Ημέρα Κυρίου

3

Το νέο έργο του Γιάννη Τσίρου, που επικεντρώνεται στα φοβικά σύνδρομα της σύγχρονης ελληνικής κοινωνίας, ανεβαίνει σε μια δουλεμένη –αν και συγκρατημένη– παράσταση ωραίων ερμηνειών.

Ημέρα Κυρίου

Η σύγχρονη ελληνική κοινωνία απασχολεί και σε αυτό το έργο τον Γιάννη Τσίρο, στο ύφος που συνήθως εξασκεί, όπου ο ρεαλισμός συμπράττει με ένα δυναμικό "κάτω κείμενο" σχέσεων και νοημάτων. Στην "Ημέρα Κυρίου", η δράση επικεντρώνεται στον κήπο ενός μεγαλοαστικού σπιτιού, όπου κατοικεί ένα ανδρόγυνο και η νεαρή οικιακή βοηθός τους, ενώ καθημερινός "συγκάτοικός" τους είναι και ο υπάλληλος της ιδιωτικής ασφάλειας. Ήδη από την έναρξη, χτίζεται το προφίλ ενός αποξενωμένου ζευγαριού, που είναι κομμάτι μιας φοβικής κοινωνίας, περιχαρακωμένου στην όποια ασφάλεια μπορεί να προσφέρει το περιφραγμένο σπίτι του. Η ασφάλεια αυτή έχει διαταραχθεί το προηγούμενο βράδυ, όταν άγνωστοι –αδιευκρίνιστο γιατί– πέταξαν μια πέτρα σε ένα από τα παράθυρα, γεγονός που μας εισάγει στο δραματικό επίκεντρο.

Ημέρα Κυρίου
Ελίνα Γιουνανλή

Ο Τσίρος αναπτύσσει σιγά σιγά τη δυναμική της πλοκής, αποδεικνύοντας ότι γνωρίζει τα μυστικά ενός καλογραμμένου έργου. Το επίκεντρο αναπτύσσεται με αφορμή ένα γεγονός που μπορεί να είναι τυχαίο ή όχι, αλλά είναι σίγουρα συμβολικό: η πέτρα που θρυμματίζει το τζάμι δεν αποτελεί μόνο μια εξωτερική απειλή, αλλά και το μέσο για να σκιαγραφηθούν οι χαρακτήρες, να φανερωθεί η μυστική ενοχή που βασανίζει το ζευγάρι –για την οποία η σύζυγος θεωρεί ότι τιμωρούνται–, να βγουν στην επιφάνεια τα φοβικά τους ένστικτα, και δίνει την ευκαιρία στο συγγραφέα να αναπτύξει τη συνολικότερη προβληματική του. Κι αυτό επειδή οι υποψίες για την επίθεση γρήγορα στρέφονται στον μουσουλμάνο κηπουρό –πρόσωπο που δεν εμφανίζεται επί σκηνής–, εξαιτίας του σεκιουριτά, που τους οδηγεί προς αυτό το ενδεχόμενο, εκφράζοντας μια απολύτως αναγνωρίσιμη ξενοφοβική ρητορική· επιπλέον, διατυπώνονται και ταξικοί προβληματισμοί μέσω του ρόλου της οικιακής βοηθού, η οποία εντάσσεται επίσης στη σφαίρα των υπόπτων.

Ημέρα Κυρίου
Ελίνα Γιουνανλή

Η "Ημέρα Κυρίου" διατηρεί το ενδιαφέρον, χωρίς να στοχεύει απλώς να δείξει στο θεατή "τι θα γίνει παρακάτω". Εξάλλου, ο Τσίρος δεν λύνει την υπόθεση, δεν αποκαλύπτει τον ένοχο. Πρόθεσή του δεν είναι να δημιουργήσει ένα έργο αστυνομικού ενδιαφέροντος, αλλά να θέσει υπ’ όψιν μας μια σειρά από μοτίβα συμπεριφορών και αντιλήψεων και να μας προβληματίσει πάνω σε αυτά. Η παράσταση του Μάνου Καρατζογιάννη που μας συστήνει το έργο είναι καλοδουλεμένη και έχει ωραία διανομή, κυρίως στον τρόπο με τον οποίο οι ηθοποιοί συλλαμβάνουν τέσσερα πρόσωπα που το καθένα για δικούς του λόγους διατηρούν μια ψύχραιμη, κάποτε ψυχρή, επιφάνεια, κάτω από την οποία σιγοβράζουν πολλά. Ίσως όμως αυτά ακριβώς τα εσωτερικά αλλά έντονα συναισθήματα παρέλειψε να τονίσει περισσότερο η σκηνοθεσία, οδηγώντας σε μια παράσταση ενδιαφέρουσα και εύρυθμη, αλλά χωρίς κλιμακώσεις. Οι δύο νέοι ηθοποιοί, η Αναστασία Παντούση και ο Βασίλης Αθανασόπουλος, καταθέτουν ωραίες ερμηνείες και προδιαθέτουν για μια αξιόλογη θεατρική πορεία, ενώ η επιλογή του Μάξιμου Μουμούρη και της Φαίης Ξυλά στο ρόλο του καλοβαλμένου ζευγαριού είναι εξίσου επιτυχημένη, ακόμη και σε φυσιογνωμικό επίπεδο.

