Ημέρα Κυρίου

3

Το νέο έργο του Γιάννη Τσίρου, που επικεντρώνεται στα φοβικά σύνδρομα της σύγχρονης ελληνικής κοινωνίας, ανεβαίνει σε μια δουλεμένη –αν και συγκρατημένη– παράσταση ωραίων ερμηνειών.

Ημέρα Κυρίου

Η σύγχρονη ελληνική κοινωνία απασχολεί και σε αυτό το έργο τον Γιάννη Τσίρο, στο ύφος που συνήθως εξασκεί, όπου ο ρεαλισμός συμπράττει με ένα δυναμικό "κάτω κείμενο" σχέσεων και νοημάτων. Στην "Ημέρα Κυρίου", η δράση επικεντρώνεται στον κήπο ενός μεγαλοαστικού σπιτιού, όπου κατοικεί ένα ανδρόγυνο και η νεαρή οικιακή βοηθός τους, ενώ καθημερινός "συγκάτοικός" τους είναι και ο υπάλληλος της ιδιωτικής ασφάλειας. Ήδη από την έναρξη, χτίζεται το προφίλ ενός αποξενωμένου ζευγαριού, που είναι κομμάτι μιας φοβικής κοινωνίας, περιχαρακωμένου στην όποια ασφάλεια μπορεί να προσφέρει το περιφραγμένο σπίτι του. Η ασφάλεια αυτή έχει διαταραχθεί το προηγούμενο βράδυ, όταν άγνωστοι –αδιευκρίνιστο γιατί– πέταξαν μια πέτρα σε ένα από τα παράθυρα, γεγονός που μας εισάγει στο δραματικό επίκεντρο.

Ημέρα Κυρίου
Ελίνα Γιουνανλή

Ο Τσίρος αναπτύσσει σιγά σιγά τη δυναμική της πλοκής, αποδεικνύοντας ότι γνωρίζει τα μυστικά ενός καλογραμμένου έργου. Το επίκεντρο αναπτύσσεται με αφορμή ένα γεγονός που μπορεί να είναι τυχαίο ή όχι, αλλά είναι σίγουρα συμβολικό: η πέτρα που θρυμματίζει το τζάμι δεν αποτελεί μόνο μια εξωτερική απειλή, αλλά και το μέσο για να σκιαγραφηθούν οι χαρακτήρες, να φανερωθεί η μυστική ενοχή που βασανίζει το ζευγάρι –για την οποία η σύζυγος θεωρεί ότι τιμωρούνται–, να βγουν στην επιφάνεια τα φοβικά τους ένστικτα, και δίνει την ευκαιρία στο συγγραφέα να αναπτύξει τη συνολικότερη προβληματική του. Κι αυτό επειδή οι υποψίες για την επίθεση γρήγορα στρέφονται στον μουσουλμάνο κηπουρό –πρόσωπο που δεν εμφανίζεται επί σκηνής–, εξαιτίας του σεκιουριτά, που τους οδηγεί προς αυτό το ενδεχόμενο, εκφράζοντας μια απολύτως αναγνωρίσιμη ξενοφοβική ρητορική· επιπλέον, διατυπώνονται και ταξικοί προβληματισμοί μέσω του ρόλου της οικιακής βοηθού, η οποία εντάσσεται επίσης στη σφαίρα των υπόπτων.

Ημέρα Κυρίου
Ελίνα Γιουνανλή

Η "Ημέρα Κυρίου" διατηρεί το ενδιαφέρον, χωρίς να στοχεύει απλώς να δείξει στο θεατή "τι θα γίνει παρακάτω". Εξάλλου, ο Τσίρος δεν λύνει την υπόθεση, δεν αποκαλύπτει τον ένοχο. Πρόθεσή του δεν είναι να δημιουργήσει ένα έργο αστυνομικού ενδιαφέροντος, αλλά να θέσει υπ’ όψιν μας μια σειρά από μοτίβα συμπεριφορών και αντιλήψεων και να μας προβληματίσει πάνω σε αυτά. Η παράσταση του Μάνου Καρατζογιάννη που μας συστήνει το έργο είναι καλοδουλεμένη και έχει ωραία διανομή, κυρίως στον τρόπο με τον οποίο οι ηθοποιοί συλλαμβάνουν τέσσερα πρόσωπα που το καθένα για δικούς του λόγους διατηρούν μια ψύχραιμη, κάποτε ψυχρή, επιφάνεια, κάτω από την οποία σιγοβράζουν πολλά. Ίσως όμως αυτά ακριβώς τα εσωτερικά αλλά έντονα συναισθήματα παρέλειψε να τονίσει περισσότερο η σκηνοθεσία, οδηγώντας σε μια παράσταση ενδιαφέρουσα και εύρυθμη, αλλά χωρίς κλιμακώσεις. Οι δύο νέοι ηθοποιοί, η Αναστασία Παντούση και ο Βασίλης Αθανασόπουλος, καταθέτουν ωραίες ερμηνείες και προδιαθέτουν για μια αξιόλογη θεατρική πορεία, ενώ η επιλογή του Μάξιμου Μουμούρη και της Φαίης Ξυλά στο ρόλο του καλοβαλμένου ζευγαριού είναι εξίσου επιτυχημένη, ακόμη και σε φυσιογνωμικό επίπεδο.

