Το ευχαριστημένο

4

Το υπέροχο αυτοβιογραφικό μυθιστόρημα της Μαρίνας Καραγάτση, ένα σχόλιο πάνω στην ελληνική οικογένεια και στο αναπόφευκτο της ύπαρξης/συνύπαρξης, παρουσιάζεται σε μια άρτια κι ευθύβολη παράσταση που συγκινεί.

Το ευχαριστημένο

Το υπέροχο αυτοβιογραφικό μυθιστόρημα της Μαρίνας Καραγάτση, ένα σχόλιο πάνω στην ελληνική οικογένεια και στο αναπόφευκτο της ύπαρξης/συνύπαρξης, παρουσιάζεται σε μια άρτια κι ευθύβολη παράσταση που συγκινεί.

Το ευχαριστημένο - εικόνα 1

Ο πατέρας ένας συγγραφέας, από τους πιο επιφανείς εκπροσώπους της Γενιάς του ’30, αφόρητα γοητευτικός, εγωκεντρικός, αυστηρός με τη γυναίκα­ του και απαξιωτικός με την κόρη του Μαρίνα. Η γιαγιά Μίνα, γόνος εφοπλιστικής οικογένειας, μνημονεύει τους ξεπεσμένους άρχοντες, γαιοκτήμονες και την επόμενη γενιά των αστών εφοπλιστών της Άνδρου. Η σύζυγος και μαμά Νίκη είναι μια ταλαντούχα ζωγράφος, που μόνο μετά το θάνατο του άντρα της θα μπορέσει να διακριθεί.

Η Λασκαρώ η υπηρέτρια με μια ιστορία όμοια με εκείνη εκατοντάδων Ελληνίδων, οι οποίες –παρότι αναγκάστηκαν να διασχίσουν θάλασσες για να αναζητήσουν μια καλύτερη­ ζωή ως «υπηρετριάκια», ικανοποιώντας όλες τις επιθυμίες των αφεντικών τους– έμαθαν να αντιμετωπίζουν τη ζωή με ζηλευτή γενναιότητα. Αυτά είναι τα πρόσωπα που δραπέτευσαν από το ευπώλητο αυτοβιογραφικό βιβλίο της Μαρίνας Καραγάτση (βραβείο μυθιστορήματος του περιοδικού «Διαβάζω» το 2009). Στην πραγματικότητα όμως αυτοί υπήρξαν οι Καραγάτσηδες, η οικογένεια της συγγραφέα και μητέρας του σκηνοθέτη Δημήτρη Τάρλοου. Εκείνη είναι η μικρή Μαρίνα, η οποία εκθέτει με παρρησία την ιστορία της πατριαρχικής της οικογένειας, ενώ ταυτόχρονα σκιαγραφούνται (με αρκετά εμφανή τρόπο) η άνοδος και η πτώση της αστικής και της εφοπλιστικής τάξης στην Ελλάδα του 1950.

Το ευχαριστημένο - εικόνα 2

Ποιητικότητα, ρεαλισμός, οικογενειακές αξίες, υποταγή στην εξουσία του πατέρα και στις κοινωνικές επιταγές και μια σκηνοθεσία που καταθέτει πολύ προσεκτικά, δίχως μελοδραματισμούς, ένα πορτρέτο-ψυχογράφημα για κάθε χαρακτήρα του έργου, δίνοντάς μας τις απαραίτητες πληροφορίες για το παρελθόν του και για τη σχέση του με τα άλλα πρόσωπα. Με ιδιοφυή τρόπο, η δράση περιορίζεται στο σαλόνι μιας ευκατάστατης οικίας, όπως συμβαίνει σε πάρα πολλά έργα του αστικού θεάτρου. Το σαλόνι γίνεται εδώ πεδίο αναμέτρησης του εξουσιαστή και του εξουσιαζόμενου, του κατεστημένου και της εν δυνάμει ανατροπής. Είναι λάθος να εγκλωβιστεί κάποιος μόνο στην παρατήρηση της προσωπικότητας του Καραγάτση. Το έργο δείχνει πολλά περισσότερα και κυρίως καυτηριάζει τη δομή της ελληνικής κοινωνίας και οικογένειας, έτσι όπως αυτές διαμορφώθηκαν μέσα σε ένα αυστηρό, «συντηρητικό» πλαίσιο στο οποίο ο δυνατότερος επικρατεί.

