Ξαφνικά πέρσι το καλοκαίρι

3

Ωραίες ερμηνείες, κατ’ αρχήν από τη Φιλαρέτη Κομνηνού και την Αναστασία Παντούση, και μια καθαρή ανάγνωση του πιο σκοτεινού έργου του Αμερικανού συγγραφέα.

Ξαφνικά πέρσι το καλοκαίρι Μελεμέ ©Patroklos_Skafidas

Από τα πιο αγαπημένα και πολυπαιγμένα έργα του συγγραφέα, το "Ξαφνικά πέρσι το καλοκαίρι" είναι παράλληλα και από τα πιο ζόρικα ως προς τη σκηνοθεσία του, καθώς το σημαντικό δραματικό γεγονός έχει ήδη συντελεστεί, δηλαδή οι συνθήκες θανάτου του Σεμπάστιαν, που γίνονται πεδίο ανελέητης μάχης μεταξύ της μητέρας του και της ξαδέρφης του. Είναι επίσης ένα άγριο, σκοτεινό έργο, που όμως "περιορίζεται" σε μια ρεαλιστική φόρμα. Η ομοφυλοφιλία του ήρωα, την οποία αδυνατεί να αποδεχθεί η μητέρα του, η νοσηρή προσκόλλησή της πάνω του, η σκοτεινή πλευρά ενός άνδρα που "ψάρευε" νεαρούς εραστές στα θερινά θέρετρα, το μαρτυρικό του τέλος σε συνθήκες κανιβαλισμού, του οποίου υπήρξε μάρτυρας η Κάθριν, το στίγμα της "τρέλας" και η απειλή της λοβοτομής για τη νεαρή κοπέλα˙ όλα αυτά τα τρομερά γεγονότα διαμορφώνουν ένα πλούσιο υπέδαφος, όμως τελικά μεταφέρονται μέσω εκτενών αφηγήσεων σε ένα έργο σύγκρουσης που εστιάζει στους χαρακτήρες. Υπάρχουν σύμβολα που μπορεί να εκμεταλλευτεί σκηνοθεσία, όπως ο χώρος δράσης, δηλαδή το θερμοκήπιο με τα δηλητηριώδη φυτά που καλλιεργούσε ο Σεμπαστιάν, όπως και η αυτοβιογραφική ταυτότητα του έργου, καθώς σε αυτό αναγνωρίζονται γνωστά στοιχεία από τη ζωή του συγγραφέα (ο χαρακτήρας της Κάθριν ως αντικατοπτρισμός της αδερφής του, ο ίδιος πίσω από τη φιγούρα του ποιητή, η ευνουχιστική μητέρα του ως κύρια Βέναμπλ).

Ξαφνικά πέρσι το καλοκαίρι
©Patroklos_Skafidas

Υπάρχουν όμως και δύο ισχυροί χαρακτήρες, η κυρία Βέναμπλ και η Κάθριν, και σε αυτούς εστίασε επιτυχημένα η σκηνοθεσία της Λίλλυς Μελεμέ. Η σκηνοθέτρια διάβασε δυναμικά και εύγλωττα τις κυρίαρχες ηρωίδες του έργου και μέσω αυτών όσα διακυβεύονται: η σύγκρουση μεταξύ αλήθειας και ψέματος, φωτός και σκοταδιού, η μάχη με τους προσωπικούς δαίμονες, η αποδοχή της σεξουαλικότητας, οι οικογενειακοί δεσμοί που κάποτε γίνονται δεσμά. Η Φιλαρέτη Κομνηνού δίνει μια σημαντική ερμηνεία, φωτίζει τις διαφορετικές πλευρές της ηρωίδας και αποκαλύπτει τις σκοτεινές τις όψεις, κυρίως τον χειριστικό της χαρακτήρα. Η Αναστασία Παντούση αντεπεξέρχεται με τσαγανό και εσωτερική δυναμική στον κλονισμένο ρόλο της Κάθριν, μιας κοπέλας που επιμένει στην αλήθεια παρά το βαρύτατο τίμημα.

Ξαφνικά πέρσι το καλοκαίρι Μελεμέ
©Patroklos_Skafidas

Ο Δημήτρης Τσίκλης στο ρόλο του Γιατρού Κούκροβιτς ισορροπεί ωραία μεταξύ της επιστημονικής αποστασιοποίησης και της ανθρώπινης ενσυναίσθησης, ενώ η Λίλλυ Μελεμέ (Κυρία Χόλι) και ο Πάρις Λεόντιος (Τζορτζ) αποδίδουν τους ρόλους τους τονισμένα, ίσως επειδή πρόκειται για ανθρώπους που η αξιοπρέπειά τους έχει γίνει υποχείριο των επιθυμιών της κυρίας Βέναμπλ. Η μουσική και οι ήχοι (Σταύρος Γασπαράτος), οι φωτισμοί (Μελίνα Μάσχα) και το σκηνικό (Μικαέλα Λιακατά) προσδίδουν στην παράσταση ωραία όψη, δημιουργούν ατμόσφαιρα και παραπέμπουν στο τροπικό θέρετρο όπου πέθανε ο Σεμπάστιαν, αν και δεν επιθυμούν να ανασυστήσουν με έναν επιδραστικότερο τρόπο τα φρικτά γεγονότα και νοήματα που κρύβονται κάτω από τα λόγια.