Πρώτη δημοσίευση: 14/4/21

Περισσότερες πληροφορίες

Ημέρα Κυρίου

  • Κοινωνικό
  • Διάρκεια: 90 '

Στο γεμάτο χιούμορ, σασπένς και ποιητικές αιχμές έργο του συγγραφέα, ένα εύπορο ζευγάρι και το υπηρετικό του προσωπικό αναζητούν το δίκαιο σε μια αποπροσανατολισμένη κοινωνία.

Σταθμός Θέατρο

Βίκτωρος Ουγκώ 55

Διαβάστε ακόμα

Τελευταία άρθρα Θέατρο

Η Ιόλη Ανδρεάδη ανασυνθέτει με ανατρεπτική ματιά το "Όσα παίρνει ο άνεμος"

Η Ιόλη Ανδρεάδη ξαναδιαβάζει το αμφιλεγόμενο έπος της Μάργκαρετ Μίτσελ "Όσα παίρνει ο άνεμος" και μαζί με τον Άρη Ασπρούλη φέρνουν στο φως τη σκοτεινή πλευρά της Ιστορίας, μέσα από μια θεατρική πρόταση γεμάτη τόλμη και ευαισθησία. Μιλήσαμε με τη σκηνοθέτρια πριν την πρεμιέρα στο Δημοτικό Θέατρο Πειραιά (από 25/4).

ΓΡΑΦΕΙ: ΜΑΡΙΑ ΚΡΥΟΥ
24/04/2025

Athens English Comedy Club – Γιατί το αγγλόφωνο stand-up στην Αθήνα έχει τους φανατικούς του

Δέκα stand up comedians έχουν στη διάθεση τους 5 λεπτά ο καθένας να πουν στην αγγλική γλώσσα ό,τι πιο αστείο έχουν στην Open Mic Night που διοργανώνει το Athens English Comedy Club την Κυριακή.

Οι νέες θεατρικές παραστάσεις της εβδομάδας

Συγκεντρώσαμε τις παραστάσεις που σηκώνουν αυλαία από 24 έως 30 Απριλίου και ξεχωρίζουν.

Τα σκυλιά

Μια αγέλη σκύλων επιχειρεί να διαλευκάνει το φριχτό θάνατο ενός σκύλου, στο έργο που συνυπογράφει ο Ανέστης Αζάς και εμπνέεται από πραγματικά γεγονότα. Στοιχεία παραβολής, περιπέτειας, noir και μαύρης κωμωδίας, αλλά και αδυναμίες, σε ένα ενδιαφέρον δείγμα γραφής, που τροφοδοτεί μία παράσταση εκρηκτικής ενέργειας. | Powered by Uber

Πνεύμονες

Βραβευμένο στα Off West End Awards το 2012, το έργο του Ντάνκαν Μακμίλαν αποτυπώνει σύγχρονους προβληματισμούς μέσα από την ιστορία ενός ζευγαριού που αντιμετωπίζει την πιθανότητα να γίνουν γονείς. Ωραία η απόδοσή του από την ανερχόμενη σκηνοθέτρια, σε μια καλοδουλεμένη παράσταση με συγκινητικές ερμηνείες. | Powered by Uber

"Ήταν η κακιά η (X)ώρα": Μια θεατρική παράσταση για τα Τέμπη, την απώλεια και την αγωνία

Μια ομάδα νέων καλλιτεχνών μεταφέρει στη σκηνή του θεάτρου τις σκέψεις και τα συναισθήματα εκείνων που έμειναν πίσω μετά την τραγωδία στα Τέμπη.

"Εμένα οι μικρές ιστορίες με νοιάζουν, Ναπολέων!" λέει ο Κωνσταντίνος Μάρκελλος στο Εν Αθήναις

Μια ιστορία για τις σχέσεις εξουσίας μέσα από τα ματιά της πιο φανατικής ακολούθου του Ναπολέοντα Βοναπάρτη.