόσωπο. Ο πρώτος μονόλογος είναι του ίδιου του Άλμπέρ, που βγαίνει έξω από το άψυχο σώμα του και ανακαλεί την τελευταία όμορφη ανάμνηση που μοιράστηκε με τους γονείς του πολλά χρόνια πριν. Ο ρεαλισμός έχει ήδη καταστρατηγηθεί και από εδώ και πέρα ο Μιρό μάς παίρνει μαζί του σε μια αλληλουχία ιστοριών που διακλαδώνονται και οδηγούν σταδιακά στις απαντήσεις. Η διαδρομή δεν είναι εύκολη, μια που πρόκειται για έναν δαιδαλώδη λαβύρινθο: χρειάζεται να αποκωδικοποιήσουμε ποια είναι τα πρόσωπα που μιλούν, η μητέρα του Αλμπέρ, η καθηγήτριά του, ο καλύτερος φίλος του πατέρα του, ο ξυλουργός, και να συμπληρώσουμε τις μικρές ψηφίδες που αποκαλύπτουν οι αφηγήσεις τους –για την εξαφάνιση του πατέρα του Άλμπέρ, για τα μυστικά που κρύβονται πίσω από τις κλειστές πόρτες, για τη μυθική ομορφιά του Άλμπέρ που τον έκανε αντικείμενο λατρείας και φθόνου μαζί, για την "αμαρτωλή" διασταύρωση του χωριού, όπου συχνάζουν τραβεστί για ψωνιστήρι– ώστε να μας αποκαλυφθεί η τελική, μεγάλη εικόνα. Κι αυτή όχι με απόλυτη καθαρότητα, καθώς ο συγγραφέας αφήνει να αιωρούνται κι άλλα θέματα σχετικά με την ενοχή, όχι μόνο μιας μικρής κοινωνίας, αλλά ενός ευρύτερου θεσμικού συστήματος.

Το πιο όμορφο σώμα που έχει βρεθεί ποτέ σε αυτό το μέρος
Κική Παπαδοπούλου©

Είναι εξαιρετικά ενδιαφέρον πως αυτό το πυκνογραμμένο κείμενο που στηρίζεται αποκλειστικά στο λόγο αναδίδει (παρά τις προκλήσεις της κατανόησής του και κάποια ζητήματα ρυθμού) τόση ζωή και δεκάδες γλαφυρές εικόνες. Αυτή η αίσθηση βέβαια οφείλεται και στο παραστασιακό επίτευγμα που έχουν καταφέρει η Ζωή Ξανθοπούλου και ο Αργύρης Ξάφης. Ο τρόπος με τον οποίο ο Ξάφης μεταβαίνει από ρόλο σε ρόλο αδιόρατα, σχεδόν ανεπαίσθητα, αλλά αλλάζοντας τελικά την παραμικρή έκφραση και κίνησή του, πλάθοντας τόσα διαφορετικά πρόσωπα, υπερβαίνει το επίπεδο μίας τεχνικής επιδεξιότητας· δεν θα μπορούσε να επιτευχθεί αν δεν υπήρχε ουσιαστική προσέγγιση του κειμένου και των ρόλων από τον ηθοποιό και τη σκηνοθέτρια. Κι έτσι δικαιώνεται η επιλογή του συγγραφέα για τη μονοπρόσωπη ερμηνεία: όχι για λόγους κάποιου στοιχήματος υποκριτικής δεινότητας, αλλά για τη δραματική και σκηνική πυκνότητα που προσφέρει, έτσι όπως συμπυκνώνει σε ένα ανθρώπινο σώμα όλα τα πρόσωπα –την ποικιλομορφία, τις νοοτροπίες, τις παθογένειες, την ομορφιά και την ασχήμια– ενός συλλογικού σώματος. Απλό αλλά επιτυχημένο το σκηνικό του Βασίλη Αποστολάτου, ενώνει σε μία αδιαίρετη εικόνα τα δύο βασικά (ψυχικά) τοπία του έργου.

Πρώτη δημοσίευση: 18/4/24

Περισσότερες πληροφορίες

Το πιο όμορφο σώμα που έχει βρεθεί ποτέ σε αυτό το μέρος

  • Μονόλογος
  • Διάρκεια: 100 '

