Ο πολυτάλαντος ηθοποιός, σκηνοθέτης, χορογράφος και δραματουργός Νικόλας Βαγιονάκης είναι γνωστός για τις τολμηρές και πρωτοποριακές του ερμηνείες, φέρνοντας στη σκηνή έργα με έντονο συναισθηματικό και ψυχολογικό βάθος. Αν θυμάστε είχε παρουσιάσει το "Μεφίστο" του Κλάους Μαν στο Ίδρυμα Μιχάλης Κακογιάννης, σε μια παράσταση που συζητήθηκε. Τώρα, από την 1 η Φεβρουαρίου παρουσιάζει σε μία σόλο παράσταση το "Paranoia" του Γκι ντε Μοπασάν, ενός από τους σημαντικότερους διηγηματογράφους της Γαλλίας ( 1850 -1893), με έργα που αποτυπώνουν με ρεαλισμό και βάθος την ανθρώπινη φύση. Μέσα από τα γραπτά του, ο Μοπασάν, διερευνά τις σκοτεινές πτυχές του ανθρώπινου νου, προσφέροντας διαχρονικές αναλύσεις. Το "Paranoia" συγκεκριμένα είναι ένα από τα πιο συγκλονιστικά κείμενα του καθώς το έγραψε κατά τη διάρκεια της προσωπικής του μάχης με τη σύφιλη. Το έργο παρουσιάζεται για πρώτη φορά παγκοσμίως σε avant premiere με το "α" , σαν μια "Τραγωδία Παραλογισμού”, σε δραματουργική επιμέλεια Νικόλα Βαγιονάκη και Μιράντας Βατικιώτη.
Όσα υπογραμμίζει ο Νικόλας Βαγιονάκης
Την εποχή που έγραψε το "Paranoia", ο Μοπασάν, είχε ήδη προσβληθεί από σύφιλη (Μάστιγα μη θεραπεύσιμη εκείνη την εποχή) και αναγνώριζε πάνω του, τα σημάδια της αρρώστιας που εξελισσόταν. Μέρος των συμπτωμάτων είχε να κάνει με την βαθμιαία καταβύθιση στην ψύχωση που σιγά σιγά τον κυρίευε μέσα από αυξανόμενο άγχος και παραισθήσεις. Καταλήγει σε ένα κρεσέντο παράνοιας, καθώς η προσωπικότητα του μοιάζει να έχει αποδομηθεί και καταρρεύσει ολοσχερώς. Εκτός των άλλων, ο Μοπασάν μοιάζει να αμφισβητεί ολόκληρο το οικοδόμημα του διαφωτισμού , έχοντας μια διάθεση να διατυπώσει αμφιβολίες και να ασκήσει κριτική. Ο πόλεμος κατά της Πρωσίας από την αυτοκρατορική Γαλλία και ο φανατικός πατριωτισμός δημιουργούν τρόμο στον Μοπασάν, που θα ταχθεί με τους περιθωριακούς, τους επαναστάτες, και τις πόρνες. Η φρενήρης πορεία του συγγραφέα, μοιράζεται ανάμεσα σε γράψιμο, ναρκωτικά και έρωτα. Η αντίστροφη μέτρηση έχει αρχίσει και θα επιφέρει τον θάνατο. Ο Μοπασάν δε χαρίζεται κανενός. Κοιτάζει την ανθρωπινή ράτσα κατάματα. Με παραστάτες τον Φλομπερ και τον Μπαλζακ, αποδεικνύεται μέσα από τα έργα του και ένας διορατικός ψυχολόγος”.
Περισσότερες πληροφορίες
Paranoia
Αντλώντας από το αυτοβιογραφικό διήγημα του σπουδαίου Γάλλου διηγηματογράφου Γκι Ντε Μοπασάν ο «Εξαποδώ», η παράσταση, ως μια τραγωδία παραλογισμού, αποτυπώνει την σταδιακή καταβύθιση στην ψύχωση που σιγά σιγά κυριεύει τον ήρωα. Καταλήγει σε ένα κρεσέντο παράνοιας, καθώς η προσωπικότητα του μοιάζει να έχει αποδομηθεί και καταρρεύσει ολοσχερώς λόγω της σύφιλης. Ο πόλεμος κατά της Πρωσίας από την αυτοκρατορική Γαλλία και ο φανατικός πατριωτισμός δημιουργούν τρόμο στον Μοπασάν, που θα ταχθεί με τους περιθωριακούς, τους επαναστάτες, και τις πόρνες. Η φρενήρης πορεία του συγγραφέα, μοιράζεται ανάμεσα σε γράψιμο, ναρκωτικά και έρωτα, με την αντίστροφη μέτρηση να έχει αρχίσει.