Η λάμψη μιας ασήμαντης νύχτας

4

Παράσταση ρεαλιστικής δυναμικής, που συστήνει με τον καλύτερο τρόπο το άπαιχτο μέχρι τώρα στην Ελλάδα έργο του Ιρλανδού δραματουργού και προσθέτει ακόμη μία αποφασιστική απόδειξη γιατί ένα τόσο «ιρλανδικό» έργο μπορεί να είναι παγκόσμιου ενδιαφέροντος.

Η λάμψη μιας ασήμαντης νύχτας

Παράσταση ρεαλιστικής δυναμικής, που συστήνει με τον καλύτερο τρόπο το άπαιχτο μέχρι τώρα στην Ελλάδα έργο του Ιρλανδού δραματουργού και προσθέτει ακόμη μία αποφασιστική απόδειξη γιατί ένα τόσο «ιρλανδικό» έργο μπορεί να είναι παγκόσμιου ενδιαφέροντος.

Η λάμψη μιας ασήμαντης νύχτας - εικόνα 1

Ο Κόνορ Μακφέρσον έχει χαρακτηριστεί ο δραματουργός που έχει συλλάβει μοναδικά την ιδιοσυγκρασία του μοναχικού Ιρλανδού, αυτό όμως που τον καθιστά πραγματικά σπουδαίο είναι πως η ιρλανδική ταυτότητα που φέρουν τα έργα του δεν έχει αποκλείσει την παγκόσμια αποδοχή τους. αντιθέτως, έλκουν συνεχώς το θεατρικό ενδιαφέρον. Έτσι και στη «Λάμψη μιας ασήμαντης νύχτας», που ανεβαίνει για πρώτη φορά στην Ελλάδα σε σκηνοθεσία της Ελένης Σκότη, ο θεατής δεν μπορεί παρά να συναισθανθεί το δράμα των περιθωριακών αντιηρώων που ζουν μεταξύ της καθημερινής βιοπάλης­ και των προσωπικών αποτυχιών και να θαυμάσει πρώτα απ’ όλα ένα στιβαρό θεατρικό έργο, χαρακτηριστικό της συνολικής γραφής του ΜακΦέρσον, όπου ο προσεγμένος στη λεπτομέρειά του ρεαλισμός διαρρηγνύεται από ποιητικές και μεταφυσικές αποχρώσεις.

Το έργο προσφέρει στο ρεαλιστικό σκηνοθετικό ύφος της Σκότη το ιδανικό πεδίο για να αναδείξει την πραγματικότητα που βιώνουν τα πρόσωπα: ο Τόμι, που έχει πίσω του ένα διαλυμένο γάμο και μια κόρη που βλέπει σπάνια και βιοπορίζεται κάνοντας δουλειές του ποδαριού, φιλοξενούμενος του θείου του Μόρις, με τον οποίον όμως δεν έχουν ουσιαστικές επαφές. ο φίλος και βοηθός του Ντοκ, ο οποίος στηρίζεται ολοκληρωτικά επάνω του, καθώς η οριακή νοητική στέρηση του απαγορεύει μια καλύτερη δουλειά και ζωή. και η Έιμι, η νεαρή κοπέλα την οποία σώζει ο Τόμι από τον φίλο της Κένεθ που την έχει ωθήσει στην πορνεία και θα μείνει για κάποιο διάστημα μαζί του, καταλύοντας την καθημερινότητά του. Η εύστοχη σκηνογραφία του Γιώργου Χατζηνικολάου κάνει εικόνα το χάος στο οποίο ζουν. Το τέλος του έργου αμφίσημο, με περιθώρια μεταφυσικών αναγνώσεων και ανοιχτό ως προς την κατάληξη της σχέσης του Τόμι και της Έιμι, προσθέτει αποφασιστικά στην αξία ενός έργου που δεν μένει στερεωμένο σε έναν πεζό ρεαλισμό, αλλά ανοίγεται σε πεδία πάνω και πέρα από την απτή πραγματικότητα.

Η λάμψη μιας ασήμαντης νύχτας - εικόνα 2

Η πρώτη ελληνική παρουσίαση του έργου το τιμάει με μια ισάξιας στιβαρότητας σκηνοθετική­ δουλειά, που εστιάζει στους ήρωες, εμβαθύνει στην ψυχολογία τους και δουλεύει τις μεταξύ τους σχέσεις, κάτι που αποτυπώνεται όχι μόνο στις καλές –στην πλειονότητά τους– ερμηνείες αλλά και στην άμβλυνση των διαφορών που παρατηρούνται σε όσους φαίνεται να υιοθετούν ένα πιο εξωτερικό ύφος. Λόγου χάρη ο Αργύρης Σαζακλής στον ρόλο του Κένεθ και μόνο σε στιγμές η Κατερίνα Μαούτσου, καθώς σε γενικές γραμμές επιτυγχάνει να συλλάβει την ψυχολογία μιας γυναίκας που είναι μαζί θύμα και θύτης. Ο Ερρίκος Λίτσης αποδεικνύει την υποκριτική του άνεση στον –μικρό– ρόλο του Μόρις, όπως και ο Δημήτρης Αλεξανδρής (Τόμι), ενώ ο Γιώργος Τριανταφυλλίδης επιδίδεται σε μια αξιοσημείωτη και αξιομνημόνευτη ερμηνεία «οσκαρικών» προδιαγραφών: ο τρόπος με τον οποίο ερμηνεύει τον Ντοκ με κάθε ίνα του κορμιού του και κάθε κίνηση κι έκφραση είναι αληθινά συγκλονιστικός.

