Ο τυχαίος θάνατος ενός αναρχικού

4,5

Η ιλαροτραγωδία του Φο απογειώνεται στη σπιντάτη σκηνική εκδοχή του Γιάννη Κακλέα, που μας την ξανασυστήνει φιλτραρισμένη μέσα από την ιταλική λαϊκή παράδοση, αλλά και από σύγχρονες αναφορές.

Ο τυχαίος θάνατος ενός αναρχικού

Τολμηρό, διασκεδαστικό, πολιτικό και βλάσφημο, το έργο του Ντάριο Φο ευτυχεί στη σπιντάτη, μουσική σκηνική εκδοχή του Γιάννη Κακλέα, που το απογειώνει, τινάζει από πάνω του τη σκόνη του χρόνου, το φιλτράρει μέσα από το εδώ και τώρα και μας το ξανασυστήνει, αφού το συνδέσει με τη σφραγίδα του συγγραφέα, αυτού του "αρλεκίνου" του 20ού αιώνα, που έκανε σύγχρονο πολιτικό θέατρο, αντλώντας από τη λαϊκή παράδοση της χώρας του. Πίσω από τον χαρακτηριστικό τίτλο βρίσκεται το πραγματικό περιστατικό του θανάτου ενός αναρχικού στο Μιλάνο το 1969, που έπεσε (;) από το παράθυρο του αστυνομικού τμήματος. Εκεί, διεξαγόταν η ανάκρισή του ως υπόπτου για την πολύνεκρη βομβιστική επίθεση που είχε σημειωθεί σε κεντρική τράπεζα της πόλης. Πάνω στο γεγονός, ο Φο έστησε μια ιλαροτραγωδία για την αστυνομική βία και την κατάχρηση εξουσίας, δημιουργώντας για κεντρικό ήρωα έναν δαιμόνιο, πανούργο άνδρα, μάστερ των μεταμφιέσεων, που αλλάζει ταυτότητες προκειμένου να εκμαιεύσει από τους αστυνομικούς όσα διαδραματίστηκαν κατά τη διάρκεια της ανάκρισης με την τραγική κατάληξη.

Ο Κακλέας εμπλούτισε το έργο, συνδέοντάς το με τις καταβολές της ιταλικής θεατρικής παράδοσης και την Κομέντια ντελ’ άρτε, που και ο ίδιος ο Φο διοχέτευε, έμμεσα ή άμεσα, στα έργα του. Έτσι, στηρίζει πάνω στον Πάνο Βλάχο, που αποδεικνύεται ένας πολυτάλαντος περφόρμερ, την ενσάρκωση ενός γελωτοποιού-παλιάτσου, περιπλανώμενου θεατρίνου και μουσικού, που διασχίζει τις εποχές και τους αιώνες για να παίξει μπροστά στους θεατές την πιο αγαπημένη απ’ όλες του τις ιστορίες, αυτή του "Αναρχικού". Η κάπως εκτενής μονολογική έναρξη της παράστασης μπορεί να στοιχίζει σε ρυθμό, συστήνει όμως τη μελαγχολική πλευρά που εμπεριέχει το κωμικό είδος, ενώ μόλις που δίνει μια γεύση για ό,τι θα ακολουθήσει, δηλαδή τη φρενήρη αναπαράσταση του έργου αυτού καθαυτό, στα πρότυπα της σκηνοθετικής σφραγίδας του Κακλέα, που εδώ βρίσκεται σε στιγμές μεγάλου δημιουργικού οίστρου.

Ο τυχαίος θάνατος ενός αναρχικού - εικόνα 1

Η παράσταση βγάζει τη γλώσσα και μας ξεβολεύει, ειδικά αφού το κείμενο έχει διανθιστεί με εμβόλιμες επικαιροποιημένες "σπόντες" για την αστυνομία, τη βία, την εξουσία, ακόμη και το ελληνικό θέατρο, εκπληρώνοντας το ζητούμενο του Φο για ένα θέατρο ζωντανό, μπουφονικό, σκεπτόμενο και διασκεδαστικό, που δείχνει ότι το κωμικό περίβλημα μπορεί να γίνει το ιδανικότερο για να εκφραστούν σκληρές αλήθειες. Η σωματικότητα και ο μουσικός χαρακτήρας (ο Βάιος Πράπας υπογράφει και εκτελεί τη μουσική, συμπλέοντας με τη δράση) δίνουν επιπλέον όγκο στις εξωστρεφείς ερμηνείες των ηθοποιών –αν και είναι ίσως αχρείαστη τόση καρικατούρα–, με επικεφαλής τον Πάνο Βλάχο (που, επίσης, τραγουδάει, παίζει μουσική και υπογράφει τους στίχους των τραγουδιών) και τους Φοίβο Ριμένα, Θοδωρή Σκυφτούλη, Ιφιγένεια Αστεριάδη, Κωνσταντίνο Μαγκλάρα και Στέλιο Πέτσο, που ερμηνεύουν κι αυτοί ζωηρά τους ρόλους τους στα πρότυπα της χοντροκομμένης λαϊκής κωμωδίας.

