Ημέρα Κυρίου

3

Το νέο έργο του Γιάννη Τσίρου, που επικεντρώνεται στα φοβικά σύνδρομα της σύγχρονης ελληνικής κοινωνίας, ανεβαίνει σε μια δουλεμένη –αν και συγκρατημένη– παράσταση ωραίων ερμηνειών.

Ημέρα Κυρίου

Η σύγχρονη ελληνική κοινωνία απασχολεί και σε αυτό το έργο τον Γιάννη Τσίρο, στο ύφος που συνήθως εξασκεί, όπου ο ρεαλισμός συμπράττει με ένα δυναμικό "κάτω κείμενο" σχέσεων και νοημάτων. Στην "Ημέρα Κυρίου", η δράση επικεντρώνεται στον κήπο ενός μεγαλοαστικού σπιτιού, όπου κατοικεί ένα ανδρόγυνο και η νεαρή οικιακή βοηθός τους, ενώ καθημερινός "συγκάτοικός" τους είναι και ο υπάλληλος της ιδιωτικής ασφάλειας. Ήδη από την έναρξη, χτίζεται το προφίλ ενός αποξενωμένου ζευγαριού, που είναι κομμάτι μιας φοβικής κοινωνίας, περιχαρακωμένου στην όποια ασφάλεια μπορεί να προσφέρει το περιφραγμένο σπίτι του. Η ασφάλεια αυτή έχει διαταραχθεί το προηγούμενο βράδυ, όταν άγνωστοι –αδιευκρίνιστο γιατί– πέταξαν μια πέτρα σε ένα από τα παράθυρα, γεγονός που μας εισάγει στο δραματικό επίκεντρο.

Ημέρα Κυρίου
Ελίνα Γιουνανλή

Ο Τσίρος αναπτύσσει σιγά σιγά τη δυναμική της πλοκής, αποδεικνύοντας ότι γνωρίζει τα μυστικά ενός καλογραμμένου έργου. Το επίκεντρο αναπτύσσεται με αφορμή ένα γεγονός που μπορεί να είναι τυχαίο ή όχι, αλλά είναι σίγουρα συμβολικό: η πέτρα που θρυμματίζει το τζάμι δεν αποτελεί μόνο μια εξωτερική απειλή, αλλά και το μέσο για να σκιαγραφηθούν οι χαρακτήρες, να φανερωθεί η μυστική ενοχή που βασανίζει το ζευγάρι –για την οποία η σύζυγος θεωρεί ότι τιμωρούνται–, να βγουν στην επιφάνεια τα φοβικά τους ένστικτα, και δίνει την ευκαιρία στο συγγραφέα να αναπτύξει τη συνολικότερη προβληματική του. Κι αυτό επειδή οι υποψίες για την επίθεση γρήγορα στρέφονται στον μουσουλμάνο κηπουρό –πρόσωπο που δεν εμφανίζεται επί σκηνής–, εξαιτίας του σεκιουριτά, που τους οδηγεί προς αυτό το ενδεχόμενο, εκφράζοντας μια απολύτως αναγνωρίσιμη ξενοφοβική ρητορική· επιπλέον, διατυπώνονται και ταξικοί προβληματισμοί μέσω του ρόλου της οικιακής βοηθού, η οποία εντάσσεται επίσης στη σφαίρα των υπόπτων.

Ημέρα Κυρίου
Ελίνα Γιουνανλή

Η "Ημέρα Κυρίου" διατηρεί το ενδιαφέρον, χωρίς να στοχεύει απλώς να δείξει στο θεατή "τι θα γίνει παρακάτω". Εξάλλου, ο Τσίρος δεν λύνει την υπόθεση, δεν αποκαλύπτει τον ένοχο. Πρόθεσή του δεν είναι να δημιουργήσει ένα έργο αστυνομικού ενδιαφέροντος, αλλά να θέσει υπ’ όψιν μας μια σειρά από μοτίβα συμπεριφορών και αντιλήψεων και να μας προβληματίσει πάνω σε αυτά. Η παράσταση του Μάνου Καρατζογιάννη που μας συστήνει το έργο είναι καλοδουλεμένη και έχει ωραία διανομή, κυρίως στον τρόπο με τον οποίο οι ηθοποιοί συλλαμβάνουν τέσσερα πρόσωπα που το καθένα για δικούς του λόγους διατηρούν μια ψύχραιμη, κάποτε ψυχρή, επιφάνεια, κάτω από την οποία σιγοβράζουν πολλά. Ίσως όμως αυτά ακριβώς τα εσωτερικά αλλά έντονα συναισθήματα παρέλειψε να τονίσει περισσότερο η σκηνοθεσία, οδηγώντας σε μια παράσταση ενδιαφέρουσα και εύρυθμη, αλλά χωρίς κλιμακώσεις. Οι δύο νέοι ηθοποιοί, η Αναστασία Παντούση και ο Βασίλης Αθανασόπουλος, καταθέτουν ωραίες ερμηνείες και προδιαθέτουν για μια αξιόλογη θεατρική πορεία, ενώ η επιλογή του Μάξιμου Μουμούρη και της Φαίης Ξυλά στο ρόλο του καλοβαλμένου ζευγαριού είναι εξίσου επιτυχημένη, ακόμη και σε φυσιογνωμικό επίπεδο.

