Το κουκλόσπιτο

3,5

Ο Δημήτρης Τάρλοου σκηνοθετεί και μεταφράζει το ιψενικό έργο ως μια ιστορία του σήμερα, εστιάζοντας στην ψευδαίσθηση μιας συζυγικής και οικογενειακής θαλπωρής που θρυμματίζεται βίαια.

Κουκλόσπιτο Μαρίζα Καψαμπέλη©

Μια πλασματική ατμόσφαιρα θαλπωρής και cosy πολυτέλειας κυριεύει τη σκηνή όπου διαδραματίζεται η –πολυπαιγμένη, κλασική πια– ιστορία της ιψενικής Νόρας. Πλασματική όπως η ευτυχία της συζυγικής και οικογενειακής ζωής της ηρωίδας, η οποία μέσα σε διάστημα λίγων ημερών θα διασχίσει μια μεγάλη διαδρομή αυτογνωσίας και συνειδητοποίησης. Ο Δημήτρης Τάρλοου σκηνοθετεί και μεταφράζει το έργο, εστιάζοντας κυρίως στην ψευδαίσθηση της ωραίας βιτρίνας αυτού του γάμου. Πλαισιώνει τη δράση μέσα σε ένα άψογο, σαν από σελίδα περιοδικού, καθιστικό, που εμπλουτίζεται από τις μελωδίες που παίζει στο πιάνο η Κρυσταλία Θεοδώρου, στοιχειώνεται όμως από την παρουσία του τεράστιου, εφιαλτικού στην απεικόνιση της νεκρής φύσης, πίνακα του Φρανς Σνάιντερς, ενώ οι βιτρίνες δεξιά κι αριστερά της σκηνής εντείνουν την αίσθηση ενός σπιτικού που εστιάζει στην εικόνα (σκηνικό: Θάλεια Μέλισσα).

Κουκλόσπιτο
Μαρίζα Καψαμπέλη©

Μέσα σε αυτό το χρυσό κλουβί, δεσπόζει η κεντρική ηρωίδα, ερμηνευμένη ωραία από τη Λένα Παπαληγούρα σε μια από τις καλύτερες στιγμές της. Ξεκινώντας ως μια γυναίκα που υπάρχει –και συμπεριφέρεται αναλόγως– για να είναι ευχάριστη στα μάτια του συζύγου της, φτάνει στην κορυφαία σκηνή της συνειδητοποίησης πως η αγάπη του Τόρβαλτ απευθυνόταν όχι στην ίδια αλλά στο ρόλο της, αυτόν μιας χαριτωμένης και χειραγωγήσιμης "κούκλας" (την οποία ο Αλέξανδρος Γαρνάβος και η Τζίνα Ηλιοπούλου ντύνουν έξυπνα στην πρώτη σκηνή με ένα κοστούμι που θυμίζει παιδικό παιχνίδι ή μαθητική στολή). Το μοτίβο του απόντος συζύγου και της μη ουσιαστικής επικοινωνίας απασχολεί ιδιαίτερα τη σκηνοθεσία –εντάσσει μάλιστα στην ομάδα των προσώπων μια κωφάλαλη ηθοποιό στο ρόλο της Υπηρέτριας (Όλγα Δαλέκου), σε μια ειρωνική αντίστιξη του πόσο ουσιαστική μπορεί να γίνει η μη λεκτική επικοινωνία, και αφήνει στο περιθώριο τη χειριστική πλευρά του Τόρβαλτ (Γιώργος Χριστοδούλου), ο οποίος δείχνει συνολικά εξαφανισμένος, ίσως από πρόθεση. Είναι, όμως, πολύ ωραίο το γεγονός πως η σκηνοθεσία φέρνει στο προσκήνιο τη σεξουαλική πλευρά της συζυγικής σχέσης, φωτίζοντας έτσι από μιαν άλλη πλευρά έναν ακόμη ρόλο –του "αντικειμένου του πόθου"– που καλείται να εκπληρώσει η Νόρα.

