Ο θάνατος του εμποράκου

3,5

Δυναμική και συγκινητική παράσταση του αμερικανικού αριστουργήματος, με ωραίες ερμηνείες και σημείο αιχμής αυτή του Βλαδίμηρου Κυριακίδη στον κεντρικό ρόλο.

Ο θάνατος του εμποράκου Κατερίνα Τσατσάνη ©

Αν και προδίδει την ηλικία του, το έργο του Αμερικανού συγγραφέα παραμένει ακμαίο: η ιστορία του πλανόδιου πωλητή που, που στο τέλος της καριέρας του συντρίβεται από τις εποχές που αλλάζουν και τον ξεπερνούν, συγκλονίζει ακόμη. Σχεδόν εβδομήντα πέντε χρόνια πριν, ο Μίλερ συνέθεσε μια ακτινογραφία του συστήματος πωλήσεων της Αμερικής των 50s, εξέθεσε τη σκοτεινή πλευρά του "αμερικανικού ονείρου", πλέκοντας παράλληλα σε μια δραματική οικογενειακή ιστορία το ψυχογράφημα ενός –όχι απόλυτα θετικού– ήρωα, που βρίσκεται σε αποδρομή.

Ο θάνατος του εμποράκου
Κατερίνα Τσατσάνη ©

Ο Γιώργος Νανούρης αφουγκράστηκε το έργο και το ανέβασε στη σκηνή με πλήρη καθαρότητα: πέτυχε έναν δυναμικό ρυθμό που εξυπηρέτησε την ακμαιότητά του, φώτισε τις αποχρώσεις του, μετέδωσε συναισθήματα υψηλής θερμοκρασίας στην πλατεία, που μόνο σε κάποια σημεία ολίσθησαν από το δραματικό προς το μελοδραματικό. Η δράση τοποθετήθηκε σε έναν αφαιρετικό χώρο – κάτι που ο Νανούρης επιλέγει συχνά και εδώ λειτούργησε εξαιρετικά. Το σκηνικό του Γιώργου Γαβαλά αποτελούν λίγοι ψηλοί τσιμεντένιοι γεωμετρικοί όγκοι, που σχηματίζουν ένα λαβύρινθο: μια ωραία συμβολική αποτύπωση της δίνης των συναισθημάτων, των καταστάσεων και των γεγονότων που σαρώνουν το έργο. Λειτουργική η περιστρεφόμενη σκηνή, συμπλήρωσε τη χρήση του σκηνικού, ενώ ωραίο στοιχείο ήταν και η ψηλή σκάλα που οδηγούσε στο γραφείο του Χάουαρντ, σ’ ένα αθέατο "αλλού", το οποίο κατοικείται από ανθρώπους που έχουν αναρριχηθεί στην ιεραρχία.

Ο θάνατος του εμποράκου
Κατερίνα Τσατσάνη ©

Σε μια παράσταση (και ένα έργο) που έχει για κεντρικό πυρήνα τα πρόσωπα και τις ερμηνείες, ο Βλαδίμηρος Κυριακίδης βρίσκεται σε μια αξιομνημόνευτη στιγμή: ο Ουίλι Λόμαν του είναι ένας κλονισμένος και μαζί "σαλεμένος" άνδρας, ένας άνθρωπος που εκτίθεται μπροστά μας σαν διάφανο γυαλί: παθιασμένος αλλά και με αδυναμίες, φιλόδοξος, εγωιστής, στενόμυαλος, άδικος με τους γιους και τη γυναίκα του, αλλά και τρωτός, ευάλωτος, απόκληρος από ένα σύστημα που υπηρετούσε όλη του τη ζωή. Δίπλα στη σαρωτική παρουσία του, στέκονται πολύ ωραία ο Ρένος Ρώτας (Χάπι) και ο Κωνσταντίνος Γώγουλος (Μπιφ), στους ρόλους των δύο γιων του, που αντιμετωπίζουν με διαφορετικό τρόπο τη νέα εποχή. Ιδίως ο δεύτερος επιφυλάσσει μια δυναμική ερμηνεία στο "μαύρο πρόβατο" της οικογένειας, αν και οι πολύ υψηλοί τόνοι στους οποίους αποδίδονται οι σκηνές γιου-πατέρα θα μπορούσαν να μαλακώσουν από άποψη έντασης.

