Στροχάιμ

2

Βλουτής, Καραμπέτη και Παππά δίνουν αξιοσημείωτες ερμηνείες βάσει μιας λεπτοδουλεμένης σκηνοθεσίας, όμως το ίδιο το κείμενο είναι αδύναμο – ένα εξεζητημένο φιλοσοφικό παίγνιο και μια μόνο δυνάμει ευφάνταστη διανοητική κατασκευή χωρίς αξιοσημείωτη θεατρικότητα ή διαλεκτική.

Στροχάιμ

Βλουτής, Καραμπέτη και Παππά δίνουν αξιοσημείωτες ερμηνείες βάσει μιας λεπτοδουλεμένης σκηνοθεσίας, όμως το ίδιο το κείμενο είναι αδύναμο – ένα εξεζητημένο φιλοσοφικό παίγνιο και μια μόνο δυνάμει ευφάνταστη διανοητική κατασκευή χωρίς αξιοσημείωτη θεατρικότητα ή διαλεκτική.

Στροχάιμ - εικόνα 1

«Μπορώ να έχω ένα ποτήρι νερό;» η Καρυοφυλλιά Καραμπέτη εκφέρει αυτήν την τόσο κοινή φράση με μια εξπρεσιονιστική υπερπόζα, σχοινοβατώντας ανάμεσα στο κωμικά γκροτέσκο και το αυτοσαρκαστικά υποβλητικό, που της προσδίδει νέα, αδιερεύνητα νοήματα και προκαλεί το παραξένισμα του θεατή. Όλος ο ρόλος της είναι, εξάλλου, μια εξεζητημένη κατασκευή-μαγνήτης του αλλόκοτου. Διότι υποδύεται ταυτόχρονα την αλλοτινή βαμπ του σινεμά Γκλόρια Σουάνσον και τον τελευταίο μεγάλο ρόλο της, τη Νόρμα Ντέσμοντ από την ταινία η «Λεωφόρος της Δύσης» («Sunset Bullevard», 1950).
Η Σουάνσον ήταν μια ιέρεια του αμερικανικού βωβού κινηματογράφου που έπεσε στην αφάνεια με την εμφάνιση του ομιλούντος κι επανέκαμψε διθυραμβικά με το προαναφερθέν αριστουργηματικό φιλμ νουάρ του Μπίλι Ουάιλντερ, παίζοντας μια ξεχασμένη σταρ του σινεμά – ουσιαστικά μια μυθοπλαστική παραλλαγή του εαυτού της. Στο «Στροχάιμ» η Γκλόρια και η Νόρμα ταυτίζονται και ο ρόλος αποκτά μία ακόμη διάσταση, εκείνη του μετα-καρτεσιανού οντολογικού επιχειρήματος: γίνεται δηλαδή κάτι σαν το φάντασμα-οπτική απόδειξη του επέκεινα (τόσο της ταινίας όσο και της μεταθανάτιας ζωής), καθώς εμφανίζεται ως προπομπός θανάτου για τον βαριά καταβεβλημένο Έριχ φον Στροχάιμ (Άκις Βλουτής), αλλοτινό σκηνοθέτη της Σουάνσον και συμπρωταγωνιστή της στη «Λεωφόρο της Δύσης».
Ο Δημητριάδης εμφανίζει κι ένα τρίτο πρόσωπο, την αφοσιωμένη σύζυγο του Στροχάιμ Ντενίζ (Αγλαΐα­ Παππά), δημιουργώντας έτσι κάτι σαν παραλλαγή στο «Κεκλεισμένων των θυρών» του Ζαν Πολ Σαρτρ, με ένα λόγο όμως που αναδιπλώνεται αντιχαιρετώντας με όρους νεωτερικότητας το αισθητικό θέατρο σκηνικών φαντασιών του Ανδρέα Στάικου. Αν ζαλιστήκατε από το λαβυρινθώδες των πληροφοριών, μην ανησυχείτε. Η επεξηγηματική σκηνοθεσία του Σταμάτη Φασουλή μάλλον αποτρέπει τη σύγχυση.

