Αράφ

3,5

Το νέο έργο του Γιάννη Τσίρου είναι ένα ευφυές δείγμα δραματουργικής μεταχείρισης δύσκολων θεμάτων. Μεταχειριζόμενος τη δύναμη του παραλληλισμού, ο Τσίρος δημιουργεί ένα επιδραστικό, απολύτως εύστοχο έργο, που ευτυχεί σε μια καλοδουλεμένη, καλοπαιγμένη παράσταση.

Αράφ Ελίνα Γιουνανλή©

Δύο άνδρες που βγήκαν για ψάρεμα σώζουν ένα σκύλο που κινδυνεύει από πνιγμό, κάπου στα ανοιχτά ενός νησιού στο Βόρειο Αιγαίο. Ο ένας, ο Λεούσης, τον φιλοξένησε στο ξενοδοχείο του μέχρι να αναρρώσει και τώρα περιμένει πώς και πώς την κτηνίατρο για να τον στειρώσει ώστε να μπορέσουν να τον στείλουν στο καταφύγιο των αδέσποτων που υπάρχει στην άλλη πλευρά του νησιού. Βιάζεται να προχωρήσει στην ανακαίνιση του ξενοδοχείο του, ενόψει της καλοκαιρινής σεζόν και δεν θέλει το σκύλο στα πόδια του. Ο Φώτης, ο κηπουρός που ήταν μαζί του στη βάρκα, δεν θέλει ούτε να ακούσει για μεταφορά στο καταφύγιο. Ίσως θα ήταν καλύτερο να τον αφήναν να πνιγεί. Αυτός ζει απέναντι από το καταφύγιο και ξέρει τα πράγματα από πρώτο χέρι: οι κάτοικοι δεν θέλουν ούτε το καταφύγιο ούτε τα σκυλιά. Είναι πολλά, είναι άγρια, έχουν βρομίσει τον τόπο, κι αυτοί φοβούνται να κυκλοφορήσουν τα βράδια. Το καλοκαίρι μαζεύονται σε αγέλες στην παραλία και τρομάζουν τους τουρίστες. Στην πραγματικότητα και οι τρεις, ακόμη και η Ματίνα η κτηνίατρος, διακατέχονται λιγότερο ή περισσότερο από… σκυλοφοβία. Φοβούνται αυτόν τον άγριο, μεγάλο σκύλο που αλυχτά όλη μέρα, δαγκώνει την αλυσίδα του, δείχνει επιθετικός.

Αράφ
Ελίνα Γιουνανλή©

Δεν αποφάσισε ο Γιάννης Τσίρος να γράψει ένα έργο για τη φιλοζωία και το πρόβλημα των αδέσποτων. Βρήκε όμως έναν τρόπο να καταθέσει ένα έργο για το προσφυγικό ζήτημα, την ξενοφοβία, τη (μη) ανοχή των κοινωνιών, χωρίς ρητορείες, τσιτάτα, διδακτισμούς, επικλήσεις στο συναίσθημα, κούνημα του δαχτύλου. Ο συγγραφέας, που έχει αποτυπώσει στα έργα του πολλές άσχημες πλευρές της σύγχρονης (ελληνικής) πραγματικότητας, και μάλιστα με ρεαλισμό, εδώ μεταχειρίζεται και πάλι τη ρεαλιστική γλώσσα και συνθήκη, αλλά καταφεύγει στη δύναμη του παραλληλισμού και πετυχαίνει διάνα. Με το συγγραφικό εύρημα να προσδώσει σ’ ένα σκύλο, τον Αράφ, το στοιχείο του ξένου και της απειλής, αφήνει στον θεατή τις νοητικές συνδέσεις με το κάτω επίπεδο του έργου. Δεν αφορίζει, δεν κατακρίνει, δείχνει τους ανθρώπους όπως είναι, ούτε απόλυτα καλούς ούτε απόλυτα κακούς, και δημιουργεί ήρωες που μοιάζουν στον μέσο άνθρωπο, ο οποίος διακατέχεται από προκαταλήψεις και φοβίες, όμως μπορεί και να αναθεωρήσει.

Αράφ
Ελίνα Γιουνανλή©

Ο Γιώργος Παλούμπης, με μια μετρημένη σκηνοθεσία, "υποκλίνεται" στη δυναμική του έργου και καθοδηγεί πολύ ωραία τους ηθοποιούς σε αυτό το στέρεο δραματουργικό οικοδόμημα. Στη σκηνή υπάρχει δυναμισμός, χιούμορ, γλώσσα που μιλιέται, εντάσεις χωρίς υπερβολές. Τρεις ωραίοι ηθοποιοί ερμηνεύουν αυτούς τους "δικούς μας" ανθρώπους: Σήφης Πολυζωίδης (Λεούσης), Φώτης Λαζάρου (Φώτης), Ράνια Σχίζα (Ματίνα), με ωραία χημεία, αβίαστη επικοινωνία, σε μια παράσταση που ρέει αβίαστα και ολοκληρώνεται με ένα τρυφερό κλείσιμο του ματιού. Συνεπή τα κοστούμια και η φολκλόρ διακόσμηση του νησιώτικου ξενοδοχείου (σκηνικά-κοστούμια: Νατάσσα Παπαστεργίου).

