Η μάνα αυτουνού... Έλλη Ζάχου-Ταχτσή

4

Η Κική Μαυρίδου δίνει φωνή στη μητέρα του σπουδαίου μεταπολεμικού πεζογράφου, Κώστα Ταχτσή, και το έργο ευτυχεί σε μία θερμή απόδοση, που υπογράφει σκηνοθετικά ο Βαγγέλης Λάσκαρης και ερμηνεύει η Ράνια Σχίζα.

Η μάνα αυτουνού, Έλλη Ζάχου Ταχτσή

Η Κική Μαυρίδου δίνει φωνή στη μητέρα του σπουδαίου μεταπολεμικού πεζογράφου, Κώστα Ταχτσή, με ένα μονολογικό έργο, μια χειμαρρώδη αφήγηση ολόκληρης  της ζωής της. Σε αυτή την απόπειρα μετατροπής των βιογραφικών γεγονότων της Έλλης Ζάχου-Ταχτσή σε θεατρικό υλικό, κατορθώνει ένα επίτευγμα σε πολλά επίπεδα: να αναδείξει την προσωπικότητα της ηρωίδας καθώς βέβαια και την ταραχώδη σχέση με τον γιο της (που ο ίδιος αποτύπωσε με δημιουργική μυθοπλαστική δεινότητα στο πεζογραφικό του έργο) – αλλά και να ανασυστήσει ακόμη μια ολόκληρη εποχή, και μαζί της τις δοκιμασίες που υπέστησαν ένα σωρό γυναίκες. Η Έλλη Ζάχου-Ταχτσή στέκεται ενώπιόν μας σε αυτόν τον φανταστικό αλλά βασισμένο σε πραγματικά γεγονότα μονόλογο για να δικαιολογηθεί και να υποστηρίξει τον εαυτό της. Ούσα θύμα μιας σκληρά κακοποιητικής εποχής για τις γυναίκες, από την ανδρική, συζυγική βία, μετατράπηκε η ίδια σε θύτη εναντίον του γιου της, του οποίου την ομοφυλοφυλία, και ακόμη περισσότερο τις παρενδυτικές τάσεις, δεν αποδέχτηκε ποτέ. Η Κική Μαυρίδου δεν φοβάται να καταγράψει χωρίς ωραιοποιήσεις τη σκληρή, βίαιη, άδικη συμπεριφορά αυτής της γυναίκας, στέκεται όμως μπροστά της με μια υπόγεια τρυφεράδα, ενώ –συγγραφική αδεία- κλείνει το κείμενό της με την πολυπόθητη συγχώρεση και αποδοχή, που ποτέ δεν μοιράστηκαν στην πραγματική ζωή ο Κώστας και η Έλλη Ζάχου-Ταχτσή.

Η μάνα αυτουνού, Έλλη Ζάχου Ταχτσή

Χειμαρρώδες και από σκηνικής άποψης άκρως λειτουργικό, όπως αποδεικνύεται, το έργο ευτυχεί σε μία εξίσου θερμή απόδοση, που υπογράφει σκηνοθετικά ο Βαγγέλης Λάσκαρης και ερμηνεύει η Ράνια Σχίζα. Η ηθοποιός, σε μία πραγματικά σπουδαία στιγμή, δίνει σάρκα και οστά σε μια γυναίκα που πάλεψε να ξεφύγει από τις νόρμες της εποχής, που ήταν θύμα και θύτης, που διεκδίκησε την ελευθερία και την ανεξαρτησία της με πολύ βαρύ αντίτιμο. Η ερμηνεία της, αν και μοιάζει "υπερβολική" καθώς δημιουργεί ένα νέο εαυτό (αλλάζοντας τη στάση του σώματός της, τη φωνή, τις εκφράσεις της), είναι καθηλωτική. Όπως και η συγγραφέας, έχει αποδεχτεί τη βαναυσότητα όσο και την ευθραυστότητα της ηρωίδας της, και τις παραθέτει ενώπιόν μας σε όλη τους την ένταση. Στην φορτισμένη ατμόσφαιρα, συντελούν οι ηχογραφημένες παρεμβάσεις, στις οποίες ο Νίκος Καραθάνος δίνει φωνή στον ρόλο του Κώστα Ταχτσή, η μουσική σύνθεση του Μάνου Αντωνιάδη και οι φωτισμοί του Βαγγέλη Μούντριχα.