Πρώτη δημοσίευση: 14/4/21

Περισσότερες πληροφορίες

Ημέρα Κυρίου

  • Κοινωνικό
  • Διάρκεια: 90 '

Στο γεμάτο χιούμορ, σασπένς και ποιητικές αιχμές έργο του συγγραφέα, ένα εύπορο ζευγάρι και το υπηρετικό του προσωπικό αναζητούν το δίκαιο σε μια αποπροσανατολισμένη κοινωνία.

Σταθμός Θέατρο

Βίκτωρος Ουγκώ 55

Διαβάστε ακόμα

Τελευταία άρθρα Θέατρο

Αποκλειστικό: "Κλιματική Αλλαγή; Έχει Πολλές Θερμίδες;"-Μια περιπατητική performance της Όλγας Ποζέλη

Η Όλγα Ποζέλη και η ομάδα Νοητή Γραμμή στήνουν μια περιπατητική performance που δεν καταφεύγει σε καταστροφολογικά σενάρια. Αντίθετα, μας καλεί να νιώσουμε το ζήτημα μέσα από την ίδια την πόλη, να ανακαλύψουμε τι σημαίνει να ζεις στην εποχή της κλιματικής κρίσης χωρίς φόβο, αλλά με επίγνωση, χιούμορ και δράση.

ΓΡΑΦΕΙ: ATHINORAMA TEAM
02/03/2025

Η Πολυξένη Παπακωνσταντίνου για την "Τουραντό" και τη συνεργασία της με τον Στάθη Λιβαθινό

Η Πολυξένη Παπακωνσταντίνου συνεργάζεται και πάλι με τον Στάθη Λιβαθινό. Επιστρέφει στο Θέατρο της Οδού Κυκλάδων 'Λευτέρης Βογιατζής', αναλαμβάνοντας τον πρωταγωνιστικό ρόλο στο έργο "Τουραντό - η γυναίκα που μισούσε τους άντρες" του Κάρλο Γκότσι. Με αφορμή την παράσταση μοιράζεται τις σκέψεις της για τη νέα αυτή πρόκληση, τη σχέση της με τον σκηνοθέτη, καθώς και για τον ρόλο που ενσαρκώνει σε ένα έργο γεμάτο συγκρούσεις και βαθιές συναισθηματικές αντιφάσεις.

"Τα τραγούδια της Σωτηρίας": Το μουσικό ταξίδι στον κόσμο της Σωτηρίας Μπέλλου συνεχίζει

Το κοινό την αγάπησε και η μουσικοθεατρική παράσταση "Τα τραγούδια της Σωτηρίας", αφιερωμένη στην "Αρχόντισσα του ρεμπέτικου" Σωτηρία Μπέλλου, συνεχίζει για 4η χρονιά στο Θέατρο του Νέου Κόσμου.

Έξι νέα πρόσωπα του θεάτρου που ξεχωρίζουν τη φετινή σεζόν

Πρωτοεμφανιζόμενοι ή και όχι, είναι ενεργοί καλλιτέχνες, σκηνοθέτες και ηθοποιοί της νεότερης γενιάς, και διαπρέπουν τη σεζόν που διανύουμε. Γνωρίστε τους!

"Κάπου περνούσε μια φωνή": Τελευταίες παραστάσεις για την bijoux de kant

To "Κάπου περνούσε μια φωνή" της bijoux de kant συνεχίζει στο bijoux de kant HOOD art space έως 10/3. Σκηνοθετεί ο Γιάννης Σκουρλέτης με τη μουσική του Χρίστου Θεοδώρου. Ερμηνεύει ο Ody Icons και ζωντανά στο πιάνο ο Αλέξανδρος Αβδελιώδης.

Τέμπη: Τα θέατρα που θα είναι κλειστά με αφορμή την απεργία της 28ης Φεβρουαρίου

Τα θέατρα που θα παραμείνουν κλειστά και οι θεατρικές παραστάσεις που ακυρώνονται λόγω της επετείου από την τραγωδία των Τεμπών.

Τέμπη: Πανελλήνια Ομοσπονδία Θεάματος Ακροάματος & Σωματείο Ελλήνων Ηθοποιών συμμετέχουν στην γενική απεργία

Π.Ο.Θ.Α και ΣΕΗ στέλνουν το δικό μήνυμα με αφορμή την γενική απεργία της 28ης Φεβρουαρίου για την τραγωδία στα Τέμπη. Τα περισσότερα θέατρα θα παραμείνουν κλειστά με τις θεατρικές παραστάσεις για εκείνη τη μέρα να ακυρώνονται.