Η μάνα αυτουνού... Έλλη Ζάχου-Ταχτσή

4

Η Κική Μαυρίδου δίνει φωνή στη μητέρα του σπουδαίου μεταπολεμικού πεζογράφου, Κώστα Ταχτσή, και το έργο ευτυχεί σε μία θερμή απόδοση, που υπογράφει σκηνοθετικά ο Βαγγέλης Λάσκαρης και ερμηνεύει η Ράνια Σχίζα.

Η μάνα αυτουνού, Έλλη Ζάχου Ταχτσή

Η Κική Μαυρίδου δίνει φωνή στη μητέρα του σπουδαίου μεταπολεμικού πεζογράφου, Κώστα Ταχτσή, με ένα μονολογικό έργο, μια χειμαρρώδη αφήγηση ολόκληρης  της ζωής της. Σε αυτή την απόπειρα μετατροπής των βιογραφικών γεγονότων της Έλλης Ζάχου-Ταχτσή σε θεατρικό υλικό, κατορθώνει ένα επίτευγμα σε πολλά επίπεδα: να αναδείξει την προσωπικότητα της ηρωίδας καθώς βέβαια και την ταραχώδη σχέση με τον γιο της (που ο ίδιος αποτύπωσε με δημιουργική μυθοπλαστική δεινότητα στο πεζογραφικό του έργο) – αλλά και να ανασυστήσει ακόμη μια ολόκληρη εποχή, και μαζί της τις δοκιμασίες που υπέστησαν ένα σωρό γυναίκες. Η Έλλη Ζάχου-Ταχτσή στέκεται ενώπιόν μας σε αυτόν τον φανταστικό αλλά βασισμένο σε πραγματικά γεγονότα μονόλογο για να δικαιολογηθεί και να υποστηρίξει τον εαυτό της. Ούσα θύμα μιας σκληρά κακοποιητικής εποχής για τις γυναίκες, από την ανδρική, συζυγική βία, μετατράπηκε η ίδια σε θύτη εναντίον του γιου της, του οποίου την ομοφυλοφυλία, και ακόμη περισσότερο τις παρενδυτικές τάσεις, δεν αποδέχτηκε ποτέ. Η Κική Μαυρίδου δεν φοβάται να καταγράψει χωρίς ωραιοποιήσεις τη σκληρή, βίαιη, άδικη συμπεριφορά αυτής της γυναίκας, στέκεται όμως μπροστά της με μια υπόγεια τρυφεράδα, ενώ –συγγραφική αδεία- κλείνει το κείμενό της με την πολυπόθητη συγχώρεση και αποδοχή, που ποτέ δεν μοιράστηκαν στην πραγματική ζωή ο Κώστας και η Έλλη Ζάχου-Ταχτσή.

Η μάνα αυτουνού, Έλλη Ζάχου Ταχτσή

Χειμαρρώδες και από σκηνικής άποψης άκρως λειτουργικό, όπως αποδεικνύεται, το έργο ευτυχεί σε μία εξίσου θερμή απόδοση, που υπογράφει σκηνοθετικά ο Βαγγέλης Λάσκαρης και ερμηνεύει η Ράνια Σχίζα. Η ηθοποιός, σε μία πραγματικά σπουδαία στιγμή, δίνει σάρκα και οστά σε μια γυναίκα που πάλεψε να ξεφύγει από τις νόρμες της εποχής, που ήταν θύμα και θύτης, που διεκδίκησε την ελευθερία και την ανεξαρτησία της με πολύ βαρύ αντίτιμο. Η ερμηνεία της, αν και μοιάζει "υπερβολική" καθώς δημιουργεί ένα νέο εαυτό (αλλάζοντας τη στάση του σώματός της, τη φωνή, τις εκφράσεις της), είναι καθηλωτική. Όπως και η συγγραφέας, έχει αποδεχτεί τη βαναυσότητα όσο και την ευθραυστότητα της ηρωίδας της, και τις παραθέτει ενώπιόν μας σε όλη τους την ένταση. Στην φορτισμένη ατμόσφαιρα, συντελούν οι ηχογραφημένες παρεμβάσεις, στις οποίες ο Νίκος Καραθάνος δίνει φωνή στον ρόλο του Κώστα Ταχτσή, η μουσική σύνθεση του Μάνου Αντωνιάδη και οι φωτισμοί του Βαγγέλη Μούντριχα.