Ο θάνατος του εμποράκου
Κατερίνα Τσατσάνη ©

Και τα υπόλοιπα πρόσωπα που πλαισιώνουν τον Λόμαν, εξυπηρετώντας τη συγγραφική πρόθεση να φωτιστεί ο δικός του χαρακτήρας, βρίσκουν ωραίες ερμηνείες, κυρίως από την Έφη Μουρίκη στο ρόλο της συζύγου του (Λίντα) και τον Δημήτρη Γεροδήμο (Τσάρλι), ενώ η Κατερίνα Μάντζιου (Γυναίκα) και ο Γιάννης Βαρβαρέσος (Χάουαρντ), στους ρόλους της ερωμένης και του αφεντικού, έχουν οδηγηθεί σε πιο στερεοτυπικές ερμηνείες. Τη διανομή συμπληρώνει ο Θεοδόσης Τανής στον μικρό ρόλο του Σερβιτόρου. Η Αμερική των 50s εισβάλλει ωραία μέσα από τα κοστούμια της Ντένης Βαχλιώτη, χωρίς να επιβάλλεται ή να περιορίζει τις διαχρονικές δυναμικές του έργου.

Περισσότερες πληροφορίες

Ο θάνατος του εμποράκου

  • Δράμα
  • Διάρκεια: 120 '

Γραμμένο το 1949, το έργο αυτό θεωρείται το κορυφαίο του Αμερικανού συγγραφέα. Πραγματεύεται τη ζωή του Γουίλι Λόμαν, ο οποίος είναι ένας πλανόδιος πωλητής, που ζει μπερδεμένος ανάμεσα στο παρόν και το παρελθόν. Ο Γουίλι αισθάνεται εγκλωβισμένος στις επιταγές του ᾱπατηλού αμερικανικού ονείρου, το οποίο υπόσχεται την επιτυχία. Το κυνήγι της επιβίωσης είναι για αυτόν δυσβάσταχτο, καθώς τον αναγκάζει να ζει και να προσπαθεί συνεχώς να εκπληρώνει τα πρότυπα τα οποία του επιτάσσει η άκρως καπιταλιστική κοινωνία της εποχής του. Η κατάσταση αυτή τον οδηγεί σταδιακά και με έναν παραληρηματικό τρόπο προς την πλήρη διάλυση ολόκληρης της ζωής του.

Διαβάστε ακόμα

Τελευταία άρθρα Θέατρο

Το "Μπορντέλο της Μαντάμ Ρόζας" και ο "Μπογιατζής" βάζουν τα... καλοκαιρινά τους

Οι δύο παραστάσεις που παρουσιάστηκαν τον χειμώνα συνεχίζουν την πορεία τους και τη θερινή περίοδο στην αυλή του θεάτρου Από Κοινού.

ΓΡΑΦΕΙ: ATHINORAMA TEAM
15/07/2024

Ορέστεια

Ο Θεόδωρος Τερζόπουλος δοκίμασε τα όρια της μεθόδου του σε ένα τιτάνιο έργο και, αν και σε σημεία προδόθηκε, παρέδωσε μια παράσταση με στοιχεία μυσταγωγίας και "ιερού μεγαλείου", που θα εγγραφεί στις σπουδαιότερες της σύγχρονης παραστασιογραφίας του αρχαίου δράματος.

Η "Ορέστεια" του Θεόδωρου Τερζόπουλου πηγαίνει περιοδεία

Μάθετε σε ποιους σταθμούς θα παρουσιαστεί η τριλογία του Αισχύλου μετά την παρουσίασή της στο κατάμεστο Αρχαίο Θέατρο της Επιδαύρου (από όπου μπορείτε να δείτε εντός φωτογραφίες).

Οι παραγωγές της Στέγης Ιδρύματος Ωνάση ταξιδεύουν σε όλον τον κόσμο

Η βρετανική εφημερίδα The Stage πλέκει το εγκώμιο της Στέγης που προωθεί και στηρίζει την εξακτίνωση της σύγχρονης ελληνικής δημιουργίας του θεάτρου και του χορού στην Ευρώπη - κι όχι μόνο.

Θεσσαλικό Θέατρο: Ο Ορέστης Τάτσης νέος καλλιτεχνικός διευθυντής

Το Θεσσαλικό Θέατρο εμπιστεύεται τα ηνία του θεσμού στο νέο αίμα του ελληνικού θεάτρου.

Το αφιέρωμα "60 Χρόνια Εουτζένιο Μπάρμπα – Odin Teatret" έρχεται σε Φάμπρικα και Ρεκτιφιέ

Η σημαντική φυσιογνωμία του παγκόσμιου θεάτρου Εουτζένιο Μπάρμπα έρχεται στην Αθήνα τον Σεπτέμβριο για μία σειρά καλλιτεχνικών και εκπαιδευτικών δράσεων οργανωμένων από την ομάδα τέχνης Fabrica Athens.

Τη θεατρική παράσταση "Οδυσσέας" υποδέχεται το Μικρό Γκλόρια τον Οκτώβριο

Μια παράσταση που εμπνέεται από αληθινή ιστορία και έχει θέμα τη νόσο Αλτσχάιμερ έρχεται τη νέα σεζόν, με πρωταγωνιστή τον Τάσο Παλαντζίδη.