Ζωρζ Νταντέν: ο άναυδος σύζυγος

3

Αυτός ο «αποδομημένος» Μολιέρος βγάζει γλώσσα στην αισθητική και στην κατά γράμμα αντιμετώπιση μιας μολιερικής κωμωδίας και φέρνει επί σκηνής ένα καλοδεχούμενο, αλλά όχι ιδιαίτερα καλαίσθητο παραξένισμα.

Ζωρζ Νταντέν: ο άναυδος σύζυγος

Αυτός ο «αποδομημένος» Μολιέρος βγάζει γλώσσα στην αισθητική και στην κατά γράμμα αντιμετώπιση μιας μολιερικής κωμωδίας και φέρνει επί σκηνής ένα καλοδεχούμενο, αλλά όχι ιδιαίτερα καλαίσθητο παραξένισμα.

Ζωρζ Νταντέν: ο άναυδος σύζυγος - εικόνα 1

Hδη από την όψη και τα πρώτα πέντε λεπτά της παράστασης φανερώνεται η θέση της σκηνοθετικής οπτικής: όλοι οι ηθοποιοί βρίσκονται επί σκηνής, γύρω από ένα μεγάλο τραπέζι, φανταχτερά στοιχεία κυριαρχούν στο σκηνικό και στα κοστούμια αισθητικής ’80s (της Μαντώς Ψυχουντάκη) κι ένας εξ αυτών (ο Δημήτρης Μαγγίνας) ξεκινάει να παραθέτει φιλοσοφικές διατυπώσεις για το γάμο, τον έρωτα, τη συμβίωση, ενώ η δράση γύρω του όλο και ξεχαρβαλώνει, οι υπόλοιποι τον αγνοούν, γελάνε, χορεύουν.

Είναι προφανές ότι η παράσταση θα χρησιμοποιήσει το έργο λίγο πολύ ελεύθερα. Όχι από τις ιδιαίτερα παιγμένες κωμωδίες του Μολιέρου, ο «Ζωρζ Νταντέν» περιγράφει τις μάταιες προσπάθειες του ήρωα να αποδείξει πως η γυναίκα του τον απατάει. Ο Νταντέν έχει δίκιο· η κατά πολύ νεότερή του Ανζελίκ αποδέχεται πράγματι την πολιορκία ενός αξιωματικού, καθώς έχει εξαναγκαστεί από τους γονείς της σε ένα γάμο που δεν επιθυμεί, αλλά καταφέρνει να βγάζει τρελό τον σύζυγό της κάθε φορά που πλησιάζει να αποδείξει την απιστία της στους γονείς της.

Ζωρζ Νταντέν: ο άναυδος σύζυγος - εικόνα 2

Στην παράσταση ακόμη και ο σκελετός είναι αναποδογυρισμένος. Ο Νταντέν απέχει παρασάγγας από το να είναι ένας άσχημος μεσήλικος· τον υποδύεται ο Βασίλης Μαυρογεωργίου, ενώ αντιστοίχως ο Κλιτάντρ του Κώστα Κουτσολέλου παρουσιάζεται κάθε άλλο παρά αβρός και γοητευτικός. Αυτή η επιλογή επηρεάζει τη δυναμική του έργου, έστω και αυθαιρετώντας απέναντί του. Ο περίγυρος του Νταντέν είναι γελοίος και παρηκμασμένος: οι ηθοποιοί παίζουν τύπους, υιοθετούν εξωτερικά σχήματα ειδικά όσοι εναλλάσσονται σε διπλό ρόλο, όπως η Σύρμω Κεκέ (μητέρα και υπηρέτρια της Ανζελίκ) και ο Νέστωρ Κοψιδάς (υπηρέτης του Κλιτάντρ, πατέρας της Ανζελίκ).

Η ταύτιση με τους ρόλους δεν είναι το ζητούμενο, αντίθετα παίρνουν θέση απέναντί τους, κοροϊδεύουν την ξιπασιά τους, δείχνουν πως άλλα λένε και άλλα κάνουν. Ακόμη και η Ανζελίκ της Κατερίνας Λυπηρίδου, που καταθέτει ένα πρώιμο «φεμινιστικό» μανιφέστο για το δικαίωμα της γυναίκας να παντρεύεται όποιον επιθυμεί, δεν ξεφεύγει από το σχηματικό πλαίσιο μιας «κουκλίτσας».

