Η λάμψη μιας ασήμαντης νύχτας

4

Παράσταση ρεαλιστικής δυναμικής, που συστήνει με τον καλύτερο τρόπο το άπαιχτο μέχρι τώρα στην Ελλάδα έργο του Ιρλανδού δραματουργού και προσθέτει ακόμη μία αποφασιστική απόδειξη γιατί ένα τόσο «ιρλανδικό» έργο μπορεί να είναι παγκόσμιου ενδιαφέροντος.

Η λάμψη μιας ασήμαντης νύχτας

Παράσταση ρεαλιστικής δυναμικής, που συστήνει με τον καλύτερο τρόπο το άπαιχτο μέχρι τώρα στην Ελλάδα έργο του Ιρλανδού δραματουργού και προσθέτει ακόμη μία αποφασιστική απόδειξη γιατί ένα τόσο «ιρλανδικό» έργο μπορεί να είναι παγκόσμιου ενδιαφέροντος.

Η λάμψη μιας ασήμαντης νύχτας - εικόνα 1

Ο Κόνορ Μακφέρσον έχει χαρακτηριστεί ο δραματουργός που έχει συλλάβει μοναδικά την ιδιοσυγκρασία του μοναχικού Ιρλανδού, αυτό όμως που τον καθιστά πραγματικά σπουδαίο είναι πως η ιρλανδική ταυτότητα που φέρουν τα έργα του δεν έχει αποκλείσει την παγκόσμια αποδοχή τους. αντιθέτως, έλκουν συνεχώς το θεατρικό ενδιαφέρον. Έτσι και στη «Λάμψη μιας ασήμαντης νύχτας», που ανεβαίνει για πρώτη φορά στην Ελλάδα σε σκηνοθεσία της Ελένης Σκότη, ο θεατής δεν μπορεί παρά να συναισθανθεί το δράμα των περιθωριακών αντιηρώων που ζουν μεταξύ της καθημερινής βιοπάλης­ και των προσωπικών αποτυχιών και να θαυμάσει πρώτα απ’ όλα ένα στιβαρό θεατρικό έργο, χαρακτηριστικό της συνολικής γραφής του ΜακΦέρσον, όπου ο προσεγμένος στη λεπτομέρειά του ρεαλισμός διαρρηγνύεται από ποιητικές και μεταφυσικές αποχρώσεις.

Το έργο προσφέρει στο ρεαλιστικό σκηνοθετικό ύφος της Σκότη το ιδανικό πεδίο για να αναδείξει την πραγματικότητα που βιώνουν τα πρόσωπα: ο Τόμι, που έχει πίσω του ένα διαλυμένο γάμο και μια κόρη που βλέπει σπάνια και βιοπορίζεται κάνοντας δουλειές του ποδαριού, φιλοξενούμενος του θείου του Μόρις, με τον οποίον όμως δεν έχουν ουσιαστικές επαφές. ο φίλος και βοηθός του Ντοκ, ο οποίος στηρίζεται ολοκληρωτικά επάνω του, καθώς η οριακή νοητική στέρηση του απαγορεύει μια καλύτερη δουλειά και ζωή. και η Έιμι, η νεαρή κοπέλα την οποία σώζει ο Τόμι από τον φίλο της Κένεθ που την έχει ωθήσει στην πορνεία και θα μείνει για κάποιο διάστημα μαζί του, καταλύοντας την καθημερινότητά του. Η εύστοχη σκηνογραφία του Γιώργου Χατζηνικολάου κάνει εικόνα το χάος στο οποίο ζουν. Το τέλος του έργου αμφίσημο, με περιθώρια μεταφυσικών αναγνώσεων και ανοιχτό ως προς την κατάληξη της σχέσης του Τόμι και της Έιμι, προσθέτει αποφασιστικά στην αξία ενός έργου που δεν μένει στερεωμένο σε έναν πεζό ρεαλισμό, αλλά ανοίγεται σε πεδία πάνω και πέρα από την απτή πραγματικότητα.

Η λάμψη μιας ασήμαντης νύχτας - εικόνα 2

Η πρώτη ελληνική παρουσίαση του έργου το τιμάει με μια ισάξιας στιβαρότητας σκηνοθετική­ δουλειά, που εστιάζει στους ήρωες, εμβαθύνει στην ψυχολογία τους και δουλεύει τις μεταξύ τους σχέσεις, κάτι που αποτυπώνεται όχι μόνο στις καλές –στην πλειονότητά τους– ερμηνείες αλλά και στην άμβλυνση των διαφορών που παρατηρούνται σε όσους φαίνεται να υιοθετούν ένα πιο εξωτερικό ύφος. Λόγου χάρη ο Αργύρης Σαζακλής στον ρόλο του Κένεθ και μόνο σε στιγμές η Κατερίνα Μαούτσου, καθώς σε γενικές γραμμές επιτυγχάνει να συλλάβει την ψυχολογία μιας γυναίκας που είναι μαζί θύμα και θύτης. Ο Ερρίκος Λίτσης αποδεικνύει την υποκριτική του άνεση στον –μικρό– ρόλο του Μόρις, όπως και ο Δημήτρης Αλεξανδρής (Τόμι), ενώ ο Γιώργος Τριανταφυλλίδης επιδίδεται σε μια αξιοσημείωτη και αξιομνημόνευτη ερμηνεία «οσκαρικών» προδιαγραφών: ο τρόπος με τον οποίο ερμηνεύει τον Ντοκ με κάθε ίνα του κορμιού του και κάθε κίνηση κι έκφραση είναι αληθινά συγκλονιστικός.

