
Ο Σωτήρης Ρουμελιώτης και ο Γιάννης Αποσκίτη είχαν μια έξυπνη ιδέα. Πήραν την κλασική ιστορία του Γκόγκολ "Ιβάν εναντίον Ιβάν" και την ανανέωσαν, αποτυπώνοντας την παράνοια των ανθρώπινων σχέσεων, τη ματαιοδοξία και τη μικρότητα που μπορεί να οδηγήσει σε τεράστιες συγκρούσεις. Με κοφτερές ατάκες και έντονη θεατρικότητα, το "Ιβάν εναντίον Ιβάν", που παίζεται στο Θέατρο του Νέου Κόσμου-Κάτω Χώρος αναδεικνύει το πόσο παράλογα γινόμαστε εχθροί για το τίποτα και πώς ένας απλός καβγάς μπορεί να μετατραπεί σε υπαρξιακό ζήτημα. Μάλιστα για να γίνει πιο ανάγλυφη η παρουσίαση αυτής της κατάστασης ενσωμάτωσαν στην παράσταση τους τη σύγχρονη cancel culture, τον "κανιβαλισμό" των media και των λαϊκών δικαστηρίων.

Η τηλεόραση συχνά μεγεθύνει το δράμα, κατασκευάζει αντιπαλότητες και τροφοδοτεί τη διαμάχη, μετατρέποντας ακόμα και το πιο μικρό προσωπικό θέμα σε δημόσιο γεγονός. "Σε μια εποχή όπου κυριαρχεί η "κουλτούρα της ακύρωσης" και σε μια κοινωνία που απολαμβάνει να "κανιβαλίζει" τις ανθρώπινες σχέσεις μέσω των media, ο τραγελαφικός καβγάς των δύο Ιβάν μοιάζει εξωφρενικά επίκαιρος: Γιατί φερόμαστε σαν γουρούνια και κράζουμε σαν χήνες;” αναφερουν οι συντελεστές της παράστασης στο σημείωμα τους. " Γιατί "αλληλομαδιόμαστε" τόσο εύκολα; Με πόσο μεγάλη ευκολία "διαγράφουμε" σημαντικά κοντινά μας πρόσωπα; Και τελικά, πόσο αποκαλυπτικά "αστείος" μπορεί είναι ο συσχετισμός ανάμεσα στο μακρινό "εκεί και τότε" της Ρωσίας του 19ου αιώνα και στο σημερινό "εδώ και τώρα" της σύγχρονης ελληνικής καθημερινότητας;”.

Αλλά, ποια ακριβώς είναι η υπόθεση;
Ο Ιβάν Ιβάνοβιτς είναι ευθυτενής, ευγενικός και λεπτολόγος. Ο Ιβάν Νικίφοροβιτς είναι τραχύς, βροντόφωνος και αθυρόστομος. Ωστόσο είναι και οι δύο αριστοκράτες, γείτονες και, κυρίως, στενοί φίλοι! Όταν μια μέρα, αυτοί οι δύο υποδειγματικοί φίλοι τσακώνονται για έναν εντελώς ανόητο λόγο - για μια γουρούνα και έναν "χήνο" - ξεκινάει ένας επεισοδιακός καβγάς, που εμπλέκει όλη την κοινωνία της μικρής πόλης που κατοικούν. Όλοι ασχολούνται με τον καβγά των δύο Ιβάν!

Η παράσταση
Με φόντο τη Ρωσία του 19ου αιώνα και με αφορμή την Ελλάδα του σήμερα, τρεις ηθοποιοί, ο Μπάμπης Αλεφάντης, ο Λάμπρος Γραμματικός και ο Άγγελος–Προκόπιος Νεράντζης με τις σκηνοθετικές οδηγίες του Σωτήρη Ρουμελιώτη παραβιάζουν με επιθεωρησιακή διάθεση τα χωροχρονικά όρια, ακροβατούν μεταξύ της σατιρικής ιστορίας του Γκόγκολ "Ο καβγάς των δυο Ιβάν” και ενός τηλεοπτικού πάνελ της μεσημεριανής ζώνης, καυτηριάζοντας χιουμοριστικά τη διαχρονική τάση των ανθρώπων να συγκρούονται για το παραμικρό και, κυρίως, τη σύγχρονη διάθεση αλληλοσπαραγμού που κυριαρχεί στα media, ενώ ταυτόχρονα ενισχύεται από αυτά.
Είναι μια παράσταση για την διαστρέβλωση του κοινού περί δικαίου αισθήματος και την κατάρρευση των κοινωνικών αξιών, που αποτελούν και τον πυρήνα του κριτικού σχολιασμού του Γκόγκολ, και εξακολουθούν να συνιστούν κρίσιμα ζητήματα - ειδικά για τη σύγχρονη ελληνική πραγματικότητα.

Σημείωμα του σκηνοθέτη
"Τα τελευταία χρόνια - με ένα έντονο μούδιασμα - παρατηρώ πολύ συχνά γύρω μου ανθρώπους μπουκωμένους από μια φορτική νευρικότητα, πνιγμένους από μια πύρινη οργή που πασχίζει να εκτονωθεί, έτοιμους να τσακωθούν με την παραμικρή αφορμή. Η κατάσταση γίνεται ακόμα χειρότερη όταν παρακολουθώ τα μέσα ενημέρωσης και κοινωνικής δικτύωσης και δημοσιογράφους να εκμεταλλεύονται ανθρώπινες σχέσεις στον βωμό της τηλεθέασης. Ο καβγάς των δύο Ιβάν αποτελεί μια φαινομενικά απλή ιστορία που με έκανε να γελάω, αλλά αιφνίδια μου τράβηξε το χαλί προσγειώνοντάς με σε ένα ζοφερό υπαρξιακό παρόν…”
Προπώληση εισιτηρίων: more.com
Δείτε φωτογραφίες από την παράσταση











Περισσότερες πληροφορίες
Ιβάν εναντίον Ιβάν
Η cancel culture, ο κανιβαλισμός των μίντια και τα λαϊκά δικαστήρια περνούν μέσα από το πρίσμα του εξωφρενικού σύμπαντος του Νικολάι Γκόγκολ και της νουβέλας του «Ο καβγάς των δύο Ιβάν», ο οποίος τοποθετείται σε ένα τηλεοπτικό πάνελ της μεσημεριανής ζώνης. Ο Ιβάν Ιβάνοβιτς είναι ευθυτενής, ευγενικός και λεπτολόγος. Ο Ιβάν Νικίφοροβιτς είναι τραχύς, βροντόφωνος και αθυρόστομος. Ωστόσο είναι και οι δύο αριστοκράτες, γείτονες και, κυρίως, στενοί φίλοι. Όταν μια μέρα, τσακώνονται για έναν εντελώς ανόητο λόγο - για μια γουρούνα και έναν «χήνο» - ξεκινάει ένας επεισοδιακός καβγάς, που εμπλέκει όλη την κοινωνία της μικρής πόλης που κατοικούν.