Περισσότερες πληροφορίες

Η μάνα αυτουνού, Έλλη Ζάχου Ταχτσή

  • Μονόλογος
  • Διάρκεια: 80 '

Το έργο της Κικής Μαυρίδου, ορμώμενο από το φεστιβάλ μονολόγων «Ο γιος μου…», δίνει φωνή στη μητέρα του σπουδαίου λογοτέχνη της μεταπολεμικής γενιάς, Κώστα Ταχτσή, μέσα από την αξιομνημόνευτη ερμηνεία της Ράνιας Σχίζα για την οποία βραβεύτηκε. Η Έλλη Ζάχου Ταχτσή υπήρξε μια ανυπότακτη γυναίκα, που το μόνο που ήθελε, ήταν να ζήσει ελεύθερη και να αγαπηθεί. Ατύχησε και στα δύο. Υπέκυψε στη σκληρότητα της εποχής της και έγινε η ίδια πιο σκληρή από αυτήν. Η «Μάνα αυτουνού», προσφώνηση απαξιωτική, ειπωμένη υπαινικτικά και πάντοτε χαμηλόφωνα, αποτελεί ένα από τα λιγότερα φωτισμένα πρόσωπα στον κυρίως αυτοβιογραφικό συγγραφικό κόσμο του Κώστα Ταχτσή. Το έργο πέρα από μια καταγραφή είναι κι ένα ξεμασκάρεμα της αγίας ελληνικής οικογένειας. Κι αν το «Τρίτο Στεφάνι», το σημαντικότερο έργο του συγγραφέα ταυτίζεται με την ίδια την Ελλάδα, η ιστορία της μητέρας του, ταυτίζεται με όλα την ελληνίδα μάνα και γυναίκα και τα κρυμμένα μυστικά που κρατά καλά κλειδωμένα σε σκονισμένα μπαούλα, στοιβαγμένα στα υπόγεια της ψυχής της.

Διαβάστε ακόμα

Τελευταία άρθρα Θέατρο

Last call για την "Αισθηματική αγωγή· ερευνώντας ένα αρχείο ρωγμών" του Παντελή Φλατσούση που μιλά για μια γενιά ματαιωμένη

Τελευταία ευκαιρία αυτή την εβδομάδα για να δείτε την καινούργια παράσταση του σκηνοθέτη και δημιουργού που βούτηξε στο σύμπαν του Γκιστάβ Φλομπέρ, ανοίγοντας δίαυλο επικοινωνίας με το σήμερα.

ΓΡΑΦΕΙ: ATHINORAMA TEAM
28/01/2025

"Απορρίπτεται": Ένα άπαικτο στην Ελλάδα έργο του Τζωρτζ Μπέρναρντ Σω έρχεται στο "Σημείο"

Το θέατρο υποδέχεται τη φαρσοκωμωδία του Ιρλανδού νομπελίστα, που ανεβαίνει υπό τη σκηνοθεσία του Τάσου Πυργιέρη.

To "Σ' εσάς που με ακούτε" επιστρέφει στην Αθήνα

Η παράσταση του ΚΘΒΕ πάνω στο κείμενο της Λούλας Αναγνωστάκη σε σκηνοθεσία Χρήστου Θεοδωρίδη επανέρχεται, για δεύτερη σεζόν, στο Αμφι-θέατρο Σπύρου Ευαγγελάτου.

"Η Πύλη της Κόλασης": Τελευταίες παραστάσεις για το νέο έργο του Γιάννη Καλαβριανού

Μια θεατρική εμπειρία που φέρνει κοντά την τέχνη και τον έρωτα.

100 χρόνια Μίκης Θεοδωράκης: Περιοδεία της "Όμορφης πόλης" υπό την αιγίδα του ΕΟΤ

Μέσα από τις παραστάσεις θα αναδειχθεί ο σύγχρονος ελληνικός πολιτισμός στις χώρες όπου θα περιοδεύσει.

Η χαμένη μας επικοινωνία μέσα από τις "Καρέκλες" του Ιονέσκο στο θέατρο Αλκμήνη

H μοναξιά, η απομάκρυνση των ανθρώπων και η ανάγκη για ουσιαστική επαφή και επικοινωνία είναι τα βασικά θέματα που εξερευνά το έργο του σπουδαίου του θεάτρου του παραλόγου Ευγένιου Ιονέσκο, που παίζεται στο Αλκμήνη σε σκηνοθεσία Νίκου Κουφάκη.

"Σε φιλώ, Πέτρος": Λένα Κιτσοπούλου και Βασίλης Βηλαράς ενώνουν τις δυνάμεις τους σε μια coming out εξομολόγηση

Ο σκηνοθέτης και δημιουργός Βασίλης Βηλαράς ανοίγει το επόμενο κεφάλαιο στην δραματουργία του και συναντά επί σκηνής την Λένα Κιτσοπούλου σε μια out of the box καλλιτεχνική σύμπραξη, που μας πηγαίνει πίσω στο όχι και τόσο μακρινό 1977 και στη σχέση ενός γιου με τη μητέρα του.