ΕΠΙ ΚΟΛΩΝΩ Ναυπλίου 12 & Λένορμαν 94, Κολωνός, 2105138067. Διάρκεια: 105΄.

Περισσότερες πληροφορίες

Η λάμψη μιας ασήμαντης νύχτας

  • Κοινωνικό
  • Διάρκεια: 105 '

Το έργο χειρίζεται με χιούμορ αλλά και τρυφερότητα τις δραματικές καταστάσεις, οι οποίες φτάνουν μέχρι την ακραία βία.

Διαβάστε ακόμα

Τελευταία άρθρα Θέατρο

Ο Κωνσταντίνος Βασιλακόπουλος φέρνει τον "Εχθρό του λαού" στο Εθνικό: η σύγχρονη ματιά ενός νέου σκηνοθέτη

Ο Κωνσταντίνος Βασιλακόπουλος, μαθητής του Ίβο Βαν Χόβε, με σπουδές και θεατρική εμπειρία στο Άμστερνταμ, κάνει το ντεμπούτο του στο Εθνικό Θέατρο. Με μια σύγχρονη, πολιτική και τολμηρή ματιά, αναμετριέται με ένα από τα πιο εμβληματικά έργα του Ίψεν, τον "Εχθρό του λαού". Μιλήσαμε μαζί του για τη σκηνοθετική του προσέγγιση, τις επιρροές του και την πρώτη του μεγάλη πρόκληση.

ΓΡΑΦΕΙ: ΜΑΡΙΑ ΚΡΥΟΥ
22/02/2025

"Μα": Προβολές και συζητήσεις στο πλαίσιο του έργου που πραγματεύεται τον αυτισμό

Το "Μα" της Ρηνιώς πραγματεύεται τον αυτισμό, εστιάζοντας σε έναν αυτιστικό έφηβο τον Οδυσσέα, ο οποίος χρησιμοποιεί την λέξη "Μα" ως μοναδικό τρόπο επικοινωνίας με την οικογένειά του.

"Μέσα στο μυαλό σου": Μια πρωτότυπη εμπειρία ψυχολογίας στο θέατρο Αλίκη

Ένα μοναδικό πάντρεμα θεάτρου και ψυχολογίας είναι οι πρωτοποριακές διαδραστικές συναντήσεις του Dr. Γιώργου Λάγιου που συνεχίζονται δυναμικά, καθώς η μεγάλη ανταπόκριση του κοινού απέδειξε ότι όλοι έχουμε κάτι να ανακαλύψουμε… μέσα στο μυαλό μας.

"Περιμένοντας τον Γκοντό": Τελευταίος μήνας παραστάσεων

Το έργο-ορόσημο για το θέατρο του 20ού αιώνα το "Περιμένοντας τον Γκοντό" συνεχίζει για λίγο ακόμα την επιτυχημένη του πορεία στο Πόρτα στην σκηνοθεσία του Θωμά Μοσχόπουλου, ο οποίος ακολουθώντας πιστά τις σκηνικές οδηγίες του συγγραφέα, καταφέρνει να αναδείξει το τραγικωμικό του σύμπαν.

Το θέατρο της Οδού Κυκλάδων - "Λευτέρης Βογιατζής" δίνει το βήμα στους νέους δημιουργούς

Για πρώτη φορά, το θέατρο διοργανώνει το φεστιβάλ "Άδειος Χώρος στο Θέατρο της Οδού Κυκλάδων" και ανοίγει τις πόρτες του σε νέους καλλιτέχνες παρέχοντας τους ό,τι χρειάζονται για να παρουσιάσουν μια παράσταση.

Ο ποιητικός κόσμος του Γιάννη Ρίτσου στη σκηνή

Δύο παραστάσεις αντλούν έμπνευση από το έργο του μεγάλου Έλληνα ποιητή Γιάννη Ρίτσου, μεταφέροντας στη σκηνή τη δύναμη του λόγου και της εικόνας του.

Η Κατερίνα Γιαννοπούλου για το "Υπέρβαρο, ασήμαντο: Ασχημάτιστο"

Πριν παρακολουθήσουμε την παράσταση "Υπέρβαρο, ασήμαντο: Ασχημάτιστο" στο Θησείον, Ένα Θέατρο Για Τις Τέχνες (από 24/2), η σκηνοθέτιδα Κατερίνα Γιαννοπούλου μας αποκαλύπτει τέσσερα σημαντικά πράγματα που πρέπει να ξέρουμε.