Με τη σκηνοθετική ανάγνωση του έργου από τον Δ. Τάρλοου, η νέα εποχή που ευαγγελίζεται η συγγραφέας σε αυτό –και φέρνει τη συμφιλίωση με το παρελθόν– έρχεται όταν τα πέπλα που καλύπτουν τη σκηνή σηκώνονται για να δούμε πια καθαρά τα πρόσωπα, τα οποία μοιάζει να δραπέτευσαν από τον καμβά της ζωγράφου Νίκης Καραγάτση. την ερμηνεύει έξοχα η Ειρήνη Δράκου. Αξίζει να σημειώσουμε δε ότι ο σκηνοθέτης βρήκε τους κατάλληλους ερμηνευτές για κάθε ρόλο: ο Χρήστος Μαλάκης ως Καραγάτσης είναι σαν να συνάντησε ένα συναρπαστικό alter ego του επί σκηνής, σοφά στιλιζαρισμένη είναι η Σμαράγδα Σμυρναίου στον ρόλο της γιαγιάς Μίνας, η Σίσσυ Τουμάση δίνει μια ερμηνεία λεπτής ευαισθησίας και αραχνοΰφαντη, ενώ αποκάλυψη είναι και η Καίτη Μανωλιδάκη για τον τρόπο με τον οποίο αφέθηκε στο ταμπεραμέντο της Λασκαρώς.

Πορεία at Victoria Τρικόρφων 3-5 & 3ης Σεπτεμβρίου 69, 2108210991. Διάρκεια 90΄.

Περισσότερες πληροφορίες

Το ευχαριστημένο

  • Διασκευή Μυθιστορήματος
  • Διάρκεια: 90 '

Η ιστορία της οικογένειας του συγγραφέα Μ. Καραγάτση μέσα από τη θεατρική διασκευή του ομώνυμου μυθιστορήματος της κόρης του (Βραβείο «Διαβάζω», 2009).

Διαβάστε ακόμα

Τελευταία άρθρα Θέατρο

Πώς το Φεστιβάλ Χορού Καλαμάτας έχει καταφέρει να κάνει έναν Γάλλο να αναφωνεί "Η Καλαμάτα είναι πλέον οι διακοπές μας!"

Άργησα 30 χρόνια να πάω στο Φεστιβάλ Χορού Καλαμάτας αλλά επιβεβαιώνω και από πρώτο χέρι ότι ο καλλιτεχνικός αυτός θεσμός που έχει κάνει τη Μεσσηνιακή πόλη προορισμό για τους.ις απανταχού λάτρεις του χορού είναι μια πρώτης τάξεως ευκαιρία για πολιτιστικό τουρισμό.

ΓΡΑΦΕΙ: ΔΕΣΠΟΙΝΑ ΖΕΥΚΙΛΗ
16/07/2024

Υπουργείο Πολιτισμού: Αύξηση χρηματοδότησης για το Διεθνές Φεστιβάλ Χορού Καλαμάτας

Υπογραφή νέας σύμβασης αξίας 1.270.000 ευρώ για το Διεθνές Φεστιβάλ Χορού Καλαμάτας, στο πλαίσιο της 30ής επετειακής χρονιάς του, ενισχύοντας την πολιτιστική ζωή και τη διεθνή προβολή της πόλης.

Γιατί η "Ορέστεια" από τον Θεόδωρο Τερζόπουλο εγγράφεται στις σπουδαιότερες σύγχρονες αναγνώσεις του αρχαίου δράματος;

Η πολυαναμενόμενη πρώτη συνεργασία του Έλληνα σκηνοθέτη με το Εθνικό Θέατρο έκανε πρεμιέρα στο αρχαίο θέατρο της Επιδαύρου με μία μυσταγωγική παράσταση της αισχυλικής τριλογίας.

"Το τάβλι" σκηνοθετεί ο Αλέξανδρος Ρήγας αυτό το καλοκαίρι

Το θεατρικό του Δημήτρη Κεχαΐδη θα παρουσιαστεί σε ανοιχτά θέατρα της Αττικής, με τον σκηνοθέτη και τον Αντώνη Κρόμπα στους ρόλους δύο λαμόγιων που παίζουν μια παρτίδα τάβλι με απρόβλεπτη εξέλιξη.

"Hecuba, not Hecuba": Στην Επίδαυρο η παράσταση του αντισυμβατικού Τιάγκο Ροντρίγκες που πλέκει το μύθο με μια αληθινή ιστορία

Ο μύθος της "Εκάβης" του Ευριπίδη συναντά την αληθινή ιστορία μιας οργισμένης μητέρας που παλεύει ενάντια στη συγκάλυψη της εξουσίας και την έλλειψη απόδοσης δικαιοσύνης.

Το "Μπορντέλο της Μαντάμ Ρόζας" και ο "Μπογιατζής" βάζουν τα... καλοκαιρινά τους

Οι δύο παραστάσεις που παρουσιάστηκαν τον χειμώνα συνεχίζουν την πορεία τους και τη θερινή περίοδο στην αυλή του θεάτρου Από Κοινού.

Ορέστεια

Ο Θεόδωρος Τερζόπουλος δοκίμασε τα όρια της μεθόδου του σε ένα τιτάνιο έργο και, αν και σε σημεία προδόθηκε, παρέδωσε μια παράσταση με στοιχεία μυσταγωγίας και "ιερού μεγαλείου", που θα εγγραφεί στις σπουδαιότερες της σύγχρονης παραστασιογραφίας του αρχαίου δράματος.