Περισσότερες πληροφορίες

Ξαφνικά πέρσι το καλοκαίρι

  • Δράμα
  • Διάρκεια: 90 '

Η πλούσια και αυταρχική κυρία Βέναμπλ λάτρευε παθολογικά τον ποιητή γιο της Σεμπάστιαν και κάθε καλοκαίρι ταξίδευε μαζί του. Το περσινό καλοκαίρι, όταν για πρώτη φορά δεν τον συνόδεψε εκείνη, αλλά η νεαρή ξαδέρφη του Κάθριν, έμελλε να είναι το τελευταίο του, καθώς πέθανε κάτω από μυστηριώδεις συνθήκες. Όταν η Κάθριν αφηγείται την πραγματικότητα γύρω από τον θάνατό του, η κυρία Βέναμπλ δεν την πιστεύει και προσπαθεί να πείσει τον νευροχειρουργό Τζον Κούκροβιτς να της κάνει λοβοτομή. Ο γιατρός προσπαθεί να κατανοήσει τη θέση της Κάθριν, η οποία θα τον εμπιστευτεί, όσο εκείνος βυθίζεται στον σκιερό κόσμο της οικογένειας.

Νέος Ακάδημος

Ακαδημίας & Ιπποκράτους 17

Διαβάστε ακόμα

Τελευταία άρθρα Θέατρο

Παύλος Παυλίδης: "Είμαστε η κοινωνία της κόπωσης σε όλα τα επίπεδα"

Ο Παύλος Παυλίδης, μέλος της ομάδας C for Circus, ανεβάζει στο Άνεσις (από 23/4) το έργο του "Ο αιών μου", μια πολιτική και υπαρξιακή σκηνική σύνθεση για τη σύγχρονη συνθήκη: έναν κόσμο υπερφόρτωσης, φόβου και ματαίωσης. Μας μίλησε για το έργο και το ρόλο της γενιάς του σήμερα.

ΓΡΑΦΕΙ: ΜΑΡΙΑ ΚΡΥΟΥ
17/04/2025

Μια ζωή - Ο μονόλογος μιας μοδίστρας

Καθηλωτική η Νένα Μεντή σε μια παράσταση-φόρος τιμής στη σύγχρονη ελληνική ιστορία, που συγκινεί με τον τρόπο που χειρίζεται τη δύναμη της μνήμης. Το κείμενο, παρότι ουσιαστικό, θα μπορούσε να έχει μεγαλύτερη εκφραστική ένταση. | Powered by Uber

Τρεις αδελφές

Μερικά χρόνια μετά τον αξιοσημείωτο "Θείο Βάνια", η Μαρία Μαγκανάρη επιστρέφει στον Τσέχοφ, με ακόμη μία παράσταση συνόλου, βαθιάς τρυφερότητας, ποίησης και ωραίων ερμηνειών. | Powered by Uber

Η Νατάσα Εξηνταβελώνη έρχεται με το "Girls & Boys" από τη Θεσσαλονίκη

Είναι η βία αναπόφευκτο στοιχείο της ανθρώπινης φύσης ή αποτέλεσμα των κοινωνικών και πολιτισμικών συνθηκών, διερωτάται το έργο του γνωστού στο ελληνικό κοινό Ντένις Κέλι, σε σκηνοθεσία της Λητώς Τριανταφυλλίδου.

Μια "Μπουμπού" στο θέατρο Εν Αθήναις

Η Δήμητρα Κολλά ερμηνεύει μια γλυκόπικρη ιστορία βγαλμένη από τις σελίδες της νουβέλας του Δημήτρη Μητσοτάκη, η οποία όμως μιλάει για όλους μας.

11 τελευταίες παραστάσεις για το "Τα πήρες όλα κι έφυγες – Η ζωή του Στράτου Διονυσίου" στο Παλλάς

Last call για την μεγάλη θεατρική επιτυχία του Παλλάς με τον Γιάννη Τσορτέκη στο ρόλο του Στράτου και τους Άγγελο, Στέλιο και Διαμαντή Διονυσίου να τραγουδούν ζωντανά επί σκηνής.

"My fierce ignorant step": Χρήστος Παπαδόπουλος σε παγκόσμια πρεμιέρα στη Στέγη με μια χορευτική έξαψη για τις πρώτες μας φορές

Δέκα χορευτές κινούνται σαν ένα στη νέα παράσταση του καταξιωμένου μινιμαλιστή χορογράφου, "My fierce ignorant step", που μιλά για την κοινή εμπειρία της πρώτης φοράς που συναντηθήκαμε, που γελάσαμε, που ζήσαμε…