Περισσότερες πληροφορίες

Αράφ

  • Κοινωνικό
  • Διάρκεια: 90 '

Στο νέο θεατρικό του Γιάννη Τσίρου μεταφερόμαστε σε ένα νησί όπου ένας ξενοδόχος, ένας κηπουρός και μία κτηνίατρος, στέκονται απέναντι, ενώ είναι μαζί. Είναι αντιμέτωποι με μία κοινωνία που υποκρίνεται και απαιτεί διαρκώς, χωρίς καμία επίγνωση της ενοχής της. Πρόκειται για μία σύγχρονη ιστορία, με ηθικά διλήμματα, συγκρούσεις και ερωτήματα που χρειάζονται απαντήσεις. Με ανθρώπους (ή σκύλους) που ψάχνουν φάρους σε ακτές και μία θάλασσα ελεύθερη να τους ταξιδέψει. Η παράσταση επικοινωνεί με τον θεατή αφενός σε επίπεδο ψυχαγωγικό -εφόσον το έργο ξεδιπλώνεται μέσα από ανατροπές και χιούμορ- και αφετέρου σε επίπεδο βαθιά κοινωνικό, ψυχολογικό έως και φιλοσοφικό, με τους χαρακτήρες να επιδεικνύουν τόσο σκληρότητα όσο και ενσυναίσθηση.

Αποθήκη

Σαρρή 40

Διαβάστε ακόμα

Τελευταία άρθρα Θέατρο

Δύο βιωματικές προτάσεις: Θέατρο και χορός που ταξιδεύουν

Από την εκρηκτική ενέργεια του τάνγκο στο Μέγαρο Μουσικής μέχρι τη μαγική αφήγηση μιας σουρεαλιστικής ιστορίας στην Εθνική Πινακοθήκη, δύο ξεχωριστές καλλιτεχνικές παραστάσεις μπορούν να λειτουργήσουν ως βιωματική εμπειρία.

ΓΡΑΦΕΙ: ATHINORAMA TEAM
30/01/2025

Γιάννης Μόσχος: "Ο καλλιτεχνικός διευθυντής του Εθνικού Θεάτρου πρέπει να παράγει καλλιτεχνικό έργο, ενώ ασχολείται μέχρι και με την αλλαγή μιας λάμπας"

Μια εφ' όλης της ύλης συζήτηση - απολογισμός με τον απερχόμενο καλλιτεχνικό διευθυντή του Εθνικού Θεάτρου Γιάννη Μόσχο, με αφορμή την παράσταση "Κληρονομιά" του Μάθιου Λόπεζ που σκηνοθετεί στη Σκηνή "Νίκος Κούρκουλος".

Οι Science Reactors παρουσιάζουν τo πρώτο τους stand up για το 2025

Η ομάδα που αποδεικνύει ότι κι οι επιστήμονες έχουν χιούμορ έρχεται στο θέατρο Arroyo (όπου η είσοδος θα είναι ελεύθερη).

Ο Αργύρης Μπακιρτζής επιστρέφει με τη "Δημοπρασία"

Τον Νοέμβριο παίχτηκε για λίγο και έγινε sold out στο Baumstrasse η "Δημοπρασία" του Σταύρου Τσιώλη με τον Αργύρη Μπακιρτζή. Τον Φεβρουάριο επαναλαμβάνεται για λίγες παραστάσεις.

Οι Stand up comedy παραστάσεις της εβδομάδας (30/1-5/2)

Από προσωπικές ιστορίες και ανατρεπτικά σχόλια μέχρι κοινωνική κριτική και γελοιοποίηση των καθημερινών καταστάσεων, οι παραστάσεις που ακολουθούν υπόσχονται να κατακλύσουν τη σκηνή με ενέργεια και γέλιο.

"Forget me not": Η μνήμη παίζει με τον έρωτα στο Αλάμπρα

Μυρτώ Γκόνη και Κωνσταντίνος Μπιμπής μάς συστήνουν έναν άπαιχτο συγγραφέα, ζωντανεύοντας την ιστορία ενός ζευγαριού από το πρώτο βλέμμα μέχρι το τέλος -όχι απαραίτητα με αυτή τη σειρά…

Προλάβετε την προθεσμία του 4ου Πανελλήνιου Διαγωνισμού Συγγραφής και Ερμηνείας Πρωτότυπων Μονολόγων

Καταθέστε τα έργα σας εγκαίρως για τον διαγωνισμό της Ένωσης Σεναριογράφων Ελλάδος και δείτε την ιστορία σας να ζωντανεύει επί σκηνής.