Το κουρδιστό πορτοκάλι

4

Ακόμη συναρπάζει και προβληματίζει η βίαιη και δύσθυμη αλληγορία του 1962, γνωστή από την ομώνυμη ταινία του Στάνλεϊ Κιούμπρικ, σε αυτήν την καθηλωτική παράσταση η οποία θυμίζει σκοτεινό κόμικς και αστράφτει από το ερμηνευτικό ρεσιτάλ του Άρη Σερβετάλη.

Το κουρδιστό πορτοκάλι

Ακόμη συναρπάζει και προβληματίζει η βίαιη και δύσθυμη αλληγορία του 1962, γνωστή από την ομώνυμη ταινία του Στάνλεϊ Κιούμπρικ, σε αυτήν την καθηλωτική παράσταση η οποία θυμίζει σκοτεινό κόμικς και αστράφτει από το ερμηνευτικό ρεσιτάλ του Άρη Σερβετάλη.

Το κουρδιστό πορτοκάλι - εικόνα 1

Σαν ένα «ζωντανό κόμικς», παιγμένο με όρους σωματικού θεάτρου, παράφορης κινησιολογίας, γκροτέσκο ύφους και σκοτεινής μπουφονερί αντιμετώπισε ο Γιάννης Κακλέας το «Κουρδιστό πορτοκάλι» (1962). Διάσημο λόγω της περίφημης ομώνυμης ταινίας του Στάνλεϊ ­Κιούμπρικ (1971), το έργο αφορά την αδικαιολόγητη βία, τις κλοπές και τους βιασμούς μιας συμμορίας με αρχηγό τον παρανοϊκό Άλεξ. Ύστερα από μια δολοφονία, ο Άλεξ συλλαμβάνεται και φυλακίζεται. Για να αποφυλακιστεί, συμμετέχει ως πειραματόζωο σε ένα κυβερνητικό πρόγραμμα σωφρονισμού.
Πράγματι, ο Άλεξ γίνεται «καλός». Μέχρι βέβαια τη στιγμή που το κράτος αποφασίζει πως η «κακοσύνη» του ήταν πιο συμφέρουσα… Όπως επισημαίνει ο Μπέρτζες: «Αν κάποιος κάνει μόνο το καλό ή μόνο το κακό, είναι σαν ένα κουρδιστό πορτοκάλι – μοιάζει με ζωντανό οργανισμό, αλλά στην πραγματικότητα είναι ένα κουρδιστό παιχνίδι στα χέρια του θεού, του διαβόλου ή εκείνου που έχει πια υποκαταστήσει και τους δύο – του κράτους». Με τη σκοτεινή του προφητεία ο Μπέρτζες εκθέτει το ζήτημα της ελεύθερης βούλησης και την ικανότητα του –κοινωνικού, πολιτικού, θρησκευτικού κι επιστημονικού– συστήματος να μεταστρέφεται ­τεχνηέντως ανάλογα με τις περιστάσεις.
Παίρνοντας τις αποστάσεις του από την κατάλευκη, «κλινική» και φουτουριστική αισθητική της ταινίας, ο Κακλέας επιλέγει μια σκοτεινή, «βρόμικη» και νεο-γοτθική εικονογραφία παρόμοια με εκείνη του –επίσης δυστοπικού– κόμικς «V for Vendetta». Το αποτέλεσμα είναι εντυπωσιακό, αλλά κάπως σχηματικό. Ειδικά οι σκηνές του σωφρονισμού πλατειάζουν λόγω της παράθεσής τους εν είδει καρτουνίστικων καρέ, αναχαιτίζοντας την άγρια ποίηση όσο και τον εσκεμμένο αποτροπιασμό του έργου. Εντυπωσιακό, μα αναξιοποίητο φαντάζει το σκηνικό με τον υπερμεγέθη ανεμιστήρα (Μανόλης Παντελιδάκης), ενώ αξιοπρόσεκτα είναι τόσο τα κοστούμια (Μαρία Καραπούλιου) όσο και τα παράλληλα βίντεο του Άκη Πολύζου.
Ο Άρης Σερβετάλης είναι ο απόλυτος πρωταγωνιστής. Ο υπόλοιπος θίασος μοιάζει να βρίσκεται επί σκηνής καθαρά για να υποστηρίξει το δικό του ρεσιτάλ. Ανά στιγμές κάποιοι ξεχωρίζουν – ο Δρόσος Σκώτης με τη χορογραφημένη του κίνηση, η Ευδοκία Ρουμελιώτη και ο Κίμων Φιορέτος­ ως θύματα της συμμορίας και η Αλεξάνδρα Αϊδίνη και ο Νεκτάριος Λουκιανός με τον ωμό ρεαλισμό τους. Ο ίδιος ο Σερβετάλης ερμηνεύει τον παρανοϊκό Άλεξ μέσα σε έναν γκροτέσκο παροξυσμό. Πίσω από τις γκριμάτσες, τις μούτες και τους σωματικούς εξτρεμισμούς του υπάρχει μια μελετημένη παρτιτούρα κωδικοποιημένων δράσεων. Φοβάμαι όμως πως σε κάποια σημεία αγγίζει την καρικατουρίστικη υπερβολή και το περιττό κάμωμα. Ωστόσο, καταθέτει σίγουρα ένα σόλο ερμηνευτικής, κινησιολογικής, σωματικής και φυσικής αντοχής. Εκτελώντας επίσης χρέη αφηγητή, τιθασεύει­ τον πυρετικό λόγο του Άλεξ και, εκφέροντάς την ιδιόρρυθμη αργκό του, παράγει καθαρή ποίηση, χάρη και στην υποδειγματική μετάφραση του Θοδωρή Πετρόπουλου. Αυτό είναι και το μεγάλο κέρδος: ένα αποκαλυπτικό έργο, το οποίο ενοχλεί, προβληματίζει κι εγείρει συζητήσεις, σε ένα από τα πιο εμπορικά θέατρα της πόλης.