Το κουκλόσπιτο
Μαρίζα Καψαμπέλη©

Με την ηρωίδα να αποτελεί το κέντρο βάρος, οι άλλοι ρόλοι δείχνουν παροπλισμένοι, ίσως αμήχανοι, ειδικά του δεύτερου ζευγαριού (Βίκυ Κατσίκα/Λίντε, Θανάσης Δόβρης/Κρόκσταντ), αν και ο Κώστας Βασαρδάνης ερμηνεύει ωραία τον Ρανκ. Επιπλέον, ο Τάρλοου θέλοντας να μεταφέρει το έργο ως μια ιστορία του σήμερα, προχωράει σε κάποιους εκσυγχρονισμούς, που λειτουργούν πάντως παράδοξα. Στα λόγια των προσώπων αναμειγνύονται σημερινές εκφράσεις και παρωχημένα γλυκόλογα (καρδερινάκι, σκιουράκι), η παρουσία του τάμπλετ συναγωνίζεται τις αναφορές στη χειρόγραφη αλληλογραφία, ενώ συνολικά η ιστορία δεν παύει να φτάνει στην πλατεία ως διαχρονικό έργο του χθες που ακόμη μας αφορά, παρά ως σημερινό κείμενο.

Περισσότερες πληροφορίες

Κουκλόσπιτο

  • Δράμα
  • Διάρκεια: 120 '

Η Νόρα είναι μια παντρεμένη γυναίκα που αποφασίζει να κάνει την επανάστασή της σε έναν ανδροκρατούμενο κόσμο μετά την αποκάλυψη ενός ψέματος που βάζει φωτιά στα θεμέλια του γάμου της.

Διαβάστε ακόμα

Τελευταία άρθρα Θέατρο

"Hecuba, not Hecuba": Στην Επίδαυρο η παράσταση του αντισυμβατικού Τιάγκο Ροντρίγκες που πλέκει το μύθο με μια αληθινή ιστορία

Ο μύθος της "Εκάβης" του Ευριπίδη συναντά την αληθινή ιστορία μιας οργισμένης μητέρας που παλεύει ενάντια στη συγκάλυψη της εξουσίας και την έλλειψη απόδοσης δικαιοσύνης.

ΓΡΑΦΕΙ: ATHINORAMA TEAM
15/07/2024

Το "Μπορντέλο της Μαντάμ Ρόζας" και ο "Μπογιατζής" βάζουν τα... καλοκαιρινά τους

Οι δύο παραστάσεις που παρουσιάστηκαν τον χειμώνα συνεχίζουν την πορεία τους και τη θερινή περίοδο στην αυλή του θεάτρου Από Κοινού.

Ορέστεια

Ο Θεόδωρος Τερζόπουλος δοκίμασε τα όρια της μεθόδου του σε ένα τιτάνιο έργο και, αν και σε σημεία προδόθηκε, παρέδωσε μια παράσταση με στοιχεία μυσταγωγίας και "ιερού μεγαλείου", που θα εγγραφεί στις σπουδαιότερες της σύγχρονης παραστασιογραφίας του αρχαίου δράματος.

Η "Ορέστεια" του Θεόδωρου Τερζόπουλου πηγαίνει περιοδεία

Μάθετε σε ποιους σταθμούς θα παρουσιαστεί η τριλογία του Αισχύλου μετά την παρουσίασή της στο κατάμεστο Αρχαίο Θέατρο της Επιδαύρου (από όπου μπορείτε να δείτε εντός φωτογραφίες).

Οι παραγωγές της Στέγης Ιδρύματος Ωνάση ταξιδεύουν σε όλον τον κόσμο

Η βρετανική εφημερίδα The Stage πλέκει το εγκώμιο της Στέγης που προωθεί και στηρίζει την εξακτίνωση της σύγχρονης ελληνικής δημιουργίας του θεάτρου και του χορού στην Ευρώπη - κι όχι μόνο.

Θεσσαλικό Θέατρο: Ο Ορέστης Τάτσης νέος καλλιτεχνικός διευθυντής

Το Θεσσαλικό Θέατρο εμπιστεύεται τα ηνία του θεσμού στο νέο αίμα του ελληνικού θεάτρου.

Το αφιέρωμα "60 Χρόνια Εουτζένιο Μπάρμπα – Odin Teatret" έρχεται σε Φάμπρικα και Ρεκτιφιέ

Η σημαντική φυσιογνωμία του παγκόσμιου θεάτρου Εουτζένιο Μπάρμπα έρχεται στην Αθήνα τον Σεπτέμβριο για μία σειρά καλλιτεχνικών και εκπαιδευτικών δράσεων οργανωμένων από την ομάδα τέχνης Fabrica Athens.