Ζωρζ Νταντέν: ο άναυδος σύζυγος - εικόνα 3

Οι μουσικές επιλογές (Ν. Κοψιδάς), που περιλαμβάνουν απίθανες διασκευές στα γαλλικά γνωστών μελωδιών κι ελληνικών τραγουδιών, μεγεθύνουν το γελοίο περιβάλλον, καθώς σχολιάζουν χιουμοριστικά, σε βαθμό «τρολαρίσματος», τη δράση. Έτσι η παρουσία του Νταντέν αναδεικνύεται ως η μόνη αληθινή μέσα σε έναν ψεύτικο κόσμο και γι’ αυτό καθίσταται δραματική. Το έργο απομακρύνεται από την ηθογραφία και η πικρή πλευρά του αναδεικνύεται στο έπακρον. Αν το αποτέλεσμα της όψης ήταν καλύτερο (η πρόθεση δεν είναι αρκετή), η συνολική παραγωγή πιο φροντισμένη, η δράση καλύτερα οργνωμένη και κάποιες ερμηνείες περισσότερο μελετημένες, η παράσταση θα ­δικαιωνόταν περισσότερο.

ΤΕΧΝΗΣ «ΚΑΡΟΛΟΣ ΚΟΥΝ» Φρυνίχου 14, Πλάκα, 2103222464. Διάρκεια: 90΄.

Περισσότερες πληροφορίες

Ζωρζ Νταντέν: ο άναυδος σύζυγος

  • Κωμωδία

Η παράσταση μεταφέρει το κλασικό έργο, που περιγράφει την αφόρητη πραγματικότητα ενός αταίριαστου γάμου, στο σήμερα.

Διαβάστε ακόμα

Τελευταία άρθρα Θέατρο

Την ερχόμενη σεζόν υποδεχόμαστε το νέο Θέατρο Ψυρρή

Νέα προσθήκη αναμένεται στον θεατρικό χάρτη της Αθήνας με τη νέα χειμερινή σεζόν και η έναρξη θα γίνει με επιτυχημένη παράσταση-έκπληξη, που επιστρέφει ανανεωμένη ύστερα από χρόνια.

ΓΡΑΦΕΙ: ATHINORAMA TEAM
16/07/2024

"Ζωρζ & Φρεντερίκ: Ποιητές του ονείρου": Το Ηρώδειο τον Οκτώβριο έχει αέρα Παρισιού

Για μία μόνο βραδιά, το ρωμαϊκό ωδείο υποδέχεται τη μουσικοθεατρική παράσταση, με τον Δημήτρη Λάλο και τη Μαριλίτα Λαμπροπούλου να υποδύονται τους φλογερά ερωτευμένους Φρεντερίκ Σοπέν και Ζωρζ Σαντ.

Πώς το Φεστιβάλ Χορού Καλαμάτας έχει καταφέρει να κάνει έναν Γάλλο να αναφωνεί "Η Καλαμάτα είναι πλέον οι διακοπές μας!"

Άργησα 30 χρόνια να πάω στο Φεστιβάλ Χορού Καλαμάτας αλλά επιβεβαιώνω και από πρώτο χέρι ότι ο καλλιτεχνικός αυτός θεσμός που έχει κάνει τη Μεσσηνιακή πόλη προορισμό για τους.ις απανταχού λάτρεις του χορού είναι μια πρώτης τάξεως ευκαιρία για πολιτιστικό τουρισμό.

Υπουργείο Πολιτισμού: Αύξηση χρηματοδότησης για το Διεθνές Φεστιβάλ Χορού Καλαμάτας

Υπογραφή νέας σύμβασης αξίας 1.270.000 ευρώ για το Διεθνές Φεστιβάλ Χορού Καλαμάτας, στο πλαίσιο της 30ής επετειακής χρονιάς του, ενισχύοντας την πολιτιστική ζωή και τη διεθνή προβολή της πόλης.

Γιατί η "Ορέστεια" από τον Θεόδωρο Τερζόπουλο εγγράφεται στις σπουδαιότερες σύγχρονες αναγνώσεις του αρχαίου δράματος;

Η πολυαναμενόμενη πρώτη συνεργασία του Έλληνα σκηνοθέτη με το Εθνικό Θέατρο έκανε πρεμιέρα στο αρχαίο θέατρο της Επιδαύρου με μία μυσταγωγική παράσταση της αισχυλικής τριλογίας.

"Το τάβλι" σκηνοθετεί ο Αλέξανδρος Ρήγας αυτό το καλοκαίρι

Το θεατρικό του Δημήτρη Κεχαΐδη θα παρουσιαστεί σε ανοιχτά θέατρα της Αττικής, με τον σκηνοθέτη και τον Αντώνη Κρόμπα στους ρόλους δύο λαμόγιων που παίζουν μια παρτίδα τάβλι με απρόβλεπτη εξέλιξη.

"Hecuba, not Hecuba": Στην Επίδαυρο η παράσταση του αντισυμβατικού Τιάγκο Ροντρίγκες που πλέκει το μύθο με μια αληθινή ιστορία

Ο μύθος της "Εκάβης" του Ευριπίδη συναντά την αληθινή ιστορία μιας οργισμένης μητέρας που παλεύει ενάντια στη συγκάλυψη της εξουσίας και την έλλειψη απόδοσης δικαιοσύνης.