ΕΠΙ ΚΟΛΩΝΩ Ναυπλίου 12 & Λένορμαν 94, Κολωνός, 2105138067. Διάρκεια: 105΄.

Περισσότερες πληροφορίες

Η λάμψη μιας ασήμαντης νύχτας

  • Κοινωνικό
  • Διάρκεια: 105 '

Το έργο χειρίζεται με χιούμορ αλλά και τρυφερότητα τις δραματικές καταστάσεις, οι οποίες φτάνουν μέχρι την ακραία βία.

Διαβάστε ακόμα

Τελευταία άρθρα Θέατρο

Την ερχόμενη σεζόν υποδεχόμαστε το νέο Θέατρο Ψυρρή

Νέα προσθήκη αναμένεται στον θεατρικό χάρτη της Αθήνας με τη νέα χειμερινή σεζόν και η έναρξη θα γίνει με επιτυχημένη παράσταση-έκπληξη, που επιστρέφει ανανεωμένη ύστερα από χρόνια.

ΓΡΑΦΕΙ: ATHINORAMA TEAM
16/07/2024

"Ζωρζ & Φρεντερίκ: Ποιητές του ονείρου": Το Ηρώδειο τον Οκτώβριο έχει αέρα Παρισιού

Για μία μόνο βραδιά, το ρωμαϊκό ωδείο υποδέχεται τη μουσικοθεατρική παράσταση, με τον Δημήτρη Λάλο και τη Μαριλίτα Λαμπροπούλου να υποδύονται τους φλογερά ερωτευμένους Φρεντερίκ Σοπέν και Ζωρζ Σαντ.

Πώς το Φεστιβάλ Χορού Καλαμάτας έχει καταφέρει να κάνει έναν Γάλλο να αναφωνεί "Η Καλαμάτα είναι πλέον οι διακοπές μας!"

Άργησα 30 χρόνια να πάω στο Φεστιβάλ Χορού Καλαμάτας αλλά επιβεβαιώνω και από πρώτο χέρι ότι ο καλλιτεχνικός αυτός θεσμός που έχει κάνει τη Μεσσηνιακή πόλη προορισμό για τους.ις απανταχού λάτρεις του χορού είναι μια πρώτης τάξεως ευκαιρία για πολιτιστικό τουρισμό.

Υπουργείο Πολιτισμού: Αύξηση χρηματοδότησης για το Διεθνές Φεστιβάλ Χορού Καλαμάτας

Υπογραφή νέας σύμβασης αξίας 1.270.000 ευρώ για το Διεθνές Φεστιβάλ Χορού Καλαμάτας, στο πλαίσιο της 30ής επετειακής χρονιάς του, ενισχύοντας την πολιτιστική ζωή και τη διεθνή προβολή της πόλης.

Γιατί η "Ορέστεια" από τον Θεόδωρο Τερζόπουλο εγγράφεται στις σπουδαιότερες σύγχρονες αναγνώσεις του αρχαίου δράματος;

Η πολυαναμενόμενη πρώτη συνεργασία του Έλληνα σκηνοθέτη με το Εθνικό Θέατρο έκανε πρεμιέρα στο αρχαίο θέατρο της Επιδαύρου με μία μυσταγωγική παράσταση της αισχυλικής τριλογίας.

"Το τάβλι" σκηνοθετεί ο Αλέξανδρος Ρήγας αυτό το καλοκαίρι

Το θεατρικό του Δημήτρη Κεχαΐδη θα παρουσιαστεί σε ανοιχτά θέατρα της Αττικής, με τον σκηνοθέτη και τον Αντώνη Κρόμπα στους ρόλους δύο λαμόγιων που παίζουν μια παρτίδα τάβλι με απρόβλεπτη εξέλιξη.

"Hecuba, not Hecuba": Στην Επίδαυρο η παράσταση του αντισυμβατικού Τιάγκο Ροντρίγκες που πλέκει το μύθο με μια αληθινή ιστορία

Ο μύθος της "Εκάβης" του Ευριπίδη συναντά την αληθινή ιστορία μιας οργισμένης μητέρας που παλεύει ενάντια στη συγκάλυψη της εξουσίας και την έλλειψη απόδοσης δικαιοσύνης.