Πρώτη δημοσίευση: 9/12/21

ΓΚΛΟΡΙΑ Ιπποκράτους 7, Κέντρο, 2103600832. Διάρκεια: 100΄.

Περισσότερες πληροφορίες

Ο τυχαίος θάνατος ενός αναρχικού

  • Κωμωδία
  • Διάρκεια: 100 '

Το έργο αφορμάται από την πραγματική δολοφονία του «αναρχικού σιδηροδρομικού» Τζουζέπε Πινέλι που διαπράχθηκε από την ιταλική αστυνομία. Με σατιρικό και ειρωνικό τρόπο, το έργο καταγγέλλει το τραγικό συμβάν, καυτηριάζει την κατάχρηση της εξουσίας και, αν και γράφτηκε πριν από χρόνια για να ασκήσει κριτική στη κυβερνητική διαφθορά, ο θεατής δεν θα δυσκολευτεί να βρει πολλές ομοιότητες με την Ελλάδα του σήμερα. Ταυτόχρονα, η παράσταση, που έχουν παρακολουθήσει μέχρι σήμερα περισσότεροι από 200.000 θεατές, διαθέτει εκρηκτική ενέργεια και ακολουθεί τα χνάρια ενός αρχετυπικού Γελωτοποιού, μίας φιγούρας διαχρονικής, αστείας και επικίνδυνης για κάθε εξουσία και κάθε στερεότυπο, συνδυάζοντας τα τραγούδια και τη ζωντανή μουσική με το καυστικό χιούμορ.

Διαβάστε ακόμα

Τελευταία άρθρα Θέατρο

Το "Μπορντέλο της Μαντάμ Ρόζας" και ο "Μπογιατζής" βάζουν τα... καλοκαιρινά τους

Οι δύο παραστάσεις που παρουσιάστηκαν τον χειμώνα συνεχίζουν την πορεία τους και τη θερινή περίοδο στην αυλή του θεάτρου Από Κοινού.

ΓΡΑΦΕΙ: ATHINORAMA TEAM
15/07/2024

Ορέστεια

Ο Θεόδωρος Τερζόπουλος δοκίμασε τα όρια της μεθόδου του σε ένα τιτάνιο έργο και, αν και σε σημεία προδόθηκε, παρέδωσε μια παράσταση με στοιχεία μυσταγωγίας και "ιερού μεγαλείου", που θα εγγραφεί στις σπουδαιότερες της σύγχρονης παραστασιογραφίας του αρχαίου δράματος.

Η "Ορέστεια" του Θεόδωρου Τερζόπουλου πηγαίνει περιοδεία

Μάθετε σε ποιους σταθμούς θα παρουσιαστεί η τριλογία του Αισχύλου μετά την παρουσίασή της στο κατάμεστο Αρχαίο Θέατρο της Επιδαύρου (από όπου μπορείτε να δείτε εντός φωτογραφίες).

Οι παραγωγές της Στέγης Ιδρύματος Ωνάση ταξιδεύουν σε όλον τον κόσμο

Η βρετανική εφημερίδα The Stage πλέκει το εγκώμιο της Στέγης που προωθεί και στηρίζει την εξακτίνωση της σύγχρονης ελληνικής δημιουργίας του θεάτρου και του χορού στην Ευρώπη - κι όχι μόνο.

Θεσσαλικό Θέατρο: Ο Ορέστης Τάτσης νέος καλλιτεχνικός διευθυντής

Το Θεσσαλικό Θέατρο εμπιστεύεται τα ηνία του θεσμού στο νέο αίμα του ελληνικού θεάτρου.

Το αφιέρωμα "60 Χρόνια Εουτζένιο Μπάρμπα – Odin Teatret" έρχεται σε Φάμπρικα και Ρεκτιφιέ

Η σημαντική φυσιογνωμία του παγκόσμιου θεάτρου Εουτζένιο Μπάρμπα έρχεται στην Αθήνα τον Σεπτέμβριο για μία σειρά καλλιτεχνικών και εκπαιδευτικών δράσεων οργανωμένων από την ομάδα τέχνης Fabrica Athens.

Τη θεατρική παράσταση "Οδυσσέας" υποδέχεται το Μικρό Γκλόρια τον Οκτώβριο

Μια παράσταση που εμπνέεται από αληθινή ιστορία και έχει θέμα τη νόσο Αλτσχάιμερ έρχεται τη νέα σεζόν, με πρωταγωνιστή τον Τάσο Παλαντζίδη.