Πρώτη δημοσίευση: 14/4/21

Περισσότερες πληροφορίες

Ημέρα Κυρίου

  • Κοινωνικό
  • Διάρκεια: 90 '

Στο γεμάτο χιούμορ, σασπένς και ποιητικές αιχμές έργο του συγγραφέα, ένα εύπορο ζευγάρι και το υπηρετικό του προσωπικό αναζητούν το δίκαιο σε μια αποπροσανατολισμένη κοινωνία.

Διαβάστε ακόμα

Τελευταία άρθρα Θέατρο

"Hecuba, not Hecuba": Στην Επίδαυρο η παράσταση του αντισυμβατικού Τιάγκο Ροντρίγκες που πλέκει το μύθο με μια αληθινή ιστορία

Ο μύθος της "Εκάβης" του Ευριπίδη συναντά την αληθινή ιστορία μιας οργισμένης μητέρας που παλεύει ενάντια στη συγκάλυψη της εξουσίας και την έλλειψη απόδοσης δικαιοσύνης.

ΓΡΑΦΕΙ: ATHINORAMA TEAM
15/07/2024

Το "Μπορντέλο της Μαντάμ Ρόζας" και ο "Μπογιατζής" βάζουν τα... καλοκαιρινά τους

Οι δύο παραστάσεις που παρουσιάστηκαν τον χειμώνα συνεχίζουν την πορεία τους και τη θερινή περίοδο στην αυλή του θεάτρου Από Κοινού.

Ορέστεια

Ο Θεόδωρος Τερζόπουλος δοκίμασε τα όρια της μεθόδου του σε ένα τιτάνιο έργο και, αν και σε σημεία προδόθηκε, παρέδωσε μια παράσταση με στοιχεία μυσταγωγίας και "ιερού μεγαλείου", που θα εγγραφεί στις σπουδαιότερες της σύγχρονης παραστασιογραφίας του αρχαίου δράματος.

Η "Ορέστεια" του Θεόδωρου Τερζόπουλου πηγαίνει περιοδεία

Μάθετε σε ποιους σταθμούς θα παρουσιαστεί η τριλογία του Αισχύλου μετά την παρουσίασή της στο κατάμεστο Αρχαίο Θέατρο της Επιδαύρου (από όπου μπορείτε να δείτε εντός φωτογραφίες).

Οι παραγωγές της Στέγης Ιδρύματος Ωνάση ταξιδεύουν σε όλον τον κόσμο

Η βρετανική εφημερίδα The Stage πλέκει το εγκώμιο της Στέγης που προωθεί και στηρίζει την εξακτίνωση της σύγχρονης ελληνικής δημιουργίας του θεάτρου και του χορού στην Ευρώπη - κι όχι μόνο.

Θεσσαλικό Θέατρο: Ο Ορέστης Τάτσης νέος καλλιτεχνικός διευθυντής

Το Θεσσαλικό Θέατρο εμπιστεύεται τα ηνία του θεσμού στο νέο αίμα του ελληνικού θεάτρου.

Το αφιέρωμα "60 Χρόνια Εουτζένιο Μπάρμπα – Odin Teatret" έρχεται σε Φάμπρικα και Ρεκτιφιέ

Η σημαντική φυσιογνωμία του παγκόσμιου θεάτρου Εουτζένιο Μπάρμπα έρχεται στην Αθήνα τον Σεπτέμβριο για μία σειρά καλλιτεχνικών και εκπαιδευτικών δράσεων οργανωμένων από την ομάδα τέχνης Fabrica Athens.