Ένας έφηβος, το πιο όμορφο αγόρι σε όλη την αγροτική περιοχή της Καταλονίας, βρίσκεται νεκρός στη μέση του πουθενά. Με αφορμή αυτό το γεγονός, ξεδιπλώνεται η παθογένεια της κλειστής κοινωνίας μιας επαρχιακής πόλης στην οποία δε συμβαίνει ποτέ τίποτα. Παιδεραστία, ομοφοβία, ένοχα μυστικά, καταπιεσμένες ζωές κι ένα τραγούδι που ξυπνά τις πιο εφιαλτικές αναμνήσεις. Όσα δε λέγονται, οδηγούν στον αφανισμό των ηρώων, πραγματικό και υπαρξιακό. Ζωντανοί-νεκροί βυθισμένοι στους πόθους και στα ένστικτά τους, εγκλωβισμένοι στον καθωσπρεπισμό και σε στερεοτυπικές κατασκευές. Αλήθεια, πόσο συνένοχοι είμαστε όταν μένουμε απλοί θεατές αυτής της ανθρωποφαγίας; Ο Αργύρης Ξάφης ερμηνεύει τον πολυπρόσωπο μονόλογο σαν μία εξορκιστική τελετουργία, εμβαθύνοντας στο τραγικό γεγονός της δολοφονίας του έφηβου αγοριού. Οι χαρακτήρες που υποδύεται παλεύουν με τις δικές τους επιθυμίες, αλλά και εκείνες που τους επιβάλλονται από τις καταπιεστικές κοινωνικές δομές μίας φαινομενικά δεμένης κοινότητας.

Διαβάστε ακόμα

Τελευταία άρθρα Θέατρο

Frankenstein & Eliza

Γοητευτική, ενδιαφέρουσα αλλά και άνιση η παράσταση, από τον Δημήτρη Τάρλοου, του νέου έργου της Έρις Κύργια, που ξαναγράφει την κλασική ιστορία του Φρανκενστάιν και του τέρατος, εμπνευσμένη από την έλευση της τεχνητής νοημοσύνης˙. | Powered by Uber

ΓΡΑΦΕΙ: ΤΩΝΙΑ ΚΑΡΑΟΓΛΟΥ
26/12/2024

"Τα τραγούδια της Σωτηρίας": Μια παράσταση που τιμά τη ζωή και το έργο της Σωτηρίας Μπέλλου

Η μουσική παράσταση "Τα τραγούδια της Σωτηρίας" με πρωταγωνίστρια τη Χριστίνα Μαξούρη, έρχεται να ολοκληρώσει την πορεία της με μια τελευταία σειρά εμφανίσεων στην Κεντρική Σκηνή του Θεάτρου του Νέου Κόσμου, μέχρι τις 21 Ιανουαρίου.

Οι Χάρης Εμμανουήλ, Δημήτρης Πετρόπουλος, Άννα Παντζέλη νιώθουν "Καπούτ" στο θέατρο Αλκμήνη

Το έργο "Καπούτ" του Άλντο Νικολάι, έρχεται στο Θέατρο Αλκμήνη, σε μια παράσταση που υπόσχεται γέλιο, συγκίνηση και βαθύτερες σκέψεις για τη ζωή με πρωταγωνιστές τους Χάρη Εμμανουήλ, Δημήτρη Πετρόπουλο, Άννα Πατζέλη.

Πώς ξαναγράφονται οι κλασικοί στο θέατρο του σήμερα;

Τι πλάσμα θα προέκυπτε από τη συνάντηση του Φρανκενστάιν με την τεχνητή νοημοσύνη; Μπορούμε να μάθουμε τι σκεφτόταν ο Τολστόι, όταν έγραφε την "Άννα Καρέννινα"; Πώς θα έμοιαζε ένας σύγχρονος Δον Ζουάν σε μια εποχή όπου όλα επιτρέπονται; Πώς μιλούν στο σήμερα ιστορίες που αναφέρονται στο βικτωριανό Λονδίνο ή στον αμερικανικό εμφύλιο; Παρόμοια ερωτήματα παρακινήσαν μια σειρά παραστάσεων που γράφουν σε νέες σκηνικές εκδοχές τα κλασικά αριστουργήματα της λογοτεχνίας και του θεάτρου. Μιλήσαμε με τους συντελεστές τους και καταγράφουμε τα χαρακτηριστικά της νέας δυναμικής τάσης.

Εορταστικό πρόγραμμα παραστάσεων για το "Περιμένοντας τον Γκοντό"

Σε μια νέα ερμηνευτική προσέγγιση ανοιχτή σε όλους τους θεατές, ακόμα και σε εφήβους είναι το "Περιμένοντας τον Γκοντό" του Σάμουελ Μπέκετ, σε σκηνοθεσία Θωμά Μοσχόπουλου.

Προλαβαίνετε για λίγο ακόμα να ζήσετε την ένταση του "True West"

Το "True West" του Σαμ Σέπαρντ είναι περισσότερο από ποτέ επίκαιρο, καθώς εστιάζει στην ανάγκη του ανθρώπου να επαναπροσδιορίσει τον εαυτό του μέσα σε ένα περιβάλλον που συχνά συνθλίβει την ατομικότητα. Παίζεται για λίγο ακόμα στο θέατρο Χώρα.

"Στην κορυφή του κόσμου, εκεί να με πας" μας λεει η Ειρήνη Φαναριώτη

Μια σύγχρονη κωμωδία που αγγίζει τη γυναικεία εμπειρία με οξυδέρκεια, χιούμορ και συγκίνηση θα σκηνοθετήσει η Ειρήνη Φαναριώτη στο Studio του Θεάτρου Αργώ.