ΑΠΟΘΗΚΗ Σαρρή 40, Ψυρρή, 2103253153. Διάρκεια: 90΄.

Περισσότερες πληροφορίες

Το κουρδιστό πορτοκάλι

  • Κοινωνικό
  • Διάρκεια: 90 '

Ο νεαρός Άλεξ, αρχηγός συμμορίας, φυλακίζεται έπειτα από μια δολοφονία. Για να αφεθεί ελεύθερος, δέχεται να συμμετάσχει σε ένα πρωτοποριακό σύστημα σωφρονισμού που μελετά η κυβέρνηση.

Διαβάστε ακόμα

Τελευταία άρθρα Θέατρο

Highlights: Οι θεατρικές παραστάσεις που περιμένουμε μέχρι το τέλος του 2024

Ποια έργα θα δούμε για πρώτη φορά στην ελληνική σκηνή και πόσα φέρουν ελληνική υπογραφή; Ποιοι σκηνοθέτες θα αναμετρηθούν με σημαντικά κείμενα και ποιοι θα ανεβάσουν νέες μεταγραφές τους; Ποιες παραστάσεις έχουν στον πυρήνα τους φεμινιστικούς προβληματισμούς και ποιες εμπνέονται από το σινεμά ή τη λογοτεχνία; Έχουν θέση η κωμωδία, το μιούζικαλ ή η επιθεώρηση στον θεατρικό χάρτη; Όλες οι απαντήσεις εντός!

ΓΡΑΦΕΙ: ΤΩΝΙΑ ΚΑΡΑΟΓΛΟΥ
19/10/2024

"Αγαπητέ μ@λάκα": Το έργο που μάς βοηθά να συνειδητοποιήσουμε ποια είναι η κοινωνία μας

Το μπεστ σέλερ της Βιρζινί Ντεπάντ έρχεται, σε πρώτη παγκόσμια διασκευή για το θέατρο, στο Θέατρο Μικρό Γκλόρια με την υπογραφή της Εύας Κοτανίδη και του Σωτήρη Καραμεσίνη στη διασκευή.

Δανάη Σπηλιώτη, τι σε κέντρισε στο "The Dumb Waiter" του Πίντερ;

Διαβάστε όσα μας είπε η σκηνοθέτρια για την παράσταση "The Dumb Waiter" που κάνει πρεμιέρα στο θέατρο Σημείο (από 17/10) με τον Αντώνη Καφετζόπουλο και τον Μιχάλη Τιτόπουλο, ποια είναι η φιλοσοφία της και οι off the record σκέψεις της.

Τάκη Ζαχαράτο, γιατί είσαι τόσο ερωτευμένος με αυτό που κάνεις;

Στο ολοκαίνουργιο Embassy Theater που άνοιξε πέρυσι τις πόρτες του έρχεται ο μοναδικός στο είδος του περφόρμερ με τη μουσικοσατιρική παράσταση "Sweet dreams… από κοντά!" (από 18/10), όπου επιχειρεί για ακόμα μία φορά να ξεπεράσει τον εαυτό του και φυσικά να γίνει ένα με το κοινό.

Η περφόρμανς "4.48 Psychosis" επιστρέφει στη Φάμπρικα

Για τρίτη χρονιά θα δούμε τη διασκευή της περφόρμερ Pavlina Styl, η οποία βασίζεται στον παραληρηματικό μονόλογο της Σάρα Κέιν.

Σε ένα συγκλονιστικό έργο σκηνοθετεί τις Σύρμω Κεκέ και Άννα Καλαϊτζίδου o Βαγγέλης Θεοδωρόπουλος

"Ο Τρόμος του Κροκόδειλου", μια σουρεαλιστική μαύρη κωμωδία εκδίκησης, φτιαγμένη με τα υλικά ενός δράματος, που βάζει στο στόχαστρο την πατριαρχία σκηνοθετεί ο Βαγγέλης Θεοδωρόπουλος στο Θέατρο του Νέου Κόσμου.

"Η Ετυμηγορία": Το αγωνιώδες δικαστικό θρίλερ με τον Γρηγόρη Βαλτινό κάνει πρεμιέρα στο Κέντρο Πολιτισμού "Ελληνικός Κόσμος"

Η νέα μεγάλη παραγωγή του Ιδρύματος Μείζονος Ελληνισμού και της Θέασις Δράσεις Πολιτισμού, σε σκηνοθεσία Πέτρου Ζούλια.