Περισσότερες πληροφορίες

Η μάνα αυτουνού, Έλλη Ζάχου Ταχτσή

  • Μονόλογος
  • Διάρκεια: 80 '

Το έργο της Κικής Μαυρίδου, ορμώμενο από το φεστιβάλ μονολόγων «Ο γιος μου…», δίνει φωνή στη μητέρα του σπουδαίου λογοτέχνη της μεταπολεμικής γενιάς, Κώστα Ταχτσή, μέσα από την αξιομνημόνευτη ερμηνεία της Ράνιας Σχίζα για την οποία βραβεύτηκε. Η Έλλη Ζάχου Ταχτσή υπήρξε μια ανυπότακτη γυναίκα, που το μόνο που ήθελε, ήταν να ζήσει ελεύθερη και να αγαπηθεί. Ατύχησε και στα δύο. Υπέκυψε στη σκληρότητα της εποχής της και έγινε η ίδια πιο σκληρή από αυτήν. Η «Μάνα αυτουνού», προσφώνηση απαξιωτική, ειπωμένη υπαινικτικά και πάντοτε χαμηλόφωνα, αποτελεί ένα από τα λιγότερα φωτισμένα πρόσωπα στον κυρίως αυτοβιογραφικό συγγραφικό κόσμο του Κώστα Ταχτσή. Το έργο πέρα από μια καταγραφή είναι κι ένα ξεμασκάρεμα της αγίας ελληνικής οικογένειας. Κι αν το «Τρίτο Στεφάνι», το σημαντικότερο έργο του συγγραφέα ταυτίζεται με την ίδια την Ελλάδα, η ιστορία της μητέρας του, ταυτίζεται με όλα την ελληνίδα μάνα και γυναίκα και τα κρυμμένα μυστικά που κρατά καλά κλειδωμένα σε σκονισμένα μπαούλα, στοιβαγμένα στα υπόγεια της ψυχής της.

Διαβάστε ακόμα

Τελευταία άρθρα Θέατρο

Το "Μπορντέλο της Μαντάμ Ρόζας" και ο "Μπογιατζής" βάζουν τα... καλοκαιρινά τους

Οι δύο παραστάσεις που παρουσιάστηκαν τον χειμώνα συνεχίζουν την πορεία τους και τη θερινή περίοδο στην αυλή του θεάτρου Από Κοινού.

ΓΡΑΦΕΙ: ATHINORAMA TEAM
15/07/2024

Ορέστεια

Ο Θεόδωρος Τερζόπουλος δοκίμασε τα όρια της μεθόδου του σε ένα τιτάνιο έργο και, αν και σε σημεία προδόθηκε, παρέδωσε μια παράσταση με στοιχεία μυσταγωγίας και "ιερού μεγαλείου", που θα εγγραφεί στις σπουδαιότερες της σύγχρονης παραστασιογραφίας του αρχαίου δράματος.

Η "Ορέστεια" του Θεόδωρου Τερζόπουλου πηγαίνει περιοδεία

Μάθετε σε ποιους σταθμούς θα παρουσιαστεί η τριλογία του Αισχύλου μετά την παρουσίασή της στο κατάμεστο Αρχαίο Θέατρο της Επιδαύρου (από όπου μπορείτε να δείτε εντός φωτογραφίες).

Οι παραγωγές της Στέγης Ιδρύματος Ωνάση ταξιδεύουν σε όλον τον κόσμο

Η βρετανική εφημερίδα The Stage πλέκει το εγκώμιο της Στέγης που προωθεί και στηρίζει την εξακτίνωση της σύγχρονης ελληνικής δημιουργίας του θεάτρου και του χορού στην Ευρώπη - κι όχι μόνο.

Θεσσαλικό Θέατρο: Ο Ορέστης Τάτσης νέος καλλιτεχνικός διευθυντής

Το Θεσσαλικό Θέατρο εμπιστεύεται τα ηνία του θεσμού στο νέο αίμα του ελληνικού θεάτρου.

Το αφιέρωμα "60 Χρόνια Εουτζένιο Μπάρμπα – Odin Teatret" έρχεται σε Φάμπρικα και Ρεκτιφιέ

Η σημαντική φυσιογνωμία του παγκόσμιου θεάτρου Εουτζένιο Μπάρμπα έρχεται στην Αθήνα τον Σεπτέμβριο για μία σειρά καλλιτεχνικών και εκπαιδευτικών δράσεων οργανωμένων από την ομάδα τέχνης Fabrica Athens.

Τη θεατρική παράσταση "Οδυσσέας" υποδέχεται το Μικρό Γκλόρια τον Οκτώβριο

Μια παράσταση που εμπνέεται από αληθινή ιστορία και έχει θέμα τη νόσο Αλτσχάιμερ έρχεται τη νέα σεζόν, με πρωταγωνιστή τον Τάσο Παλαντζίδη.