Στροχάιμ - εικόνα 2

Ο Δημητριάδης αξιοποιεί το μύθο όσο και τη μυθολογία της «Λεωφόρου της Δύσης» και συνθέτει ένα μάλλον αδύναμο φιλοσοφικό παίγνιο. Στο «Στροχάιμ» η ιδέα του σινεμά ενδοβάλλει την ιδέα του θεάτρου και ο συγγραφέας διερωτάται για την αξία της τέχνης, την επίπλαστη κατασκευή του εαυτού, την αφήγηση ως ιδεολόγημα, τη σχετικότητα της λογικής κ.ά. Το σκεπτικό του είναι ερεθιστικό, αλλά η διαλεκτική του –όπως και η διαλείπουσα θεατρικότητα του έργου– δεν έχει δουλευτεί επαρκώς. Σε αντίθεση, μάλιστα, με την ταινία-σημείο εκκίνησης, δεν απαντώνται καν οι μνημειώδεις ατάκες και στιχομυθίες.
Μολονότι οι ηθοποιοί­ παίζουν ικανοποιητικά και η παράσταση είναι σκηνοθετικά καλοκουρδισμένη, αναρωτιέμαι σε ποιον απευθύνεται το «Στροχάιμ».­ τι σημαντικό προτείνει που δεν το έχει ήδη προτείνει η αριστουργηματική «Λεωφόρος της Δύσης». ­γιατί έπρεπε να ανεβεί στην Αθήνα­ των εκατοντάδων παραστάσεων και της παρούσας ιστορικής και πολιτικοκοινωνικής συγκυρίας αυτό το έργο και όχι κάποιο από τα τόσα άλλα, πιο άρτια και σημαντικότερα του πολυγραφότατου συγγραφέα. Αν πάντως δεν έχετε δει την ταινία του Μπίλι Ουάιλντερ, το έργο του Δημητριάδη, ως σχόλιο ή υποσημείωσή της, ευελπιστώ πως θα εξιτάρει την περιέργειά σας και θα την αναζητήσετε. Αυτό ίσως είναι και το σημαντικότερο κέρδος από αυτήν τη θεατρική πρόταση.

ΑΠΟ ΜΗΧΑΝΗΣ ΘΕΑΤΡΟ Ακαδήμου 13, Μεταξουργείο, 2105231131. Διάρκεια: 70΄.

Περισσότερες πληροφορίες

Στροχάιμ

  • Δράμα
  • Διάρκεια: 70 '

Ένας στοχασμός πάνω στη ζωή και στο θάνατο, στο αληθινό και στο φανταστικό, με αφορμή τη «συνάντηση» του ηθοποιού και σκηνοθέτη του βωβού κινηματογράφου Έριχ φον Στροχάιμ με την ηρωίδα της ταινίας «Η Λεωφόρος της Δύσης» Νόρμα Ντέσμοντ

Διαβάστε ακόμα

Τελευταία άρθρα Θέατρο

Το Παλλάς καλωσορίζει τη νέα σεζόν με θέατρο και μουσική

Μιούζικαλ, χορός και γνωστοί Έλληνες και ξένοι ερμηνευτές θα εμφανιστούν στο πανέμορφο Παλλάς αυτό το χειμώνα. Το καλλιτεχνικό πρόγραμμα μόλις ανακοινώθηκε και αυτές είναι οι παραστάσεις.

ΓΡΑΦΕΙ: ATHINORAMA TEAM
01/10/2024

"Βρικόλακες" της ισότητας των φύλων στο θέατρο Ραντάρ

Η Αναστασία Παπαστάθη μετάφρασε και σκηνοθετεί τους "Βρικόλακες" ένα έργο στο οποίο, όπως διαπιστώνει η ίδια, ο Ίψεν "μίλησε με τόλμη για τα δικαιώματα των γυναικών, την ισότητα των φύλων".

Ο "Γλάρος" επιστρέφει στο Θέατρο Άττις - Νέος Χώρος

Η εκδοχή του Σάββα Στρούμπου πάνω στο τσεχοφικό αριστούργημα για το πώς διαμορφώνεται η ταυτότητα του ανθρώπου σε περιόδους μετάβασης, αξιοποιεί αυτή την πτυχή του για να μιλήσει για τη σύγχρονη εποχή.

Σε ένα δυστοπικό μέλλον διαδραματίζεται "Η κουκούλα" του Θανάση Τριαρίδη

Η Αθηνά Παππά σκηνοθετεί το δυστοπικό μελλοντικό δράμα "Η κουκούλα" του Θανάση Τριαρίδη στο θέατρο Αλκμήνη.

"Η κίτρινη ταπετσαρία": Ένα έργο-φόρος τιμής στο φεμινιστικό κίνημα στο θέατρο Αλκμήνη

Το κλασικό διήγημα της γοτθικής λογοτεχνίας με την υπογραφή της Σάρλοτ Πέρκινς Γκίλμαν έρχεται σε σύγχρονη μεταφορά σε μια μονολογική παράσταση.

Το "Λεωφορείο ο πόθος" περνά μέσα από την καρδιά μας

Ο Δημήτρης Καραντζάς συνεργάζεται με την Αλεξία Καλτσίκη τον Άρη Μπαλή κι ένα πολύ ωραίο καστ στο "Λεωφορείο ο πόθος" του Τενεσί Ουίλιαμς, ένα δυνατό έργο με συμβολική διάσταση θεατρικά και αφηγηματικά, που θα αναζητήσουμε στο θέατρο Προσκήνιο.

"Η λέξη πρόοδος στο στόμα της μητέρας μου ηχούσε πολύ φάλτσα": Ξεκινάει ο δεύτερος κύκλος της επιτυχημένης παράστασης

Στις 3 Οκτωβρίου επιστρέφει στο "Μπέλλος" η συγκινητική παράσταση που σκηνοθέτησε η Αικατερίνη Παπαγεωργίου, στο σπουδαίο αντιπολεμικό δράμα του Ματέι Βίζνιεκ.